
Woensdag 29. 06. 2022 3
Wullem
Column
‘Nachtvogel’ is voor Marion
Steeghs een coming-out.
Foto kiki van dongen
america
‘Muziek vertelt wat vaak
niet kan worden gezegd’
‘Zingen met jochies die je
kleinzoon konden zijn’
OPRUIMING
NU kORtINGeN vaN 10%-50%
OPRUIMING
Nú op de gehele
DAMESMODE-AfDElING
KORTINGEN TOT
50% OP:
• Zomerjassen • Bodywarmers
• Vesten • Pantalons
• Topjes en zomerjurkjes
• Uitlopende modellen en kleuren
* Uitgezonderd aanbiedingen
NACHTMODE AfDElING
Dames en heren Pyjama’s, Dusters en
nachthemden nu 10% korting
Sloggi en ten Cate actie:
lAATSTE wEEK! Geldig t/m 2 juli.
Daarna voordeelpakken
3 + 1 grAtiS!
Schiesser voordeelweken!
Verschillende aanbiedingen in
Schiesser herenondermode
10% korting
Op alle niet afgeprijsde artikelen en al het
ondergoed van de merken: Ten Cate,
Schiesser, Sloggi, Mey, Beeren,
Triumph en Anita (Rose faia).
(aanbiedingen en acties uitgezonderd, geldig t/m 30 juli 2022)
REGIO
DOOR WIM MOORMAN
Sandwichborden: zo zie je ze
nergens en zo struikel je erover.
Denk aan de periode van de
voorlichtingsdagen van scholen.
Denk ook aan verkiezingstijd.
Probeer dan maar eens een
lantaarnpaal te vinden die de dans
om de kiezer heeft weten te
ontspringen. Dezer dagen zijn het
weer heel andere sandwichborden
die het Noord-Limburgse straatbeeld
vervuilen: de Kijk Niet
Weg-borden.
Wat is Kijk Niet Weg? Kijk Niet
Weg is een campagne die Noord-
Limburgse burgers ertoe wil
aanzetten verdachte situaties te
melden. Ik heb vier bezwaren
tegen de Kijk Niet Weg-campagne.
Ik behandel ze in oplopende mate
van bezwaarlijkheid.
In de eerste plaats vind ik de
vormgeving niet geslaagd. ‘Kwestie
van smaak’, zou je kunnen
zeggen. Inderdaad. Maar de
vormgeving is in dit geval ondergeschikt
aan de boodschap. Knappe
jongen of meisje die die boodschap
onmiddellijk herkent. De overdaad
aan tekst in verschillende afmetingen
en kleuren, gevoegd bij een
illustratie die een heel verhaal
moet vertellen, maken de borden
tot een warrig geheel.
Die onoverzichtelijkheid, dat niet
duidelijk zijn wat de boodschap is,
brengen me bij mijn tweede
bezwaar: de borden ondermijnen
de verkeersveiligheid. Dat doen
alle borden, maar deze in het
bijzonder. Omdat de passant die
inderdaad niet wegkijkt langere
tijd nodig heeft om de borden te
kunnen doorgronden en daardoor
minder oog heeft voor de weg.
Mijn derde bezwaar: de stereotyperingen,
de stempeltjes die
worden geplakt. Bij een tekening
van een jongen met een hoodie:
‘Alwéér die louche figuren bij de
buren?’ Mensen met hoodies zijn
toch niet per definitie louche
figuren? Bij een tekening van een
busje dat wordt uitgeladen: ‘Wéér
dat busje dat ’s avonds laat wordt
uitgeladen?’ Weet je dan echt niet
hoezeer pakketbezorgers vandaag
de dag worden afgeknepen? Bij een
tekening van twee jongens bij een
grote auto: ‘Hoe betalen ze zo’n
dikke bak zonder baan?’ Hoe ben je
er dan zo zeker van dat ze geen
baan hebben? Alsof er tegenwoordig
niet massa’s mensen zijn die
thuis werken.
Mijn laatste en wezenlijkste
bezwaar is dat de borden en de
hele Kijk Niet Weg-campagne de
verklikcultuur bevorderen. En
klikken bevordert het onderling
wantrouwen. En ondermijnt het
vertrouwen dat mensen in elkaar
hebben. En een samenleving
zonder vertrouwen is een onleefbare
samenleving. Kijk inderdaad
niet weg, maar gebruik wel gewoon
je gezond verstand en laat je niet
gek maken door een volstrekt
overbodige campagne.
Reageren?
redactievenray@delimburger.nl
Kijk Niet Weg
Pure, eerlijke muziek die een haast
schilderachtige sfeer ademt. Zo omschrijft
componist en pianist Egbert
Derix uit Horst het album
Nachtvogel met liedjes in het dialect
van zangeres Marion Steeghs uit
America. Hij was van meet af nauw
betrokken bij het wordingsproces.
De titel is een knipoog naar de livecd
Nightbird uit 1996 van een van
haar helden, de Amerikaanse zangeres
Eva Cassidy. Maar zegt ook in
één woord alles over Marions denkwereld,
die ze vaak verborgen hield
voor haar omgeving. De nachtvogel
is ze zelf en werken aan het album
betekende voor haar veel meer dan
alleen muziek maken. „Lang heb ik
mezelf niet laten zien. Nu is het tijd
om te luisteren naar mijn hart.”
Het artwork van illustrator Daan
Kmiecik, brengt haar coming-out
treffend in beeld. Al werkte ze tot
vijf jaar geleden nog in het onderwijs,
muziek liep altijd als een rode
draad door haar leven. Ze trad op
met Juezz, Dear Mrs. Miller, bij muziekprojecten
in de regio maar ook
met de dorpsfanfare. Bescheiden
doch beslist startte Marion in juni
2021 een crowdfunding om haar
droom van een eigen album te verwezenlijken.
Ze ging hiervoor een
samenwerking aan met Egbert Derix,
die haar eerder al had gevraagd
om op zijn jongste album Boomasiel
twee songs te vertolken. „Mijn stem
en zijn bevlogen pianospel komen
tot de kern, dat voelde ik.” Derix is
niet de enige bekende naam op het
hoesje van het album, dat eigenlijk
in de winter al zou verschijnen.
Maar er kwam steeds meer bij.
Nachtvogel vertelt grotendeels het
persoonlijke verhaal van Marion. In
Stille Vlinder, een nummer dat ze samen
met Geert van den Munckhof
schreef voor haar dochter, zingt ze
over de durf om te leven naar wie je
ècht bent. „Ik ontdekte als kind al
dat ik soms anders dacht en voelde
dan mijn omgeving van mij verwachtte.
Wat er zich in mijn buitenwereld
afspeelde, ging wringen met
hoe ik me van binnen voelde. Ik verloor
de verbinding met mezelf.” In
het nummer Van Binne is te horen
wat ze nodig had om buiten de lijntjes
te leren kleuren en te gaan doen
wat ze zelf leuk vindt. „Voor mij vertelt
muziek dat, wat vaak niet kan
worden gezegd. Mijn teksten gaan
veelal over existentiële vragen die ik
heb en ook de luisteraar kunnen raken.”
Rowwen Hèze. De link is in America
snel gelegd. Marion koestert een
jeugdherinnering uit 1990. „Ik was
10 en samen met klasgenoten hosten
we in de blokhut in een lange rij
op ’n Man, een Vrouw en unne groëte
pot beer, da’s al wat d’r is, leg ow daor
màr beej neer. Ik heb Jack Poels altijd
nog eens naar die tekst willen vragen”,
lacht ze. „Natuurlijk heb ik
mijn album bij hem op de deurmat
gedropt. Wie weet waar het toe
leidt.”
De zangeres is blij met waar ze nu
staat. „Ik wil tussen al het moois wat
al binnen de muziek bestaat, iets
toevoegen.”
De cd is te koop bij Sounds in Venlo, Ine Derks
in America en via www.marionsteeghs.nl.
Liedjes in het Americaans dialect
die ráken. Dan denk je meteen aan
Rowwen Hèze. Met ‘Nachtvogel’
levert dorpsgenote Marion
Steeghs een debuutalbum af dat
hetzelfde effect heeft. Muziek die
binnenkomt.
Door Marcel van Lier
» Vervolg van de voorpagina.
.
Het koor lijkt in dat opzicht niet
meer van deze tijd, maar het tegendeel
is volgens Noortje waar. „Ons
bestaansrecht heeft nooit ter discussie
gestaan. We zijn nu met dertig
leden en hebben nog nooit actief
hoeven te werven. Dat ging altijd
vanzelf.” Dat mannen staan te zingen
met jochies die hun kleinzoon
zouden kunnen zijn en niet eens de
baard in de keel hebben, vindt ze zelf
de normaalste zaak van de wereld.
„Voor de buitenwacht is dat misschien
raar, maar wij weten niet beter.
Ondanks de generatiekloof gaat
het uitstekend samen. Ook buiten
het zingen. Als er een kooruitstapje
is, doen we dingen samen maar ook
apart. Laatst in Tsjechië gingen de
mannen naar een bierbrouwerij en
dook de jeugd in het zwembad.”
De Zangertjes oefenen elke dinsdag van
18.15 tot 18.45 uur in de Galmhut, hun koorhuis
aan de Langeweg. Info en opgave via
www.zangersvansintfrans.com.