Woensdag 03. 04. 2024 13
tienray
Heilige Bernadette komt naar Klein Lourdes
het dorpje vrijwel dagelijks werd
overspoeld door soms duizenden
pelgrims. Ze kwamen te voet, met
paard-en-wagen of per trein via het
Heilige Lijntje. Om te bidden tot Maria
en ook omdat je alleen in Tienray
dezelfde aflaten kon krijgen als in
Lourdes, nodig voor kwijtschelding
van helse straffen die je anders in
het vagevuur te wachten stonden.
Maar vooral ook voor Lourdeswater,
dat soms met wel tienduizend
flesjes per jaar over de toonbank
ging. En waaraan, ook in Tienray,
wonderbaarlijke maar nooit bewezen
genezingen werden toegeschreven.
„Er is nog steeds veel vraag
naar. Een vrachtwagenchauffeur
neemt het regelmatig vanuit Lourdes
voor ons mee in jerrycans.”
In 1944 werd de Lourdesgrot verwoest
toen de Duitsers de kerk opbliezen.
De bekende Tienrayse verzetsvrouw
Hanna van de Voort kon
De Heilige Bernadette Soubirous
komt naar Tienray. Een schrijn met
haar reliek – een stuk van het
gebeente – reist in april door
Nederland en een bezoek aan Klein
Lourdes mag dan natuurlijk niet
ontbreken.
Door Marcel van Lier
Bernadette Soubirous was het
Franse meisje dat in 1858 achttien
keer een ‘mooie dame’ – Maria, volgens
de Kerk – zag in een grot bij
Lourdes, sindsdien het bekendste
Mariabedevaartsoord ter wereld.
Omdat een pelgrimage naar het zuiden
van Frankrijk in die tijd niet
voor iedereen was weggelegd, werden
her en der Lourdesgrotten nagebouwd.
Zo ook in Tienray, het enige
officieel door het Vaticaan erkende
Lourdes-bedevaartsoord van
Nederland.
Dit jaar is het anderhalve eeuw geleden
dat toenmalig pastoor Maessen
een grote kapel liet bouwen, die in
1877 van paus Pius IX de eretitel
Klein Lourdes kreeg. De ambitieuze
priester wist zelfs een relikwie van
Bernadette te bemachtigen. „Het
verhaal wil dat hij stiekem een stukje
van haar originele hoofddoek
meenam. Daar is hij later nog voor
op het matje geroepen bij de bisschop”,
weet Henny Renkens. Zij is
namens de Tienrayse kerk contactpersoon
voor bezoekers van Klein
Lourdes. Dat zijn er lang niet meer
zoveel als in de beginperiode, toen
Kapelaan Hans te Boekhorst, Henny Renkens en deken Wilson Varela (vlnr) kijken uit naar de komst van de
reliek. Foto louisa vergozisi
het Mariabeeld nog net op tijd redden
en verstoppen. Vijf jaar na de
bevrijding werd een nieuwe grot opgetrokken
uit mergelblokken, waardoor
de Mariaverering, na een fikse
dip in de eerste decennia van de
twintigste eeuw, weer voor even op
gang kwam. De plaatselijke middenstand
deed goede zaken met de
verkoop van devotionalia en souvenirs.
Hetzelfde gebeurde na de herbouw
van de originele Lourdesgrot
in de jaren 80. Ook toen was de opleving
echter van korte duur.
Tegenwoordig trekt het heiligdom
gemiddeld vijftienduizend bezoekers
per jaar. „Vooral dagjesmensen
die het Pieterpad volgen of in de
buurt vakantie vieren. Maar er
stoppen ook regelmatig bussen met
pelgrims.” Of dat over drie jaar nog
zo is, als Klein Lourdes 150 jaar bestaat,
durft Henny Renkens niet te
voorspellen. „Wat gaat er met de
kerk gebeuren? Dat is bepalend
voor de toekomst van de Lourdesgrot.
Hopelijk kunnen we het jubileum
nog vieren. Het kerkbestuur
doet er in elk geval alles om de Lourdesgrot
en kapel voor Tienray te behouden.”
Zorgen heeft ze ook over
de aanvoer van Lourdeswater. „De
chauffeur gaat met pensioen.”
Wie weet zorgt de komst van Bernadette
voor een wonder. Donderdag
4 april is ze een dagje in Tienray en
zijn er twee vieringen rondom de reliekschrijn,
die daarna doorreist
naar Amstelveen. Om 18.00 uur is er
een mis met lichtprocessie.
REGIO
AUTO
Autotest
Peugeot e-308 SW klaar voor broedertwist
Het interieur is stil en hij rijdt grotendeels
hetzelfde als de andere varianten.
Met 156 pk en 270 Nm heeft hij
aan sprintkracht geen gebrek, maar
vooral de souplesse en het gemak
waarmee hij versnelt passen heel
goed bij het ontspannen rijkarakter
van de 308. Het kleine stuur vraagt
weinig kracht en biedt voldoende
precisie. Maar weet dat de Opel Astra
Sports Tourer Electric de betere deal
is van de twee.
Eindoordeel
Vooral kansrijk door het beperkte
aantal concurrenten. Verder bepaald
geen wonder der range of laadtechniek,
maar wel een verfijnde, ruime
en aantrekkelijke elektrische stationwagon.
SPECIFICATIES
Peugeot e-308 SW Allure
Prijs: € 44.885,--
Topsnelheid: 170 km/h
Acc. 0-100 km/h: 10,0 s
WLTP-verbruik gem.: 12,5 kWh/100 km
Accucapaciteit net./br.: 51/54 kWh
WLTP-actieradius: 409 km
AC/DC-laden: 11/100 kW
Motor: synchroonm. met perm. magneet
Max.vermogen: 156 pk (115 kW)
Max. koppel: 270 Nm
Transmissie: 1-traps reductieversnelling
Massa leeg: 1.691 kg
netto 51 kWh-accu een range van 409
kilometer mogelijk moet maken.
Aan de Costa Dorada konden we in
vrijwel ideale omstandigheden een
korte testrun doen met de e-308 SW.
Bij een graadje of twintig haalden we
met een rustige rijstijl 17,0 kWh per
100 kilometer en dat komt overeen
met een range van 300 kilometer.
Veel meer zit er niet in en reken erop
dat daar in koude omstandigheden
nog een flinke hap uitgaat. Is de accu
leeg, dan breekt deze Peugeot geen
records in deze prijsklasse. Laden
kan hij aan de AC-paal met 11 kW en
maximaal met 100 kW aan de snellader
als de condities dat toelaten. De
elektrische stationwagon heeft namelijk
geen functie om de batterij
voor te verwarmen om ook bij lage
temperaturen de opgegeven 30 minuten
laadtijd van 20 tot 80 procent
state of charge te garanderen. Onze
ervaring met dit platform is dat het in
kille omstandigheden aanzienlijk
minder presteert. Niet alleen aan de
snellader, maar ook als het op de actieradius
aankomt. De genoemde MG
heeft voor minder dan veertig mille
een grotere accu en in de praktijk een
bereik van meer dan 360 kilometer.
Wel is de e-308 een praktische stationwagon
met een opvallende vormgeving
en een aansprekend gestileerd
interieur. Keurige materialen,
fijne stoelen en een multimediasysteem
Peugeott e--308 SW..
FFoottoo Tiibboo/Thhee Goooodd Clliicckk
dat redelijk functioneert. Op de
achterbank biedt hij heel veel been-
en hoofdruimte om zijn rol als praktische
gezinsauto overtuigend te vervullen.
De zitting van de bank is niet
heel lang, maar er is voldoende steun
voor een prettige zitpositie.
De kofferbak van de e-308 SW heeft
een inhoud van 548 liter en met de
bank neergeklapt is dat uit te breiden
tot 1.574 liter. Daarmee is hij flink groter
dan de MG 5 Electric. De Peugeot
is ongeschikt als trekauto, want hij
mag niets trekken. Hij weegt bijna
1.700 kilo en al dat gewicht wordt beheerst
met behoorlijk wat veerspanning,
waardoor hij een stuk strakker
is dan een gewone versie.
De elektrische stationwagon komt
nog niet veel voor. Daar liggen
kansen voor de Peugeot e-308 SW.
Dan moet hij wel af rekenen met
zijn Duitse broer van Opel.
Door Peter Hilhorst
MG, Nio, Opel en Peugeot nemen wel
de moeite om een geëlektrificeerde
variant van het praktische koetswerk
te leveren. Nio opereert duidelijk in
een hoger prijssegment met de ET5
Touring, maar MG is met de 5 Electric
wel een concurrent voor de Peugeot.
Alleen is die Chinees compacter,
meer basic, heeft hij een grotere accu
en is de MG duizenden euro’s voordeliger.
Die moet minimaal 44.885 euro
opbrengen, waarvan nog wel 2.950
euro overheidssubsidie afgaat in het
geval van een particuliere aankoop.
De elektrische 308 hatchback heeft
een 1.300 euro lagere prijs.
De SW is er als Allure en GT, waarbij
de laatste extra luxe en uiterlijke verfraaiingen
levert. De e-308 SW is
grofweg 3.500 euro duurder dan de
technisch identieke Opel Astra
Sports Tourer Electric. Die zit iets
minder royaal in zijn spullen en heeft
een eenvoudiger interieur, maar levert
eigenlijk hetzelfde. Die staat net
als de Peugeot op het EMP2-platform
van Stellantis. Dat betekent 156 pk en
270 Nm op de voorwielen, terwijl een
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto