14 woensdag AUTO 19. 05. 2021
AUTOTEST
Mercedes-Benz S-Klasse: de zevende ster?
Nu tot € 4.000 Best Buy bonus
op de Hyundai KONA Electric.
8% Bijtelling
De Hyundai KONA Electric heeft alles wat je zoekt in een elektrische auto: een actieradius tot wel 484 kilometer, een rijk
uitgerust infotainmentsysteem, een handige app en voorzien van de nieuwste veiligheids- en verbindingssystemen. De KONA
Electric is een sportieve SUV met een ruim comfort en zodra je erin gereden hebt wil je écht niks anders meer. Bovendien
geldt voor de zakelijke rijder nu nog de bijtelling van slechts 8%. Profiteer nu en maak een proefritafspraak. Kom verder.
Ontdek meer op hyundai.com/nl/hekkert
Hekkert Roermond: Broekhin Noord 74, tel. 0475 - 322 333
Hekkert Venlo: De Sondert 2, tel. 077 - 477 9977
Uit voorraad leverbaar
bij Hekkert.
KONA Electric vanaf
(incl. € 4.000 Best Buy bonus)
Private Lease vanaf
Gecombineerd verbruik: 14,7 (kWh/100 km) / 6,8 (km/kWh) ; CO2 - emissie: 0 (gr/km). Verbruiksgegevens en actieradius zijn gebaseerd op tests die zijn uitgevoerd volgens de Europese richtlijnen EU 2018/1832 en 2017/1151. De vermelde WLTP-waarden voor het gecombineerde verbruik en actieradius zijn
overeenkomstig aan de nieuwe WLTP-testmethodiek. De waarden zijn afhankelijk van de gekozen uitvoering en wielmaat. De actieradius kan in de praktijk onder andere variëren door: omstandigheden op de weg, rijstijl en temperatuur. De Hyundai ‘5 jaar garantie zonder kilometerbeperking’ en de ‘8 jaar of
160.000 kilometer batterijgarantie’ is alleen van toepassing op Hyundai voertuigen die initieel aan een eindgebruiker zijn verkocht door een erkend Hyundai-dealer. De Hyundai actie ‘Best Buy bonus’ bestaat uit een maximaal voordeel tot € 4.000 op het aankoopbedrag van geselecteerde voorraadmodellen
Hyundai KONA Electric. Actie geldt bij een getekende koopovereenkomst van 01-05-2021 t/m 30-06-2021 met een uiterste registratiedatum van één maand na koopovereenkomst. Actie is van toepassing op particuliere transacties. Acties zijn niet geldig in combinatie met andere lopende acties. Private lease
prijs is een prijs incl. BTW, o.b.v. 60 maanden looptijd en 10.000 km per jaar. Hyundai Private Lease wordt aangeboden in samenwerking met Arval. Arval is voorzien van het Keurmerk Private Lease. Genoemde prijs is een adviesprijs en is excl. metallic lak en eventuele opties. De bedragen verschillen per
model. Kijk voor prijzen en voorwaarden op hyundai.nl of vraag ernaar bij de erkend Hyundai-dealer. De gedetailleerde garantievoorwaarden zijn beschreven in het service & garantieboekje. Afgebeeld model kan afwijken van standaard uitvoering. Druk- en zetfouten voorbehouden.
8% Bijtelling
€ 37.595
€ 499 p.m.
Obv 60 mnd / 10.000 km/p.j.
Het antwoord schuilt vooral onderhuids,
maar heel veel ontdek je al in
het interieur. Dat is geen cabine maar
een salon met de laatste versie van
Mercedes’ geavanceerde MBUXsysteem,
waarmee door middel van
voicecontrol
heel veel functies zijn
te bedienen. Een nieuwe, opzienbarende
feature is het 3Ddashboard.
Dat zit in een breedbeeld display direct
voor je stuur. Hetzelfde geldt
voor de headup
display, want die
maakt van de hele voorruit een bijna
kamerbrede display. Het systeem
projecteert grote pijlen op het wegdek
en geeft heel veel informatie. Als
je navigeert, zie je de kaart en aanwijzingen
in die futuristische 3Dkijkdoos,
maar ook op de centrale grote
display én in de headup
display.
De SKlasse
is helemaal nieuw, maar
wel gebaseerd op een doorontwikkeling
van bestaande architectuur. Als
eerste is de SKlasse
leverbaar met
twee diesels, de S 350d en S 400d, en
twee benzinemotoren. Wij reden
met de S 500 en er is ook S 450, allebei
met zescilinder lijnmotoren, uiteraard
voorzien van turbotechniek.
Behalve de instapper, de S 350d die
130.682 euro moet kosten, heeft elke
SKlasse
vierwielaandrijving. Ook
de 9traps
GTronic
automaat is altijd
aan boord. Standaard is luchtvering,
MBUXentertainment.
Maar er
is natuurlijk ook een heel lange optielijst.
De absolute limousineklasse doet al
langer niet meer mee aan de ordinaire
acceleratierace; een auto in deze
klasse mag, bij voorkeur ongemerkt,
in vijf tellen voor zijn baas naar 100
km/h sprinten. Het ultieme, superzachte,
deinende veercomfort krijg
je in deze SKlasse
wanneer je de rijstandenknop
op Comfort zet. Uiteraard
kun je hem met diezelfde knop
ook in meer sportieve rijstanden zetten.
De rijstrookassistent en stuurhulp
houden je weer beter dan voorheen
tussen de lijntjes, ook als je een bocht
door moet rijden. Het stuur hoef je
slechts lichtjes vast te houden, de
techniek doet het stuurwerk voor je.
Al die systemen gaan weer iets verder
dan hun voorgangers en evenaren
Tesla qua zelfrijdende capaciteiten.
Het mooie is dat het zo goed
werkt, dat je minder vaak dan bij andere
auto’s zoekt naar de knop om die
rijassistenten vrijaf te geven. Uptempo
bochten rijden met zo’n bijna
5,30 meter lange limo die bijna twee
ton weegt, kan wel, maar echt lekker
is het nooit.
Maar is het de beste auto ter wereld?
Ook als je hem vergelijkt met RollsRoyce
en Bentley, is het antwoord: ja.
Natuurlijk zit er minder handwerk in
de MercedesBenz,
maar dat wil niet
zeggen dat de bouwkwaliteit en de
materialen niet van topniveau zijn.
Deze SKlasse
heeft niet alleen meer
stateoftheart
techniek aan boord,
maar ook de luxe en rijervaring vormen
de absolute top. En dat voor een
veel lagere prijs. Want de S500 Lang
die wij reden, kostte met de opties
nog geen 190 mille, ‘standaard’ kost
hij dik 150.000 euro. Een nieuwe
RollsRoyce
Ghost kost bijna vier
ton. En als je naar de techniek en nabije
toekomt kijkt, is deze SKlasse
zeer bij de tijd. Zo is er een plugin
hybride,
de S 580 E, en die kan 100 kilometer
op elektropower rijden.
Dat MercedesBenz
op de statusschaal
lager scoort dan eerdergenoemde
toppers, behoeft geen toelichting.
We gaan de rangorde binnenkort
weer bepalen als MercedesBenz
terugslaat met een Maybachversie,
misschien haalt die wel zeven
sterren.
SPECIFICATIES
MercedesBenz
S 500 4MATIC Lang
Prijs: € 151.902
Topsnelheid: 240 km/h
Acc. 0100:
4,9 s
Gem. verbruik: 1 op 12,3
CO2emissie:
185 g/km
Motor: 2999 cm3, turbo, zesinlijn
Plaatsing: voorin lengterichting
Max. vermogen (gecomb.): 457 pk
(336 kW)/ 5900 min1
Max. koppel benzinemotor:
520 Nm/ 1800 min1
Brandstof: benzine/elektrisch
Transmissie: 9 trapsautomaat
Aandrijving: vierwielaandrijving
Is dit feitelijk de beste auto ter
wereld? Dat is een vraag die bij
elke introductie van de SKlasse
de
kop opsteekt.
DOORJACO BIJLSMA
De zevende generatie SKlasse.
FOTO DAIMLER AG
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto