Nieuwsbrief amateurvoetbal!
Altijd op de hoogte van het Limburgse amateurvoetbal? Schrijf je dan
nu in voor onze nieuwsbrief op vrijdag en zondag. Zie www.limburger.nl
Woensdag 25. 10. 2023 AMATEURVOETBAL 7
In de vierde klasse F staat zondag
de topper tussen Meterik en
Helden op het programma. Helden
gaat in 4F aan kop met negen
punten na vier duels. Meterik heeft
er acht na vier wedstrijden en staat
tweede.
Door Qasim Hakim
van nul tot nu
Door jan strijbos
REGIO
Regio
Kort nieuws
vanaf
de velden...
In deze rubriek kort nieuws vanaf
de velden. Op zoek naar een nieuwe
grensrechter? Een trouw lid
gehuldigd? Een ander nieuwtje
delen? Laat het weten via:
noord-midden@delimburger.nl.
Metterriik--coach Erriic Caasenbrrood..
Arrcchhiieeffffoottoo LAURENS EGGEN
Ploeteren over de weg van Horst naar Venray
Heel vroeger zal de weg Horst-Venray
niet veel meer dan een karrenspoor
geweest zijn, een zandweg
waarover koetsen en boeren met
paard-en-wagen trokken. Het vervoer
op en om de boerderij vormde
tot in de twintigste eeuw een flinke
belemmering bij de uitoefening van
het agrarisch bedrijf. Bij vrijwel elk
karwei moesten goederen en soms
ook mensen worden verplaatst. De
snelheid lag laag en het laadvermogen
was beperkt.
Naast paarden werden ook runderen,
(muil)ezels, honden en zelfs geiten
ingespannen. Qua snelheid
maakte het door de gesteldheid van
de wegen nauwelijks verschil. Vaak
liep de begeleider naast het voertuig,
waardoor het letterlijk niet
harder dan stapvoets ging. In 1831
verscheen de rubberband, enkele
jaren later gevolgd door de rubberen
luchtband. Dat was een hele
vooruitgang. Met de luchtband kon
je met dezelfde trekkracht veel grotere
vrachten vervoeren.
Verharde wegen waren op het platteland
eerder uitzondering dan regel.
En als er al een verharding was
gewalst was. Er was toen nog vrijwel
geen gemotoriseerd verkeer.
Na de Eerste Wereldoorlog kwam
het personenvervoer per autobus
meer in trek. Er was duidelijk behoefte
aan vervoer van en naar ‘de
stad’ Venlo, om goederen te verhandelen
en in te kopen wat op de boerderij
niet voorhanden was of gemaakt
kon worden. De eerste busdienst
Venray-Venlo v.v. dateert van
rond 1920. Eén keer voor en één keer
na de middag kon je op en neer. Om
de bus te doen stoppen bij het kostershuis
in Castenray werd door
Truuj, de vrouw van koster Baer
Kuijpers, een rode vlag uitgehangen.
In de winter zei Truuj tegen de
koukleumende wachtenden bij de
halte: Kòm már nor binne en waermt
òw wat. De bus die stopt beej de roeëje
vlág, mákt òw már niks te doën. De
schaarse reizigers maakten daar
graag gebruik van en warmden zich
lekker ien d’n haerd bij Truuj. Om
daarna de onverwarmde bus richting
Venlo in te stappen. Naar Venray
of Horst reisde men meestal te
voet, later per fiets.
In de jaren zestig werd gesproken
over een snelle noord-zuidverbinding.
De bestaande weg Horst-Venray
werd daardoor ontlast. Rond de
kom van Horst en ten oosten van
Leunen en Castenray kwam een
nieuwe weg richting Venray, later
uitgebouwd tot de A73.
aangebracht – meestal op doorgaande
wegen of in dorpscentra –
dan bestond die uit kasseien of
grind. Voordeel was dat de weg ook
bij regenweer begaanbaar was,
maar van een vlak wegoppervlak
was zelden sprake.
Van 1850-1852 werd de provinciale
weg Venlo-Horst-Venray verhard
met kiezels in een laag leem. Het
was de eerste verharde weg in de gemeente
Venray. De totale kosten
voor de aanleg van het gedeelte
Horst-Venray-Maashees bedroegen
46.000 gulden, waarvan Venray
en Horst samen 10.000 gulden bijdroegen.
Oude mensen noemden de
weg Horst-Venray vroeger meestal
de grindwaeg. Het rijden op deze
grindwegen was niet bepaald een
genoegen, omdat het grind niet in-
Vóór de aanleg van de A73 was de
8,3 kilometer lange N553 de
hoofdverbindingsweg tussen
Venray en Horst. De weg wordt
tegenwoordig beheerd en onderhouden
door beide gemeenten.
Boerderij Kemmelings op het Schoor aan de weg Horst-Venray in 1922. Bij de boerderij was vroeger een
café met beugelbaan. Foto archief heemkunde castenray
* Het G-team van Wittenhorst heeft
een cheque ter waarde van 6.451
euro ontvangen vanuit de Zwaluwen
Jeugd Actie. Met dit bedrag
kan het G-team wederom deelnemen
aan de Special Olympics. Zwaluwen
Jeugd Actie steunt het aangepast
voetbal van de KNVB. Met
het ingezamelde geld worden projecten
gerealiseerd zodat kinderen
met een lichamelijke of een verstandelijke
beperking toch kunnen voetballen.
* De wedstrijd tussen Sportclub
Irene en Baarlo in de derde klasse B
is vervroegd naar zaterdag 4 november
19.00 uur. Het duel stond eigenlijk
op zondag 5 november om
14.30 uur op het programma. Naast
het duel tussen de vaandelteams
spelen de reserveploegen van Irene
en Baarlo diezelfde dag om 17.00 uur
in Tegelen tegen elkaar.
* MVC’19 Onder-13-2 is op bijzondere
wijze kampioen geworden. Alle
competitiewedstrijden werden gewonnen
met een uiteindelijk doelsaldo
van 39-3.
VOORUITBLIK AMATEURVOETBAL NOORD-LIMBURG
Caasenbrood verwacht open duel
zoen in de derde klasse afwachtend
speelde. Ik heb begrepen dat ze dit
seizoen hoger druk zetten en dominant
zijn. Dat doet mijn ploeg ook, ik
verwacht dus een leuke en open wedstrijd.
Het is daarnaast voor ons ook
een mooi meetmoment.”
Hij geeft tegelijkertijd echter aan dat
hij pas na zeven tot acht wedstrijden
pas echt kan beoordelen waar zijn
ploeg toe in staat kan zijn in deze
vierde klasse. „Daar is het nu simpelweg
te vroeg voor. Ik ga nu dus ook
niet zeggen dat wij voor promotie
naar de derde klasse spelen.”
In Helden blijven ze ook voorzichtig.
„We hebben die ambitie. Of we dat
echt waar kunnen maken is te vroeg
om te zeggen”, vindt Helden-coach
Bjon Vondenoff die in tegenstelling
tot zijn collega Caasenbrood nog wel
te maken met de nodige personele
problemen. „Ik heb toch wel vier
spelers waarvan we twijfelen of ze
zondag halen in verband met blessures.”
Vondenhoff zegt weinig te weten
van Meterik. „Inderdaad, wie
zien het zondag in Meterik wel.”
In de maandageditie van De Limburger is een
uitgebreid verslag te lezen van deze topper in
de vierde klasse F. Het verhaal staat aanstaande
zondag al online.
Eric Caasenbrood woont al jaren in
de gemeente Venlo, maar is geboren
en getogen in Horst. Caasenbrood
maakte afgelopen zomer de overstap
van Sportclub Irene naar Meterik.
Zijn ‘thuiskomst’ in de gemeente
Horst aan de Maas is hem
meteen goed bevallen. „Ik wist dat ik
over een talentvolle ploeg beschik,
maar dan is het nog afwachten hoe
het zich qua resultaat ontwikkelt”,
geeft hij aan. Zijn Meterik heeft na
vier wedstrijden acht punten verzameld
en is daarmee de nummer twee
van de vierde klasse F. „Ik moet eerlijk
zeggen dat het niveau van de vierde
klasse mij ook bevalt. Er zitten
veel ploegen in die goed voetballen
en tactisch gezien zijn er ook veel tegenstanders
die ik verrassend voor
de dag vind komen. Het is echt een
leuke competitie om in te spelen.”
Caasenbrood werkte de afgelopen
seizoenen in de derde klasse als
coach van Sportclub Irene. Daarin
kwam hij veelvuldig Helden tegen,
de tegenstander van Meterik komende
zondag en de koploper van
4F. „Helden is een ploeg die vorig sei-