Woensdag 19. 07. 2023 13
REGIO
literaire hoek
Verhalen over en van mensen in bundel ‘Wat ons raakt’
een gepensioneerde dikke hommel,
die de mensen van het werk afhoudt
met zijn kletspraat.’
‘Die is toch gepensioneerd?’
‘Hij kan geen afscheid nemen. Heeft
hier veertig jaar als portier gewerkt,
en geen bal uitgevoerd. De
godganselijke dag lag meneer in zijn
hok. Het enige wat hij deed was op
een knop duwen. Dan ging de slagboom
open.’
‘Belachelijk’, zei ik, ‘overigens, ik
trek onder geen enkele voorwaarde
een stofjas aan.’
‘Luister Esveld, Voncken is een
hoofdbeambte, knoop dat nou in je
oren.’
Hij trok een la open en haalde een
register tevoorschijn. ‘Even opletten
nu. Dit is een totaaloverzicht.
Als de voorraad kantoorartikelen
wordt aangevuld, noteert Habets
dat op het totaaloverzicht en Peters,
die bij het loket zit, registreert de
uitgifte. Zal ik je een geheim verklappen?
De meesten mensen zijn
lui, die willen helemaal niet werken.
Die lijken op konijnen. Die slapen
ook met de ogen open. En hier is het
niet anders. Ze komen alleen voor
het geld. Het is jouw taak om te verhinderen
dat ze er de kantjes vanaf
lopen of de boel bij elkaar frauderen.’
Hij haalde een zakdoek tevoorschijn
en snoot zijn neus. ‘Wat een
dag zeg!’
van die man begint me de keel uit te
hangen. Hij heeft ook nog een broer,
In de verhalenbundel schrijf ik verhalen
van en over mensen. Onder
hen het verhaal van Philip Esveld
die in 1969 een aanstelling kreeg als
afdelingschef bij de Oranje Nassaumijn
te Heerlen. Hierbij een fragment.
Mechanisch hoestte de lift naar het
souterrain.
Het hoofdkantoor werkt dus ook ondergronds,
net als de koempels. Er
hing een zoete weeïge geur om me
heen. Ik werd er een beetje misselijk
van. In de lange gang passeerden we
links en rechts kantoorlandschappen.
Bij een stalen deur hielden we
halt.
‘We zijn er’, zei Eussen tegen mij.
Ik knipperde met mijn ogen tegen
het felle licht van tl-buizen. Het personeel
zat in rijen twee aan twee
naast elkaar, net als op school. Negen
medewerkers in stofjassen. Het
ritmische geluid van al die hamertjes
van de typemachines, afgewisseld
met de ping van het belletje aan
het einde van de regel, had bijna iets
muzikaals. Voncken klapte in zijn
handen en iedereen hield op met
werken. ‘Meneer Esveld wordt uw
nieuwe chef. Ik verwacht van u dat u
hem loyaal zult steunen. Hij zal de
komende tijd gebruiken om kennis
te maken. Gaat u verder.’
‘Hier wordt efficiënt gewerkt’, zei
hij tegen mij. ‘We hebben de rotte
appels eruit geplukt en nu kunnen
de gezonde vruchten ongestoord
rijpen.’ Hij lachte om zijn eigen grap.
‘We hebben uw bedje gespreid, meneer
Esveld.’
‘Een stap in de goede richting’,
merkte ik op, ‘maar dan moeten we
ook aanpakken.’
‘Zo kun je het ook zien’, zei hij. ‘Ik zal
mevrouw Gootjes vragen om afspraken
te maken voor het afdelingshoofdenoverleg.
U vindt het
verder wel.’
Eussen liep naar een bureau met
twee telefoons en deed zijn stofjas
uit. ‘Die jas draag ik uitsluitend tijdens
het overleg’, zei hij. ‘Ik moet de
domoor uithangen die de vragen
stelt, en daarom moet ik die stofjas
aantrekken. Je kunt Voncken alles
wijsmaken. Hij weet alleen wat je
hem vertelt en daar doet hij naar anderen
heel gewichtig over. Die denken
dat hij altijd op de werkvloer
komt. Hij weet niks. Ja, wat Gerda
onder haar rok draagt, dat weet hij
wel.’
‘Gerda?’
‘Gerda Gootjes, Esveld. Dat gelul
In de Literaire Hoek besteden
verschillende Limburgse auteurs,
verenigd in de Werkgroep Limburgse
Schrijvers, wekelijks aandacht
aan lezen en literatuur in Limburg.
Vandaag: Niek Bremen over zijn
verhalenbundel ‘Wat ons raakt’
(2019).
Het aanzicht van Heerlen in 1970 werd gedomineerd door de mijn Oranje
Nasssau I met de karakteristieke schoorstenen Lange Jan en Lange Lies.
Archieffoto AnTon Werker
DOOR NIEK BREMEN
AUTO
meer dan tevreden. Her en der kom je
wel goedkope plastics tegen. In de
kofferbak is tussen de 350 en 1165 liter
beschikbaar. Binnenkort komt er ook
een trekhaak als optie, al is het maximale
gewicht slechts 500 kilo. Het leveringsprogramma
van de MG 4
wordt later dit jaar verder uitgebreid.
Dan komt er een variant met vierwielaandrijving,
een 77 kWh-batterij
en een bereik van meer dan 500 kilometer
op de markt. Naar de prijs kunnen
we al een slag slaan: die is competitief.
Eindoordeel
De MG 4 Electric wordt populair in
Nederland, dat kan niet anders. Hij
biedt (bijna) alles wat zijn concurrenten
ook bieden voor een veel lagere
prijs.
SPECIFICATIES
MG 4 Electric Comfort
Prijs: € 34.285,--
Topsnelheid: 160 km/h
Acceleratie 0-100 km/h: 7,9 s
Accutype: lithium-ion NMC
Motor: synchroonmotor met
permanente magneet
Max. systeemvermogen: 204 pk
(150 kW)
Max. systeemkoppel: 250 Nm
Transmissie: eentraps reductie
versnelling
Autotest
MG 4 Electric is gewoon goed(koop)
In het oog springende trekjes zijn het
donkere vlak dat een hap uit de portieren
neemt, de hoog opgetrokken
‘diffuser’ onder de achterbumper en
de uit twee delen bestaande dakspoiler,
die bij het uitrustingsniveau
Luxury hoort. Veel mogelijkheden
om de MG 4 aan te kleden zijn er niet.
De prijslijst is overzichtelijk en simpel.
In de online configurator kun je
alleen een carrosseriekleur aanvinken
en kiezen voor een grijs in plaats
van een zwart interieur.
De belangrijkste keuze die je als potentiële
koper moet maken, is tussen
de twee beschikbare aandrijflijnen.
Het instapmodel, de Standard, wordt
aangedreven door een 170 pk en 250
Nm sterke elektromotor, met een 51
kWh-batterij. Komt het einde van de
350 kilometer WLTP-range in zicht,
dan kun je snelladen met maximaal
117 kW. De twee hoogste uitrustingsniveaus,
de Comfort en de Luxury,
zijn technisch hetzelfde, met op de
achteras een 204 pk en 250 Nm sterke
elektromotor en onder de vloer
een 64 kWh-accupakket, dat garant
zou staan voor zo’n 450 kilometer bereik.
Beide zijn uitgerust met een 11
kW driefase-lader en bereiken bij een
snellaadstation op zijn hoogst 135 kW.
De eerdergenoemde Standard doet
daar 5 minuten langer over.
De MG 4 rijdt soepel en naadloos, met
een instant sprintreactie op input via
het stroompedaal. Zijn onderstel legt
de nadruk op comfort, maar tovert af
en toe een heel klein sportief randje
tevoorschijn. Boven de 100 km/h
dient zich een irritant probleem aan:
een verbazingwekkend grote hoeveelheid
windgeruis en bandenlawaai
in de cabine. Dat is jammer, want
verder is het interieur van de MG 4
een fijne plek om in te verblijven. Het
dashboard is minimalistisch opgezet,
met een digitale cockpit vóór de bestuurder
en een infotainmentscherm
boven op de middenconsole. De fysieke
knoppen eronder zijn voor een
aantal basisfuncties, de rest bedien je
via het touchscreen of de knoppen op
het stuur. Over de afwerking zijn we
MG 4 Electric.
Foto MG
Als de Aldi morgen besluit om
elektrische auto’s te gaan verkopen,
dan vind je volgende week de MG 4
Electric tussen de kartonnen dozen
melk. Is dat een belediging aan het
adres van MG? Nee, allerminst.
Door Remco Slump
Eigenlijk raar dat we een vergelijking
met de Aldi als een mogelijke belediging
zien. De Duitse budgetsupermarkt
verkoopt kwaliteitsproducten
voor een lage prijs, met als enige compromissen
de kale aankleding van de
winkels en het minder uitgebreide assortiment.
Elektrische hatchbacks
als Cupra Born, Renault Mégane
E-Tech Electric of Volkswagen ID.3
concurreren op alle aspecten met de
MG 4 Electric, behalve op de prijs. De
Cupra is er vanaf 42.990 euro, de Renault
begint bij 37.590 euro en de
Volkswagen zit op minstens 45.990
euro. Het verschil met de 30.785 euro
kostende MG 4 is zelfs zo groot dat we
er achterdochtig van worden. Waar
heeft MG de kantjes ervanaf gelopen?
Op het eerste gezicht nergens. De MG
4 Electric is een volwassen ogende
middenklasser met ID.3-proporties
en een anoniem Chinees design. In de
optionele Fizzy Orange-kleur valt-ie
zeker op, maar dat medeweggebruikers
het uiterlijk vooralsnog niet kunnen
koppelen aan een merk.
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto