Woensdag 02. 08. 2023 REGIO 11
beraadslagingen duurden en duurden.
Behalve onenigheid over de
bruggelden bemoeiden ook Gedeputeerde
Staten zich er nog mee.
Die wensten zeggenschap bij de benoeming
van tolgaarders en met het
salaris van de gemeente-ontvanger.
Terwijl de deliberaties (mooie term
voor veelal eindeloos gezwam)
voortduurden kon de Maastrichtse
bouwer Keller, Stevens & Cie. op 31
oktober 1861 toch al zijn werk beginnen
om de onderbouw te realiseren.
Karwei
De bovenbouw werd een karwei
voor Kölnische Maschinenbau A.G.,
die in 1863 aan zijn karwei begon.
Twee jaar later, op 18 september,
kon het wegverkeer over de brug en
op 6 november van dat jaar was ook
de treinverbinding klaar en kon met
enige festiviteiten de brug officieel
worden geopend.
Vervolg op woensdag 23 augustus.
Van Blerick naar Venlo (1)
del in Venlo een brief van de Zeeuwse
aannemer Dronkers, die de concessie
had verworven om een
spoorverbinding te bouwen van
Middelburg over Brabant, via Venlo
naar Maastricht en verder ook naar
de Duitse steden Krefeld en Düsseldorf.
Na een hoop gekrakeel – andere
steden wilden ook wel de spoorverbinding
– leek het er op, dat na
diverse toezeggingen Venlo met de
buit ging strijken, maar toen Dronkers
ook nog een geldelijke bijdrage
van de gemeente wilde werd hem
door het stadsbestuur ‘nee’ verkocht.
Het eind van dit liedje? Dronkers
haakte af en er werd niets meer
van hem vernomen. In feite verging
het zo ook een Belgische ondernemer
en na hem ook nog ene ingenieur
Fijnje. Volgende vrij gedetailleerde
bouwplannen van de groep
Bredius sneuvelden eveneens, al
was dat laatste ternauwernood. De
Tweede Kamer had immers al voor
de zuiderspoorweg via Eindhoven
naar Zuid-Limburg gestemd, maar
zag zich terug gefloten door de senaat:
Roermond viel buiten de boot.
Bruggeld
Minister Van Hall greep in. In 1860
verwierf zijn spoorwegplan goedkeuring
en dat plan behelsde een
forse uitbreiding van het spoorwegnet
op staatskosten (te nemen uit de
Indische baten). Venlo werd opgenomen
in het zuiderspoorwegnet
waarmee een brug over de Maas
noodzakelijk werd. Nu het ijzer heet
was, smeedde Venlo vrolijk verder.
Zou een brug niet ook kunnen gaan
dienen voor ander verkeer? De Venlose
lobby in Den Haag werkte,
maar wel op voorwaarde, dat de
stad, die overigens heel handig had
geschermd met een grotere veiligheid
vanwege zijn vestingstatus,
zelf ook financieel zou bijdragen.
Dat wilde Venlo wel, op zijn voorwaarde,
dat er bruggeld geheven
mocht worden. Nou ja, net als nu, de
van nul tot nu
Door albert lamberts
Op 5 april 1957 togen wij van huis
aan het Mg. Nolensplein naar de
andere kant van de stad om een
speciale reden. De toenmalige
minister voor Verkeer en Waterstaat,
Mr. J. Algera, had zijn Haagse
bureau verlaten om in Venlo de
officiële opening te verrichten van
een nieuwe verkeersbrug en daar
wilden we toch wel bij zijn.
Bijna drie jaar was er aan de bouw
van deze oeververbinding tussen
het westelijk van de Maas gelegen
Blerick en het oostelijk van de Maas
gesitueerde Venlo gewerkt. Maar
toen had Venlo dan ook wat; de brug
had maar liefst 4,5 miljoen gulden
gekost.
De nieuwe verkeersbrug had vele
voorgangers. Of de Romeinen al zoiets
van een brug over de Maas hadden
ergens in deze contreien is nog
steeds een grote vraag. Zeer waarschijnlijk
hebben in het verleden
wel zogeheten schipbruggen mensen
en materiaal de overtocht over
de Maas geboden en ook veerponten
hebben de oversteek verzorgd.
Zij staken de Maas over ter hoogte
van De Staay. Maar hoe dan ook, de
rivier was en bleef enerzijds toch
lange tijd, zoals trouwens alle waterwegen,
vaak een obstakel, maar
anderzijds bood de rivier een vrij
gemakkelijke transportmogelijkheid.
En niet te vergeten: mede
dankzij de Maas kon Venlo een
bloeiende handel opzetten, de status
van oppidum verwerven, gevolgd
door de toekenning van stadsrechten
met alle voordelen – en enkele
nadelen – van dien. Niet voor
niets wordt in het Venlose stadswapen
een anker gevoerd.
Trein
Na 1839 werd alles anders. Op 20
september van dat jaar reed de eerste
trein in Nederland, en wel van
Amsterdam naar Haarlem. De
spoorwegen hadden hun intrede gemaakt,
weliswaar aanvankelijk
vooral voor personenvervoer, maar
geleidelijk aan werd transport van
goederen door het moderne transportmiddel
overgenomen.
In augustus 1845 belandde op de burelen
van de Kamer van Koophan-
De Duitse fotograaf Julius Perger legde in 1864/1865 de bouw van de eerste Maasbrug vast.
Foto collectie limburgs museum
reuver/offenbeek
Beeselnaren kunnen
stukje groen adopteren
Inwoners van de gemeente Beesel
kunnen een perkje of plantsoen in
hun straat adopteren om dit zelf te
onderhouden.
Het gaat om openbaar groen dat eigendom
is van de gemeente. Dat kan
ook het stukje grond rondom een
boom voor de deur zijn. Tevens is
het mogelijk om samen met buurtbewoners
of als vereniging een
groene strook te adopteren. Het onderhoud
komt voor eigen rekening.
De gemeente kan wel mee helpen
door onder meer compost of houtsnippers
te leveren.
Wie een stukje groen wil adopteren,
kan bellen met 077-4749292 of een
mail sturen naar info@beesel.nl. Bij
het perkje of plantsoen komt een
bordje waarop staat dat het groen
wordt onderhouden door de buurt.
arcen
Openluchtconcert
‘Canto Ostinato’ met
klokken en vleugels
beesel
Draaksteken met
nieuwe hoofdrolspeler
Eens in de zeven jaar ontwaakt de
draak en ontbrandt in Beesel de oeroude
strijd tussen goed en kwaad.
Het dorp is deze zomer weer volledig
in de ban van het Draaksteken.
Wat ooit begon als een toneelstukje
over de legende van Sint Joris en de
Draak, is uitgegroeid tot een groots
openluchtspektakel met theaterspel,
muziek, gevechten, drama en
humor. Zo’n vijfhonderd (oud)inwoners
van Beesel brengen het verhaal
Geluif in ’t Goeje tot leven op basis
van een gloednieuw script. Nieuw is
ook de hoofdrolspeler: de draak zelf,
indrukwekkender en angstaanjagender
dan ooit. Het hele dorp leeft
in angst, tot een heldhaftige ridder
opstaat en het monster te lijf gaat...
De zes avondvoorstellingen vinden plaats op
11, 12, 13 en 17, 18 en 19 augustus. Per voorstelling
zijn 2.500 overdekte tribuneplaatsen
beschikbaar.
trouwen nodig.”
Wat is hun favoriete bezigheid?
„Ted is het ondernemende type en
Musa volgt. Ze lopen graag staart
aan staart, kopje tegen kopje en liggen
graag samen op de bank.”
Hebben zij minpuntjes?
„Ze hebben geen minpuntjes, ze
hebben gewoon tijd nodig. Ze hebben
tot voor kort met een zussenkoppel
in de opvang gewoond, dit
ging prima. Maar Ted was wel duidelijk
dat hij Musa niet wil delen.”
Wat voor baas zoeken jullie?
„Ted en Musa zoeken een huisje, geschikt
voor twee. Zonder andere
katten of kleine kinderen. Zij zijn te
onvoorspelbaar voor Musa. Grotere
kinderen zijn geen probleem.”
Info: info@smakterheide.nl.
dier van de week
Elke week stelt Juanita Janssen
van Dierenopvang Op de Smakterheide
een dier voor dat op zoek is
naar een nieuw thuis. Deze week
Musa en Ted. Dit herenkoppel zoekt
een fijne plek om te kunnen
samenwonen. Helaas is het ze tot
op heden nog niet gelukt om een
fijne plek te vinden.
Wat is hun leukste kenmerk?
„Musa en Ted hebben elkaar ontmoet
in de opvang en zijn smoorverliefd!
Ze zijn overal samen te vinden.
Ted doet zich het stoerst voor
en Musa heeft veel steun aan hem
en vindt eigenlijk alles heel spannend.
Ted bloeit steeds meer op en
laat zich dan ook al voorzichtig aaien,
en geeft soms kopjes terug. Hij
komt graag kijken en vindt vlees
heerlijk. Musa heeft wat meer tijd
nodig, is eigenlijk hartstikke lief
maar heeft eerst binding en ver-
Samen met beiaardier Frank
Steijns spelen de pianisten Sandra
en Jeroen van Veen op 5 augustus
het bekende Canto Ostinato van Simeon
ten Holt op het voorplein van
Kasteel Arcen.
Canto Ostinato, gecomponeerd
door Simeon ten Holt in de jaren
1976-1979, is geen compositie die
van A tot Z vastligt, maar een ‘vrije’
vorm van een aantal maten die de
spelers naar eigen inzicht kunnen
herhalen. Het stuk bestaat uit 106
secties waarin vooral melodie en de
klank belangrijk zijn.
Sandra en Jeroen van Veen wijdden
hun eerste cd aan het stuk. Die opname
was volgens de componist zelf
de beste vertolking ooit. Het duo
trad op in Rusland, Canada en de
Verenigde Staten.
Frank Steijns is stadsbeiaardier
van Maastricht, Heerlen en Weert.
Hij speelt daarnaast viool in het orkest
van André Rieu en trad tijdens
de Rieu Wereld Tour op met zijn mobiel
carillon van 43 klokken.
Het concert wordt georganiseerd door Podium
Pfanner en begint om 20.15 uur, de entree
kost 15 euro.