Woensdag 27. 09. 2023 13
twee ogen, naar een scenario van Ine
Sijben, Ben van Melick en muzikant
Marc Huynen. Pierre Kemp (gespeeld
door Arno Deckers) troonde
als een vorst achter zijn bureau, terwijl
‘reisgenoot’ Ben van Melick en
zangeres Yvonne Simons hem chaperonneerden.
Een combo van vier muzikanten
bekroonde het gezelschap.
Wat volgde was een bijna vulkanische
eruptie van prikkelende strofen en
uitspraken, indringende zang, ferme
declamatie, opzwepende muziek en
bizarre geluidseffecten.
Tongen van vuur
Uit die krolse tombola herrees Pierre
Kemp, een literair voyeur, dromer,
provocateur, de dichter die de zon als
grootste inspiratiebron zag, een begenadigde
dwaas en tomeloze levensaanbidder.
IJdel was hij, pedant
ook. Saillant detail: lang voor zijn
dood reeds vroeg hij Maastrichts
burgervader een straat naar hem te
vernoemen. ‘Pierre Kemp was eigenlijk
een echte dadaïst, leuk gek’, bevestigt
Sijben in een interview in De
Limburger.
Gedichten, teksten en muziek verstrengelden
in tomeloos tempo, terwijl
regisseur Ine Sijben, op een
krukje, de georganiseerde chaos in
goede banen trachtte te leiden. Van
het broekpoepgedichtje dat Kemp op
vierjarige leeftijd schreef, tot zijn
REGIO
Oorlogspraeludium uit 1916 met geweersalvo’s
en sissende granaten.
Tongen van vuur! Chaos! Nog meer
chaos! De erotiek uit De namiddag
van een stille katholiek werd nog ondeugender
door ratelende freejazz
‘ketelmuziek’.
De dode herrezen
Kemp ontpopte zich steeds meer als
een zwarte sater. ‘Ik zag het dichterschap
als priesterlijke roeping’,
snoefde hij, om even later botweg te
beweren dat meisjes en vrouwen de
muzen van zijn dichterschap vormden.
‘Blote jonge dames zijn goddelijke
pralines’, zei hij lekkerbekkend.
‘Pralines’ die hij aan de oever van de
Maas beloerde. Daarna erotische gedichten
uit de bundel Garden 36, 22,
36 inches. Yvonne Simons declameerde:
‘Als hij mij een hand geeft, kleedt
hij mijn vingers uit’, waarop het combo
lustvol improviserend het vuur
nog verder opstookte.
En dan het einde! Kemp was zowaar
weer even weergekeerd. Hij las zijn
gedicht Rose madder voor. ‘Eens komt
het eind aan al mijn mooie kleuren (…)
Mijn tijd is om! Als alle wijzen en dwazen
moet ik gaan. Van heel het mensenspel
neem ik afscheid door mijn bril met
rose glazen en wuif ik de Grote Verfdoos
Aarde en Zon voorgoed: Vaarwel!’
Vaarwel? Niets ervan. Genoeg reden
zijn gedichten opnieuw te lezen!
literaire hoek
De herrijzenis van de dichter Pierre Kemp
In de Literaire Hoek besteden
verschillende Limburgse auteurs,
verenigd in de Werkgroep Limburgse
Schrijvers, wekelijks aandacht
aan lezen en literatuur in Limburg.
Vandaag: Peter Lenssen over Pierre
Kemp.
Eerder al schreef ik over de literaire
wederopstanding van Jan Hanlo in
het Pesthuys in Maastricht. Tijdens
het recent gehouden festival Cultura
Nova in Heerlen werd de dichter
Pierre Kemp tot leven gewekt. Dé
Pierre Kemp, aan wie in een ver verleden
de Constantijn Huygensprijs en
de P.C. Hooft-prijs werden toegekend.
Een bijzondere avond was het in een
leegstaand winkelpand vlakbij Boekhandel
Van der velden van Dam, die
de voorstelling mogelijk maakte. De
ruimte zat afgeladen vol. Oud-journalist
Wim Beijer vertelde dat Kemp
jarenlang per trein reisde van zijn
woonplaats Maastricht naar zijn
werk als loonadministrateur bij de
mijn Laura & Vereeniging in Eygelshoven.
Anderhalf uur heen, anderhalf
uur terug. Zijn notities, onderweg
gemaakt, dienden als aanzet tot
honderden gedichten.
Sprankelende voorstelling
Die middag had hij deze reis samen
met twee hedendaagse dichters,
Frans Budé en Merlijn Huntjens,
overgedaan, om de dichter nader te
komen. Budé omschreef Kemp als
begenadigd kunstenaar, een hartelijk
mens, een humorist, en las vervolgens
voor wat hij tijdens de treinreis
aan indrukken had opgedaan. Huntjens
Pierre Kemp in de trein.
Foto Spaarnestad Fotoarchief
orakelde, door ChatGPT bezield,
zijn gedachten over gebeurtenissen,
herinneringen en reisindrukken.
Marcel van der Heijden tenslotte,
zong twee van Kemps gedichten.
Daarna gingen alle remmen los tijdens
de theatervoorstelling Ik ben
DOOR PETER LENSSEN
AUTO
middentunnel en het deurpaneel
maakt een minder degelijke indruk.
De lekkere besturing geeft een stevige
tegendruk en laat echt voelen wat
de voorwielen ervaren op het asfalt.
Hij gaat daarbij ook vloeiend over
drempels heen en combineert souplesse
met een strakke carrosseriebeheersing.
Eindoordeel
Echt een mooi afgestemd en allround
rijgedrag. Helemaal in lijn met de Civic
is ook deze ZR-V een talent in zijn
segment. De kansen zijn er in elk geval
voor de ZR-V, want de bal ligt op de
stip.
SPECIFICATIES
Honda ZR-V 2.0 e:HEV
Prijs: € 48.375,--
Topsnelheid: 173 km/h
Acc. 0-100 km/h: 7,8 s
WLTP-verbruik gem.: 5,7 l/100 km
CO2-emissie: 130 g/km
Accucapaciteit: 1,05 kWh
Motoren: 4-cilinder, 1.993 cc,
synchroonmotor per. magneet
Max. vermogen: 143 pk (105 kW)/
6.000 rpm
Max. koppel: 186 Nm/4.500 rpm
Max. systeemvermogen: 184 pk
(135 kW)
Max. systeemkoppel: 315 Nm
Transmissie: cvt
Autotest
Honda ZR-V: de bal ligt op de stip
De gecombineerde kracht van de
ZR-V bedraagt 184 pk en het koppel
315 Nm. In de neus ligt een 2,0-liter
Atkinson-viercilinder met twee elektromotoren
om hem te ondersteunen,
terwijl er onder de laadvloer een
1,05 kWh-accu ligt. Met flippers aan
het stuur is de mate van regeneratie
te beïnvloeden en kan door de kunstmatige
versnellingen gegaan worden.
Hij biedt elektrische souplesse
op lage snelheid met vlotte reacties
op het gaspedaal en genoeg gecombineerd
vermogen voor een moeiteloze
inhaalactie op de snelweg, zonder al
te veel motorkabaal. Dat is er wel bij
langere tijd volgas en soms verraadt
het wat hoge stationaire toerental bij
stilstand dat de benzinemotor bezig
is de accu bij te laden. Maar het is een
van de betere, zo niet de beste hybride
in dit segment. Binnen acht tellen
kan hij de 1.500 kilo op 100 km/h brengen,
al stelt hij teleur met het trekgewicht
van slechts 750 kilo.
Zijn kofferbak biedt 380 liter aan bagageruimte
en met de bank neergeklapt
iets meer dan 1.300 liter. Dat is
in vergelijking met concurrenten
honderden liters minder, maar genoeg
voor de wekelijkse boodschappen.
Op de achterbank scoort hij met
royale beenruimte en voldoende speling
tot het dak wél, maar de bank
heeft een korte zitting en staat laag in
de auto. Voorin is er een hoge zitpositie
Honda ZR-V.
Foto Honda
met goed zicht dankzij dunne
raamstijlen, terwijl het stuur mooi
voor de borst staat. De compacte
stoelen hebben een korte zitting,
maar met een lengte van 1,80 meter is
het prima zitten. Voor forse figuren
kunnen ze aan de krappe kant zijn.
Beter voor elkaar is de ergonomie
met fysieke knoppen voor airco, volume,
een home-toets en een knop om
terug te keren naar het vorige
scherm van het multimediasysteem.
Dat werkt makkelijk, terwijl het systeem
zelf vrij eenvoudig is. Voorts
treffen we mooie, zachte materialen
op het dashboard, harde plastics met
een goede uitstraling en een solide gevoel
in de bedieningsknoppen. De
De ZR-V is een hybride SUV die
potentie heeft in Nederland. Maar
dan moet Honda hem wel willen én
kunnen leveren. En van de daken
schreeuwen dat hij er is.
Door Peter Hilhorst
Met een lengte van 4,57 meter en een
breedte van 1,84 meter is het een flinke
auto voor zijn segment. De belangrijkste
concurrenten in Nederland
zijn de Hyundai Tucson en de Nissan
Qashqai. Omdat de ZR-V feitelijk een
opgekrikte Civic is door het gebruik
van veel van diens techniek, vormt
ook de Toyota Corolla Cross een tegenstrever.
De ZR-V zal uitgeleverd
worden voor 48.375 euro. Daarmee
is-ie eens een keer niet duurder dan
gemiddeld. Zeker gezien de royale
standaarduitrusting, want ook het
basismodel heeft 11(!) airbags, een
flinke lijst rijassistenten, adaptieve
cruise control, klimaatcontrole, een
multimediasysteem, smartphone-integratie
en 18-inch wielen. Dat is de
Elegance, terwijl de Sport een andere
grille krijgt met honingraatmotief en
de Advance zaken als stoel- en stuurverwarming
toevoegt. Voor de basisversie
valt te pleiten, want hoewel de
Tucson en Qashqai een lagere instapprijs
hebben, kost een vergelijkbare
full-hybrid variant ook minimaal
48.000 euro.
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto
/auto