Woensdag 21. 09. 2022 AUTO 13
les stil en in alle comfort voor je regelt,
zonder er echt over te communiceren.
Deze DS is je chauffeur en
niet je maatje in het grote rijspel.
Net als zijn tweelingbroer 508 PSE
zit er veel gang in, maar de lust om
echt samen te gaan sporten weet
ook de DS9 niet op te wekken. Zoals
gezegd is dat niet erg, comfortabel
lange afstanden én dito bochten
verslinden op hoge snelheid is zijn
stiel.
Aandrijving
De DS9 E-Tense 250 weet dat kunstje
tot op grote hoogte te evenaren
want hij heeft dezelfde 200 pk benzinemotor
maar slechts één elektromotor
en dus alleen voorwielaandrijving.
Er is ook geen wereld
van verschil voelbaar tussen beide
versies. Dat hij geen 250 maar 240
km/h haalt is een theoretisch gegeven
en de 2,6 seconden die hij langer
nodig heeft om vanuit stilstand naar
honderd kilometer per uur te sprinten
is ook geen feit waar iemand in
deze klasse wakker van zal liggen.
Wat wel telt is de prestigekwestie,
want als je je als topper in de klasse
wilt manifesteren dan is de duurste
en dikste uiteraard gewenst. Het
goede nieuws van de 250 is dat deze
aandrijflijn en onderstel set-up ei-
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto
strekt) en dat zijn stuk voor stuk
plug-in hybrides. De sterkste van
het stel is zoals zijn typenaam doet
vermoeden 360 pk sterk en dat vermogen
is het product van een aandrijflijn
met een 1,6 liter benzinemotor
van 200 pk en twee elektromotoren.
Die maken ook dat hij integraal
aangedreven is. De voorste e-motor
die tussen de verbrandingsmotor
en transmissie geplaatst is, doneert
maximaal 110 pk, de andere drijft de
achterwielen aan en is 113 pk sterk.
Om dit verzameld vermogen goed
te managen en ook sportief te kunnen
inzetten is de hulp van DS Performance
ingeroepen. Die sportonderscheiding
prijkt dan ook op de
grote elegante koets. Verwacht echter
niet te veel van die sportambities,
want deze DS gaat de competitie
niet aan met de AMG’s of M’s van
deze wereld. Zie het extra vermogen
maar als een spaarpot waardoor
je af en toe leuke dingen kunt
doen, het is geen oorlogskas om mee
in de aanval te gaan.
Comfort en design
Echte sportambities verwachten
we sowieso niet van de DS, ondanks
het feit dat de Formula E er met de
haren bijgesleept wordt als marketingmunitie.
Die zien we maar als
feestelijke losse flodders om de
feestvreugde te verhogen rond het
topmodel. Want in de Zuid-Franse
habitat die de chique sedan zo goed
past, genieten we vooral van zijn
comfort en design. De onderstelafstemming
is zodanig dat het comfort
gelukkig niet te veel verstoord
wordt. Echt soepel en lekker zweverig
wordt het helaas niet, storend
hard gelukkig ook niet. Deze 360
heeft dan ook een andere onderstel
set-up met andere dempers, veren
en stabi’s en grotere spoorbreedtes.
Bovendien is hij met de integrale
aandrijving vasthoudender dan
ooit en kun je daardoor hogere
bochtsnelheden realiseren dan met
de andere versies. Toch voelt dat
nauwelijks sportief omdat de 360 algenlijk
beter passen bij deze Franse
limousine. Hij reageert net iets soepeler
op wisselende gas- en remcommando’s
en ook het onderstel is
iets comfortabeler. Maar nog steeds
niet zo soft als wij wel zouden willen.
Het gaat te ver om hem te hard te
noemen zoals we in het verleden deden
bij de eerste DS5, maar feit is
nog steeds dat meer comfort deze
DS9 goed zou passen.
Goed nieuws is dat de E-Tense 250
een nieuw 15,6 kWh accupakket
heeft waardoor de elektrische actieradius
nu maximaal 70 kilometer
zou zijn. Al met al zouden wij voor de
250 gaan omdat dergelijke prestaties
beter passen bij zo’n grote limousine
dan die extra snelheid.
Scheelt tien mille, die je dan weer
kunt besteden aan opties om hem zo
luxe mogelijk te maken. In dit geval
gaan wij voor extra luxe en stille kilometers
en niet voor de pk’s.
Eindoordeel
Grote, ruime en stille Franse limousine
met elegante vormgeving. Veel
luxe en comfort, onderstel zou nog
iets softer mogen. Stille kilometers
extra luxe.
SPECIFICATIES
DS9 E-Tense 250
Prijs: € 60.890,--
Topsnelheid: 240 km/h
Acc. 0-100: 8,2 s
CO2-emissie: 26 g/km
Motor: vier-in-lijn en elektromotor,
1598 cm3, turbo,
Max. vermogen: 250 pk
(184 kW)/6000 min-1
Max. koppel: 360 Nm/
500-2500 min-1
Transmissie: 8-traps automaat
Massa leeg: 1820 kg
Autotest
Grote Franse sedans behoren
inmiddels tot een exclusief genre
automobielen, om niet te zeggen:
een moeilijke categorie. Maar DS
gaat opnieuw in de aanval met
twee topversies van de DS9.
Door Jaco Bijlsma
Wie de memoires van Franse autoindustrie
erop na zou slaan, kan
wegdromen bij glorieuze modellen.
Denk alleen maar aan de Citroën
DS, de allereerste Autovisie-testauto.
Dat was natuurlijk een unieke
sierlijke auto met baanbrekende
techniek, uit een heel ander tijdperk
waarin nog veel meer mogelijk was.
In de huidige tijden, waarin hoge
veiligheids- en milieueisen creativiteit
in een wurggreep houden, is het
speelveld een stuk kleiner geworden.
Bovendien moet er tegenwoordig
gedeeld worden, en niet alleen
op social media. De overlevingsstrategie
is alweer jaren om schaalvergroting
door platformtechniek en
aandrijflijnen binnen grote autoconcerns
zoals Stellantis te delen.
Dat maakt dat de DS9 technisch
niets bijzonders is en zeker niet iconisch,
maar een-op-een een Peugeot
508. De DS9 is er niet minder
groot door, want met een lengte van
een kleine vijf meter (493 cm) is het
een auto die ze in China lusten, want
daar zijn ze gek op auto’s met een
lange wielbasis.
Uitvoeringen
De DS9 is alweer sinds vorig jaar onder
ons maar zoals zo vaak nog niet
met alle motoriseringen. DS serveert
de krachtigste uitvoeringen
als dessert. We werden uitgenodigd
om de DS9 E-Tense 4x4 360 en de
E-Tense 250 te (be)proeven. Eerder
reden we al met de E-Tense 225 pk.
Je kunt nu dus kiezen uit drie aandrijflijnen
(althans voorlopig, want
de 225 is er nog zolang de voorraad
DS9. Foto's Greg
DS 9: Kracht versus kalmte
/auto