woensdag 04. 08. 2021 AUTO 13
AUTOTEST
Geen bijrol voor Skoda Enyaq iV
De Enyaq iV is er in eerste instantie
in twee uitvoeringen met achterwielaandrijving.
De iV 60 heeft een accupakket
met een capaciteit van 58
kWh, waarmee 390 kilometer gereden
moet kunnen worden. Deze 180
pk sterke versie heeft een fiscale
waarde van 39.755 euro en blijft daarmee
net onder de 12%bijtellingsgrens
van 40.000 euro. Dan is er ook
de iV 80 die een batterijpakket heeft
met een nettocapaciteit van 77 kWh.
Daarmee kan de 204 pk sterke en
eveneens 310 Nm leverende versie
een bereik van 537 kilometer halen.
Deze kost 46.755 euro. De Enyaq iV
kan een keurige 11 kW ACladen,
maar slechts 50 kWsnelladen.
Het aanbod van de Enyaq wordt in
het najaar verbreed met meerdere
uitvoeringen. Reken op een iV 50 met
kleinere accu, versies met vierwielaandrijving
door een elektromotor
in de neus en een RSversie
met 300
pk en 460 Nm. De achterwielaandrijvers
mogen 1000 kg trekken en 4x4versies
kunnen tot 1400 kg voortsleuren.
De Enyaq iV is in de praktijk
een grote crossover met een brutaal
grote grille. Hij staat minimaal op 18inch
wielen en maximaal van fabriekswege
op 21inch.
Mocht dat
niet voldoende zijn om hem op smaak
te brengen, dan volgt er nog een
sportbackachtige
carrosserievariant
voor de minder traditioneel ingestelde
Skodarijder.
Skoda kiest voor interieurthema’s
als Loft, Lodge, Lounge, Suite en Ecosuite.
De onderlinge verschillen zitten
in de stoelbekleding en materiaalgebruik.
Standaard zijn onder
meer klimaatregeling, een navigatiesysteem
en negen airbags. Het centrale
scherm op het dashboard meet
13 inch en is het grootste dat in een
Skoda wordt geleverd. De menuindeling
is te personaliseren door met
iconen te slepen. Linksonder op het
scherm is de aircotemperatuur
aan
te passen. Er is een fysieke sneltoets
naar het aircomenu, maar een draaiknop
werkt nog altijd makkelijker.
Achter het stuur een klein instrumentarium,
geïntegreerd in het
dashboard. De oplossing in de Enyaq
ziet er fraaier uit dan bij ‘zuster’ ID.4.
Het is een indicatie van de algehele
kwaliteitsindruk in de Skoda, en die
laat hem boven de wagens van Volkswagen
uitstijgen. Er is veel binnenruimte
voor de maximaal vijf inzittenden.
De voorstoelen zitten goed,
maar hebben een korte zitting en op
de achterbank is royaal plek voor
drie volwassenen. In de kofferbak
past 585 liter en met de bank plat
zelfs 1710 liter.
De eerste indrukken werden opgedaan
met de iV 80 en die weegt 2042
kg. Verwacht niet de typische explosiviteit
van een elektrische auto,
maar wel een soepele en stille aandrijflijn.
Hij heeft flippers aan het
stuur met drie recuperatiemodi. We
wisten een verbruik te realiseren van
17,9 kWh per kilometer, wat een praktijkrange
van 430 kilometer zou betekenen.
FORD FFOORRDD OPTIONS OOPPTTIIOONNSS NÚ BIJ WASSINK AUTOGROEP
WWEEKKEENN
WEKEN
RIJ JOUW FAVORIETE FORD
VANAF € 169 PER MAAND
Ga nu voor die nieuwe Ford en fi nancier hem via Ford Options met een rente vanaf 1,9%. Dan kun je rekenen op
een gegarandeerde restwaarde en heb je na 3 jaar de keuze: teruggeven, overnemen of inruilen voor een splinternieuwe.
En dat alles voor een vast, laag maandbedrag. Dus wacht niet langer op jouw favoriet, bestel hem nu!
Nijmegen Tarweweg 1 Tel. 088 – 92 77 7 1 1
Venlo Celsiusweg 4 Tel. 088 – 92 77 720
Venray Keizersveld 101 Tel. 088 – 92 77 605
Boxmeer (servicepunt) Lionstraat 1 Tel. 088 – 92 77 690
Options aanbieding Contante prijs Aanbetaling Totaal krediet bedrag Vaste debet rentevoet Jaarlijks kostenpercentage Duur overeenkomst Termijnbedrag per maand Slottermijn Totaal te betalen bedrag
Fiesta € 18,485 € 5.530 € 12.955 3,9% 3,9% 36 € 169 € 8.094 € 14.178
Fiesta € 23.240 € 6.917 € 16.323 1,9% 1,9% 36 € 189 € 10.276 € 17.080
O ciële brandstof- en CO2-gegevens: 1,4-8,1 l/100km, resp. 71,4-12,4 km/l. CO2: 32-185 g/km.
wassinkautogroep.nl/ford
Ford Credit (een handelsnaam van BNP Paribas Personal Finance BV kantoorhoudende te Marten Meesweg 97, 3068 AV Rotterdam) treedt op als aanbieder
van fi nancieringen genoemd in deze advertentie. Wassink Autogroep treedt op als verbonden bemiddelaar en bemiddelt daarmee uitsluitend voor BNP
Paribas Personal Finance BV. Dit betre geen advies, je dient zelf te bepalen of het door jou gewenste krediet aansluit bij jouw wensen, behoe en en
persoonlijke situatie. Verdere informatie over deze kredietmogelijkheid kun je vinden via de website van Ford Credit en de Europese Standaardinformatie
inzake consumentenkrediet wordt voorafgaand aan de totstandkoming van overeenkomst aan je verstrekt. Aan deze berekening kunnen geen rechten worden ontleend. Deze aanbieding is geldig tot en met 30-9-2021 (04421015). Afbeeldingen kunnen afwijken van standaardspecifi caties, drukfouten voorbehouden. © 07-21
De besturing is voldoende
precies, met een prettige lichtheid.
Je voelt bij het rijden op een klaverblad
en bij het remmen het hoge gewicht
wel snel doordrukken om aan
te geven dat je met ruim twee ton onderweg
bent. Het onderstel van de
gereden versie kenmerkt zich verder
door een stevige vering om het hoge
gewicht te beheersen. Voor de rest
voelt en rijdt hij als de andere MEBmodellen.
Skoda doet volop mee in
het EVoffensief
van de Volkswagengroep
en de Enyaq speelt daarin de
rol van ruimste crossover.
Eindoordeel
Ruime crossover met goede praktijkrange,
prima prestaties en een verzorgd
interieur. Waarom nog een
Volkswagen?
SPECIFICATIES
Skoda Enyaq IV 80
Prijs: € 46.755
Topsnelheid: 160 km/h
Acceleratie 0100
km/h: 8,7 s
Gem. verbruik WLTP: 15,221,6
kWh/100 km
Motor: synchroon, perm. magneet
Max. vermogen: 204 pk (150 kW)
Max. koppel: 310 Nm
Accucapaciteit: 82 kWh (77 netto)
Transmissie: eentraps reductieversnelling
Skoda speelt ook een rol in het
elektrische offensief van de
Volkswagengroep.
Op het bekende
MEBplatform
komt de Enyaq iV.
Een ruime SUV die voor minder dan
40.000 euro is te rijden.
DOOR PETER HILHORST
Skoda Enyaq iV.
FOTO SKODA AUTO
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto