Woensdag 16. 08. 2023 REGIO 13
literaire hoek
DOOR TON VAN REEN
Vader besmette Miel Vanstreels met wielerliefde
Lekker afzien zuivert het gemoed.
Miel heeft het fietsen van zijn vader
geleerd. Ook een koereur uit de klasse
van Nölke Smeets uit het wat tragische
liedje van Herman Veugelers.
Zijn vader droomde van overwinningen
in de Ronde van Vlaanderen en
Milaan-San Remo maar won kleine
koersen zoals Mechelen-Bovelingen
in 1947 en de Grote Prijs der Ambachten
in 1955. Hij besmette zoon
Miel met de wielerliefde. Dat blijkt
ook uit de gedichten van de zoon.
In het gedicht hiernaast is de zoon fit
maar wil de vader, eigenlijk al te oud
om de heuvels op te fietsen, nog
steeds net zo sterk zijn als de zoon.
Miel schrijft altijd met enige ironie,
ook over het fietsen. En met mededogen.
Zijn hele leven heeft hij in de
ouderenzorg gewerkt. Dat laat ook
zijn sporen na in zijn werk als schrijver
en dichter. Momenteel werkt hij
aan een cyclus met de titel Oude mannen
op een koersfiets. Hij is inmiddels
aanbeland tussen de zeventigers.
Wonend in het buitengebied Dubbroek
in Maasbree zie ik vaak mannen
van zijn leeftijd, uitgedost als
jonge wielrenners, met het voorkomen
van Wout Poels of Tom Dumoulin,
in truitjes van de winnende ploegen
in de Tour de France, zoals Alpecin
Deceuninck of Bahrain-
Victorious. Oude dromen
achterhalend, fietsen ze zich het
In de Literaire Hoek besteden
verschillende Limburgse auteurs,
verenigd in de Werkgroep Limburgse
Schrijvers, wekelijks aandacht
aan lezen en literatuur in Limburg.
Vandaag: Ton van Reen over Miel
Vanstreels.
Deze zomer leven we weer allemaal
mee met de fitsenrenners. De wielrenners
zoals we die kennen uit het
beroemde lied van wijlen Herman
Veugelers over Limburger Nölke
Smeets, die zo graag wielrenner wilde
worden. Nölke woor zoë gaer koereur
en dao deej hae alles veur. Een
heel mooi en een beetje tragisch lied
over de wielrenners die stoempen
met het snot voor de ogen, maar
nooit iets winnen.
Limburg heeft altijd grote wielerhelden
voortgebracht. Vooral Jan Nolten,
de legendarische bergbeklimmer
waar zelfs Fausto Coppi beducht
voor was. Maar buiten de
pedaalridders die hun brood verdienen
met zich het apezuur te trappen,
telt Limburg duizenden liefhebbers
die voor het plezier fietsen.
Een van deze velen is Miel Vanstreels
die er bijna dagelijks over schrijft,
meestal in de vorm van gedichten,
die hij later samenbrengt in bundels.
Inmiddels zijn er een tiental verschenen,
met prachtige titels, zoals:
Een toerist met altijd tegenwind en
Wielergedichten
Miel Vanstreels
+++
Bemelerberg, Sibbergrubbe
naast mijn vader
naar boven fietsend
hoor ik hem lijden
op de langste helling
vraagt hij tot driemaal toe
hoe lang het nog duurt
naar zijn gezicht
durf ik niet te kijken
de neiging
hem een duwtje te geven
kan ik nauwelijks onderdrukken
worden de rollen
nu al omgekeerd!
+++
1962
Mijn vader leert me hoe ik
uit de wind moet blijven
met welk verzet
ik naar boven rijd,
ik trap de tranen
uit mijn ogen
om zijn wiel te houden
ik wil dit fietsen
nooit meer kwijt
vast op voor door in Helden langs de
Koeberg te fietsen en in Maasbree de
oude Maashelling in het Dubbroek
te beklimmen.
snot voor de ogen. Waren ze nog
maar eens jong. Ze dromen over het
beklimmen van de Mont Ventoux of
de Col d’Aspin en bereiden zich daar
Miiell en zziijjn vvaderr.. IInzzett::
De vvaderr vvan Miiell op zziijjn
eerrsstte koerrssffiiettss iin 119411..
FFoottoo''ss ffaammiilliiee VVaannssttrreeeellss
AUTO
Autotest
Corolla Touring Sports: win-winsituatie
vlakte kwam bij een grotere haast
dan normaal. Want GR Sport of niet,
de Corolla is nu eenmaal geen middenklasser
met veel rijdynamiek. De
stuurinrichting en het onderstel zijn
uitstekend, maar worden in hun
sportieve aspiraties tegengewerkt
door de efficiënte combinatie van een
benzinemotor, elektromotor en continu
variabele transmissie. En daarmee
blijft de Toyota wat-ie altijd was:
een fijne, ruime en betrouwbare gezinsauto
met een aansprekend design
en een keurig interieur.
Eindoordeel
We worden blij van de verbeteringen
aan de Corolla. Want sterker, sneller
én zuiniger is simpelweg win-win-win.
SPECIFICATIES
Toyota Corolla Touring Sports
2.0 Hybrid
Prijs: € 43.495,--
Topsnelheid: 180 km/h (begrensd)
Acceleratie 0-100 km/h: 7,7 s
Gem. WLTP-verbruik: 1 op 21,3
CO2-emissie: 105 g/km
Motor: vier-in-lijn, 1987 cm3, geen turbo
Max. vermogen: 196 pk (144 kW)/
6000 min-1
Max. koppel: 190 Nm/4400-
5200 min-1
Transmissie: cvt, voorwielaandrijving
Massa leeg: 1415 kg
Zowel de 1.8 Hybrid als de 2.0 Hybrid
hebben een gewijzigde aandrijflijn
gekregen. De eerste gaat van 122 pk
naar 140 pk en is mede daardoor 1,7
seconden sneller op de sprint naar
100 km/h. Toyota heeft niet aan de
viercilinder voorin gesleuteld, maar
aan de elektromotor, die nu voor de
grootste boost zorgt bij het wegrijden.
De 1.8 Hybrid zit nu in minder
dan 10 seconden op 100 km/h. Maar
De hybridetechniek van Toyota is
vooral afgestemd op een zo groot mogelijke
efficiëntie. Met name binnen
de bebouwde kom merk je dat de auto
zo vaak mogelijk kiest voor elektrische
voortstuwing. En dan is het nóg
betere verbruik dat Toyota gemiddeld
opgeeft (1 op 22,2) zeker mogelijk.
Daarbij is het niet eens nodig om
je rijstijl rigoureus aan te passen. Toyota’s
hybridesysteem is door de jaren
heen zo fijngeslepen dat er in de
praktijk al snel een gunstig verbruikscijfer
haalbaar is. Dissonant
blijft de cvt, die de verbrandingsmotor
tijdens het accelereren op een ideaal
(lees: hoog) toerental houdt.
We hebben de meeste kilometers gemaakt
in de 2.0 Hybrid. Ook die heeft
een sterkere e-motor gekregen,
waardoor zijn vermogen nu 196 pk
aantikt (was 180 pk). De sprinttijd
naar 100 km/h heeft niet zo’n sprong
voorwaarts gemaakt als die van de
1.8, maar een verbetering van een halve
tel naar 7,5 seconden is zeker respectabel
(7,7 voor de Touring Sports).
Opmerkelijk is het geluidsniveau aan
boord. De isolatie in de Corolla is niet
zo goed als in bijvoorbeeld de Prius.
Het gebrom van de benzinemotor is
té prominent aanwezig, ook al is het
toerental bij constante snelheid nu lager,
aldus Toyota. Bovendien viel het
wind- en bandengeruis op.
Toyota geeft hoog op van de verbeterde
reactietijd van zowel de 1.8 als 2.0
Hybrid. En inderdaad, die is korter
geworden. Voorheen leek er soms een
elastiek te zitten tussen het rechterpedaal
en de twee motoren. Het was
een kleine frustratie in het vorige model,
die eigenlijk alleen aan de opper-
Toyota Corolla Touring
Sports. Foto Jeroen Peeters
Achter een onzichtbare facelift kan
iets heel interessants schuilgaan,
zoals de nieuwe aandrijflijn van de
Toyota Corolla, die hem niet alleen
sterker en sneller maakt, maar ook
iets zuiniger.
Door Remco Slumop
Met het uiterlijk van de huidige Corolla
is weinig mis, dus konden grote
wijzigingen achterwege blijven. Wat
er wél is veranderd, kunnen we in een
paar zinnen samenvatten. De dagrijverlichting
heeft een vishaakvorm
gekregen en er zit nu een ander motief
in de grille. Verder introduceert
Toyota twee nieuwe kleuren: Juniper
Blue en Ash Grey. En voortaan staat
de GR Sport-uitvoering op nieuwe
lichtmetalen 18-inch wielen. In het interieur
vinden we nuttigere aanpassingen,
zoals eindelijk een digitaal instrumentarium
achter het stuur en
een groter multimediascherm, waarop
de nieuwste versie van Toyota’s infotainmentsysteem
draait. Het reageert
snel op input en laat zich op een
gebruiksvriendelijke manier bedienen.
De enige kritiek die we kunnen
bedenken, is dat de navigatie-instructies
niet altijd duidelijk zijn.
Maar ja, dan gebruik je gewoon Waze
of Google Maps via Apple CarPlay of
Android Auto. Het grote nieuws vinden
we bij de Corolla onder de kap.
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto