woensdag 11. 05. 2022 13
Welkom Rudolph van Veen
bij
Lekker en gezond koken is mijn lust en mijn leven! Samen met de chefs van Uitgekookt
bereid ik mijn favoriete recepten nu ook voor jou om thuis van te genieten. Gun jezelf een
voor jou gekookte maaltijd van Uitgekookt. De perfecte oplossing als je goed wilt eten,
zonder te koken.
Pasta bolognese bianco à la Rudolph
Asperges Hollandaise à la Rudolph
Uitgekookt.nl 085-2377508
Maak ook kennis
met Uitgekookt
en ervaar het zelf!
3+1
gratis
10.000+ klantreviews
Ruime keuze uit
gezonde gerechten
Gratis gekoeld
aan huis bezorgd
Chefs met passie
voor lekker eten
In 4 minuten een
maaltijd op tafel
AUTO
Renault gaat deze nieuwe volledig
elektrische Mégane leveren naast de
plugin
hybride met dezelfde naam.
Deze Mégane staat op een platform
dat specifiek voor elektrische auto’s
is ontwikkeld. Ook is het nu meer dan
een hatchback, want hij is 1,50 meter
hoog en daarmee meer een crossover.
Verder is de Mégane ETech
Electric 4,21 meter lang en weegt hij
in zijn zwaarste versie 1624 kg want
ongeveer 100 kg lichter is dan de gemiddelde
concurrent.
Het aanbod van de Mégane ETech
Electric is nog heel overzichtelijk,
want er is keuze uit twee aandrijflijnen.
Basismodel EV40 heeft een accupakket
met een capaciteit van 40
kWh en moet daarmee 300 kilometer
kunnen halen. De EV60 zou 460
kilometer ver moeten kunnen komen
op een acculading. Wie onderweg
aan de snellader moet, kan een maximale
DClaadsnelheid
van 130 kW
halen. Dat is een mooie maar geen
baanbrekende laadsnelheid. De
laadsnelheid aan een normaal laadpunt
is maximaal 22 kW. Het accupakket
bestaat uit LGcellen,
weegt
395 kg, is slechts 11 centimeter dik en
heeft een garantie van acht jaar. Met
de inhoud ervan worden een 96 kW
(130 pk) of 160 kW (220 pk) elektromotor
gevoed die de voorwielen aandrijft.
Renault sluit vierwielaandrijving
toekomstig niet uit, maar voorlopig
start de Mégane ETech
Electric met louter voorwielaandrijving.
De prestaties zijn met een topsnelheid
van 160 km/h en een 0100
km/h sprint in 7,4 tellen goed. In zijn
huidige vorm mag hij een geremde
aanhanger van 900 kilo trekken en er
mag een dubbele fietsendrager achterop.
Aan boord zie je fris modern cockpitdesign
dat niet meedoet aan de trend
van een grote, liggende ‘plank’ van
displays. Bij deze Renault is het een
Lvorm
met in het midden dus een
staand scherm dat wel een naadloos
geheel vormt met het liggende exemplaar
waarop je voor je stuur de ‘meters’
ziet. Het is ook geen Tesla want
deze Mégane heeft nog wel echte
knoppen, zoals de airco. De zitpositie
is goed en de bedieningsorganen zijn
over het algemeen goed geplaatst.
Met één uitzondering en dat is de
stuurbediening voor de transmissie.
Dat schakelpookje zit heel verwarrend
tussen twee andere stuurstengels,
waarmee je audio en ruitenwissers
bedient. Het infotainment werkt
goed en heel intuïtief samen met het
ingebouwde Google.
Rijden doet deze EV bijna als een
echte auto. Hij stuurt lekker direct en
toch is het onderstel niet keihard
maar juist voldoende comfortabel.
De remmen zijn goed te doseren en je
kunt remmen zonder remmen (regenereren
door gas loslaten) in diverse
standen instellen. Qua ruimte op de
achterbank scoort deze elektrische
Mégane een voldoende, het bagageruim
is zelfs royaal te nomen met een
inhoud van 389 liter.
Het design is niet erg origineel, want
het onderscheidt zich niet echt van
andere EV’s. De gouden details en
achterlichten volgen de trend. Motor
en transmissie zeer overzichtelijk
maar goed gekozen motorenaanbod.
De vrij directe, redelijk communicatieve
besturing en de multilink achteras
zorgen voor goede bodycontrol.
De Mégane is comfortabel door
goede stoelen, het goed ingedeeld
dashboard met goed werkende interface,
maar er zijn concurrenten met
meer beenruimte achterin.
Eindoordeel
Een goed sturende, moderne EV met
voldoende laadsnelheid en actieradius.
Niet baanbrekend. De Mégane
kan concurreren met de ID’s van
Volkswagen en is klaar voor confrontatie
met elektrische 308 en Astra.
SPECIFICATIES
Renault Mégane
ETech
Electric EV40
Prijs: vanaf € 35.000
Topsnelheid: 160 km/h
Acc. 0100:
7,4 s
Gem. verbruik: 12,8 kWh/100 km
Motor: synchroonmotor met elektromagneet
Plaatsing: voorin
Max. vermogen: 130 pk (96 kW)
Max. koppel: 250 Nm
Transmissie: eentrapsreductie versn.
Aandrijving: voorwielaandrijving
Laden: AC 722
kW / DC 130 kW
AUTOTEST
Mégane E-Tech verlegt de grenzen niet
Na de ID.3 van Volkswagen dient
zich opnieuw een volledig elektrische
volksauto aan, in vorm van
totaal nieuwe Renault Mégane
ETech
Electric. Verlegt die grenzen
en is hij het beste aanbod?
DOOR JACO BIJLSMA
Renault Mégane
ETech.
FOTO GREG
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto