Woensdag 27. 03. 2024 REGIO 5
COLOFON
Advertenties VIA Weert
John Cabollet
E John.cabollet@mediahuislimburg.nl
T 06-51617459
Redactie
E noord-midden@delimburger.nl
t.a.v. VIA weekkrant
I www.limburger.nl/via
Mediahuis Limburg
Kazernestraat 17
5928 NL Venlo-Blerick
T. 088 - 82 45 000
Dier van de week
Anne Vleeshouwers van Dierenasiel
De Beestenboel vraagt elke
week extra aandacht voor een dier.
Deze week is Ash, een kortharige
lapjespoes van ruim twee jaar oud,
aan de beurt.
Als kameraadje van een oudere
dame had zowel haar baasje als Ash
het prima naar de zin. Helaas is hier
nu door gezondheidsredenen van
het baasje een einde aan gekomen
en moeten we voor Ash een nieuw
thuis gaan zoeken. Omdat ze altijd
een vrij rustig en beschermd leventje
heeft geleid, heeft Ash wel even
tijd nodig om aan nieuwe omstandigheden
te wennen. Daar komt natuurlijk
ook nog bij dat een lapjespoes
vaak toch wel een echte ‘diva’ is
en ook op die manier behandeld
wenst te worden. Als Ash eenmaal
op haar gemak is en ze haar baasje
een beetje heeft leren kennen, is ze
een prima huisgenootje. Zeker voor
iemand die een rustig huishouden
heeft en het op kan brengen om haar
in haar waarde te laten, zal ze een
gezellige aanwinst zijn.
Info: 0495-563981 of asielweert@planet.nl.
van nul tot nu
Door john van cauteren, conservator museum w
Uit Museum W: een fout souvenir uit Kevelaar
Museum W in Weert beschikt over
15.000 verschillende museumstukken.
Sommige zijn duizenden jaren
oud, andere pas recent gemaakt. In
deze rubriek wordt maandelijks één
bijzonder museumobject (of groep
objecten) uit de collectie in de spotlight
gezet.
Weert
Energiefixers helpen
bij energie besparen
De energiefixers van Warm Wonen
Thuis trekken er de komende tijd op
uit om in alle wijken van Weert inwoners
te helpen met energiebesparende
klussen. De fixers zijn onderdeel
van het project Warm Wonen
Thuis, een initiatief om huishoudens
met een laag inkomen te helpen
de energierekening te verlagen.
Lizbeth Steinbach, wethouder
duurzaamheid en energietransitie,
is blij dat de energiefixers nu voor de
hele gemeente aan de slag gaan:
„Het is een mijlpaal in onze inspanningen
om duurzamer wonen voor
iedereen toegankelijk te maken.”
Info: www.warmwoneninweert.nl.
weert
Vaandelexpositie in Paterskerk
wordt afgesloten met optocht
nu te zien in de Paterskerk. In de
tentoonstelling worden verleden en
heden met elkaar verbonden. De
historische vaandels geven een indruk
van de rijke geschiedenis van
de stad. Vakbonden, fanfares en katholieke
limerick
Lèst zag de Paoshaas e bitje mîn:
“Noow kriêge völ snuikers eure zîn
en mèt eur gebeier
strawwe klokke eier
Fein, det ich neet beejgeluivig bîn!”
Frans Adriaens, Weert
Museum W. De expositie wordt op
verenigingen lieten zeer
zondag 7 april afgesloten met een
vaandeloptocht door het centrum. De digitale krant
fraaie en veelal kostbare vaandels
maken.
De nieuwe vaandels laten het hedendaagse
verenigingsleven zien.
Er wordt een veelkleurige verzameling
vaandels van uiteenlopende
deelnemers getoond: een zangkoor,
carnavalsverenigingen, een operavereniging,
schoolklassen en er is
zelfs een ambtenarenvaandel te bewonderen.
Om zoveel mogelijk mensen kennis
te laten maken met de rijke vaandeltraditie
is de tentoonstelling gratis
toegankelijk. De Paterskerk is gevestigd
op de Biest 43 en geopend op
donderdag, vrijdag, zaterdag en
zondag van 13.00 tot 16.00 uur. Op
eerste paasdag is de tentoonstelling
gesloten.
Zie ook: www.museumw.nl.
In de Paterskerk is nog tot en met
zaterdag 6 april de tentoonstelling
‘Vaandels & Weert’ te zien. De expositie
toont recent gemaakte Weerter
vaandels, aangevuld met historische
exemplaren uit de collectie van
Op uitnodiging van het museum
hebben verenigingen, clubs, vriendengroepen
en andere gezelschappen
een nieuw verenigingsvaandel
gemaakt. Die bonte verzameling is
Elke zondag een
verse krant voor u.
>delimburger.nl/digitaal
Bordje, geglazuurd en handbeschilderd creamware, John Turner (Lane
End), 1762-1787. Collectie Museum W Weert, inventarisnummer 5381.
Bruikleen Nederlandse provincie minderbroeders franciscanen. Foto
museum w
en in de kunsthandel kom je dit
soort bordjes regelmatig tegen. Ik
ken op dit moment ruim twintig verschillende
exemplaren. Inmiddels
wordt algemeen aangenomen dat
de bordjes zijn vervaardigd tussen
1756 en 1787 in de bekende Engelse
aardewerkfabriek van John Turner
(1737-1787), sinds 1762 gevestigd in
Lane End (Staffordshire).
Succesvol
Turner was de meest succesvolle
keramist van Staffordshire en hij
maakte veel werk speciaal voor de
Nederlandse markt. Zo zijn er borden
bekend met politiek getinte
voorstellingen van de prinsgezinden
(zij die de stadhouders uit het
geslacht Oranje-Nassau steunden)
en borden met het verhaal van de
verloren zoon (Metropolitan Museum
New York) en de zeven sacramenten
(Museum Catharijneconvent
Utrecht). Er zijn ook bordjes
met kruisigingsvoorstellingen bekend.
Ontblote boezem
Deze zijn allemaal in Engeland vervaardigd
naar voorbeeld van gravures,
afkomstig uit Nederland. Ook
voor de versiering van het Kevelaarbordje
is een gravure, een devotieprentje,
als voorbeeld gebruikt. En
bij het kopiëren is een merkwaardige
fout in de voorstelling geslopen:
Maria toont ons duidelijk haar geheel
ontblote boezem. Dat zal toch
niet de bedoeling zijn geweest van
de Nederlandse rooms-katholieke
opdrachtgever? Waarschijnlijk interpreteerde
de Engelse schilder
die de bordjes versierde de gelobde
kraag van Maria, die op sommige
oude prentjes voorkomt, helemaal
verkeerd. Dat de bordjes ondanks
deze fout van de schilder toch verspreid
zijn, geeft te denken. Misschien
vond men het best wel spannend
om zo’n bordje, dat eigenlijk
echt niet kon, toch in huis te hebben….
Wie zal het zeggen?
Permanent te zien in Museum W, in ruimte 11
(lade 10). Voor meer informatie over het museum
en an dere verhalen over de collectie
bezoek www.museumW.nl.
Dit keer is dat een klein geglazuurd
aardewerk bordje met een doorsnede
van bijna 19 centimeter. Omgeven
door een bloemenrand is in het
midden een afbeelding van een aangekleed
beeld van Maria met kind te
zien. Links naast haar is een kerkgebouw
te zien, rechts een kapel, waar
een aantal pelgrims naar op weg
zijn. Welke Maria is voorgesteld
staat duidelijk onderaan te lezen:
onse live vrouw tot Kevelaar.
Bisdom Roermond
Kevelaar lag in het Overkwartier
van Gelder en behoorde dus lange
tijd tot de Zuidelijke Nederlanden.
Als onderdeel van de Spaanse Nederlanden
viel de stad onder het bisdom
Roermond. In 1701, tijdens de
Spaanse Successieoorlog werd het
gebied door Pruisen ingenomen,
maar Kevelaar bleef tot 1801 onder
het bisdom Roermond horen. Al die
tijd was Nederlands er de algemeen
gebruikte taal.
Sinds 1642 vereerd men er een als
wonderbaarlijk beschouwde afbeelding
van Maria met kind. De
marskramer Hendrick Busman
(1607-1649) zou van Maria tot driemaal
toe de opdracht hebben gekregen
een kapelletje voor haar te bouwen.
Hij gaf hieraan gehoor op 1 juni
1642. Als centraal devotieobject
werd een prentje van Onze Lieve
Vrouw van Luxemburg in de kapel
geplaatst. Al gauw kwamen er vele
pelgrims en werden er genezingen
gemeld.
Souvenir
Kevelaar speelde een bijzondere rol
voor de Nederlandse katholieken in
het protestantse noorden. Daar waren
tot midden negentiende eeuw
alle katholieke geloofsuitingen in
het openbaar verboden. Zij konden
echter in Kevelaar publiekelijk hun
geloof uitoefenen. Uiteraard wilden
veel pelgrims een souvenir mee
naar huis nemen, zoals dit bordje. In
diverse openbare verzamelingen in
Nederland, Duitsland en Engeland
Vergelijkbaar bordje uit de
kunsthandel. Foto muSeum w
/via
/www.warmwoneninweert.nl
/www.museumw.nl
/www.museumW.nl
link
link