Woensdag 17. 04. 2024 3
Waat e waer
Column
‘Iedere volwassene kan aan
het klantenpanel deelnemen’
€ €
€ €
€
€ € € €
€
€ €
€ €
€
€ € € €
€
€ €
€ €
€
€ € € €
€
€ €
€ €
€
€ € € €
€
€
€
€
€
€ €
€
Bezorg jezelf een volle
BANKREKENING
€ €
€
€ €
€
€
€
€
€ €
€
€ €
€
€ €
€
€
€
€
€ €
€
€ €
€
€ €
€
€
€
€
€ €
€
€ €
€
€ €
€
€
€
€
€ €
€
€ €
€
€ €
€
€
€
€
€ €
€
€ €
€
€ €
€
€
€
€
€ €
€
€ €
€
€ €
€
€
€
€
€ €
€
€ €
€
€ €
€
€
€
€
€ €
€
€ €
€
€
€
€ €
€
€ € €
€ €
€
€
€
€
€
€
€
€ € € €
€
€ € €
€
€
€
€ €
€
€
€
€ €
€
€
€Meld je aan op
bezorgdekrant.nl
Start direct als
krantenbezorger en ontvang € 1000,-
startbonus!*
* informeer naar de voorwaarden
Frits Nies
Niet zo heel lang geleden was ik
nog in Roermond voor live jazz. U
weet wel, die unieke muziekstijl vol
improvisatie die doorgaat voor de
enige eigen cultuuruiting die
Amerika vanaf de onafhankelijkheid
in 1776 heeft voortgebracht.
En dan ook nog vooral dankzij de
nazaten van uit West-Afrika
aangesleepte slaven. Al die ellende
bracht veel blues op de plantages
en aansluitend dus jazz op de
podia. Of, zoals ze hier zelfs, ook in
Roermond, nog niet zo lang
geleden zeiden: ‘negermuziek’. Bij
het liveoptreden in Roermond
kwam er geen ‘neger’ aan te pas.
Het was ‘witte jazz’ (deels zwart
betaald, dat wel). Gelukkig niet
van de ergste soort, namelijk
dixieland oftewel diknekkenbraderieblaasmuziek
uit de countrystaten
van de Ku Klux Clan. Nee,
echte jazz. Met improvisatie, blue
notes en swing. Deze ervaring
bleek even prettig als toevallig,
want, zo werd mij duidelijk, zoveel
jazz is er niet in Roermond. In heel
Midden-Limburg is het trouwens
behelpen op dit front, laten we wel
wezen. Tijden van bijvoorbeeld
SWING (Stichting Weerter
Initiatief voor Nieuwe Geluiden)
liggen achter ons.
Onlangs las ik in De Limburger een
kop dat er ‘weer schot zit’ in ‘Jazz
City Roermond’. Nou nou, dacht
ik, dat mag wel een toontje lager,
meer mit de kunj euver de grunj.
Maar wat bleek? Roermond heeft
een parkeerhoek tussen de Maas
en de Outlet in handen gegeven
van vastgoedzieners van Volker-
Wessels. Die hebben wat artificiële
intelligentie door hun clichés
gejaagd om te komen tot: ‘Samen
geven we de toekomst vorm. Met
innovatieve en uitdagende projecten
creëren we leefomgevingen waarin de
mens altijd centraal staat. Projecten
waarin we ideeën daadkrachtig
waarmaken, met een scherp oog op
de toekomst. Geworteld in de
bakermat van kennis, techniek,
design en creativiteit maken we
samen de ruimte voor morgen.’ En
dit werd ‘Jazz City Roermond’, een
‘muzikaal meesterwerk’ met ‘een
bruisende boulevard aan de Maas’.
En waar zit nu de jazz in dit
‘muzikaal meesterwerk’ van
gestapelde stenen? In de blue notes
van de marketing. De appartementen
krijgen per toren een naam die
alleen kenners kunnen linken aan
jazz: New Orleans, Manhattan,
Baton Rouge en Four Brothers.
Afgaande op de artist’s impression
wordt elk appartement standaard
geleverd met een piano, een
trompet, een foto van Louis
Armstrong boven de bank en op de
poef een boek met alles over jazz
voor dummies. Het vergt dus vooral
veel improvisatie van de kopers
om hier een klik met jazz te
krijgen. Aan de Maaskant zie je
alleen water en aan de Outletkant…:
Waat zuûse? Pruûse!
Reageren?
f.nies@me.com
All that jazz...
REGIO
» Vervolg van de voorpagina.
Doordeweeks sluit dat om 16.30 uur
en in de weekenden en feestdagen is
het restaurant helemaal gesloten.
„Door in een vroeg stadium hierover
te praten, voorkom je dat je na
afloop alsnog dure maatregelen
moet nemen, zoals koffieautomaten
plaatsen op de afdelingen”, vervolgt
Yolanda Kollee. Iedere volwassene
kan lid worden van het klantenpanel.
Als lid ontvang je ongeveer één
keer per twee maanden een vragenlijst
via WhatsApp op de telefoon of
per mail. Na afloop krijg je een terugkoppeling
en wordt verteld wat
de Cliëntenraad ermee gaat doen.
„Het is een kleine moeite, maar met
een groot effect”, benadrukken Yolanda
Kollee en Peter Gloudi.
Aanmelden via: www.sjgweert.nl.
weert
Ruud Joris (links) en Maurice
Daemen voor de kerk in
Baexem. Foto robin van arkel
baexem
‘Leger marcheert muzikaal
voorbij in kerk van Baexem’
Dat wordt door dirigent Maurice
Daemen en slagwerker en organiserend
bestuurslid Ruud Joris van Aurora,
volmondig beaamd. Zij hopen
dat de 350 beschikbare plaatsen voor
deze ‘primeur voor Limburg’ tot de
laatste plek bezet zullen zijn.
Emoties
Wat maakt deze uitvoering zo uniek?
„Dat is moeilijk in één woord te vatten”,
vertelt een enthousiaste Maurice
Daemen. Hij zal bij de uitvoering
het fanfarekorps en het koor, dat onder
leiding staat van Steven van
Kempen – samen 130 personen – dirigeren.
„The Armed Man van Jenkins
bestaat uit dertien delen en die zijn
verrassend en opzwepend, maar ook
hypnotiserend en inspirerend. Je
moet het echt zelf horen. Deze muziek
moet je ondergaan, dan ervaar je
al deze emoties.” „Dat voelen wij als
muzikanten ook tijdens de repetities”,
vult Ruud Joris aan. „Sommige
delen zijn zo ritmisch dat het net lijkt
alsof er een compleet leger aan je
voorbij marcheert. Dat was natuurlijk
ook de bedoeling van de componist,
die het werk schreef ter promotie
van de vrede en opdroeg aan de
slachtoffers van de Kosovocrisis.”
Uniek beeldmateriaal
The Armed Man, geschreven kort
voor het nieuwe millennium, brengt
de groeiende oorlogsdreiging in
kaart, afgewisseld met momenten
van reflectie en ‘toont’ de verschrikkingen
die oorlog met zich meebrengt.
A Mass for Peace eindigt positief
met de hoop op vrede in een nieuw
millennium, waarin verdriet, pijn en
dood kunnen worden overwonnen.
Tijdens de uitvoering in Baexem
wordt volgens Ruud Joris de kerk
fraai uitgelicht en de muziek wordt
door uit Engeland afkomstig uniek
beeldmateriaal op een groot scherm
ondersteund. Dit zorgt voor een extra
dimensie. Om ruimte te creëren voor
de 130 uitvoerenden wordt zelfs een
compleet podium opgebouwd.
„In 2015 en 2019 hebben we The Passion
uitgevoerd. Nu vijf jaar later wilden
we weer een groot concert organiseren”,
stelt Maurice Daemen. „We
hebben bewust voor A Mass for Peace
gekozen, omdat het dit jaar tachtig
jaar geleden is dat deze regio bevrijd
werd en die vrijheid is vandaag de dag
allerminst vanzelfsprekend. Daarnaast
wordt de Johannes de Doperkerk
in de nabije toekomst aan de eredienst
onttrokken, dus mogelijk is dit
het laatste grote concert in deze kerk.
Maar A Mass for Peace is echt niet louter
kommer en kwel. Integendeel
zelfs, ook vrede en vrijheid komen
prachtig in muziek en beeld tot uiting.
Wij eindigen ons optreden door die
vrijheid muzikaal te vieren met het
energieke Libertadores van Oscar Navarro
en daar straalt de vreugde en
blijdschap honderd procent vanaf”,
aldus de dirigent.
De uitvoering in de kerk in Baexem begint zaterdagavond
om 20.00 uur. Meer info en ticketverkoop:
www.fanfareaurora.nl.
De uitvoering van ‘The Armed Man: a
Mass for Peace’ door Fanfare Aurora
uit Baexem en het Limburgs Oratorium
Koor onder leiding van Steven
van Kempen, zaterdagavond 20 april
in de Baexemse parochiekerk, wordt
volgens de flyer een unieke vertolking
van de in 1999 geschreven compositie
van Karl Jenkins.
Door pieter knippenberg
Nederweert-Eind
Natuurexcursie door
Sarsven en De Banen
Het Limburgs Landschap organiseert
een 2,5 uur durende excursie
door Sarsven en De Banen op vrijdag
26 april. De natuurgebieden
zijn aaneengeschakelde vencomplexen
die van grote waarde zijn
voor planten, libellen en water- en
moerasvogels. Het gebied heeft de
status van Natura 2000, waaronder
de meest bijzondere natuurgebieden
van heel Europa worden gerekend.
Er wordt om 19.00 uur vertrokken
vanaf dagcamping Houtsberg,
aan de Banendijk 2a in
Nederweert-Eind. Stevige wandelschoenen
worden aanbevolen.
Meer informatie over deelname via:
www.limburgs-landschap.nl/kalender.
Interactieve voorstelling
‘Sophie on Stage’ in de bieb
Hierin verweven filmmaker Juul
van der Laan en filosoof Renate
Schepen film en filosofie aan de
hand van het gedachtegoed van de
Afrikaanse grote denker Sophie
Bósèdé Olúwolé. Bósèdé Olúwolé
was antikoloniaal denker en werkte
in het vakgebied feministische filosofie.
Ze was een beoefenaar van de
Yorùbá-filosofie, een manier van
denken die voortkomt uit de etnische
groep in Nigeria. Renate Schepen
is intercultureel filosoof (PhD
Universiteit van Wenen). Juul van
der Laan maakt onafhankelijk films
en voelt zich thuis binnen de overlappende
domeinen van de wetenschap,
filosofie en kunst op interculturele
schaal. Ze studeerde film in
Londen en heeft een scheikundige
achergrond. De avond begint om
19.30 uur.
Aanmelden via www.bibliocenter.nl.
Weert
In het kader van de Maand van de
Filosofie is in Bibliocenter Weert
op woensdag 24 april de interactieve
voorstelling Sophie on Stage
te zien.