Woensdag 13. 09. 2023 REGIO 11
Simpelveld
‘Geen groepsvorming
door kleinschaligheid’
Kerkrade
Lezing over evacuatie in september 1944
Met een lezing wordt op zondag 1
oktober in het Sjtaater Hoes
teruggeblikt op de evacuatie van
Kerkrade in september 1944, ten
tijde van de Tweede Wereldoorlog.
In Dierenbeschermingscentrum
Limburg zitten tientallen honden,
katten, konijnen en vogels die
dolgraag een nieuw baasje willen.
Elke week zet Saskia Thijssen
dieren in het zonnetje en deze
week is dat Lucky.
Gemeente heeft nog steeds
geen klimaatburgemeester
en inspireren anderen om bewuster
te leven, minder CO2 uit te stoten en
meer energie te besparen door hun
verhaal te delen”, aldus een woordvoerder
van het ministerie.
„Daarnaast verzorgt de klimaatburgemeester
tijdens de NKW een
activiteit om andere inwoners van
de gemeente te inspireren ook
(meer) duurzame acties te ondernemen.”
Ga voor meer informatie en aanmelden naar
www.nkw2023.nl.
Kerkrade
Kerkrade mist nog een klimaatburgemeester
voor de Nationale
Klimaatweek (NKW) van 30
oktober tot en met 5 november.
Inmiddels hebben zich in Nederland
zo’n 150 klimaatburgemeesters
aangemeld voor de derde
De opkomst van
de watertorens
In de rubriek Van Nul tot Nu gaat
Martin van der Weerden in op de
veelzijdige historie van deze regio.
In de negentiende en de eerste
helft van de twintigste eeuw
verschenen er honderden watertorens.
Tegenwoordig zijn het vooral
fraaie landschapselementen.
regio
De watertoren in Rimburg.
Foto Martin van der Weerden
Landelijke campagne vraagt
weggebruikers bij de les te blijven
Campagne Ik rij MONO, die verkeersdeelnemers
In onze provincie is de uitvoering in editie van NKW.
handen van Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid
Net als in voorgaande edities zoekt
het ministerie van Economische
Zaken en Klimaat in alle gemeenten
een klimaatburgemeester. „Zij zetten
zich in voor een beter klimaat,
zijn een voorbeeld in hun gemeente
Limburg (ROVL).
„Het doel van de campagne is om
fietsers en automobilisten te stimuleren
en motiveren zonder afleiding
aan het verkeer deel te nemen. Als je
achter het stuur zit of op de fiets is
de smartphone mogelijk levensgevaarlijk.
Niet alleen voor jezelf,
maar ook voor andere weggebruikers,
want elke keer als je een berichtje
ontvangt, raak je even afgeleid
en is de kans op ongelukken groter”,
melden de initiatiefnemers.
„De meeste mensen realiseren zich
niet welke afstand ze in die paar tellen
afleggen. Stel, je bent in de stad
en rijdt 50 kilometer per uur. Er
komt een berichtje binnen en je
leest het in drie seconden. Dan heb
je 42 meter afgelegd zonder op te
letten. Rij je op de snelweg 120 kilometer
per uur, ben je in drie seconden
al honderd meter verder. Dan
heb je dus een heel voetbalveld overgestoken
zonder te kijken. Zowel
een bericht lezen als schrijven
duurt vaak langer dan drie seconden.”
ROVL adviseert mensen zodra
ze op pad gaan hun telefoon op
‘niet storen’ of ‘stil’ te zetten en/of
anderen voor vertrek te laten weten
dat je onderweg bent.
Kijk voor meer info op rovl.nl/mono.
erop attendeert
op de weg te letten en niet met een
smartphone of andere zaken bezig
te zijn, is weer van start gegaan.
» Vervolg van de voorpagina.
„Het is allemaal heel kleinschalig en
er is geen groepsvorming. Daardoor
ontstaan er onderlinge banden en
worden telefoonnummers uitgewisseld.
Jong en oud doen mee, en er zijn
ook vele vrijwillige handjes die telkens
bijspringen”, vertelt Brigitta
Custers. Eén keer per maand wordt
de huiskamer samen met hen tot een
winkeltje omgetoverd. Gemaakte
werken worden te koop aangeboden
en van de opbrengst worden nieuwe
materialen aangeschaft.
De Crea Hoeskamer ligt aan de Kloosterstraat
35 en is elke maandag- en donderdagmiddag
tussen 14.00 en 16.00 geopend.
tend voor de leidingen en zorgden
ervoor dat water ongewenst uit de
kraan kwam of vervuild grondwater
aanzoog.
Landelijk netwerk
De toepassing van stoommachines
betekende een doorbraak in de aandrijving
van pompinstallaties. In
combinatie met gietijzeren buizen
werd een omvattend waterleidingennet
mogelijk. Eerst in de steden
en vanaf 1900 ook geleidelijk op het
platteland. In 1968 was in Nederland
99 procent van de woningen
aangesloten. Watertorens waren
hier een onlosmakelijk onderdeel
van. In ruim een eeuw werden er
zo’n 260 gebouwd. Aan de vaak
fraaie vormgeving werd veel aandacht
besteed.
Rimburg
Dit heeft in onze omgeving een aantal
opvallende exemplaren opgeleverd,
die doorgaans al van ver te
zien zijn, waaronder die van de
Oranje Nassaumijnen langs het
spoor in Heerlen, die van Vrieheide
en ‘de reus’ van Schimmert. In het
Rimburgerbos bevindt zich de wa-
Van nul tot nu
Door Martin van der Weerden
De eerste watertorens kwamen gelijk
op met de eerste spoorwegen.
Zij dienden voor de watervoorziening
van de stoomlocomotieven.
Aan de tijd van ‘twee emmertjes water
halen’ bij de dorpspomp of waterput
kwam toen een eind. Vanaf
midden negentiende eeuw ontstond
een drinkwaterleidingnet.
Water kwam voortaan uit de kraan.
De Romeinen gebruikten al tweeduizend
jaar geleden watersystemen
waarbij hoogteverschillen en
de zwaartekracht gebruikt werden.
Maar de bevolkingsgroei en de industrialisatie
in Europa maakten de
watervoorziening gecompliceerder.
Belangrijk was dat het water
onder constante druk naar de gebruikers
werd getransporteerd.
Drukverschillen, zogenaamde
drukstoten, waren enorm belas-
technieken. Gelukkig blijven verschillende
torens behouden als
markant landschapselement, bijvoorbeeld
door er een horeca-bestemming
aan te geven.
tertoren ten behoeve van de steenkolenmijnbouw
in Eygelshoven.
Voor de klassieke watertorens is
geen toekomst meer. Men heeft inmiddels
gekozen voor modernere
Op 19 september 1944 evacueren inwoners
uit de wijken in Kerkrade-
West. De gezinnen worden die dag
en een dag later ondergebracht bij
families in Ubachsberg en Simpelveld.
De lezing wordt verzorgd door Hub
Schetters. Aansluitend wordt een
film worden vertoond met beelden
over de evacuatie. De middag duurt
van 14.00 tot omstreeks 17.00 uur.
De toegang is gratis.
Aanmelden via:
secretariaat@cdakerkrade.
nl.
Kerkradenaren tijdens de
evacuatie in september ’44.
Foto Archief De Limburger
dier van de week
Wie is Lucky?
„Lucky is een lief, ouder hondje van
11 jaar. Hij heeft bij zijn vorige eigenaren
samen geleefd met andere
honden en katten en daar kon hij het
goed mee vinden. Hij is geen fan van
veel drukte en gedoe. Hij gaat wel
graag mee wandelen en dan zien we
zijn staartje ook wel omhoog gaan
en voorzichtig kwispelen.”
Heeft hij aandachtspuntjes?
„Lucky kent geen commando’s en
hij is niet graag lang alleen, dan kan
hij gaan blaffen. Ook is hij niet helemaal
zindelijk en plaste hij bij zijn
vorige eigenaar ook soms in huis.”
Wat voor baasje zoeken jullie?
„We zijn voor hem op zoek naar
mensen die veel thuis zijn of waar
Lucky mee mag als ze ergens naar
toe gaan.”
Stuur voor meer informatie een mail naar
limburg@dierenbescherming.nl.
/www.nkw2023.nl
/mono
link