Woensdag 20. 12. 2023 13
literaire hoek
Literatuur beschrijft het bestaan van de mensen
Henk Thiesen.
Foto Privéarchief
AUTO
en lichte interieur met vooruitstrevende
infotainmentvoorzieningen,
de comfortabele rijeigenschappen en
niet te vergeten het unieke toegangsconcept
met koop- en abonnement
opties plus de accuwissels zijn sterke
troeven.
Eindoordeel
Goed doordachte, overcomplete, ruime
en comfortabele gezins-SUV die
niet probeert om de premiummerken
na te apen, maar wel om ze af te
troeven met een eigen identiteit en
kwaliteiten.
SPECIFICATIES
Nio EL7 100 kWh
Prijs: € 97.900,-
Topsnelheid: 200 km/h
Acceleratie 0-100 km/h: 3,9 s
Gem. WLTP-verbruik: 21,6 kWh/100 km
Accutype: lithium-ion NMC
Accucapaciteit br/net: 100/n.b. kWh
WLTP-actieradius: 509 km
AC/DC-laden: 11 kW/126 kW
Motor: v: synchroonmotor perm. magneet
a: inductiemotor
Max. vermogen: v: 245 pk (180 kW),
a: 408 pk (300 kW)
Max. systeemverm.: 652 pk(480 kW)
Max. systeemkoppel: 850 Nm
Transmissie: 2x eentraps reductieversnelling
Aandrijving: vierwielaandrijving
Literatuur gaat over mensen.
Meestal wordt literatuur gezien als
een vorm van de schone letteren,
te weten de romans en de gedichten,
de schoonschrijverij, maar
feitelijk is dat een misverstand.
Limburg telt een aantal schrijvers
die in de literaire rubrieken en
overzichten worden overgeslagen.
Het zijn de schrijvers van heemkundige
werken die vaak met
geduld en met veel liefde voor hun
onderwerp, dat zijn altijd de
mensen uit hun dorp of stad,
prachtige boeken bij elkaar
pennen. Hun lezers dragen hen op
handen, want zij en hun levens
staan in de boeken over hun dorp
of stad.
Autotest
Nio EL7 is een stille kracht
dachte mens-machine interface.
Voor de rest ben je min of meer aangewezen
op het centrale aanraakscherm,
waarvan vormgeving en menustructuur
meer dan sterk geïnspireerd
lijkt op de tegenhanger van
Tesla. Waar een Tesla-rijder alleen
maar van kan dromen, zijn een HUD
en 10,2-inch digitaal dashboard als
additionele informatievoorziening.
652 pk, 850 Nm en een sprinttijd van
3,9 seconden vormen samen een aansprekend
vermogen dat geproduceerd
wordt door een synchroonmotor
met permanente magneet op de
vooras en een inductiemotor op de
achteras. De accu’s zijn om meerdere
redenen een geval apart. Ten eerste
omdat ze cellen van verschillende
chemische samenstelling met elkaar
combineren, ten tweede omdat de
pakketten in zijn geheel gewisseld
kunnen worden bij Nio’s eigen wisselinfrastructuur.
Wissels zijn alleen
mogelijk wanneer een Nio wordt afgenomen
via een abonnement of
wordt aangekocht met huuraccu. Anders
wordt het snelladen tot 126 kW
voor de 100 kWh-accu of 140 kW voor
de 75 kWh-accu. Afhankelijk van accu
en wielformaat bedraagt de
WLTP-actieradius tussen de 367 en
509 kilometer.
In tegenstelling tot sommige concurrenten
moet de Nio het doen zonder
bijvoorbeeld actieve rolstabilisatie of
vierwielbesturing. Het model vertrouwt
louter op luchtvering en adaptieve
dempers. In de meest sportieve
stand is er aan de oppervlakte voldoende
beheersing om een bochtige
weg op tempo te ‘pakken’, waarbij de
kilo’s pas beginnen te drukken bij een
snelheid die voor een grote SUV nauwelijks
relevant is. In de comfortstand
voel je wel enige spanning in het
onderstel om de boel rechtop te houden,
maar is er vooral veel flexibiliteit
van onderen om oneffenheden met
de volledige veerweg te lijf te gaan. De
besturing is altijd aan de lichte kant,
volledig gevoelloos, maar wel redelijk
precies.
Het ingetogen ontwerp, stille, ruime
Nio EL7. Foto
Eric van Vuuren
De Chinese nieuwkomer Nio
beweegt zich voor de meeste
Nederlanders nog grotendeels
onder de radar, maar de EL7 laat zien
dat dit nooit lang meer kan duren.
Door Dries van den Elzen
Met een lengte van 491,2 centimeter
is het een flinke jongen, ongeveer
even lang als een Audi Q8 e-tron,
maar een stuk hoger en breder. Dit is
een ruime vijfzitter die aanzienlijk
praktisch comfort biedt. Deze heeft
een neerklapbare achterbank
leuning en kan 570 tot 1545 liter bagage
slikken. De beenruimte is zodanig
royaal dat het ontbreken van een verschuifbare
achterbank om daar optimaal
gebruik van te maken eigenlijk
jammer is. Maar ook nu maakt het interieur
mede dankzij de grote raampartij
een zeer ruime en lichte indruk.
Met als bijkomend voordeel dat het
zicht naar buiten vanaf de uitgesproken
comfortabele bestuurdersstoel
uitstekend is. Ook achterin valt er op
de ruimte driezitsbank weinig te klagen
over het zitcomfort.
Origineel, redelijk hoogstaand materiaalgebruik
en een goeddeels overtuigende
kwaliteitsbeleving laten Nio
concurreren met de Europese
premiummerken.
Daarbij wordt het
geholpen door vooruitstrevende infotainmentvoorzieningen
en een door-
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto
REGIO
Hesen, die uit Beringe afkomstig is.
Zij werd geboren in de boerderij
‘Nelkes’ in het gehucht De Hoeve. In
het boek Voorouders en nazaten van
Boosch Drees gaat hij dieper in op de
geschiedenis van haar familie, zijn
familie.
In zijn boek over Beringe beschrijft
Henk van huis tot huis alle gezinnen,
alle mensen die er vanaf de stichting
van het huis tot nu hebben geleefd.
Van Beringe uitwaaierend naar alle
dorpen in de omgeving. En verder.
Ook schreef Henk boeken, soms
met anderen, over de geschiedenis
van de bakkersfamilie Broekmans
die is uitgezaaid in heel Limburg en
Brabant, over de vele generaties
smeden van de familie Verbugt, een
boek dat in het komend voorjaar
verschijnt, Helden in oude ansichten
deel twee, en een boek over de
Lambertuskerk in Helden. Hij is pas
begonnen aan de geschiedenis van
het dorp Kessel-Eik. Hij heeft daar
warme banden mee, want zijn
vrouw Coy komt ervandaan en er
woont nog veel familie van haar.
Literatuur beschrijft de geschiedenis
van de mensen, en dat in de
meest ruime zin. En dat doen zeker
ook de heemkundige schrijvers in
Limburg, meestal met een enorme
hoop kennis over de mensen en hun
bestaan, hun sores, hun verdriet en
hun vreugde.
onder een doek, verborgen voor het
licht, daar staat te doen. Ze weten
nog niet wat de toekomst hen gaat
brengen. Maar wij, die nu naar hen
kijken, weten wél, mede door het
boek, wat van hen geworden is, van
hun toekomst die al heel lang achter
hen ligt. En zelfs ook al wat de geschiedenis
gebracht heeft voor enkele
generaties die hen gevolgd zijn.
Door een heemkundig boek weten
wij vaak wat zij niet kunnen weten
van wat er van hen geworden is. Zij
zijn voorouders geworden. De heiligen
van de familie. Zij kijken naar de
toekomst die hun verleden is.
Een van de schrijvers van schitterende
heemkundige werken, die dit
heel goed heeft begrepen, is Henk
Thiesen uit Egchel. Hij heeft een
vaardige pen. Soms schrijft hij,
waar het nodig is, heel zakelijk,
soms spat de ontroering uit zijn pen.
Henk heeft heemkundige werken
geschreven, over de dorpen, vereniging,
families enzovoort. in de voormalige
gemeente Helden. Het boek
dat hem het meest aan het hart ligt
is Kapelaan Naus, priester en verzetsstrijder.
De jonge kapelaan Naus, afkomstig
uit Egchel, was kapelaan in
Venlo. Hij kwam in verzet en heeft
door zijn verzetswerk het leven van
veel mensen weten te redden. Hij
werd door de nazi’s vermoord in het
vernietigingskamp Bergen-Belsen.
Vaak zijn de boeken verluchtigd met
honderden foto’s die de verhalen levendig
kleuren. Tal van foto’s van de
voorouders, tot diep in de negentiende
eeuw, vaak nog de allereerste
foto’s, toentertijd nog kostbaarheden.
Gezinsfoto’s, familiefoto’s,
waarvoor de gezinnen en de families
poseerden tussen de bloempotten
die uit huis werden gehaald, tussen
de glorie van het bestaan. Vaak
heel ontroerende portretten. Je ziet
hen, met een blik van enig wantrouwen,
naar de toekomst kijken, ze
weten nog niet goed wat de fotograaf
met zijn camera, verscholen
verschenen boek Van Bieringen tot
Beringe. Een lijvig boek, met 1375 afbeeldingen.
Zijn liefde voor het dorp
Beringe werd hem met de paplepel
ingegoten door zijn moeder Trees
Henk is opgegroeid in Egchel. Over
de geschiedenis van dit dorp
schreef hij het boek Van Achell tot
Egchel.
Zijn laatste grote werk is het in 2022
DOOR TON VAN REEN