Woensdag 04. 10. 2023 MOTOR 13
Motortest
Motorscooter Mash als goedkoop alternatief
uit. Daarnaast remt en stuurt deze
175 kilo zware Mash ook beter en
kan moeiteloos meekomen met het
(snel)verkeer.
De zit is echter net zo ruim of krap
als bij de kleinere Belena. Als je langer
bent dan 1,80 meter is dit niet
comfortabel. Jammer is ook dat de
bergruimte onder de buddyseat van
de beide scooters net te klein is voor
een integraalhelm.
Motorrijbewijs verplicht voor motorscooter
In de meeste Europese
landen mogen de eigen
inwoners met een
autorijbewijs op een
125 cc motor(scooter)
rijden. Vaak moet je
dan wel eerst een korte
cursus volgen van
hooguit één dag. Dat
geldt ook voor Duitsland
en Zwitserland, die
bekendstaan om hun
strenge regelgeving als
het gaat om de
veiligheid.
De lichte (motor)scooter
is een goedkoop
alternatief voor
forenzen en het scheelt
tevens een hoop file- en
parkeerproblemen. Het
rijden op een motorscooter
is al snel zo’n
75 procent goedkoper
dan wat je voor een
auto maandelijks moet
betalen.
In 1997 is door de
Stichting Wetenschappelijk
Onderzoek
Verkeersveiligheid
(SWOV) een poging
gedaan om uit te
zoeken of het verantwoord
is mensen met
een gewoon autorijbewijs
na een cursus op
een lichte motor(scooter)
te laten rijden.
De conclusie was dat je
op een motor(scooter)
kwetsbaarder bent dan
in een auto en dat het
met name voor
jongeren tot 25 jaar
gevaarlijker kan zijn als
de tweewieler een
sportief karakter heeft.
Een scooter heeft dat
karakter niet en met
een cursus vormt het
geen groter gevaar in
het verkeer als hiermee
een iets oudere
automobilist (vanaf 25
jaar) de weg opgaat, zo
concludeerde drs.
Noordzij in zijn
onderzoekje voor de
SWOV.
In Nederland wil de
politiek hier al jaren
toch niet aan, het zou
te gevaarlijk zijn is de
algemene conclusie
zonder dat hier na 1997
serieus onderzoek naar
is gedaan of dat dit uit
betrouwbare cijfers van
verzekeraars of politie
blijkt.
een raar ’kantelgevoel’ in deze scooter
waardoor hij in de bocht valt.
Volwassener
De grotere broer beschikt over dezelfde
uitrusting en is slechts 1000
euro duurder maar wel veel volwassener
dankzij het blok dat een inhoud
heeft van 276cc en 23,8 pk levert.
Het digitale dashboard ziet er
een stuk fraaier en overzichtelijker
Mash is een jong en nog vrij
onbekend motormerk. Ze produceren
zelf geen motoren, maar
stellen deze samen met onderdelen
van andere merken. Grotere
motormerken, zoals BMW, doen
dat ook met enkele modellen.
Daarbij wordt bijvoorbeeld een
motorblok gebruikt van een andere
producent. Mash haalt deze truc
nu ook met twee nieuwe, relatief
erg goedkope motorscooters die
forenzen, die de files zat zijn, moet
overhalen uit de auto te komen.
Door Michiel Snik
Officieel is Mash een Frans merk,
maar de onderdelen komen vrijwel
allemaal uit China. Nu staat dat land
niet bekend om het bouwen van de
meest betrouwbare motorfietsen,
maar de Fransen garanderen dat zij
zeer kritisch kijken naar wat er voor
hen aan de kant van de wereld in elkaar
wordt geknutseld. Tevens testen
ze alles naar de Westerse normen
voordat het hier op de markt
komt. Om de kwaliteit te benadrukken,
krijg je drie jaar garantie op een
nieuwe motor van dit merk.
Mash is ruim tien jaar na de oprichting
in achttien landen actief en verkoopt
jaarlijks zo’n 20.000 motorfietsen
die over het algemeen wat
lichter en goedkoper zijn dan andere
merken. De zwaarste Mash is een
650 cc. Een verkooptopper is Mash
in ons land nog niet geweest, jaarlijks
worden er enkele tientallen
verkocht. Het merk kiest er nu voor
om ook voor relatief weinig geld motorscooters
hier op de markt te
brengen en dat moet de verkoopcijfers
doen stijgen.
China
Deze zomer werd de Mash Belena
125 (3999 euro) en het zwaardere
broertje Belena 300 (4999 euro) gepresenteerd.
De scooters zien er
identiek uit van een afstand, het verschil
zit hem vooral in het motorblok
en het dashboard. Ook de remmen
zijn anders. Om de verschillen
goed te zien moet je er een vergrootglas
bijhalen. De scooters worden in
China geproduceerd, het gaat om
een ouder model van een bestaand
merk dat de design-afdeling van
Mash behoorlijk heeft opgefrist.
Het motorblok is door de Chinese
fabrikant Hansa gemaakt en afgeleid
van een Honda-krachtbron.
Alleen met een motorrijbewijs mag
je in ons land op een motorscooter
rijden, maar zo’n rijbewijs kost je al
snel 1500 euro. Mensen met een motorrijbewijs
zullen niet snel kiezen
voor de Belena 125, zo is de verwachting.
Deze scooter is daarom vooral
bedoeld voor onze buurlanden.
Maar in de omgeving van IJsselstein
stapten wij toch even op deze
lichte scooter om vooral het verschil
te ervaren met zijn zwaardere
broer.
Tokkie
Met mijn 1,70 meter lengte zit de Belena
125 best comfortabel en komt
met zijn 11,3 pk sterke motorblokje
redelijk vlot van zijn plek, maar boven
de 80 km/h houdt het wel op. Op
de snelweg kruipt de scooter langzaam
naar de 110 km/h, maar dan
heb je ook niets meer over. Het
dashboard is karig, maar compleet.
Je ziet je snelheid, toerenteller,
brandstofmeter en klokje. De spiegels
staan wat ver naar voren, maar
geven een prima zicht. Verder is de
165 kilo zware Belena keurig afge-
Kijk voor meer motornieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto
werkt compleet met bluetooth
waardoor je via je telefoon een redelijk
geluid uit de speakers tovert van
jouw favoriete zender of artiest.
Persoonlijk vind ik een geluidsinstallatie
op een scooter overbodig.
Het geeft vooral een Tokkie-uitstraling.
Remmen doet de lichte scooter prima,
maar even rustig een kort
bochtje nemen is niet echt fijn. Er zit
Parkeerrem
Wat luxere motorscooters hebben
een aparte parkeerrem. Dat is prettiger
want deze automaten rollen op
een helling al snel om als je hem niet
op zijn bok zet. Een motorfiets kun
je in zijn versnelling zetten om dat te
voorkomen, maar een scooter niet.
Vandaar die parkeerrem. De Belena
is in vergelijking met zijn concurrenten
een stuk goedkoper, dit soort
extra’s zitten er daarom ook niet op.
Met simpel een elastiekje aan je
remhendel kun je dit ongemak overigens
goedkoop oplossen.
De Belena 125 zal in ons land waarschijnlijk
geen verkoopsucces worden,
zeker ook omdat je hiervoor
een motorrijbewijs nog hebt. De
keuze zal eerder vallen op de sterkere
300 die niet alleen beter is, maar
ook bijna hetzelfde weegt en veel geschikter
is voor forenzen. Alleen in
het verbruik wint de lichtere 125 cc
de wedstrijd, deze scooter komt op 1
liter kostbare benzine 40 kilometer
ver. De 300 haakt vijf kilometer eerder
af.
De Belena geeft je ondanks zijn gunstige
prijs niet het gevoel op een
budgetscooter te zitten. Integendeel,
mede door het opvallende
front met zijn ledverlichting ogen de
nieuwe motorscooters juist vrij exclusief.
De Fransen ontwerpers
hebben duidelijk gevoel voor stijl.
Mash motorscooter.
Foto's Pien Meppelink