Woensdag 06. 12. 2023 13
REGIO
literaire hoek
Blerickse schrijfster Jo Nabben is te laat geboren
AUTO
Bijbelse romans
Op zich is het niet vreemd dat Jo
Nabben Bijbelse romans schrijft,
want ze groeit op in een diepgelovig
katholiek gezin dat een geïsoleerd
bestaan leidt. Vader is een schoenmaker
die tevens een schoenenzaak
drijft aan de Blerickse Pontanusstraat.
Jo, die tot haar 55ste thuis
blijft wonen, krijgt het sterke geloof
dagelijks mee. Ze leest ook elke dag
de Bijbel. Het boek wordt haar belangrijkste
inspiratiebron. Tijdens
de Tweede Wereldoorlog schrijft ze
De overspelige vrouw (herdrukt als
Rachel). Het in 1948 verschenen
boek speelt in de tijd van Jezus en
belicht zijn strijd met de behoudende
joodse rabbi’s en het conflict tussen
de joden en de Romeinse bezetters.
De debuutroman wordt gevolgd
door Hagar in 1959 en Izebel en
de ongelovigen in 1967. Haar onderwerpen
en haar boodschap verpakt
ze telkens in een avonturenverhaal
met als ingrediënten liefde, jaloezie,
verraad, moord en doodslag.
Nabbens boeken krijgen over het algemeen
goede recensies, zeker in
Limburg, waar ze wordt gezien als
de opvolgster van Marie Koenen.
Toch worden de romans geen succes,
ze zijn simpelweg ingehaald
door de tijd, de religieuze stof wordt
niet meer gepruimd. De schrijfster
Jo Nabben is te laat geboren.
1947), Harry Mulisch (Archibald
Strohalm, 1952), Jan Wolkers (Kort
Amerikaans in 1962) en Jan Cremer
(Ik, Jan Cremer in 1964).
Meisjesboeken
Voordat ze zich bij het schrijven laat
leiden door onderwerpen uit het
Oude en Nieuwe Testament is Nabben
actief in een heel ander genre.
Ze is er al vroeg bij als schrijfster,
vanaf haar vijftiende verschijnen
meisjesboeken van haar hand. In
1926 komt haar debuut uit, getiteld
Het einde van Lo’s bakvischtijd. Haar
eersteling handelt over de wederwaardigheden
van meisjes in de
examenklas van een middelbare
school.
Het boek, in de winkels gebracht
door de bekende jeugdboekenuitgeverij
Gebrs. Kluitman in Alkmaar,
wordt door negen andere titels gevolgd.
Daaronder Go’s taak (1932),
Voorjaarsstorm (1937) en Meisjes met
een baan (1940). De boeken zijn populair
en verkopen goed. Ze kan
echter niet leven van de pen en
werkt daarom in de schoenenwinkel
van haar ouders. Buiten de meisjesboeken
waagt ze zich aan drie toneelstukken,
waaronder Chrysostemis
(1937), die met succes door
verschillende toneelverenigingen
werden opgevoerd.
In de Literaire Hoek besteden
verschillende Limburgse auteurs,
verenigd in de Werkgroep Limburgse
Schrijvers, wekelijks aandacht
aan lezen en literatuur in Limburg.
Vandaag: Adri Gorissen over Jo
Nabben.
Als de Bijbel je favoriete boek is,
heeft dat invloed op wat je schrijft.
Zo ook bij de Blerickse schrijfster Jo
Nabben (1911-1988), die in de eerste
decennia na de Tweede Wereldoorlog
drie Bijbelse romans publiceert
en zes heiligenlevens.
Dat doet ze niet zomaar. In een interview
uit 1960 met het blad
Nieuws van de Staatsmijnen in Limburg
vertelt ze dat ze ervan overtuigd
is dat zij als schrijfster de
plicht heeft mensen gelukkig te maken
en dichter bij God te brengen.
„Niet door op elke bladzijde Zijn
naam te noemen, maar enkel door
hun Zijn voortdurende werkzaamheid
in alle dingen die er zijn en gebeuren,
te doen voelen”, stelt ze.
Nabbens timing is echter niet best.
Want ze schrijft haar romans in een
tijd waarin de maatschappij en de literatuur
om vernieuwing schreeuwen.
Het gist en broeit in de jaren
vijftig en zestig en de mensen keren
zich af van het geloof. In de literatuur
dienen nieuwlichters zich aan,
zoals Gerard Reve (De avonden,
Jo Nabben. Foto Fotocollectie DSM,
uit archief Regionaal Historisch Centrum Limburg
DOOR ADRI GORISSEN
Autotest
Smart #1 Brabus is wolf in schaapskleren
ting. Dat voelt toch vreemd als je bijna
49 mille uitgeeft. Het standaard
infotainment vergt wat gewenning
door de speelse vormgeving. Als alle
software draait, is de #1 een interessante
concurrent voor bijvoorbeeld
de Kia Niro met de Brabus als overtreffende
‘sleeper’ oftewel wolf in
schaapskleren.
Eindoordeel
Hoewel de meerprijs van 7.500 euro
voor deze Brabus-uitvoering door
plaatsing van een extra elektromotor
en een beter uitgerust interieur te
rechtvaardigen is, kun je ook al een
flinke dosis rijplezier beleven in de
versie met enkel achterwielaandrijving.
SPECIFICATIES
Smart #1 Brabus
Prijs: € 48.895,--
Topsnelheid: 180 km/h
Acc. 0-100 km/h: 3,9 s
Gem. verbruik: n.b.
Accucapaciteit: 66 kWh
Actieradius: 400 km
AC/DC-laden: 150 kW
Motor: 2 synchroonmotoren met
permanente magneet
Max. vermogen: 428 pk
Max. koppel: 543 Nm
Transmissie: eentraps reductieversn.
Massa leeg: 1.900 kg
stuurgevoel goed. Door de vierwielaandrijving
is er ongekend veel grip.
Scherp insturen wordt bijna altijd
beloond met een auto die exact de
stuurinput volgt. Echt heel spannend
wordt het nooit. Het blijft immers
een compacte cross-over en
geen sportwagen.
Toch benadrukt deze EV nog maar
eens dat sportwagenprestaties niet
meer zijn voorbehouden aan liefhebbers
die enorme bedragen neerleggen
voor Porsches, Lamborghini’s of
dure BMW’s. Hoewel de besturing
van de Smart niet te vergelijken is
met dit soort auto’s, maakt het vermogen
van 428 pk en het koppel van
543 Nm wel indruk. De hoofdruimte
onder het panoramadak van de Brabus
is meer dan voldoende en voorin
zit je goed. Op de achterbank is er
eveneens een flinke hoofdruimte,
maar houdt de beenruimte niet over.
In het geval van de Brabus is de #1 rijk
aangekleed met alcantara op het
stuurwiel en half-alcantara op de
goede stoelen. De achterbank is in
twee delen te verschuiven, waardoor
de EV 273 of 411 liter aan bagageruimte
biedt. Het aanvinken van het
optionele Beats-audiosysteem zorgt
voor een heerlijk geluid in de #1.
Hoewel er zeker wat stuurplezier te
beleven valt, is bij dagelijks gebruik
niet te voelen en te zien dat deze EV
in 3,9 seconden van 0 naar 100 km/h
sprint. In een bocht is er niet veel bodyroll,
al is het onderstel niet hard afgeveerd.
Daarmee kun je ook deze
Brabus #1 prima als snelwegcruiser
inzetten. Met functies als adaptieve
cruise control en lane assist ontbreekt
het de bestuurder aan niets.
Hoewel de Brabus snel, luxe en comfortabel
is, heeft-ie ook een paar nadelen.
Zo heeft elke Smart #1 hetzelfde
accupakket van 66 kWh. Volgens
de WLTP-criteria kom je hier 400 kilometer
ver mee. De versies met enkel
achterwielaandrijving komen 20
en 40 kilometer verder. Laden kan
met maximaal 150 kW aan de snellader.
Apple Carplay en Android Auto
behoren niet tot de standaarduitrus-
Smart
Brabus #1.
Foto Smart
We kennen Brabus als tuner van
Mercedes G-klasses en rijk uitgeruste
modellen van Smart, zoals de
eerste ForTwo. Nu staat er een
nieuwe Smart van Brabus: de #1.
Ditmaal blijft het niet bij uiterlijke
upgrades. Ook technisch is de
Brabus anders dan de normale #1.
Kan dit zijn meerprijs van 7.500
euro rechtvaardigen?
Door Stijn Kuster
Van een afstand is niet te zien dat het
hier om de Brabus-uitvoering gaat.
Maar als je goed kijkt, is hij te herkennen.
Zo heeft deze uitvoering rode
accenten aan de voor-, achter- en zijkant
en lijkt de auto stoerder door
luchthappers net onder de motorkap.
Maar hoewel deze uitvoering
een extra motor op de vooras heeft,
zijn de luchtdoorlaten niet functioneel.
Toch is het design geen misplaatste
stoerdoenerij, het is ronduit ingetogen
in verhouding tot de prestaties.
De standaard Smart #1 heeft een
elektromotor op de achteras die goed
is voor 272 pk. Brabus heeft er een
AWD van gemaakt door er een 156 pk
elektromotor bij te plaatsen die de
voorwielen aandrijft.
Hoewel deze Smart meer weegt en er
extra aandrijfkrachten op de voorwielen
worden losgelaten, is het
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto