Woensdag 08. 11. 2023 13
literaire hoek
Jack Jacobs herijkt het alfabet
AUTO
In de Literaire Hoek besteden
verschillende Limburgse auteurs,
verenigd in de Werkgroep Limburgse
Schrijvers, wekelijks aandacht
aan lezen en literatuur in Limburg.
Vandaag: Ton van Reen over Jack
Jacobs.
Autotest
Mini Electric Cabrio: haute couture is o zo duur
Het dashboard is nog steeds een
waar knoppenfestijn. De fysieke
toetsen voor onder meer de airco, de
stoelverwarming en de audio-installatie
zijn zowat blindelings te vinden
en dat draagt bij aan de veiligheid onderweg.
Een verbeterpuntje is het digitale
display achter het stuur, dat in
de felle zon moeilijk afleesbaar blijkt.
Eindoordeel
Als de Mini Electric Cabrio 20.000
euro minder duur was geweest, dan
had hij misschien wel 4,5 in plaats
van 3 sterren gekregen. Hij is onweerstaanbaar
leuk, maar niet
62.990 euro onweerstaanbaar leuk!
SPECIFICATIES
Mini Electric Cabrio
Prijs: € 62.990,-
Topsnelheid: 150 km/h (begrensd)
Acc. 0-100 km/h: 8,2 s
WLTP-verbruik gem.: 17,2 kWh/100 km
Accucapaciteit netto/bruto: 28,9/
32,6 kWh
WLTP-actieradius: 201 km
AC/DC-laden: 11/50 kW
Motor: synchroonmotor met
permanente magneet
Max. vermogen: 184 pk (135 kW)
Max. koppel: 270 Nm
Transmissie: eentraps reductieversnelling,
voorwielen
weinig plek is voor een batterij. Met
zijn accucapaciteit van netto 28,9
kWh komt hij niet verder dan een
WLTP-range van 201 kilometer. Gelukkig
is de Electric behoorlijk accuraat
in het voorspellen van zijn bereik.
Als bestuurder kun je erop vertrouwen
dat de overgebleven
kilometers, zoals die op het dashboard
worden weergegeven, overeenkomen
met de werkelijkheid.
Daarbij is de elektrische Mini redelijk
zuinig. Tenminste, als je op de
snelweg onder de 110 km/h blijft en in
de stad het stroompedaal met beleid
bedient. En dat is lastig, want de compacte
cabriolet is watervlug. Volgens
de officiële opgave sprint hij in 8,2 seconden
naar 100 km/h, maar we zouden
zweren dat-ie sneller is. Dat
komt vooral doordat het maximumkoppel
van 270 Nm al vanaf stilstand
beschikbaar is.
De ruim 1.500 kilo wegende Cabrio is
een stuk zwaarder dan de gewone
Mini Electric, maar weet zijn extra
pondjes effectief te verbergen. Zijn
onderstel is uitstekend, met nauwelijks
rol in de bochten, voorbanden
die nooit om grip verlegen zitten en
een heerlijk directe besturing. Opvallend
is het trillen en torderen van de
koets op korte oneffenheden, wat je
overigens vooral merkt met de kap
dicht, omdat het dan stiller is aan
boord. De Cabrio is nou eenmaal
minder stijf dan de hatchback. Het
stoffen cabriodak kan tot een snelheid
van 30 km/h elektrisch worden
geopend en gesloten, maar er is ook
een tussenstand. Na één keer trekken
aan de tuimelschakelaar schuift
alleen het deel boven de hoofden van
de inzittenden naar achteren. Pas na
een tweede keer komt het volledige
kapmechaniek in beweging. De open
kap wordt niet weggestopt in de 160
liter kleine kofferbak, maar ligt los op
de achtersteven, waardoor het zicht
naar achteren behoorlijk wordt beperkt.
Spullen die je niet kwijt kunt in
de bagageruimte, vinden een plekje
op de tweede zitrij, waar de stoelen
hooguit geschikt zijn voor kinderen.
Mini Electric Cabrio.
Foto Bernhard Filser
De band De Jeugd van Tegenwoordig
had het over de Mini Electric Cabrio
kunnen hebben toen ze zongen: ‘M’n
haute couture is o zo duur’. Want de
prijs van dit gelimiteerde modepopje
is bijna absurd hoog.
Door Remco Slump
De Electric Cabrio kost 62.990 euro
en daarmee is-ie 24.300 euro(!) duurder
dan de hatchback. Mini rechtvaardigt
dit door te wijzen op de gelimiteerde
oplage waarin de Electric
Cabrio wordt gebouwd, 999 stuks, en
zijn rijke uitrusting. Een optielijst is
er niet, want het model heeft alles al.
Kopers hoeven alleen maar de gewenste
kleur aan te vinken op het bestelformulier:
Enigmatic Black of
White Silver. In feite is de cabriolet
een afscheidseditie van de Mini Electric,
want op de IAA in München
werd zijn opvolger onthuld. Of daar
in de nabije toekomst een open versie
van komt, wil Mini niet vertellen,
maar het zou ons niks verbazen als er
volgend jaar toch een wordt gepresenteerd.
De nieuwe Electric is in ieder
geval van meet af aan ontwikkeld
als elektrische auto en dat heeft grote
voordelen voor de actieradius, die
op maximaal 400 kilometer ligt.
De huidige Mini Electric staat op een
platform dat eigenlijk bedoeld is voor
brandstofauto’s en waarin relatief
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto
REGIO
Zelf noemt Jack zich een laatbloeier.
Al lang volwassen volgde hij de
middelbare school op het avondcollege
en ontdekte daar onder meer
de poëzie van onder meer Pierre
Kemp, Jan Hanlo en Leo Herberghs
en werd er door gegrepen. Het inspireerde
hem om zelf gedichten te
gaan schrijven. Hij bleek een talent.
Al vlug haalde hij de schade in en
schreef veel poëzie. Wie Jack volgt,
onder meer op Facebook, krijgt bijna
dagelijks een vers gedicht te lezen.
In het spoor van Kemp en Herberghs
is hij nu een van de grote
dichters van Limburg.
Op de foto staat de dichter bij een
van de acht zuilen waarop acht van
zijn gedichten op de gedichtenroute
in Elsloo te lezen zijn. Ze zijn een
wandeling door het mooie dorp Elsloo
waard.
hij is blij met iedere letter
die hij vindt, met ieder woord
enkele woorden maken hem blij
een zin maakt hem gelukkig
zijn zin zijn de zinnen
betekenissen die er tussen schuilen
dat wat ze zeggen en niet zeggen
wat zegt de boom wat zegt het water
wat zeggen de bevers en de vogels
de luchten, wat zeggen de luchten
de nietsvermoedende passanten
hij hoort wat ze zeggen
hij schrijft wat ze zeggen
hij spreekt iedere taal
die van de bomen, de bevers
de vogels die van het struweel
die van het water en de lucht
het spreekt hen aan
verteert hun verhalen
de woordjutter leeft van alles
wat schuin is en recht van alle idylle
van verval, zijn verval, hij ijkt
zijn gevonden alfabet en wordt dichter
Dit gedicht tekent de woordzoeker
ten voeten uit. De mensen in Elsloo
en Stein zien Jack Jacobs elke dag
door de dreven dwalen, op zoek
naar nog meer woorden, letters en
klanken, geritsel en alles wat van
heinde en verre aanwaait. Elsloo en
Stein zijn de bronnen van zijn dichterschap,
zoals ook in het volgende
gedicht te lezen is.
Lente in Elsloo
het water heeft zijn fragiel stolsel verloren
de druppels zijn weer op elkaar aangewezen
een onderstroom sijpelt reeds voort
en een nog weifelende zon laat stralen achter
in de voetstappen van een vernieuwd leven
terwijl de genadeloze roffels van de specht
bast en cambium splijten wedijveren merels
voor een nest vol gebroken eierschalen
en leggen hun partituren vol noten gereed
voor het grote voorjaarsfluiten
in de lucht hangt de vreugde van een door
winter getergd dichter, het licht toont zich
als winnaar van de dagen: geen letter
ontspringt
zijn woord, geen woord zijn zin, geen vers
zijn dans
Ars longa, vita brevis, de eerste bundel
van Jack, verscheen in 1980. In
totaal heeft hij acht bundels uitgegeven.
In het voorjaar verschijnt de
bundel Met de blik op Zwentibold, Gedichten
langs de Maas.
De dichter Jack Jacobs zou de in de
natuur verwekte zoon van de dichter
Leo Herberghs kunnen zijn. Beide
dichters zijn geïmponeerd door
het landschap en gebruiken het palet
van de natuur, met alles wat
daarin leeft en zich erin beweegt.
Beide dichters zijn nooit iets anders
geweest dan dichters, ze leefden en
leven alleen voor de poëzie. Goed, ze
hadden er een baantje bij. Helaas is
Leo alweer jaren geleden op hoge
ouderdom in zijn natuur verdwenen,
maar natuurdichter Jack Jacobs
schrijft alle dagen nog voort. In
de natuur is Jacobs altijd op zoek
naar taal, naar klanken die hij kan
verwoorden. In de bundel Nooduitgang
verzilvert Jack Jacobs de dichter
die hij is in dit gedicht.
Woordjutter
daar gaat hij weer, de woordjutter
zie hem lopen, hij zoekt weer
over paden en om boomwortels
tussen het struweel in beken
in plassen en in de lucht
Jack Jacobs. Archieffoto Laurens Eggen
DOOR TON VAN REEN