Woensdag 23. 08. 2023 13
literaire hoek
Mathias Kemp, journalist of schrijver?
AUTO
In de Literaire Hoek besteden
verschillende Limburgse auteurs,
verenigd in de Werkgroep Limburgse
Schrijvers, wekelijks aandacht
aan lezen en literatuur in Limburg.
Vandaag: Adri Gorissen over
Mathias Kemp.
Àutotest
Jeep Avenger: stilletjes op jacht naar zijn prooi
behoorlijk stevig is geveerd. De aandrijflijn
levert stil en schokvrij werk
en ook de dosering bij gasgeven en
remmen is goed gekalibreerd.
Hij levert geen baanbrekende prestaties,
maar scoort een ruime voldoende
en hetzelfde geldt voor zijn prijsstelling.
Toch gaat de prijs van deze
Avenger zonder twijfel nog wel wat
omlaag, want zoals zo vaak introduceert
Jeep als eerste een rijk aangeklede
1st Edition en die moet 40.500
euro kosten. Later komen er meer betaalbare
uitvoeringen.
Eindoordeel
Groter dan zijn buitenmaten doen
vermoeden. Leuk smoelende allrounder
met redelijke actieradius.
SPECIFICATIES
Jeep Avenger 1st Edition
Prijs: € 40.500 ,--
Topsnelheid: 150 km/h
Acceleratie 0-100 km/h: 9 s
Accucapaciteit bruto/netto: 54,4 kWh/
51 kWh
WLTP-actieradius: 400 km
AC/DC-laden: 11 kW/100 kW
Motor: een synchroonmotor
met perm.magneet
Max. systeemvermogen: 156 pk (115 kW)
Max. koppel: 260 Nm
Transmissie: eentraps reductieversnelling
geavanceerde, op het terreinwerk afgestelde
rijprogramma’s en dito traction
control en ESP, maar zonder
vierwielaandrijving. Ook extra differentiëlen
die je naar wens op slot kunt
zetten, staan niet op de kaart en ook
een lage gearing ontbreekt. Geen
schokkend nieuws, want de Renegade
is van dezelfde lichting nieuwkomers
die de burgers moet bedienen
en heeft ook alleen voorwielaandrijving.
Dat een auto er leuk en stoer uitziet, is
voor de doelgroep al voldoende. Verder
moet hij vooral praktisch een gezinnetje
kunnen vervoeren en tam
genoeg zijn om boodschappen mee te
doen en op vakantie te gaan. En daar
wringt de schoen nog steeds een
beetje bij Jeep, want ze hebben zo’n
sterk en stoer merkimago dat ze
daardoor nog niet vaak genoeg op de
shoppinglist staan als bruikbare dagelijkse
auto. Als de prijs klopt, dan
biedt hij de gewilde kwaliteiten zoals
andere elektrische SUV’s die hebben.
Alleen gaat deze het urbane slagveld
op in een iets stoerdere verpakking.
Die designer’s battledress is er
overigens niet alleen voor de show, hij
kan daadwerkelijk tegen een extra
stootje. En door knappe packaging
maakt deze Jeep gebruik van elke
vierkante centimeter. Daardoor kun
je er zelfs als langere volwassene
goed achterin zitten en heeft hij een
heel behoorlijke bagageruimte. Dit is
echt een auto die als gezinsauto kan
dienen en waarin je zakelijk ook nog
gezien kunt worden.
Dit is een Jeep voor het grootst mogelijke
publiek, die moet afrekenen met
het imago dat Jeeps altijd grote lompe,
benzineslurpende terreinauto’s
zijn. En die missie lijkt haalbaar, want
met het 54,5 kWh-accupakket moet
hij 400 km ver komen volgens de
WLTP-norm. En mocht je je toch te
buiten gaan aan de 156 pk en 260 Nm
sterke elektrische paarden, dan kun
je onderweg met 100 kW snelladen
als alles meezit. Op het asfalt staat hij
zijn mannetje en schrikt hij niet van
bochten. Wel voel je dat zijn onderstel
Jeep Avenger.
Foto Jeep
Er zijn van die merken waarbij een
uitnodiging om een nieuw model te
testen als een missie voelt, omdat
de merkreputatie dat min of meer
belooft. Zo rekenen we bij Jeep op
avontuur, zeker als het model in
kwestie Avenger heet…
Door Jaco Bijlsma
Maar wat zit er in deze dubbelloops
uitnodiging: losse flodders of hagel?
Hagelslag misschien en wat slingers
af en toe, want deze Jeep zal vaker het
schoolplein zien dan het bos. Dames
en heren, maak kennis met een compacte
B-segmenter van Jeep, die volledig
elektrisch is. Dit is een echte
Jeep, maar wel eentje die het beter
doet op het marketingpodium dan in
de jungle. Alhoewel, je kunt heel stilletjes
je prooi besluipen.
Het is geen volwaardige terreinauto.
Hij heeft slechts iets meer terreinvaardigheid
dan de concurrentie – uit
eigen huis, bijvoorbeeld. Want de Peugeot
e-2008 en Opel Mokka-e die op
hetzelfde platform staan en dezelfde
aandrijflijn gebruiken, hebben heel
bewust iets minder ruige looks en rijeigenschappen
dan de Jeep. De Avenger
moet met zijn grotere bodemvrijheid
van 20 centimeter en grotere
aan- en afloophoeken als een welpje
de terreintraditie van de padvinderij
eer aandoen. Hij moet dat doen met
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto
REGIO
Voorkeur
Het lijkt erop dat de journalistiek
alsnog de voorkeur krijgt, want in
de jaren tussen 1929 en 1940 publiceert
hij meer werken over actuele
Limburgse kwesties (zoals Het Julianakanaal
en Om het Maaswater)
dan proza of poëzie. Het proza komt
bovendien vaak voort uit zijn werk
voor kranten en tijdschriften. De roman
Vallende Vogels uit 1934 speelt
bijvoorbeeld rond het Albertkanaal,
waarover hij als journalist al
eerder heeft geschreven.
Na de oorlog, waarin hij maar weinig
publiceert omdat hij niet bij de
Kultuur Kamer is aangesloten,
stort Kemp zich helemaal in de journalistiek.
Hij werkt als correspondent
van Nederlandse en Belgische
kranten en voor het Limburgsch
Dagblad en publiceert dertien journalistieke
werken tegen slechts vijf
poëziebundels en nog maar één roman.
De keuze lijkt gemaakt, maar
evengoed zorgt hij er met zijn uitgeverij
voor dat Limburgse schrijvers
hun werk in de boekwinkel krijgen.
Alles afwegend is Mathias Kemp
zijn hele leven blijven zwalken tussen
journalistiek en proza. De instelling
van de naar hem genoemde
Limburgse literaire prijs in 1950 zal
hem zeker weer aan het twijfelen
hebben gebracht.
re het hele jaar 1913 kan schilderen.
Het is zoveel geld dat ook Mathias
dat jaar kan gebruiken om uit te zoeken
of hij wil schrijven of schilderen.
Want inmiddels is hij al begonnen
Gezelle-achtige gedichten te schrijven.
Hoofdredacteur
Na het jaar vrijaf is voor Mathias
duidelijk dat hij zich op het schrijven
moet richten. Vooral omdat zijn
toneelstuk Het Offer niet alleen succesvol
op de planken is gebracht,
maar ook nog eens wordt uitgegeven.
Vanaf 1914 heeft de jongste
Kemp tal van banen in de journalistiek,
onder meer bij het weekblad
De Maastrichter Krant, de krant Het
Zuiden, het landelijke dagblad De
Maasbode en van 1927 tot 1928 bij de
Nieuwe Venlosche Courant als hoofdredacteur.
In diezelfde periode verschijnen
poëziebundels als Het wijnrode
uur, De Vreemde Vogel en De Zeven
Broeders en de verhalenbundel
Zeven Boomen Opgezet en de novellebundel
Een Verwarde Liefde. Veel
meer proza en poëzie dan journalistiek
werk.
Na het door een conflict vroegtijdig
afgelopen avontuur als hoofdredacteur
in Venlo begint Mathias Kemp
onder de naam Veldeke een persbureau,
uitgeverij en antiquariaat.
Heel wat Limburgse literatoren zijn
zowel als journalist als schrijver actief.
Of andersom natuurlijk. Een
paar voorbeelden? Hans Berghuis,
Herman Maas, Paul Haimon, Willem
K. Coumans, Robert Franquinet,
Leo Herberghs, Loek Kessels,
Michiel Maas, Rob Molin, Ton van
Reen en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Een goed voorbeeld van iemand die
tussen de journalistiek en de literatuur
heen en weer wandelt, is Maastrichtenaar
Mathias Kemp (1890-
1964). Voordat hij zich aan beide
genres wijdt, is hij als jongeling een
talentvol schilder. Hij bezoekt aan
het begin van de negentiende eeuw
de Patronaatstekenschool in Wyck
en het Stadstekeninstituut in Maastricht
en is vervolgens leerling van
de indertijd bekende schilder Robert
Graafland.
Bij die neemt ook zijn broer Pierre
les, die door de jezuïet Van Well als
een groot talent wordt gezien. De
pater zorgt ervoor dat de familie
Kemp genoeg geld krijgt zodat Pier-
richting die hij in moet, want in 1929
boekt hij grote successen met zijn in
Maastricht voor rumoer zorgende
carnavalsroman De Bonte Storm.
Zijn werk voor het Limburgsch Dagblad,
het Algemeen Handelsblad en
De Tijd is het meest lucratief. Toch
begint hij weer te twijfelen over de
Illustratie
Edmond
Bellefroid
DOOR ADRI GORISSEN