Woensdag 25. 05. 2022 13
Motortest
Met minder vermogen heb je meer lol
PLANTENCENTRUM OSPEL
En daar weten ze bij Royal Enfield alles
van. De fabriek in India, gesteund
door een technische ontwikkelingsafdeling
in Engeland, bouwt eenvoudige
motorfietsen met minder vermogen
die ook nog eens een stuk
goedkoper zijn dan hun Japanse, Europese
en Amerikaanse concurrenten.
Royal Enfield is met een productie
van bijna 1 miljoen motorfietsen
een van de grootste spelers in de wereld,
maar heeft haar afzetgebied
vooral in Azië waar wegen over het algemeen
slechter zijn en je bovendien
ook veel minder motorzaken hebt die
een probleem aan je tweewieler kunnen
oplossen. Eenvoudige, goedkope,
zuinige motorfietsen waar weinig
aan kapot kan gaan en die in geval van
nood eenvoudig te repareren zijn, is
daar dus kassa. En dat is het succes
van het degelijke Royal Enfield.
In 2016 kwam Royal Enfield met een
compleet nieuwe motor, de 411cc lichte
allroad Himalayan. Ze hadden nog
helemaal geen allroads, wat best opmerkelijk
is voor een merk dat zo actief
is in het soms onherbergzame
Azië. Het bleek een schot in de roos, al
is het zeker geen comfortabele motor.
Na een dagje sturen op de Himalayan
slaap je bijna automatisch op je buik
om je zitvlak te ontbelasten.
Op basis van de Himalayan heeft Royal
Enfield nu een nieuwe motorfiets
gebouwd; de Scram 411. Het is een zogenoemde
‘street scrambler’ die bedoeld
is voor het drukke stadsverkeer.
Maar waarmee je ook in het
weekend op stap kunt, zo is de gedachte
van de ontwerpers. Het zadel
is in ieder geval veel beter, zo merk je
na een paar uurtjes rijden in de omgeving
van Parijs waar de motor voor
het eerst werd gepresenteerd aan de
internationale motorpers. Opvallend
is een schildje aan de zijkant van de
PLANTENCENTRUM OSPEL
HET MEEST VEELZIJDIGE PLANTENCENTRUM
IN ZUID-NEDERLAND
Donderdag 26 mei,
HEMELVAARTSDAG
geopend van
11.00 – 17.00 uur
1e en 2e PINKSTERDAG
zijn wij ook geopend
van 11.00 – 17.00 uur
HET MEEST VEELZIJDIGE PLANTENCENTRUM
IN ZUID-NEDERLAND
NU VOLOP
PERKPLANTEN
VERKRIJGBAAR
UNIEK IN NEDERLAND
MET RUIM 15.000 M2 OPPERVLAKTE
AAN INSPIRATIE VAN PLANTEN
BEKIJK ONS RUIM
ASSORTIMENT
NU VOLOP
PERKPLANTEN
VERKRIJGBAAR
KOM VEILIG EN
VERANTWOORD WINKELEN
ZONDER AFSPRAAK BIJ
ONS PLANTENCENTRUM
Let op: vanaf 1 Maart gewijzigde openingstijden:
Maandag gesloten
Dinsdag t/m Vrijdag: 11.00 – 18.00 uur
Zaterdag: 9.00 – 17.00 uur
Zeer groot assortiment aan
tuinplanten, kuipplanten,
palmen, kamerplanten,
cactussen, succulenten.
Meer dan 6000 soorten.
Waatskamp 150, 6035 BV Ospel | tel: 0495 – 58 53 24 | info@plantencentrumospel.nl
www.plantencentrumospel.nl
Openingstijden:
Maandag gesloten
Dinsdag t/m Vrijdag: 11.00 – 18.00 uur
Zaterdag: 9.00 – 17.00 uur
Zondag: 11.00 – 17.00 uur
tank waar de merknaam op staat. Alles
aan de Scram is functioneel, met
uitzondering van dat schildje dat een
leuk grapje is van de ontwerpers.
De Scram heeft een iets kleiner voorwiel
dan donateur Himalayan waardoor
ook het stuurkarakter anders is.
En waar je bij de Himalayan soms het
gevoel had een bak knikkers tussen je
benen te hebben met alle bijgeluiden
die deze eenpitter produceerde, is
ook dat een stuk beter bij de Scram.
Hard gaat het niet op de Scram, met
heel veel moeite tik je de 130 kilometer
aan. En je trekt met deze 1-cillinder,
die 24,3 pk produceert en een
maximaal koppel heeft van 32 Nm,
ook de straatstenen niet uit de weg.
Maar de motor komt vlot genoeg van
z’n plek om met het verkeer mee te
komen, zeker in de stad waar deze
motor als een vis in het water is. Als
het tempo omhooggaat lijkt de vering
aan de voorzijde soms wat moeite te
hebben met de bulten in het wegdek.
Om snel te kunnen vertragen heb je
bij de voorrem wat meer handkracht
nodig, terwijl de achterrem juist sterker
aanvoelt. Maar dat kan ook een
kwestie van gewenning zijn.
Als je de reclamefilmpjes mag geloven
is de Scram vooral bedoeld voor
jonge mensen die in een hemdje genieten
van een vrij gevoel. Maar in het
zadel van deze Indiase tweewieler
kun je al snel concluderen dat iedereen
zich op deze motor thuis zal voelen.
Waarbij ‘less is more’ nog eens extra
wordt benadrukt.
De pure basic motor laat je optimaal
genieten van het rijden. Je aandacht
wordt ook niet weggetrokken door
een druk dashboard, want behalve
een snelheidsmeter, benzinemeter,
klokje en tripmeter heb je nog een indicator
in welke versnelling je rijdt.
En meer heb je ook niet nodig, al is de
extra ‘tripper’ die standaard op deze
motor zit wel handig. Deze tripper is
een zeer karig navigatiesysteem die
je aan je telefoon kunt koppelen en
met een pijltje aangeeft welke kant je
op moet. Wederom simpel, maar het
werkt.
De Scram produceert een zeer beschaafd
geluid en ondanks dat je
maar één cilinder hebt, loopt het blok
best mooi ‘rond’ en voelt ook niet bokkig
als je per abuis een versnelling te
hoog zit. In de natuur onder Parijs
toont de nieuwe motor ook aan dat je
er redelijk mee uit de voeten kunt op
onverhard terrein. Maar deze zeer
wendbare en relatief lage motor is
vooral bedoeld voor de weg, vlot tussen
de stilstaande auto’s door laveren
en naar voren schuiven bij het verkeerslicht.
En op een vrije dag de dijkweggetjes
opzoeken om lekker te onthaasten
op deze vriendelijke eenpitter
die sinds half mei in de showroom
staat voor 6399 euro.
Veel pk’s zijn leuk, vooral om over
te praten tijdens feestjes of aan de
bar. Met alle snelheid belemmerende
maatregelen heb je echter
steeds minder aan al dat vermogen.
Sterker nog steeds meer geldt
bij motorfietsen: ‘less is more’.
Door Michiel Snik
Royal Enfield Scram 411.
Foto Royal Enfield
Kijk voor meer auto- en motornieuws op
» delimburger.nl/economie/auto
MOTOR