Woensdag 10. 04. 2024 3
weert/overloon
‘Dit is meer dan weer een
nieuw bevrijdingsverhaal’
ACTIE VOOR AFHAAL
GELDIG VAN 10 APRIL T/M 28 APRIL
Aanbieding A Een hele portie
4 stokjes
SATÉ
atjar en
kroepoek
met naar keuze:
Nasi of Bami
van 13,50
voor slechts € 12,00
De familie Berkvens,
gespeeld door Limburgse
acteurs, krijgt bezoek van
Duitse soldaten.
Foto jos kaldenhoven
Aanbieding B
BABI
PANGANG
met naar keuze:
Nasi of Bami
van 14,50
voor slechts € 12,50
Openingstijden Chinees Indisch Restaurant
maandag - dinsdag gesloten
woensdag 16.00 - 19.30 uur
donderdag 16.00 - 19.30 uur
vrijdag 16.00 - 20.00 uur
zaterdag 16.00 - 20.00 uur
zondag 16.00 - 20.00 uur
feestdagen 16.00 - 20.00 uur
“Familie Wong”
Tel. 0495 - 520384
Beekstraat 61 - Weert
Waat e waer
‘Louk kijkt vanaf wolk mee’
0475-311639
Roermond Hamstraat 40
AUTOSLEUTELS.SHOP
14 APRIL
Column
van 11.00 tot 16.30 uur
en verder op afspraak
FULLWOOD WOHNBLOCKHAUS
MODELWONING BEZICHTIGING
Spaar het milieu en bespaar bouwtijd.
Zelfs midden in de winter kan er gewerkt worden
aan uw droomhuis. Wonen in hout is rustge vend
en gezond. Duurzaam bouwen is de toekomst.
Van Roosmalenstraat 3, 5801 CC Venray
Tel: + 31(0)6 - 54 230 204
info@fullwoodnederland.nl
fullwoodnederland.nl
Frits Nies
Ik had een hapje gegeten midden
in het centrum van Weert. In een
historisch pand dat nu bekendstaat
als De Oude Munt, maar dat
De Keizer heette toen men hier
rond 1560 munten begon te slaan
voor de heren van Horn. Ruim drie
eeuwen later werd in ditzelfde
pand Bolle Jan Henderiks geboren,
legendarische pionier van ontginningen
oppe Hej. We kunnen hier
dus spreken van erfgoed. Zeker
ook omdat dit nog het enig resterende
middeleeuwse pand is dat
ooit aan de middeleeuwse Molenstraat
van Weert lag. Die straat is
verdwenen. Volledig opgeslokt
door een alle middeleeuwse
rooilijnen schendend winkelcentrum.
Dit heet Muntpassage, omdat
het de bedoeling was dat je er altijd
te voet doorheen kunt, waarbij je
De Oude Munt bezoekt en/of
passeert. Maar ook dat is nu niet
meer.
Toen ik rond half tien ’s avonds
voldaan was en de rekening
voldaan had, kon ik deze taverne
niet meer verlaten via de voordeur,
omdat de ‘passage’ volledig op slot
bleek. Een actie van een private
vastgoedjongen midden in het
publieke hart van Weert. Klanten
moesten het pand verlaten via de
personeelsingang. Die komt uit op
de oostkant van het centrum,
terwijl mijn fiets in de stalling
stond aan de westkant, op het
Collegeplein, dat zo heet omdat er
al ruim vijftig jaar geen college
meer staat. Als gevolg van plots
gebrek aan openbare weg midden
in Weert ging mijn (om)weg over
een stuk promenade dat geen
Molenstraat meer is, over een
Markt langs een stadhuis dat geen
stadhuis meer is, door een Meikoel
dat geen kuil meer is en waar ook
geen meiboom meer staat, over
een Nieuwe Markt die rond 1600
nog op de Korenmarkt lag, door een
Van Berlostraat die eigenlijk
Molenstraatje en Zusterstraatje
heette, over de Wilhelminasingel
waar het Binnenwal heette toen er
nog water in stond, langs de
foeilelijke achterkant van een
Jumbo (‘Hallo!’) om uiteindelijk uit
te komen bij mijn fiets op dat
Collegeplein zonder college.
De halve binnenstad door dus,
alleen maar omdat de nieuwe
eigenaar van een winkelcentrum
vanwege de kosten geen avondopenstelling
meer wil. Iets waartoe
de gemeente een vorige eigenaar
wel verplicht had, maar de huidige
niet meer. Er zou iets zijn met een
‘verdwenen kettingbeding’; dat is
juridische taal voor: we hebben als
lokale overheid geen zin om de
erfenis te dragen van het bestuurlijk
erfgoed dat verantwoordelijk is
voor het stedenbouwkundig drama
dat zich vanaf begin jaren 70 rond
De Oude Munt heeft voltrokken.
‘Kettingbeding’, daar kunnen ze
met het Centrumkwartier in
Roermond nog wat van leren.
Reageren?
f.nies@me.com
Kettingbeding
REGIO
» Vervolg van de voorpagina.
Waar Trix Reintjens denkt in klanken,
denkt Carin Rosbergen in beelden.
Ze laat een aantal attributen op
haar telefoon zien. Een baar, antieke
stoel en drinkbekers. „We huren, lenen
en hebben spullen gekocht. Kijk,
deze bank past goed bij de tijd van
Mozart, eind achttiende eeuw.” Alles
moet kloppen. Ook de kostuums van
hoepelrok en feestkleding uit de romantiek.
Bijzonder aan L’Opéra Rock
is dat er naast zang, muziek en dans
nu ook wordt geacteerd. Zo zijn er gesprekken
tussen Mozart en zijn vader,
tussen vriendinnen en Mozart
met z’n moeder. Aan de uitvoering
werken verder mee: Jarka Vranowsk
(kostuums), Ruben van Cauteren
(lichttechniek) en Paul Heuts (audiotechniek).
„Ik ben trots dat we deze
musical met mensen uit de regio op
de planken kunnen brengen. Het
liefst had ik dat mijn man Louk erbij
was. Maar hij zit vast op een wolk en
kijkt mee”, besluit Trix Reintjens.
Kaartjes via www.munttheater.nl.
weert
Na de succesvolle producties Weg
uit de Peel en Strijd om de Kathedraal
bouwt Stichting De Theatermakers
al maandenlang aan Het Huis 44-24.
Een voorstelling waarin de bevrijding
van Limburg en Noord-Brabant,
tachtig jaar geleden, een belangrijke
rol speelt, maar ook de actualiteit
van vandaag de dag
ruimschoots aan bod komt. Het is
daarom veel meer dan het ‘zoveelste
bevrijdingsverhaal’, benadrukken
schrijver Lucas de Waard en regisseur
Rick Hooijberg met klem.
Het Huis vertelt het verhaal van
twee gezinnen die er wonen, in 1944
en in 2024, en laat zien dat er in wezen
niet zo veel verschil is tussen het
leven toen en nu. Het gaat over keuzes
maken en omgaan met de gevolgen
daarvan. Drie Limburgers spelen
het gezin Berkvens, dat in 1944
een zwaargewonde verzetsvrouw –
een rol van Elke Nieskens uit Nederweert
– in huis neemt en zichzelf
daarmee in gevaar brengt. Het leven
van moeder Ella (gespeeld door
Wieneke Coenen uit Horst), zoon
Jonas (Koen Schamp, Swolgen) en
dochter Daniëlle (Aukje van Hees,
Ysselsteyn) komt hierdoor onder
zware druk te staan. In 2024 woont
de familie Van Gils in Het Huis. Hun
luxe leventje blijkt een kaartenhuis,
dat instort door moreel verval. Zo
raakt moeder Charlotte in gewetensnood
door wanpraktijken van
haar werkgever, een staalmultinational.
En wordt vader Alex, auteur
van een bestseller, beschuldigd van
plagiaat. Als ze in gesprek raken
met schimmen uit het verleden, komen
de verhalen samen. Alex hoort
’s nachts de echo van Jonas, Charlotte
heeft in de schaduw van haar
slaapkamer ontmoetingen met
Ella.
Twee verhalen uit verschillende
tijdsgewrichten, die in het huis
waar ze zich afspelen met elkaar
versmelten. Het Huis 44-24 laat zien
dat er in tachtig jaar eigenlijk weinig
is veranderd, en doet dat met de nodige
humor, waardoor het geen
zwaarmoedige voorstelling wordt.
Door een brug te slaan tussen de periode
rondom de bevrijding en het
leven anno nu hopen De Theatermakers,
Bas Leenders en Cas de
Vriend, nog meer gesprekken en
(bevrijdings)verhalen los te maken
en het publiek aan het denken te zetten
over wat ‘goed’ en ‘fout’ is.
Een bijzondere rol is weggelegd
voor de parachutist, die op elke locatie
door een andere acteur wordt
vertolkt. In Weert zal Rik Hoenen
deze indrukwekkende monoloog
voor zijn rekening nemen. Naast
verschillende leden van toneelclub
COM Meijel doen ook spelers uit Beringe,
Helden, Neer, Posterholt en
Venlo mee. Zo is Venraynaar Piet
van de Wouw te zien als Duitse soldaat
en komen Jan Beterams
(Horst) en Wilhelmien Knapen (Nederweert)
als gedupeerden in verzet
tegen staalgigant SteelMill.
De première van het theaterstuk is
op 17 mei in de Gemertse Kasteeltuin.
In juni volgens zes voorstellingen
in het openluchttheater van
Overloon. Na de zomer verhuist Het
Huis 44-24 naar binnen en is de productie
eerst op 14 en 15 september te
zien in het Munttheater Weert en
tenslotte eind oktober in Den
Bosch.
Kaarten via www.hethuis44-24.nl.
Verleden en heden komen samen
in ‘Het Huis 44-24’, een grootschalige
theaterproductie die dit jaar
onder meer te zien is in Weert en
Overloon. Ruim de helft van de
zeventig acteurs komt uit Limburg.
Door Marcel van Lier