Nieuwsbrief amateurvoetbal!
Altijd op de hoogte van het Limburgse amateurvoetbal? Schrijf je dan
nu in voor onze nieuwsbrief op vrijdag en zondag. Zie www.limburger.nl
Woensdag 08. 11. 2023 AMATEURVOETBAL 13
Landgraaf/Kerkrade
Huub Stevens op
bank bij vrouwen
UOW/LHC
Niemand minder dan Huub
Stevens wordt zondag toegevoegd
aan de trainersstaf van UOW/LHC
vrouwen 1.
Stevens zal tijdens de wedstrijd tegen
SNA vrouwen 1 als rechterhand
fungeren van hoofdtrainer Nick
Weijers. „Ik ken Huub vanuit een
eerdere samenwerking”, laat Nick
Weijers weten. „Ik heb hem simpelweg
gevraagd of ik een ‘masterclass’
van negentig minuten met
hem kon hebben, en gelukkig stemde
hij daarmee in. Het feit dat hij
naast mij op de bank plaatsneemt, is
natuurlijk geweldig, niet alleen voor
mij, maar ook voor de club.”
Huub Stevens komt niet alleen, hij
laat zich vergezellen door Gène
Hanssen. De wedstrijd begint om
10.30 uur, locatie: Sportcomplex
Anselderlaan in Eygelshoven. De
toegang is gratis.
Regio
Nigel Henssen pakt met Nederland
brons op WK Advocatenvoetbal
AUTO
Huub Stevens.
Archieffoto John peters
Autotest
Mini Electric Cabrio: haute couture is o zo duur
Het dashboard is nog steeds een
waar knoppenfestijn. De fysieke
toetsen voor onder meer de airco, de
stoelverwarming en de audio-installatie
zijn zowat blindelings te vinden
en dat draagt bij aan de veiligheid onderweg.
Een verbeterpuntje is het digitale
display achter het stuur, dat in
de felle zon moeilijk afleesbaar blijkt.
Eindoordeel
Als de Mini Electric Cabrio 20.000
euro minder duur was geweest, dan
had hij misschien wel 4,5 in plaats
van 3 sterren gekregen. Hij is onweerstaanbaar
leuk, maar niet
62.990 euro onweerstaanbaar leuk!
SPECIFICATIES
Mini Electric Cabrio
Prijs: € 62.990,-
Topsnelheid: 150 km/h (begrensd)
Acc. 0-100 km/h: 8,2 s
WLTP-verbruik gem.: 17,2 kWh/100 km
Accucapaciteit netto/bruto: 28,9/
32,6 kWh
WLTP-actieradius: 201 km
AC/DC-laden: 11/50 kW
Motor: synchroonmotor met
permanente magneet
Max. vermogen: 184 pk (135 kW)
Max. koppel: 270 Nm
Transmissie: eentraps reductieversnelling,
voorwielen
weinig plek is voor een batterij. Met
zijn accucapaciteit van netto 28,9
kWh komt hij niet verder dan een
WLTP-range van 201 kilometer. Gelukkig
is de Electric behoorlijk accuraat
in het voorspellen van zijn bereik.
Als bestuurder kun je erop vertrouwen
dat de overgebleven
kilometers, zoals die op het dashboard
worden weergegeven, overeenkomen
met de werkelijkheid.
Daarbij is de elektrische Mini redelijk
zuinig. Tenminste, als je op de
snelweg onder de 110 km/h blijft en in
de stad het stroompedaal met beleid
bedient. En dat is lastig, want de compacte
cabriolet is watervlug. Volgens
de officiële opgave sprint hij in 8,2 seconden
naar 100 km/h, maar we zouden
zweren dat-ie sneller is. Dat
komt vooral doordat het maximumkoppel
van 270 Nm al vanaf stilstand
beschikbaar is.
De ruim 1.500 kilo wegende Cabrio is
een stuk zwaarder dan de gewone
Mini Electric, maar weet zijn extra
pondjes effectief te verbergen. Zijn
onderstel is uitstekend, met nauwelijks
rol in de bochten, voorbanden
die nooit om grip verlegen zitten en
een heerlijk directe besturing. Opvallend
is het trillen en torderen van de
koets op korte oneffenheden, wat je
overigens vooral merkt met de kap
dicht, omdat het dan stiller is aan
boord. De Cabrio is nou eenmaal
minder stijf dan de hatchback. Het
stoffen cabriodak kan tot een snelheid
van 30 km/h elektrisch worden
geopend en gesloten, maar er is ook
een tussenstand. Na één keer trekken
aan de tuimelschakelaar schuift
alleen het deel boven de hoofden van
de inzittenden naar achteren. Pas na
een tweede keer komt het volledige
kapmechaniek in beweging. De open
kap wordt niet weggestopt in de 160
liter kleine kofferbak, maar ligt los op
de achtersteven, waardoor het zicht
naar achteren behoorlijk wordt beperkt.
Spullen die je niet kwijt kunt in
de bagageruimte, vinden een plekje
op de tweede zitrij, waar de stoelen
hooguit geschikt zijn voor kinderen.
Mini Electric Cabrio.
Foto Bernhard Filser
De band De Jeugd van Tegenwoordig
had het over de Mini Electric Cabrio
kunnen hebben toen ze zongen: ‘M’n
haute couture is o zo duur’. Want de
prijs van dit gelimiteerde modepopje
is bijna absurd hoog.
Door Remco Slump
De Electric Cabrio kost 62.990 euro
en daarmee is-ie 24.300 euro(!) duurder
dan de hatchback. Mini rechtvaardigt
dit door te wijzen op de gelimiteerde
oplage waarin de Electric
Cabrio wordt gebouwd, 999 stuks, en
zijn rijke uitrusting. Een optielijst is
er niet, want het model heeft alles al.
Kopers hoeven alleen maar de gewenste
kleur aan te vinken op het bestelformulier:
Enigmatic Black of
White Silver. In feite is de cabriolet
een afscheidseditie van de Mini Electric,
want op de IAA in München
werd zijn opvolger onthuld. Of daar
in de nabije toekomst een open versie
van komt, wil Mini niet vertellen,
maar het zou ons niks verbazen als er
volgend jaar toch een wordt gepresenteerd.
De nieuwe Electric is in ieder
geval van meet af aan ontwikkeld
als elektrische auto en dat heeft grote
voordelen voor de actieradius, die
op maximaal 400 kilometer ligt.
De huidige Mini Electric staat op een
platform dat eigenlijk bedoeld is voor
brandstofauto’s en waarin relatief
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto
In de halve finale van het WK was
Brazilië een maat te groot voor Nederland.
De Goddelijke Kanaries
wonnen eind september met 3-0.
„Ze profiteerden van onze slordigheden
en wonnen later ook de finale
van Portugal. Het was een geslepen
ploeg met zongebruinde kleerkasten,
die veel tijd rekten en sluwe
overtredingen maakten, maar bovenal
ook over prima voetbalkwaliteiten
beschikte”, vertelt Henssen.
Wereldkampioen
Het Nederlandse advocatenteam
bestaat volledig uit raadsmannen.
Henssen, tegenwoordig woonachtig
in Leiden, is de enige Limburger.
Hij speelde bij DVO, RKDFC en
SVM Munstergeleen, en heeft een
verleden bij MVV. Via een collega
belandde hij in het team van togadragers.
„Ik ben als arbeidsrechtadvocaat
werkzaam in Amsterdam en
na een bedrijventoernooi werd ik
gepolst voor de ploeg. Daar hoefde
ik niet lang over na te denken.” In
2021 debuteerde de aanvallende
middenvelder op het WK in Portugal.
Destijds werd Nederland wereldkampioen,
maar raakte de advocaat
halverwege het toernooi geblesseerd.
Dit jaar miste de speler
geen enkele wedstrijd. Met drie
goals en assists in vijf wedstrijden
had hij een productieve week.
Nederland zat in een poule met India,
Algerije en Marokko. Henssen: „Het
was interessant om die voetbalculturen
te ervaren. India was voetbaltechnisch
bijvoorbeeld prima, maar
tactisch minder. En bij Chili, in de
kwartfinale, zag je duidelijk hun grinta.
Zij speelden met het mes tussen
de tanden en deelden zelfs enkele
doodschoppen uit. Op dat moment
ben je even geen vakgenoot.” Tegenwoordig
speelt Henssen bij vijfdeklasser
LSVV’70 in Leiden. „Voetbalplezier
staat voorop en het is wat vrijblijvender.
Daar was ik wel aan toe,
gezien het hectische advocatenbestaan.”
Hij zit in een team met oudprofvoetballer
Kees Kwakman en het
niveau is vergelijkbaar met de derde
klasse in Limburg. „De intensiteit ligt
hoog en ik leer elke wedstrijd. Dat is
nodig, want over twee jaar wil ik opnieuw
op het WK staan.”
Alle voetballers dromen ervan om
op een groot eindtoernooi te
schitteren. Voor Nigel Henssen (28)
is dit werkelijkheid geworden. De
Munstergelener speelde op het WK
Advocatenvoetbal in Spanje, waar
hij met Nederland derde werd.
Door Tim van Sintfiet
Nigel (nummer 6) scoort tegen
India. Foto Sjors Apeldoorn