14 Woensdag 25. 10. 2023
AUTO
Eijsden
Eijsden ontvangt
Caesar, de koploper
in de tweede klasse F
Eijsden gaat zondag op bezoek bij
het Beekse Caesar, met tien uit vier
de leider in de tweede klasse F.
Na de remise op de eerste speeldag
tegen Maastricht-West volgden
drie overwinningen voor de ploeg
uit Beek. Zondag treft de ploeg van
Peter Haemers dus Eijsden, dat met
drie punten voorlaatste staat.
In de beker won Caesar van Eijsden.
„Dat is natuurlijk geen garantie dat
het ook in de competitie gaat lukken.
Ik verwacht een fysiek duel”,
geeft Caesar-coach Peter Haemers
aan.
Meerssen
Derde divisionist
SV Meerssen treft
in Brabant OSS’20
Met een volledig Limburgs team
neemt Nederland vanaf volgende
week deel aan het EK Blackball op
Malta. Aan de Heerlense bondscoach
Martin Gielis (53) de taak
om zijn mannen optimaal te laten
presteren op het toernooi.
Door Tim van Sintfiet
Het eerste team, met rechts bondscoach
Martin Gielis. Foto Eigen foto
Autotest
Xpeng stijgt met P7 van een 5 naar een 7
sie en tenminste iets van gevoel. Helaas
grijpen de hulpsystemen vrij vlot
in zodra het leuk begint te worden,
maar voor de dagelijkse kilometers
zou je niks meer wensen. Ook niet wat
betreft het rempedaalgevoel. Naar
verluidt komt er nog een update voor
de rijhulpen. Nu blijft de P7 tussen de
belijning zwalken en onvoorspelbaar
reageren op het overige verkeer.
Eindoordeel
De auto waarmee Xpeng achteraf gezien
beter had kunnen debuteren.
Vooral dankzij concurrerende prijsstelling
interessant, maar heeft meer
goede eigenschappen.
SPECIFICATIES
Xpeng P7 RWD Long Range
Prijs: € 49.990,-
Topsnelheid: 200 km/h
Acc. 0-100 km/h: 6,7 s
WLTP-verbruik gem.: 16,8 kWh/
100 km
Accutype: li-ion NMC
Accucapaciteit netto/bruto: 82,7/
86,2 kWh
WLTP actieradius: 576 km
AC/DC-laden: 11/175 kW
Laadtijd 10-80%: 29 min
Motor: synchroonmotor perm.magneet
Max. vermogen: 276 pk (203 kW)
Max. koppel: 440 Nm
Transmissie: eentraps reductieversn.
ting verder identiek is. Met een pieksnelheid
van 175 kW en een 10 tot 80
procent laadtijd van minder dan een
half uur lijkt weinig mis mee.
Zoals nagenoeg elke Chinese auto zit
de P7 stampvol comfortverhogende
snuisterijen. Alleen voor een pakket
met nappaleren bekleding, verbeterde
audio, stoelventilatie en soft-close
deuren mag 3.990 euro worden bijbetaald
op de RWD, voor de rest is alles
elektrisch, alles verwarmd, met
USB-A en -C, 220 Volt, (kunst)leren
bekleding en uiteraard een centraal
scherm mét toegang tot apps zoals
Spotify, maar zonder Apple Carplay
of Android Auto.
De rest van het interieur wel en dat
stelt gezien het prijspeil niet teleur.
Goedkopere kunststoffen zijn aanwezig,
maar domineren niet. De comfortabele
en goed ondersteunende stoelen
staan ondanks het onderliggende
accupakket niet te hoog in de auto. De
beenruimte achterin is royaal, de
hoofdruimte toereikend. Omdat de
zittingen van de achterbank flink
naar achteren zijn gekanteld krijgen
de bovenbenen de nodige ondersteuning.
De kofferbak is met 440 liter
best ruim bemeten. Wel iets om rekening
mee te houden is het ontbreken
van dakrails
of een trekhaak.
Wie goed zonder vierwielaandrijving
kan is met de 276 pk en 440 Nm sterke
achterwielaangedreven instapper al
goed bedeeld. Omwille van tractiebehoud
wordt het motorvermogen ook
in de sportstand rustig opgebouwd
bij lage snelheden, waardoor tussenacceleraties
sneller verlopen dan de
0-100 tijd van 6,7 seconden doen vermoeden.
De stille en trillingsvrije
loopcultuur van de motor maakt
voorts indruk. De eerste indruk van
het verbruik eveneens. Wat we alvast
kunnen melden is dat de XPeng als
een van de weinige (volledig) Chinese
auto’s een behoorlijk aansprekende
wegligging heeft. Met de standaard
18-inch wielen is een heel mooi gemiddelde
tussen vloeiend comfort en
strakke wegligging gerealiseerd en
de besturing valt op met grote preci-
Xpeng P7.
Foto Xpeng
Nadat de marktintroductie vorig
jaar op het laatste moment werd
afgeblazen, is de Chinese nieuwkomer
Xpeng nu terug met twee
nieuwe modellen. Die lijken meer
kans van slagen te hebben in Europa
dan de halfbakken P5 van toen.
Door Dries van den Elzen
Voor wie de introductie van de P5 gemist
heeft: Xpeng (kort voor Xiao
peng) is een nog betrekkelijk jong automerk
uit China, sinds 2018 actief in
automotive. Hun eerste model P5 voldeed
op bijna geen enkele manier aan
de standaard die we hier gewend zijn.
De P5 werd na enkele kritisch reviews
direct van de markt gehaald.
Inmiddels is de P7 wel gereed voor
verkoop en formeert samen met de
G9 SUV de line-up waarmee Xpeng
een tweede poging onderneemt om
hier voet aan de grond te krijgen.
Voor net geen 50.000 euro offreert
Xpeng een sedan van bijna 4,9 meter
lang met een wielbasis van drie meter.
Een accupakket met 82,7 kWh
maakt op de WLTP-meetcyclus een
actieradius van 576 kilometer mogelijk
voor de ‘RWD’ met een enkele 276
pk motor tussen de achterwielen. De
vierwielaandrijver met 473 pk komt
in theorie zo’n 70 kilometer minder
ver op een volle lading en kost meteen
10.000 euro meer, terwijl de uitrus-
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto
SPORT
Blijft Kevin Hofland in Oss ongeslagen
als coach van derde divisionist
SV Meerssen?
Zondagmiddag rond kwart voor
vier zullen we het weten. De tegenstander,
OSS’20, lijkt ‘op papier’
geen onoverkomelijke tegenstander:
de Brabanders staan twaalfde
in de stand en hebben na negen wedstrijden
tien punten verzameld,
drie punten meer dan SV Meerssen,
dat momenteel op een zestiende
plaats resideert.
Regio
Limburgers naar EK Blackball op Malta
Een selectie, bestaande uit achttien
Limburgers, reist volgende week af
naar Malta voor het EK Blackball.
Het team begint op 1 november met
een lastige openingswedstrijd tegen
gastland Malta en in totaal staan er
elf groepsduels op het programma.
„De beste acht kwalificeren zich
voor de kwartfinales en ik heb vertrouwen
dat we daarbij zitten. We
beschikken over een getalenteerde
ploeg”, vertelt bondscoach Martin
Gielis.
Toegankelijker
Blackball is ’s werelds grootste poolsport
en een variant op poolbiljarten.
„Het is wat uitdagender; de ballen
zijn bijvoorbeeld kleiner en je
mag de ballen van je tegenstander
niet raken”, legt bondscoach Gielis
uit. In Nederland is de sport niet zo
groot, maar in Limburg wordt er
volop gespeeld. Het Nederlandse
team traint wekelijks in Sportcafé
Schaesbergerveld, de kroeg van
Gielis, om zich voor te bereiden op
het EK. Bovendien vinden er regelmatig
competitiewedstrijden en
rankingtoernooien plaats in de
zaak. „Enkele jaren geleden benaderde
de Nederlandse bond mij om
hier enkele Blackball-tafels te plaatsen.
Hiermee willen ze de sport toegankelijker
maken, iedereen is welkom
om het te proberen,” zegt de
uitbater, die afgelopen jaar werd benaderd
voor bondscoachschap.
Gielis wil zijn mannen meegeven dat
ze trots moeten zijn. „We vertegenwoordigen
onze land. Als iedereen
zich dat realiseert, hebben we een
voordeel. Bovendien mogen we niet
vergeten om te genieten; de openingsceremonie
met het Wilhelmus
gaat zeker kippenvel opleveren.”
Selectie
Voor het EK selecteerde de bondscoach
de beste Nederlandse spelers,
die toevallig allemaal uit Limburg
afkomstig zijn. Roy Gerards
(Beek), Jimmy Telfer (Maastricht),
Marlon van Duinhoven (Merkelbeek),
Alex de Vries (Geleen) en
Tommy Eerenberg (Amstenrade)
vormen het vaandelteam. Die ploeg
hoopt hoge ogen te gooien. „Frankrijk,
Engeland en Schotland worden
als de echte toplanden beschouwd,
maar ze moeten ons niet onderschatten.
We zijn er klaar voor.”