woensdag 28. 04. 2021 REGIO 13
125 jaar spoorwegen in de Oude Mijnstreek
In de rubriek Van Nul tot Nu gaat
Martin van der Weerden in op de
veelzijdige historie van deze regio.
Deze week gaat het over de eerste
spoorwegverbinding tussen de
Oude Mijnstreek en de rest van
Nederland.
spoorlijnen, als slagaders van onze
samenleving was dit alles niet mogelijk
geweest.
In Landgraaf is de werkgroep ‘Van Zwart
naar Groen naar Goud’ druk in de weer om
deze verjaardag in een feestelijk jasje te steken.
Vanwege corona moet dit nog even op
zich laten wachten, maar het streven is om
dit rond 11 september in te halen.
„Als je een sierduif los wil laten vliegen,
is een duiventil in de tuin nodig.
Je kunt hen ook in een grote volière
houden. Sierduifjes als Roekoe zijn
niet bang voor mensen en goed tam
te maken. Ze eten speciaal sierduivenvoer
en door hen dit uit de hand
te laten eten, maak je ze redelijk eenvoudig
tam. Duiven hebben het gezelschap
van maatjes nodig. We
plaatsen Roekoe en haar vriendjes
enkel bij mensen die al duiven hebben
of die bereid zijn meerdere duiven
te adopteren via ons.”
DIER VAN DE WEEK
In Dierenbeschermingscentrum
Limburg zitten tientallen honden,
katten, konijnen en vogels die
dolgraag een nieuw baasje willen.
Elke week zet Saskia Thijssen een
dier in het zonnetje. Deze week is
dat sierduifje Roekoe.
Hoe is Roekoe bij jullie beland?
„Roekoe en een aantal andere duiven
zijn weggehaald bij hun vorige
eigenaar omdat ze daar niet de juiste
verzorging kregen. Ze waren er
niet best aan toe bij binnenkomst
maar zijn goed opgeknapt en willen
nu graag verhuizen naar een nieuw
thuis.”
Wat heb je nodig om duiven te
houden?
Gaat jouw hart sneller kloppen van
dit dier? Neem contact op met
Dierenbeschermingcentrum Limburg
via limburg@dierenbescherming.nl
LANDGRAAF
Serviceclub schenkt
voedselbank 2500 euro
PARKSTAD
Sticker attendeert
hulpdiensten op
huisdieren in woning
Dierenvoedselbank Hart voor Huisdieren
komt met een sticker die
hulpdiensten moet attenderen op
de aanwezigheid van huisdieren in
een woning. Bijvoorbeeld bij een
brand of een andere calamiteit. De
waarschuwingssticker van zeven
bij zeven centimeter, kan op de voordeur
of het huiskamerraam worden
geplakt en kost één euro per stuk.
De aankoop betekent meteen een financieel
steuntje in de rug voor de
stichting. De stickers zijn verkrijgbaar
bij het uitgiftepunt in Brunssum.
Opsturen kan ook, maar daar
komen dan wel verzendkosten bij.
Stuur een mail: donaties@hvhlimburg.nl
Frankenhofmolen in ‘t Geuldal
rijksmonument voor de toekomst
veiliggesteld. Van het ooit imposante
gebouw was niet veel meer over
dan een bouwval. Tussen 2008 en
2013 heeft Het Limburgs Landschap
het complex volledig gerestaureerd.
Met de twee gerealiseerde vakantiewoning
en de molen die nu voor het
publiek mag draaien, ligt er weer
een nieuwe toekomst voor de Frankenhofmolen.
In 1736 werd de kopermolen
omgebouwd tot volmolen en
die groeide uit tot een grote textielfabriek.
Goed water was van groot
belang, voor het aandrijven van de
molens maar ook voor het wassen en
spoelen van de wol. De vervilte wollen
stof heette ’laken’ en werd gebruikt
voor jassen en uniformen.
Een wijer of molenvijver kan de molen
langer van water voorzien. Aan
de overkant van de weg ligt de eerste
vijver. Die had ooit twee kleine vijvers
als zandvang. Via een verdeelwerk
komt zo schoon en zandloos
water in de twee wijers die achter de
molen liggen. Via de zware ijzeren
goot komt het water bovenop het
schoepenrad terecht, vandaar dat
dit een bovenslagmolen wordt genoemd.
Alles over de 80 natuurgebieden en
22 erfgoedlocaties van Het Limburgs
Landschap is te lezen in het
416 pagina dikke boek ‘Uit en thuis
bij Het Limburgs Landschap’, dat
nieuwe donateurs als welkomstcadeau
ontvangen.
Het molengedeelte is regelmatig geopend.
Kijk voor data en tijden in de agenda op
www.limburgslandschap.
nl
Het Limburgs Landschap bestaat
90 jaar en heeft ter gelegenheid van
dit jubileum twaalf wandel
en
fietsroutes samengesteld. Elke
maand verschijnt een nieuwe route
door één van de 80 gebieden die de
stichting in beheer heeft. In april
nemen het Limburgs Landschap en
VIA u mee naar de Frankenhofmolen
bij Vaals.
De Frankenhofmolen in het Geuldal
is niet zomaar een molen, maar een
eeuwenoude textielfabriek die oorspronkelijk
werd aangedreven door
een watermolen uit de 17de eeuw.
Vanaf de Zieversbeek worden via
kanaaltjes en sluisjes de drie aan elkaar
gekoppelde molenvijvers gevuld.
Van koper
en volmolen naar
textielfabriek, graanmolen en nu als
KERKRADE
Achilles-Top blaast
zestig kaarsjes uit
Feest bij AchillesTop.
De atletiekvereniging
uit Kerkrade mocht op
19 april zestig kaarsjes uitblazen. De
vereniging werd op 19 april 1961 opgericht.
Haar atletiekbaan bevindt
zich al sinds de oprichting op Gemeentelijk
Sportpark Kaalheide.
Dit en meer staat te lezen op de website
van de vereniging, meer precies
onder het hoofdstuk Historie.
De eeuwenoude Frrankenhoffmollen iis een klleiine ttiien jjaarr gelleden
vollllediig gerresttaurreerrd.. FFOTO HET LIIMBURGS LANDSCHAP
markt te brengen.
Pas in 1896 werden Heerlen en
Schaesberg verbonden met het nationale
en internationale spoorwegennet.
Toen kon de explosieve groei
van de Oude Mijnstreek goed beginnen.
Binnen korte tijd veranderde
het rustige, agrarische gebied in een
industrieel landschap met koeltorens,
schachtgebouwen, steenkoolbergen,
stations, kantoorgebouwen
en stedelijke kernen met open tuindorpen.
Ten gevolge van de ontginning
van de steenkool vertienvoudigde
de bevolking in korte tijd.
Op het hoogtepunt waren er bijna
60.000 mijnwerkers. De bestaanszekerheid
van 70 procent van de bevolking
in de Mijnstreek was gefundeerd
op de mijnbouw. Zonder
VAN NUL TOT NU
DOOR MARTIN VAN DER WEERDEN
In mei 1896 kreeg de Oude Mijnstreek
zijn eerste spoorwegverbinding
met de rest van Nederland. Dat
moet gevierd worden. De komst van
de spoorwegen betekende het einde
van de ‘Doornroosjesslaap’ waarin
deze regio ondergedompeld was.
De eerste spoorverbindingen liepen
overigens naar Duitsland en België
en later pas naar de rest van Nederland.
Het was dan ook niet zo
vreemd dat onze streekgenoot zich
in het midden van de 19e eeuw nog
amper Nederlander voelde. De verschillen
op het gebied van religie,
taal en cultuur met ‘Holland’ waren
groot.
Nederland was laat op spoorweggebied.
Toen in 1839 de eerste trein
van ons land reed tussen Amsterdam
en Haarlem, waren Engeland,
België (!), Frankrijk en Duitsland
ons al voorgegaan. Limburg moest
tot 1853 wachten. Toen ontstond de
spoorlijn van Aken naar Maastricht,
met Simpelveld als grensstation.
In 1872 kwam er een smalspoor
bij vanuit Kerkrade om de productie
van de Domaniale Mijn op de
Aankondiging van
de spoortlijn in
het Staatsblad
van het Koninkrijk
der Nederlanden.
FOTO ARCHIEF
MARTIN VAN DER
WEERDEN
De Junior Chamber International
Mergelland heeft de Voedselbank
LimburgZuid
een schenking gedaan
van 2500 euro.
De serviceclub is een netwerkorganisatie
van ondernemers onder de
veertig, die zich inzet voor een positieve
verandering in de maatschappij.
De Voedselbank LimburgZuid
bestaat
sinds 2001 en is een initiatief
van het echtpaar Hannie en Harrie
Verweij, dat vanuit hun woning in
Hoensbroek begon met het inzamelen
van voedsel om buurtbewoners
te helpen.
In de loop der jaren groeide de voedselbank
uit tot een van de grootste
in Nederland. Tegenwoordig staat
het distributiecentrum, het hart
van de voedselbank, in Landgraaf.