Woensdag 05. 10. 2022 13
Autotest
Isuzu D-Max: trekpaard op dressuur
V.A.
€28.835,-
PRIVATE LEASE
V.A. P/M
De zuinige Suzuki S-Cross voor onvergetelijke roadtrips.
* Suzuki Financial Services leasetarief per maand o.b.v. Suzuki Private Lease, 60 mnd, 10.000 km/
jaar, wegenbelasting in provincie Gelderland, BTW, en excl. brandstof • Tarieven kunnen afwijken bij
gekozen uitvoering, wijziging van opties, looptijd, kilometrage en gewicht • Meerkilometerprijs varieert
tussen € 0,03 en € 0,19 per km, exacte prijs staat vermeld op de offerte • Toetsing en registratie
BKR • Onder voorbehoud van acceptatie •Wijzigingen en typefouten voorbehouden.
Kom snel langs bij Auto Hensgens Roermond B.V.
Jacob Romenweg 6 · 6042 EZ Roermond · tel 0475346569 ·
e-mail verkoop@hensgens.nl · www.hensgensroermond.nl
SUZUKI
S-CROSS
SMART HYBRID
€399,-
Gemiddeld brandstofverbruik volgens
de WLTP testmethodiek Euro 6-norm
EC 2018/1832AP: 5,2 - 5,9 l/100 km;
19,2 - 16,9 km/l; CO2-uitstoot:
118 - 133 g/km.
Nu ook als Full Hybrid.
Deze hybride lijn is nog zuiniger. De Full Hybrid aandrij¤ ijn kiest,
afhankelijk van de rij-omstandigheden, tussen de elektromotor, de
verbrandingsmotor of beide tegelijk. Bij lage snelheden rijd je elektrisch,
bij hoge op brandstof. En wil je krachtig accelereren? Dan worden beide
motoren gecombineerd. Opladen is niet nodig, de Full Hybrid laadt net
als de Smart Hybrid zichzelf op.
Geniet van de herfst door het panoramadak van de nieuwe S-Cross. De SUV met een stoer design
en luxe uitstraling, heerlijk. De Smart Hybrid techniek zorgt voor een combinatie van kracht en
ef§ ciency. Dat is zuinig en je rijdt moeiteloos over onverharde weggetjes bedekt met bladeren.
Twee e-bikes achterop? Tuurlijk! Met een kogeldruk tot 75KG geen enkel probleem. Je gaat altijd
veilig op weg, het Suzuki Safety System Pro zorgt daarvoor. En het Suzuki Media Display maakt
met iedere rit de glimlach nog breder. Met z’n allen breeduit in het ruime interieur en met
1230 liter laadruimte op pad. Kom maar op met die avontuurlijke activiteiten. Genieten begint
bij ons in de showroom. Of plan gelijk een proefrit en voel de nieuwe S-Cross aan de tand.
NU OOK ALS
1.5 FULL
HYBRID
AUTOMAAT
AUTO
De instapper is een achterwielaangedreven
tweezitter die 28.707,25 euro
ex. bpm kost, het topmodel is een
vierdeurs vijfzitter die om te voldoen
aan de Nederlandse bpm-regels voor
7000 euro (ex. btw) verlengd moet
worden, wat het totaal op circa
60.000 euro (ex. bpm) brengt met de
meest complete uitrusting. Daartussenin
zijn nog een tweepersoons ‘extended
cab’ en ‘double cab’ te vinden,
die ook een ombouw nodig hebben
om ze bpm-vrij te maken. De laadbak
meet bijna 1,5 meter in de lengte met
de soft-close laadklep in gesloten
stand. Wij hebben gereden met de extended
cab, in de duurste uitvoering
‘V-Cross’, waarvan de achterbank is
vervangen door een laadruimte. Voor
een pick-up helemaal niet verkeerd
om te zien, met deze wielen en glanzende
lak. Aan boord word je verwelkomd
door ruime stoelen met verwarming
en leren bekleding, een
9-inch infotainmentscherm – zónder
geïntegreerde navigatie, maar met
mirrorlink, Apple Carplay, Android
Auto en Bluetooth – en automatische
airco. De algehele sfeer is die van een
gemiddelde personenauto van tien
jaar geleden, met een analoog instrumentarium
en een functioneel dashboard
met veel losse knoppen. Vanzelfsprekend
heb je écht de zitpositie
die veel lifestyle-SUV’s proberen na
te bootsen: hoog boven alles en iedereen
uittorenend op verrassend comfortabele
stoelen.
De 164 pk en 360 Nm sterke 1,9-liter
motor is één van de weinige onderdelen
die is overgenomen van het vorige
model, zij het met de nodige aanpassingen
om ‘m aan de milieueisen van
vandaag te laten voldoen. Reken
maar dat je met een 0-100-tijd van 13
seconden regelmatig het pedaal
vloert om op de gewenste kruissnelheid
te komen. Daar eenmaal aangekomen
verdwijnt de herrie echter
netjes naar de achtergrond en omdat
de aandrijflijn in losse rubbers is opgehangen,
dringen de trillingen nauwelijks
door tot de cabine. Reken in
de achterwielaangedreven modus
zonder aanhanger op een verbruik
tussen de 1 op 10 en 1 op 15, wat voor
zo’n grote bak lang niet gek is. De zes
traps automaat stelt soepel schakelen
boven al het andere, dus je moet
soms geduld betrachten voordat het
volgende verzet erin ligt. Maar tijdens
het slepen van een zware aanhanger
is schokvrij rijden wat je écht
wilt. Uiteraard zijn een vierwielaandrijving
modus, een korte overbrenging
en een sperdifferentieel op de
achteras allemaal aanwezig en binnen
een handomdraai inschakelbaar.
Voor een voertuig met een laadvermogen
van meer dan één ton en bladveren
plus een starre as als achterwielophanging
is het rijcomfort lang
niet gek. Er staat veel spanning er op
de achterwielophanging om tot zo’n
laadvermogen te komen. Maar de
wegligging is daardoor wel rotsvast
en het apparaat is tot meer in staat
dan zichzelf de bocht om klungelen.
De indirecte besturing en de tegendruk
in rem- en gaspedaal zijn opvallend
licht, waardoor de D-Max makkelijk
te bedienen is. Het redelijke
zicht rondom vanaf hoog op de bok
helpt daarbij. Niet naar achteren,
maar daarvoor is een camera van de
partij. Ook krijg je op de V-Cross een
heleboel actieve rijassistenten. Het
ladderchassis zal de passieve veiligheid
voor z’n rekening nemen. Misschien
het belangrijkste wapenfeit is
dat die in Nederland als enige in z’n
klasse als bpm-vrije vijfzitter verkrijgbaar
is. De vijf jaar garantie vormen
de laatste duw in je rug om Isuzu
niet over te slaan bij een vergelijkend
warenonderzoek.
Eindoordeel
In de duurste uitvoering V-Cross kan
de D-Max zich meten met de concurrentie,
terwijl zijn werkprestaties net
zo indrukwekkend zijn als vroeger.
SPECIFICATIES
Isuzu D-Max DC 4WD V-CROSS Aut.
Prijs: € 50.184,75 (ex. bpm)
Topsnelheid: 180 km/h
Acceleratie 0-100: ca. 13 s
Gem.verbruik: 1 op 13,1
CO2-emissie: 241 g/km
Motor: vier-in-lijn, 1898 cm3, turbo
Max. vermogen: 164 pk (121 kW)/n.b.
min-1
Max. koppel: 360 Nm/2000 min-1
Max. trekgewicht geremd: 3500 kg
Massa leeg: 1985 kg
Zelfs een bedrijfsautospecialist als
Isuzu moet mee in de vaart der
volkeren. De nieuwe D-Max is
daarom geciviliseerder dan ooit,
zonder z’n arbeidersachtergrond
te verloochenen.
Door Dries van den Elzen
Isuzu D-Max.
Foto Isuzu
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto
/www.hensgensroermond.nl
/auto
link