Woensdag 05. 07. 2023 REGIO 13
prostituees. Ik heb weinig met het
instituut kerk, wel met deze mensen
die zich om anderen bekommerden,
zoals ook de broeders in Koningslust.
Ze inspireerden me om zelf ook
iets tegen armoede te doen, bijvoorbeeld
via mijn stichting Lalibela, die
werkt voor wezen, oudjes, blinden
en gehandicapten in Ethiopië.”
Jeugd
We lopen door Koningslust en Ton
vertelt over zijn eigen jeugd. Hij
kent hier veel mensen. Het klooster
is er niet meer. Het Gesticht Sint Jozef
heeft plaatsgemaakt voor paviljoens
beschermd wonen van zorgorganisatie
Daelzicht. Alleen de begraafplaats
van het klooster oogt
authentiek, met de graven van broeders
en patiënten vredig naast elkaar.
Die moderniseringsdrift
maakt het nog meer bijzonder hoe
hij de sfeer uit de jaren vijftig in zijn
roman weet kleur te geven. Zoals
ook de hoofdpersonen in zijn boek.
Ik vraag hem ernaar. Anton Rijkers,
Harrie Leenders en Maria Vanderijken
blijken allen gebaseerd op mensen
die hij kende.
Inspiratie
„Anton Rijkers ben ik zelf, de schrijver
die dit verhaal lange tijd niet op
papier kon krijgen. Ik heb er de familienaam
van mijn moeder voor
geleend: zij heette Antonetta Rijkers.
Van Harrie Leenders waren er
velen. Jongens, vastgeketend aan
de naoorlogse armoede, gebukt onder
onwetendheid, godsdienst en
literaire hoek
Het bijzondere
verhaal van een
onmogelijke liefde
En toen was de roman er opeens:
Het nooit geschreven verhaal. Naar
een verhaal dat schrijver Ton van
Reen hoorde toen hij zestig jaar geleden
aan de avond-hbs in Den Haag
studeerde en in een psychiatrisch
ziekenhuis in Wassenaar werkte.
Een tijd, waarvan hij zegt dat die een
blijvende invloed op zijn leven en
schrijverschap heeft gehad.
De man die hem het verhaal vertelde
was een jaar of tachtig, het moet
zich rond het jaar 1900 hebben afgespeeld.
„Ik wilde iets met dat verhaal”,
zegt Ton van Reen, „als eerherstel
voor die man, maar ik kon
het toen geen plek geven, tot ik besefte
dat de omgeving waar ik opgroeide
gedurende de jaren vijftig
grote overeenkomsten had met die
tijd. Het speelde zich af in een kloosterdorp.
Zo’n dorp kende ik. Het zou
zomaar Koningslust kunnen zijn geweest,
dat ook vanuit een kloostergemeenschap
is ontstaan. Koningslust
heb ik toen als plaats van handeling
gekozen, samen met
omliggende dorpen.”
Liefde
In de roman staat de onmogelijke
liefde tussen twee mensen, Harrie
Leenders en Maria Vanderijken,
centraal, en een noodlottige gebeurtenis
die hun leven en dat van hun
vriend Anton Rijkers, op de kop zal
zetten, waardoor ze elkaar meer
dan een halve eeuw niet meer zullen
zien. Hun leven gaat door, er komen
kinderen en kleinkinderen, maar de
tragiek die ze met zich mee dragen,
blijft. „Harrie offert zich op, uit liefde,
en dat raakt direct aan mijn bewondering
voor mensen die zich
liefdevol het lot van de allerarmsten
aantrokken, zoals de priester Peter
Savelberg in de tweede helft van de
negentiende eeuw, of Majoor Alida
Bosshardt, die zich in Amsterdam
inzette voor dak- en thuislozen en
In de Literaire Hoek besteden
verschillende Limburgse auteurs,
verenigd in de Werkgroep Limburgse
Schrijvers, wekelijks aandacht
aan lezen en literatuur in Limburg.
Vandaag: Peter Lenssen over Ton
van Reen.
verborgen verdriet. De Harrie
Leenders in mijn boek komt pas na
zestig jaar terug naar het dorp om
een en ander op te klaren. Maria heb
ik gemodelleerd naar een verpleegster,
waarop ik in mijn tijd in Wassenaar
verliefd was. In mijn roman
Foto In de Knipscheer
heb ik de tijd rond 1959 en die van
2019 met opzet naast elkaar gezet.
De jongeren van 1959 werden tachtigers.
Het laat zien hoe tijden veranderen,
mensen veranderen,
maar blijven hun leven lang ingekleurd
door hun jeugd.”
DOOR PETER LENSSEN
AUTO
Autotest
Kia Niro PHEV, voor wie nog geen EV wil
le, vijfduizend euro meer dan voor
een ‘normale’ Hybrid met hetzelfde
uitrustingsniveau. De meeste Nederlanders
vinden dat aanbod zonder
een plug-in premie kennelijk niet aantrekkelijk
genoeg, want slechts 8 procent
koos 2022 voor de PHEV. De volledig
elektrische Niro en de Hybrid
zijn ieder goed voor 46 procent van de
verkopen. Deze PHEV legt het qua
populariteit dus af tegen zijn broertjes,
maar aan zijn prestaties ligt dat
niet, die zijn gewoon goed.
Eindoordeel
Als je gebruikspatroon meestal
matcht met zijn EV-actieradius is dit
de ideale allrounder. Een compacte
alleskunner die veel value for money te
bieden heeft.
SPECIFICATIES
Kia Niro 1.6 GDi Plug-in Hybrid DCT6
Prijs: € 39.695,--
Topsnelheid: 169 km/h
Acc. 0-100 km/h: 9,8 s
Gem. verbruik: 1 op 125
CO2-emissie: 18 g/km
Motor: viercilinder, 1580 cm3,
elektromotor
Max. systeemvermogen:
183 pk (134 kW)/5600 min-1
Max. systeem koppel:
265 Nm/1000 min-1
Transmissie: automatische zesbak
h en 9,6 seconden.
Op 16-inch wielen zou hij een elektrische
actieradius hebben van 65 kilometer.
In de praktijk haalden we 63
kilometer en dat is toch een uitstekende
waarde. De eeuwige discussie
rond de zin en onzin van stekker-hybrides
kun je mooi de kop indrukken
door het digitale dagboekje door te
bladeren. Zo kun je laten zien wat je
verbruik per rit is in deze uitgebreide
tripcomputer. Een verstandig mens
met een beetje rustig go-with-theflow
rijgedrag zal met deze Niro altijd
een laag verbruik realiseren. Het
mooie is dat je daar geen dingen voor
hoeft te laten. Je kiest de rijstand Eco
en de machine regelt alle systemen zo
efficiënt mogelijk. De motor houdt
zich stil, ook al zit er dan nog voldoende
tempo in. De Niro door bochten
loodsen gaat goed, maar de bekrachtiging
is aan de overactieve kant, omdat
de techniek tevens energie wil regenereren.
Voorin zit je prima en over
de digitale cockpit hebben we geen
klachten. Achterin zit je eveneens
voldoende goed. De bagageruimte
meet minimaal 343 liter, omdat er 108
liter afgesnoept wordt door het accupakket.
Met een goede standaarduitrusting
heeft de PHEV, die er is vanaf
het tweede uitrustingniveau DynamicLine,
standaard al veel rijassistenten
te bieden. Maar er zijn ook gewilde
zaken als een achteruitrijcamera,
Apple CarPlay en Android Auto,
adaptieve cruise control, een 10,25-
inch full-map navigatiesysteem met
Kia Connect en Live Services en nog
veel meer aan boord. Onze testauto
was nog rijker aangekleed met de DynamicPlusLine
uitvoering, die een
schuif/kanteldak, leerlook, een headup
display, dodehoekassistentie, assistentie
bij kruisend verkeer achter,
uitstapbeveiliging, een slimme automatische
achterklep, stoel- en stuurverwarming
en dual-projectie LEDverlichting
en meer toevoegt aan de
al complete uitrustingslijst. Al die
luxe drijft de prijs wel op, want zo kost
onze testauto € 42.990,--. Je kunt de
PHEV al rijden net onder veertig mil-
Kia Niro
PHEV. Foto
Manu Lozano
Door alle publiciteit rond EV’s zou
je bijna vergeten dat er ook nog
plug-in hybrides bestaan. Maakt de
Niro PHEV een kans tegen zijn EV-
en Hybrid-broertjes?
Door Jaco Bijlsma
Bekende kost met niet te wilde vormgeving,
value for money en een meerkeuze
mogelijkheid qua aandrijflijnen.
Voor elk wat wils dus. Daar blijkt
daadwerkelijk vraag naar, want niet
iedereen is al toe aan een volledig
elektrische variant. Die moet wel in je
leefpatroon en woon-werksituatie
passen, bijvoorbeeld. Als dat niet het
geval is, dan is de PHEV mogelijk een
allround alternatief en als zelfs die
geen optie is, dan is er de ‘normale’
hybride nog. De PHEV heeft net als
de normale Hybrid een 105 pk sterke
viercilinder benzinemotor met een
motorinhoud van 1580 cm3. Die combineert
de PHEV met een 62 kWelektromotor
en zo komt hij tot een
gecombineerd vermogen van 183 pk
en totaal koppel van 265 Nm. De lithium
ion polymeerbatterij heeft een
capaciteit van 11,1 kWh en weegt 111
kg, waardoor het leeggewicht van de
1.6 GDi Plug-in Hybrid op 1994 kg
komt. En hij mag een geremde aanhanger
trekken van maximaal 1300
kg. Qua topsnelheid en acceleratie
scoort hij mooie voldoendes, 168 km/
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto