woensdag 09. 06. 2021 AUTO 13
AUTOTEST
Alpina B3 Touring: voor op de favorietenlijstjes
die de B3 onder alle omstandigheden
serveert. Typerend daarvoor
is de extra onderstelsetting die
juist geen Sport++, maar Comfort
Plus heet. Met eigen veren en afstemming
van de variabele dempers is
voor elke situatie wat te vinden. De
meest relaxte stand is optimaal voor
cruisekilometers, maar laat de wielen
op slecht wegdek wat te losjes op
en neer bewegen. Terwijl de boel in
Sport Plus weer strak genoeg wordt
aangehaald om de reacties van het
onderstel voelbaar aan te scherpen
voor het betere stuurplezier. Knalhard
en stuiterig wordt de B3 echter
nooit. Dankzij wat extra wielvlucht
comfortabel wonen
in maastricht
met de zekerheid
van zorg
Verhuur
PRM
043 - 365 58 99
info@residentiegerlachus.nl
Zorg
Envida
0900 - 22 33 440
gerlachus@envida.nl
Residentie Gerlachus is een
project van Ferox Gerlachus bv
De focus bij de onderstelafstemming
van Alpina ligt sinds jaar en dag op
dagelijks gebruik en stabiliteit op
hoge snelheid. De B3 loopt comfortabel
meer dan 300 km/h en werkt de
standaardsprint af in een seconde of
vier. Al zijn dit nooit ontwikkelingsdoelen
op zich geweest, maar eerder
logische gevolgen van de manier
waarop de B3 is samengesteld. Als
basis dient de 340i in sedan
of touringvorm,
die naar wens is op te leuken
met een selectie aan typische Alpinaverfraaiingen.
Deze keer is de
drieliter die we onder andere kennen
van de X3 M (en straks ook de M3) als
basis genomen. Maar dan wel met
kleinere turbo’s waarmee piekvermogen
wordt verruild voor een muur
aan trekkracht. Geen 510 maar 462
pk, geen 600 Nm maar 700 Nm bij
2500 toeren. Het koelsysteem wordt
ook aangepakt om te garanderen dat
je met 300plus
over de Autobahn
kunt blijven blazen totdat de tank
leeg is. Om al dat koppel aan te kunnen
is de motor gekoppeld aan de
achttraps automaat die normaal gesproken
Fase 2 vanaf
€ 890,-
per maand
BMW wordt gebruikt. Tevens is vierwielaandrijving
Aangezien Alpina’s gewoon bij BMW
op bestelling worden gebouwd, kun
je ‘m vanbinnen naar believen aankleden.
huidige 3Serieinterieur
dat we kennen
Alpinainterface
gekregen en uiteraard
Nee, dat doe je voor de allroundrijbeleving
excl. servicekosten
en Wonen Plus
abonnement
voor V8modellen
van
standaard.
De basis blijft in elk geval het
als een ietwat zakelijk gestileerde,
maar daardoor ergonomisch nagenoeg
perfecte leefomgeving. De digitale
klokkenwinkel heeft een eigen
ontbreekt een genummerd typeplaatje
ook niet. Maar om daarvoor
nou 125.000 euro neer te tellen?
Van Wonen Plus tot Verzorgd Wonen via Envida
Vanaf juli-augustus geopend:
Huiskamer Jekerdal voor activiteiten
Brasserie de Gerlachkamer voor een kopje koffi e, gezonde
lunch of geheel verzorgd diner
Praktijk voor fysiotherapie Hamelers-Heijboer
Kom zelf een kijkje nemen tijdens één van onze kijkdagen
op 17 of 24 juni of 1 juli. Maak een afspraak voor een
rondleiding, op locatie of via beeldbellen.
Kijk op www.residentiegerlachus.nl voor meer informatie!
op de vooras stuurt de neus gretig in
totdat licht onderstuur signaleert
dat je een stapje terug moet nemen.
Of juist gas bijgeven om de auto met
het sper op koppel door de bocht te
drukken. Het gemak waarmee je dat
allemaal kunt doen in een auto die bij
algemeen gebruik zo doodnormaal
aanvoelt, is eigenlijk ongekend.
Evenals de rechtelijnsnelheid van de
B3. Ook hiervoor geldt dat je in een
van de comfortstanden nauwelijks
het idee krijgt met iets bijzonders op
pad te zijn. De bak gebruikt de trekkracht
van motor om nodeloze kickdowns
te voorkomen en houdt ervan
om de toeren laag te houden. Pas
wanneer je erom vraagt, krijg je het
ware karakter van de motor te horen
en voelen.
De auto zoals gereden kost met de
kop eraf net geen 125.000 euro. Maar
het kan ook voor minder of juist veel
meer. Maar wat je er ook voor betaalt:
totdat BMW met zijn allereerste
M3 Touring komt, is er toch niets
wat qua exclusiviteit en allround inzetbaarheid
bij deze B3 in de buurt
komt. Hij mag op geen enkel favorietenlijstje
ontbreken.
Eindoordeel
Welgemanierde, representatieve en
bloedsnelle kilometervreter. Geschikt
voor Autobahn, klinkerweg,
supermarkt, wintersport, Nordschleife
en al waar daartussenin zit.
SPECIFICATIES
Alpina B3 Touring
Prijs: € 124.875,Topsnelheid:
300 km/h
Acceleratie 0100:
3,9 s
Gem. verbruik: 1 op 9,2
CO2emissie:
247 g/km
Motor: zesinlijn,
2993 cm3, biturbo
Max. vermogen: 462 pk (340 kW)/
7000 min1
Max. koppel: 700 Nm/2500 min1
Transmissie: achttrapsautomaat,
4WD, sper
Massa leeg: 1840 kg
Er zijn tal van favorietenlijstjes.
Vaak flauw en nutteloos, maar niet
bij Alpina. Dat heeft een auto
samengesteld met al onze favoriete
BMWonderdelen
van het moment.
DOOR DRIES VAN DEN ELZEN
Alpina B3. FOTO ALPINA
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto