woensdag 06. 04. 2022 AUTO 13
AUTOTEST
Volvo gaat met C40 de meute achterna
niet te verklaren. Jammer, want de
functie zelf is prettig tijdens het rijden
in de stad en de mate van regenereren
is door het lange stroompedaal
zeer goed te doseren.
Inleveren
Al met al is de C40 een prettig rijdende
EV, die echter op het gebied
van comfort of dynamiek niets toevoegt
ten opzichte van de reeds bekende
XC40. Integendeel, want
voor de 1500 euro extra lever je juist
een hoop praktisch nut in. Net zoals
bij veel van dit soort auto’s is daarom
de enige aankoopreden een esthetische.
Het is voor Volvo waarschijnlijk
de juiste auto op het juiste
moment, maar het kan niet lang duren
voordat het grote publiek inziet
dat een reguliere SUVvariant
altijd
de betere keuze is. Toch…?
Eindoordeel
De C40 is een logische auto, gezien
de enorme vraag naar SUVcoupés,
maar rationeel gezien maken de cijfers
en feiten ‘m overbodig. Hij biedt
niets meer, maar juist minder dan
een XC40.
SPECIFICATIES
Volvo C40 Recharge
Prijs: € 57.995
Topsnelheid: 180 km/h
Acc. 0100:
4,7 sec.
Gem. verbruik: 20,722,3
kWh/
100 km
Accucapaciteit (netto): 75 kWh
Actieradius WLTP: 444 km
Laden: 11 kW AC, 150 kW DC
Motor: voor en achter synchroonmotor
met permanente magneet
Gec. max. vermogen: 408 pk
(300 kW)
Max. koppel: 660 Nm
Transmissie: eentraps reductieversnelling
Massa leeg: 2207 kg
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto
Simpel gezegd: ja. Dit is immers het
type voertuig waar de markt nu om
vraagt. Toen BMW jaren geleden
de X6 presenteerde, had niemand
dat verwacht, maar de SUVcoupé
is inmiddels niet meer weg te denken
uit autoland. Daarom gaat ook
het ooit zo eigenzinnige Volvo overstag
en volgt het de trend met deze
C40. Dat is in wezen niet meer dan
een XC40 met een aflopende daklijn,
die op het punt van de dakantenne
zes centimeter lager ligt dan
bij de reguliere SUVversie.
Tot de
Bstijl
zijn beide auto’s identiek, al
heeft de C40 wel alvast het hertekende
front dat de XC40 volgend
jaar bij z’n facelift ontvangt. Alles
draait bij dit model vooral om de
achterzijde. De C40 heeft eigen
achterlichten met onderbroken
ledjes in de verticaal geplaatste
unit, alsmede aerodynamische elementen
bovenop de achterklep en
een bescheiden spoiler. Ze geven de
C40 een eigen karakter en het ziet
er in real life in ieder geval onderscheidend
genoeg uit. Wel lever je
daarvoor een hoop praktisch nut in.
Op papier is de bagageruimte van
deze coupéversie
even groot als die
van de XC40, maar dan praten we
over de ruimte tot de hoedenplank.
Daarboven is er in de C40 weinig tot
geen ruimte meer over, terwijl de
XC40 daar door z’n hoekige koets
veel meer ruimte biedt om door te
stapelen. Hetzelfde geldt voor de
ruimte op de tweede zitrij: mensen
die langer zijn dan 1,85 meter kunnen
daar niet rechtop zitten zonder
het dak te raken. Het standaard panoramadak,
dat volgens Volvo voor
meer hoofdruimte zorgt, reikt niet
tot zover naar achteren en heeft
daar dus geen invloed op.
Aandrijflijnen
Een ander groot verschil met de
XC40 zijn de aandrijflijnen die Volvo
aanbiedt: de C40 verschijnt enkel
met volledig elektrische aandrijving.
Het gaat dan wel om de bekende
configuratie, zoals we die ook
van de XC40 en Polestar 2 kennen.
Aanvankelijk komt hij er met twee
elektromotoren, goed voor een systeemvermogen
van 300 kW en een
koppel van 660 Nm. De accu meet
78 kWh en is goed voor 444 kilometer
volgens WLTP. Meer dan Volvo
opgeeft voor de XC40 en dat is te
danken aan de coupécarrosserie,
want die zorgt voor een betere
luchtgeleiding, dus meer efficiëntie.
Laden gaat met maximaal 150
kW, maar dat haaltie
in de praktijk
bijna nooit. Reken op zo’n 40 minuten
voor een snellaadsessie van 10
naar 80 procent. Later introduceert
Volvo ook een versie met één
elektromotor en een iets kleinere
accu, die een stuk goedkoper zal
zijn dan de 58 mille die deze eerste
C40 kost.
Stiekem hoopten we op een iets dynamischere
of sportievere afstelling
van het onderstel, die zou passen
bij het ‘flitsende’ uiterlijk van de
C40, maar dat is niet het geval. Volvo
heeft zelfs nieuwe veren en dempers
op de C40 gemonteerd die een
tikje comfortabeler zijn dan voorheen,
al moet je een actuele XC40
direct na de C40 rijden om het verschil
te merken. Bovendien is dat
verschil volgend jaar niet meer aanwezig,
want ook de vernieuwde
XC40 zal deze onderstelcomponenten
ontvangen. Ook de C40 biedt
een mooie combinatie van voldoende
comfort en een goede wegligging.
De C40 is ondanks z’n forse gewicht
verre van hard, al merk je op
drempels en in te snel genomen
bochten wel dat deze auto 2200 kilogram
weegt. Met de fraaie, voor
de C40 unieke 20inch
wielen lever
je wel iets aan comfort in, dus wij
zouden altijd voor het standaard 19inch
schoeisel kiezen. De gevoelloze
besturing biedt wel een prettige
weerstand, waardoor je de C40 vol
zelfvertrouwen door de bochten
loodst en voldoende precies kunt
plaatsen. Het goed doseerbare
rem
en stroompedaal helpen daar
ook bij. Door de lange slag van
laatstgenoemd pedaal kun je het
enorme vermogen van 408 pk namelijk
eenvoudig doseren zonder
dat de auto gehaast aanvoelt.
Samenwerking met Google
Over de softwarevoorzieningen in
de C40 hebben we het in onze recente
duurtestverslagen al vaak gehad.
Ook in deze auto blijkt de samenwerking
met Google een goede
keuze. Met de introductie van dit
nieuwe model voegt Volvo bovendien
een handige, nieuwe applicatie
toe, waarmee je beter inzicht krijgt
in je actuele verbruik, de resterende
actieradius en alle stroomgebruikers
aan boord. Ook de huidige
XC40’s ontvangen die actieradiusassistent
via een overtheairupdate.
Erg onhandig blijft de manier
waarop je de One Pedal Drivefunctie
selecteert, want daarvoor moet
je drie keer klikken en éénmaal
scrollen op het scherm, terwijl dat
in andere Volvo’s simpel te activeren
is met de transmissiehendel.
Waarom dat niet in de XC40 en de
C40 kan, weet de fabrikant zelf ook
Ook Volvo is overstag en komt met
zijn allereerste SUVcoupé.
Heeft
de nieuwe C40 bestaansrecht?
DOOR SJORS TEN TIJE
Volvo C40 Recharge.
FOTO STAN PAPIOR