woensdag 16. 06. 2021 AUTO 13
AUTOTEST
Nieuwe Citroën C4: één voor allen?
Na een paar donkere jaren van volstrekt
generieke en kwalitatief dubieuze
producten, heeft Citroën zichzelf
opnieuw uitgevonden. De focus
ligt weer bij comfort, de designafdeling
krijgt weer alle vrijheid. Net als
vroeger is de nieuwe Citroën C4 anders
dan alle andere auto’s in het
Csegment
en loopt hij over van de
bijzondere details. Zoals de Vvormige
verlichting aan voor
en achterkant,
waarvoor inspiratie is gehaald
uit het double chevronlogo.
Ook het interieur heeft bijzondere
kenmerken, maar die gaan niet meer
ten koste van de ergonomie. Integendeel:
we verwelkomen een afzonderlijk
knoppencluster voor de airco, dat
je weer een reden minder geeft om in
het nog altijd trage infotainmentsysteem
te moeten rommelen. Er is goed
nagedacht over de materiaalmix, oppervlaktebehandeling
en vormgeving
om er een innemend en haptisch
verantwoord geheel van te maken. De
stoelen treffen een goede balans tussen
ondersteuning en wat Fransen
onder comfort verstaan. Achterin
moet je vanwege de aflopende daklijn
een beetje onderuitgezakt zitten, wil
je met een lengte van 1,85 meter onder
het plafond passen. De bagageruimte
komt niet verder dan segmentconform
plus een dubbele laadvloer,
maar door de auto heen is veel
ruimte vrijgemaakt om spullen af te
leggen.
Wie goed naar de buitenkant kijkt,
ziet dat er ook qua onderstel is gestreefd
naar comfort. De bandwangen
zijn aan de dikke kant om korte
oneffenheden glad te kunnen strijken.
De rest komt op het conto van de
speciale schokdempers met daarin
twee minidempers.
En het resultaat
Actieradius tot 455 km.*
met een paar mille zal zakken
bij de instapversies. De elektrische
versie is er vanaf 38.190 euro en uiteraard
ligt de fiscale waarde van de
duurste versie net een paar euro onder
de grens van 40.000 euro die gehanteerd
wordt om het bijtellingsvoordeel
te bepalen. En da’s best geld
voor een auto waarvan de elektrotechnische
씲 379 p/m 379 Vanaf:
De Kia e-Niro.
of een inhaalactie. Het enige nadeel
is de beperkte efficiëntie en geringe
accucapaciteit. Citroën geeft
een WLTPactieradius
van 350 kilometer
op, maar op een koude dag met
veel snelwegkilometers magie
soms
al na 150 kilometer weer aan de lader.
De C4 is er ook nog met PSA’s bekende
familie aan benzine
en dieselmotoren.
Vooralsnog zijn er alleen nog
130 pk sterke motoren met optioneel
een achttraps automaat, daar komen
nog 100 en 155 pk leverende drie
en
viercilinders bij.
Reken op 30.000 euro voor een 130
pkversie
met automaat en een beetje
leuke aankleding. Een bedrag dat uiteraard
Tijdelijk extra scherp geprijsd
*Volgens WLTP
mag er wezen. Rolneigingen worden
ook netjes onderdrukt. Wel jammer
dat de besturing zo extreem licht is
dat je eigenlijk altijd in het luchtledige
aan het roeren bent.
De elektrische versie van de C4 wordt
qua wegligging geholpen door een
goede gewichtsverdeling en een laag
zwaartepunt, dankzij het 46 kWh
(netto) accupakket in de bodem. De
aandrijflijn met 136 pk sterke elektromotor
op de voorwielen levert 260
Nm vanaf 0 toeren en heeft geen enkele
moeite om de 1500 en nog wat
kilo’s in gang te krijgen en het piekvermogen
is precies genoeg om door
te trekken tot een redelijke kruissnelheid
Ontspannen elektrisch rijden tot wel 455 kilometer, toegang tot het
grootste netwerk van openbare laadpunten in Europa 썗n op afstand je
ruiten ontdooien. Ben jij klaar om elektrisch te gaan? Wij denken van wel.
VDNS Venlo
De Sondert 12, Venlo
Tel. 077 – 333 30 77
kia-vdns.nl | info@vdnsvenlo.nl
VDNS Hansen
Keizersveld 2, Venray
Tel. 0478 – 514 315
kia-vdns.nl
De Kia e-Niro heeft een 64kWh batterij met een actieradius tot 455 km.
Het vermelde rijbereik is gemeten volgens WLTP. De Private Lease-aanbieding loopt via Kia Autolease en betreft een product gecerti쏾 ceerd door Stichting Keurmerk Private Lease. Het getoonde
Private Lease tarief is een vanaf tarief gebaseerd op een looptijd van 60 maanden en 10.000 km per jaar. De actie is alleen geldig op voorraadmodellen en is geldig t/m 31-07-2021 met een uiterlijke
start van het contract op 30-11-2021. Bekijk de volledige actievoorwaarden op kia.com of vraag ernaar bij jouw Kia-dealer. Wijzigingen en drukfouten voorbehouden.
component behoorlijk
achterligt op de auto’s die uit Duitsland
en Korea binnenkomen voor
vergelijkbare bedragen. Wie het redt
met 250 kilometer actieradius en zelden
van plan is om te snelladen, heeft
aan de C4 wel een leuke en bovengemiddeld
comfortabele metgezel. Alleen
niet per se één voor allen…
SPECIFICATIES
Citroën ËC4
50 kWh 136
Prijs: € 38.190,Topsnelheid:
150 km/h
Acceleratie 0100:
9,7 s
Actieradius: 350 km
Laden: 11 kWh AC / 100 kWh DC
Motor: synchroonmotor met perm.
magneet
Plaatsing: dwars voorin
Max. vermogen: 136 pk (100 kW)/n.b.
min1
Max. koppel: 260 Nm/0 Min1
Transmissie: Eentraps reductieversnelling
Aandrijving: voorwielen
Deels hatchback, deels sedan,
deels crossover en deels coupé.
Benzine, diesel en elektrisch: één
voor allen, zoals de drie musketiers
zeiden. Lukt dat?
DOOR DRIES VAN DEN ELZEN
Citroen C4.
FOTO ETIENNE ROVILLE
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto