woensdag 23. 06. 2021 AUTO 13
AUTOTEST
BMW M3 laatste ‘klassieke’ sportieve sedan?
Runderstoofpot en mihoen meest
populaire kant-en-klaarmaaltijden
Gezonde kant-en-klaarmaaltijd
Dat lasagne hoog scoort als
populaire kant-en-klaarmaaltijd
is misschien weinig verrassend,
alhoewel het hier gaat om een niet
alledaagse variant. Draadjesvlees
en runderstoofpot is minder
gebruikelijk. Uitgekookt eigenaar
Johan: “Wij vinden het belangrijk
dat iedereen altijd lekker en
gezond kan eten, ook als je zelf
geen tijd, zin of puf hebt om te
koken en wat je smaak ook is.
Daarom staan er elke week 26
andere gezonde kant-enklaarmaaltijden
op ons menu die
we bij mensen thuis bezorgen. Van
oud Hollands tot hip werelds.”
Nederlander wil geen tijd
verspillen aan koken
Tijdbesparing blijkt de
voornaamste reden om te
kiezen voor gezonde kant-enklaarmaaltijden.
84% kiest voor
kant-en-klaar omdat ze hun tijd
anders willen besteden dan aan
koken en boodschappen doen en
83% ziet kant-en-klaarmaaltijden
als een goede oplossing bij
9,1
Onze 5 beloftes
• Verse ingrediënten
• Dagvers gekookt
• Ruime keuze
• Persoonlijke bezorging
• Géén vaste verplichtingen
tijdgebrek. Daarnaast kiest 82%
voor kant-en-klaar als ze zelf
geen inspiratie hebben voor een
lekkere en verantwoorde maaltijd.
Het gaat hierbij nadrukkelijk om
gezonde kant-en-klaarmaaltijden.
Johan: “Onze maaltijden zitten
boordevol groenten en andere
belangrijke voedingsstoffen en we
laten onnodige toevoegingen zoals
teveel zout of suiker achterwege.”
Voordelig kennismaken
met Uitgekookt
Om iedereen kennis te laten
IJSSELMUIDEN, 22 juni 2021
- Liefhebbers van kant-enklaarmaaltijden
eten het
liefst runderstoofpot en
mihoen. De voornaamste
reden om te kiezen voor
kant-en-klaar, is tijd
overhouden die anders
opgaat aan boodschappen
doen en koken. Ook gebrek
aan inspiratie om elke dag
weer een lekkere en gezonde
maaltijd op tafel te zetten
is een belangrijke factor.
Dit blijkt uit onderzoek van
maaltijdservice Uitgekookt.nl
Vier gerechten vallen het
meest in de smaak, volgens de
specialist in het thuisbezorgen
van kant-en-klaarmaaltijden.
Namelijk runderstoofpot met
ovenaardappels en boontjes,
mihoen met kipdijfi letstukjes
in satésaus, rodekoolschotel met
draadjesvlees en lasagne van
zalm, spinazie en trostomaatjes.
Dit blijkt uit analyse van het
bestelgedrag van ruim 150.000
klanten verspreid over heel
Nederland, in combinatie met
maaltijdbeoordelingen. Deze
vier best beoordeelde maaltijden
krijgen een gemiddelde
beoordeling van een 9,1 door
klanten.
Zelf eens een
100% verse maaltijd
van Uitgekookt
proberen?
Ga naar onze website en bestel een
proefpakket. Daarin zitten 4 maaltijden
naar keuze voor €15,-
Bestel via UITGEKOOKT.NL
of bel 085 - 01 90 065
maken met de vier best
beoordeelde maaltijden zet
de maaltijdservice ze de hele
maand op hun verder wekelijks
wisselende weekmenu. Nieuwe
klanten bestellende vier maaltijden
samen voor maar €15.
Scan de QR-code
voor meer informatie
over ‘als
beste beoordeeld’
of kijk op:
uitgekookt.nl/als-beste-beoordeeld
Aan die beversnuit wennen we wel en
voor de rest staat er gewoon weer een
goed geproportioneerde sportsedan,
die er met uitgeklopte spatborden en
een bult op de motorkap geen twijfel
over laat bestaan dat het een raceauto
is. Waar de schoen wringt, is het gewicht
en de aandrijflijn. In zijn lichtste
configuratie zet de M3 1680 kilo op de
weegschaal, wat ‘m rijklaar en met
optionele automaat over de 1800 kilo
tilt. En een vierwielaangedreven stationwagon
zal straks met volle tank
met moeite onder de twee ton blijven,
zowel qua prijs als gewicht.
Er komt voor de eerste keer een vierwielaangedreven
M3. Nog verrassender
is dat BMW nog steeds een handgeschakelde
variant levert. Die is alleen
leverbaar in combinatie met de
480 pkversie
van de drieliter zesinlijn
met twee turbo’s. De 510 pk en 650
Nm sterke ‘Competition’versie
levert
te veel koppel voor die transmissie
en is daarom gebonden aan een automaat.
Een nieuwe E46 M3 CSL zal
deze G20 niet zijn. Uiteindelijk blijft
de M3 wel een achterwielaandrijver
met een boel vermogen en een intelligent
sperdifferentieel. Zijn status als
beste sportsedan (of coupé in het geval
van de M4) staat of valt dus met de
fijnafstemming van chassis, besturing,
differentieel en dergelijke. Voorlopig
zijn onze testkilometers beperkt
gebleven tot een paar rondjes Zandvoort
en een driftsessie bij Slotemakers
slipschool. Niet genoeg tijd om
álle mogelijke combinaties uit te proberen
van demping, besturing, gaspedaal,
ESP, traction control en rempedaal.
Want als vanouds is er nogal wat
naar eigen hand te zetten. Onze interesse
gaat vooral uit naar de nieuwe
traction control met tien standen.
Deze TC werkt alleen met uitgeschakeld
ESP en probeert je alleen nog te
redden door het motorvermogen te
smoren, zodat je zelf de grens tussen
grip en slip kunt verkennen.
Hoe de M3 en M4 het doen op een verzakte
klinkerweg of Vinexdrempelparadijs,
kunnen we je nog niet vertellen.
Wat we wel weten, is dat ze zich op
het circuit als een vis in het water voelen.
Met 275sectie
banden op de vooras
en 285 achter is er genoeg rubber
om alle kilo’s in de bocht op te vangen.
En met een uitgebreid raamwerk aan
verstevigingen, is een stijfheid gerealiseerd
waarmee je alle aspecten van
het rijden terugvoelt. Wat je onder je
voelt, is een chassis dat uit één geheel
in plaats van vier losse wielen lijkt te
bestaan. Zo voorspelbaar en goedmoedig
glijdt de voor
of achteras onder
je vandaan. Mede dankzij een
elektrisch gestuurd en tot 100 procent
sperrend differentieel is de overgang
van grippen naar slippen bijna
naadloos. Al helemaal wanneer je de
tractiecontrole in de juiste stand hebt
staan. Je voelt dat die al begint te reguleren
voordat de grip verbroken is.
Helemaal onderin reageert de zescilinder
met wat vertraging, maar zodra
de turbo’s loeien, hangt hij bijna
als een zelfademende motor. Maar
vergeet niet dat je met heel wat kilo’s
onderweg bent, die behoorlijk doordrukken
wanneer je ‘m alsnog kwijtraakt.
Dwars kon je met de vorige M3
ook wel, het verschil zit ‘m juist in het
meer progressieve karakter in het
grensbereik. In grote lijnen schakelt
de bak snel genoeg voor circuitgebruik
of juist ongemerkt in de comfortstand.
En aangezien de meeste kilometers
op straat zullen worden afgelegd,
is het begrijpelijk dat er is
gekozen voor de optie die het daar het
beste doet. En anders is er dus nog de
handbak. BMW biedt deze nonhybride
sportsedan naar klassiek recept
aan vanaf 125.000 euro ook.
Eindoordeel
Snelle, vermakelijke en toegankelijke,
maar ook zware sportsedan/coupé,
waarvan de kracht de enorme keuze
qua vormen en aandrijflijnen is.
SPECIFICATIES
BMW M3 G20
Prijs: € 129.269
Topsnelheid: 250 km/h
Acceleratie 0100:
3,9 s
Gem. verbruik: 1 op 10
CO2emissie:
229 g/km
Brandstofmotor: zesinlijn
2993 cm3, biturbo
Max. vermogen: 510 pk
(375 kW)/6250 Min1
Max. koppel: 650 Nm/2750 Min1
In eerste oogopslag is de G20 niet
direct de meest opwindende
generatie BMW M3 uit de geschiedenis.
Is het geheel deze keer meer dan
de som der delen doet vermoeden?
DOOR DRIES VAN DEN ELZEN
De nieuwe BMW M3.
FOTO UWE FISCHER
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto