Woensdag 03. 01. 2024 REGIO 11
Maastricht / Heuvelland Dier van de week
Januari: maand van de prinsenproclamaties
Nadat in november al dertien
prinsen(paren) zijn uitgeroepen,
volgt deze maand de grote bulk
aan proclamaties op (gala)zittingen
in Maastricht en het Heuvelland.
Maar liefst 31 keer treden
nieuwe prinsen, prinsessen en
vorsten de komende weken voor
het voetlicht.
Door Sjak Planthof
In Banholt roepen de Boemelère
op vrijdag 5 januari hun hooglustigheid
uit. Even verderop, in Sibbe,
wordt dezelfde avond de prins/
prinses bekendgemaakt die de
Böschule
dit seizoen voorgaat. Ook
de Hèvers uit Noorbeek proclameren
die avond hun boegbeeld. Carnavalssociëteit
de Mirlitophile uit
Valkenburg roept dan ook zijn prins
uit. Evenals de Pikvogelere uit de
wijk Wittevrouwenveld in Maastricht.
De dag erna, zaterdag 6 januari,
vinden zeven uitroepingen plaats.
Allereerst zijn de Nachdravers uit
Termaar aan de beurt. De Beerbieters
in Borgharen en de Grensülle
in Vaals volgen met hun nieuwe
prinsen. In Schin op Geul vieren de
Waterratte hun 4x11 jubileumzitting.
De Breuzelère uit Mechelen,
de jubilerende Zweitlanceers
(6x11) en de Mallebergers uit
Maastricht maken de zaterdag vol.
De Aanhawwersj uit Meerssen
sluiten op zondag 7 januari de rij
In Dierenbeschermingscentrum
Limburg wachten honden, katten,
konijnen en vogels op een nieuwe
baas. Beste maatjes Panchito en
Nero hopen 2024 als huishond te
beginnen.
Deze heertjes van zeven en acht jaar
zijn hartstikke leuke en makkelijke
hondjes. Ze lopen netjes aan een
riempje, kunnen een paar uurtjes
alleen thuis zijn en zijn dol op aandacht.
Ook kennen ze een aantal
commando’s en kunnen ze goed mee
in de auto. Wat wil je nog meer?
Omdat ze erg dol zijn op elkaar zoeken
we een plekje waar ze samen
welkom zijn. Liefst bij mensen die
het leuk vinden lekker met hen te
wandelen of hen mee op pad te nemen.
Ze kunnen geplaatst worden
in een gezin met iets oudere kinderen.
Meer over Panchito en Nero weten of direct
komen kennismaken? Stuur dan een mail
naar limburg@dierenbescherming.nl.
De Berggeite uit Bemelen volgen
op 20 januari, evenals de Sjnuffelère
uit Rijckholt, de Blouwe uit Wolder
en de Kakpepers uit Nazareth-
Maastricht. De Kemeleers uit
Wyck in Maastricht sluiten de rij
zondag 21 januari. Een week later,
op vrijdag 26 januari, roepen de
Boemelaire uit Wahlwiller de laatste
prins uit in het Heuvelland.
Alle proclamaties met locatie en aanvangstijden
zijn te vinden op de Facebookpagina’s
van de carnavalsverenigingen.
van dat eerste weekend in januari
met het uitroepen van hun prins.
Het weekend erna, carnaval komt
dichterbij, komen de uitroepingen
echt op stoom, met maar liefst
twaalf proclamaties. Vrijdag 12 januari
proclameren de Schnapsnaze
uit Vijlen, de Kleinderaire uit
Cadier en Keer, en de Krubbebieters
uit Oost-Maarland hun
vorsten.
Daarna gaat het hard. In Eijsden
roepen zaterdag 13 januari de
Druugsjliepers hun prins uit. De
Taarbreuk uit Schimmert, de
Kuutebieters uit Ulestraten, de
Brakkelere (6x11 jubileum) uit Eckelrade,
de Kleindererre uit Sint
Geertruid, de Gaarekiekere uit
Gulpen, en uit Maastricht de Waterratte
(Heugem), de Mosasaurussen,
en de Drommedarisse; allen
maken de 13de hun prinsen dan
wel vorsten bekend.
Ruim twee weken voor carnaval,
zijn de laatste zeven uitroepingen.
In Eijsden roepen de Naachraove
vrijdag 19 januari hun prins(es)uit.
Illustratie Marco Jeurissen
AUTO
derbeensteun. Het interieur is niet
volledig ontdaan van fysieke knoppen,
maar voor de meeste functies
moet je je tot het scherm of de vooralsnog
alleen Engelssprekende
spraaksturing wenden.
Tot de standaarduitrusting behoren
verder items als soft-close-deuren,
een verwarmbare voorruit, dakdrager,
3,3 kW 230 volt-aansluiting,
stoel- achterbank- en stuurverwarming,
stoelventilatie en een draadloze
telefoonlader. Voor 3.990 euro is
een comfortpakket verkrijgbaar
met premium audio en ander meubilair
met meer instelmogelijkheden,
massagefunctie en echt leren
bekleding. Een trekhaak en één van
de vier metallic lakkleuren kosten
ook extra, maar verder valt er niets
te kiezen. Voor alle vijf de inzittenden
is een fatsoenlijke zitpositie te
vinden met veel ruimte rondom, ook
achterin. De achterbankleuning
kan in ongelijke delen plat, maar een
skiluik is niet present.
Onze testrit beperkte zich tot het
topmodel ‘AWD Performance’, dat
voor 71.990 euro in de lijsten staat en
luchtvering met adaptieve dempers
en 21- in plaats van 19-inch wielen
heeft. Ook wordt op de vooras een
inductiemotor toegevoegd aan de
313 pk sterke synchroonmotor op de
achteras, voor een gecombineerd
vermogen van 551 pk en 717 Nm. Een
auto die binnen vier seconden naar
de 100 km/h sprint is leuk, maar de
6,4 seconden van de achterwielaandrijvers
is al vlot genoeg. De motoren
doen hun werk in doodse stilte
en zonder ongewenste vibraties.
Het onderstel is zeker niet slecht,
maar met gevoelsmatig te korte
veerwegen en geen topcomfort of
aantrekkelijke dynamiek. Het
stuurgevoel blijft doods, evenals het
bij lage snelheden lastig doseerbare
rempedaal.
Het enige waar de Xpeng nog niet
over beschikt, is enige vorm van status,
en dat is in dit segment voor velen
juist erg belangrijk. Wie daarom
maalt en op zoek is naar een nieuwe
Xpeng G9.
Foto Xpeng
Ook een prijzenoorlog wordt
uitgevochten met wapens, zoals
deze Xpeng G9 ‘kortingsbom’ die
genoeg waar voor je geld levert om
een deel van de gevestigde industrie
plat te gooien.
Door Dries van den Elzen
Xpeng probeert simpelweg een premium(
achtige) auto neer te zetten
voor een sub-premiumprijs. Het
merk vraagt 59.188 euro voor het basismodel
van de G9, een vijfzits SUV
van bijna 4,9 meter lang met een
wielbasis van tegen de drie meter.
De instapper beschikt over een enkele
313 pk motor op de achteras en
een 78,2 kWh LFP-accu waarmee
een WLTP-actieradius van 460 kilometer
kan worden gerealiseerd. Het
betreft een 800 volt-pakket; snelladen
tot 260 kW is mogelijk. De
slechts 4.000 euro duurdere RWD
Long Range komt met een 98 kWh
NMC-accupakket tot 570 kilometer
ver op een volle lading en ‘snellaadt’
met een maximumvermogen van
zelfs 300 kW. De G9 heeft een solide
afwerking en een smaakvolle materialenmix.
De G9 heeft naast een
centraal 15-inch touchscreen een
apart scherm waarmee de passagier
zich kan vermaken. Anders is
een dutje doen ook een optie op de
volledig neerklapbare stoel met on-
elektrische auto in dit prijssegment,
kan er eigenlijk niet omheen om
deze G9 ook in overweging te nemen.
Nog belangrijker is inzicht in
de leasetarieven die straks gehanteerd
zullen worden. Die zullen voor
een groot deel bepalen hoe sterk
Xpeng met de G9 in de markt staat.
Eindoordeel
Als de algemene positieve eerste indruk
na meer testkilometers overeind
blijft, is de Xpeng G9 vooral
vanwege zijn concurrerende prijsstelling
een interessant alternatief
voor de gevestigde orde.
SPECIFICATIES
Xpeng G9 AWD Performance
Prijs: € 71.990,-
Topsnelheid: 200 km/h
Acc. 0-100 km/h: 3,9 s
WLTP-verbruik gem.: 21,3 kWh/100 km
Accucapaciteit net./br.: n.b./98 kWh
WLTP-actieradius: 520 km
AC/DC-laden: 11/300 kW
Motor: v: inductiemotor/
a: synchroonmotor perm. magneet
Max. vermogen: v: 238 pk (175 kW)/
a: 313 pk (230 kW)
Max. koppel: v: 287 Nm/a: 430 Nm
Max. systeemverm.: 551 pk/717 Nm
Transmissie: eentraps reductieversnelling
Aandrijving: vierwielaandrijving
Autotest
Xpeng G9 is een kortingsbom
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto