Woensdag 03. 01. 2024 13
AUTO
elektrische auto in dit prijssegment,
kan er eigenlijk niet omheen om
deze G9 ook in overweging te nemen.
Nog belangrijker is inzicht in
de leasetarieven die straks gehanteerd
zullen worden. Die zullen voor
een groot deel bepalen hoe sterk
Xpeng met de G9 in de markt staat.
Eindoordeel
Als de algemene positieve eerste indruk
na meer testkilometers overeind
blijft, is de Xpeng G9 vooral
vanwege zijn concurrerende prijsstelling
een interessant alternatief
voor de gevestigde orde.
SPECIFICATIES
Xpeng G9 AWD Performance
Prijs: € 71.990,-
Topsnelheid: 200 km/h
Acc. 0-100 km/h: 3,9 s
WLTP-verbruik gem.: 21,3 kWh/100 km
Accucapaciteit net./br.: n.b./98 kWh
WLTP-actieradius: 520 km
AC/DC-laden: 11/300 kW
Motor: v: inductiemotor/
a: synchroonmotor perm. magneet
Max. vermogen: v: 238 pk (175 kW)/
a: 313 pk (230 kW)
Max. koppel: v: 287 Nm/a: 430 Nm
Max. systeemverm.: 551 pk/717 Nm
Transmissie: eentraps reductieversnelling
Aandrijving: vierwielaandrijving
literaire hoek
In de Literaire Hoek besteden
verschillende Limburgse auteurs,
verenigd in de Werkgroep Limburgse
Schrijvers, wekelijks aandacht
aan lezen en literatuur in Limburg.
Vandaag: Ton van Reen over
ontlezing en verdwijnende boekhandels.
Autotest
Xpeng G9 is een kortingsbom
derbeensteun. Het interieur is niet
volledig ontdaan van fysieke knoppen,
maar voor de meeste functies
moet je je tot het scherm of de vooralsnog
alleen Engelssprekende
spraaksturing wenden.
Tot de standaarduitrusting behoren
verder items als soft-close-deuren,
een verwarmbare voorruit, dakdrager,
3,3 kW 230 volt-aansluiting,
stoel- achterbank- en stuurverwarming,
stoelventilatie en een draadloze
telefoonlader. Voor 3.990 euro is
een comfortpakket verkrijgbaar
met premium audio en ander meubilair
met meer instelmogelijkheden,
massagefunctie en echt leren
bekleding. Een trekhaak en één van
de vier metallic lakkleuren kosten
ook extra, maar verder valt er niets
te kiezen. Voor alle vijf de inzittenden
is een fatsoenlijke zitpositie te
vinden met veel ruimte rondom, ook
achterin. De achterbankleuning
kan in ongelijke delen plat, maar een
skiluik is niet present.
Onze testrit beperkte zich tot het
topmodel ‘AWD Performance’, dat
voor 71.990 euro in de lijsten staat en
luchtvering met adaptieve dempers
en 21- in plaats van 19-inch wielen
heeft. Ook wordt op de vooras een
inductiemotor toegevoegd aan de
313 pk sterke synchroonmotor op de
achteras, voor een gecombineerd
vermogen van 551 pk en 717 Nm. Een
auto die binnen vier seconden naar
de 100 km/h sprint is leuk, maar de
6,4 seconden van de achterwielaandrijvers
is al vlot genoeg. De motoren
doen hun werk in doodse stilte
en zonder ongewenste vibraties.
Het onderstel is zeker niet slecht,
maar met gevoelsmatig te korte
veerwegen en geen topcomfort of
aantrekkelijke dynamiek. Het
stuurgevoel blijft doods, evenals het
bij lage snelheden lastig doseerbare
rempedaal.
Het enige waar de Xpeng nog niet
over beschikt, is enige vorm van status,
en dat is in dit segment voor velen
juist erg belangrijk. Wie daarom
maalt en op zoek is naar een nieuwe
Xpeng G9.
Foto Xpeng
Ook een prijzenoorlog wordt
uitgevochten met wapens, zoals
deze Xpeng G9 ‘kortingsbom’ die
genoeg waar voor je geld levert om
een deel van de gevestigde industrie
plat te gooien.
Door Dries van den Elzen
Xpeng probeert simpelweg een premium(
achtige) auto neer te zetten
voor een sub-premiumprijs. Het
merk vraagt 59.188 euro voor het basismodel
van de G9, een vijfzits SUV
van bijna 4,9 meter lang met een
wielbasis van tegen de drie meter.
De instapper beschikt over een enkele
313 pk motor op de achteras en
een 78,2 kWh LFP-accu waarmee
een WLTP-actieradius van 460 kilometer
kan worden gerealiseerd. Het
betreft een 800 volt-pakket; snelladen
tot 260 kW is mogelijk. De
slechts 4.000 euro duurdere RWD
Long Range komt met een 98 kWh
NMC-accupakket tot 570 kilometer
ver op een volle lading en ‘snellaadt’
met een maximumvermogen van
zelfs 300 kW. De G9 heeft een solide
afwerking en een smaakvolle materialenmix.
De G9 heeft naast een
centraal 15-inch touchscreen een
apart scherm waarmee de passagier
zich kan vermaken. Anders is
een dutje doen ook een optie op de
volledig neerklapbare stoel met on-
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto
REGIO
Van zielzorger tot zielepiet. De verkoop
van de Bijbels en de missalen, roomse
boeken, de wijwatervaatjes en de heiligenbeelden,
viel compleet stil. De
een na de ander sloot de deur.
Het bleek dat de heiligenbeeldjes van
gips heel goed waren als stoepkrijt
waarmee de meisjes hinkelvelden
konden tekenen. En de jongens de
goal, bij het voetballen op straat.
In de grotere dorpen en in de steden
bleven de boekhandels nog wel een
tijdje. In Roermond had je de grote
boekhandel Willems en de boekhandel
van de gebroeders Janssen, die
ook boeken leverden aan de prelaten
van het bisdom. Dat schiep een probleem
voor de gebroeders. Kregen ze
boeken binnen met een onzedelijk
omslag, bijvoorbeeld met een te blote
meid, of het boek Ik Jan Cremer, dan
kaften ze het boek in en schreven ze
de titel erop in kleine letters, want
handel bleef handel.
Maar ook de boekhandels in de grote
plaatsen begonnen te verdwijnen. In
Tegelen verdween Wilbro, door Vrij
Nederland uitgeroepen als een van de
beste boekhandels van Nederland. In
Maastricht waren zes boekwinkels,
nu zijn er nog twee. In Kerkrade verdween
nog onlangs Leeskunst. Hier
en daar is er een Bruna of een Primera
voor in de plaats gekomen. Een
pleister op de wonde, maar het verlicht
de pijn niet.
Ontlezing en verdwijnende boekhandels
Er wordt minder gelezen. Veertig
procent van de kinderen die van
school komen kunnen niet begrijpend
lezen. Op de pabo is het lezen
van kinder- en jeugdboeken geen verplicht
vak. Ontlezing komt ook door
het verdwijnen van veel bibliotheken
en boekhandels, vooral in Limburg.
Vroeger, tot een jaar of veertig geleden,
kende elk dorp in Limburg nog
wel een boekhandel, vaak gekoppeld
aan een drukkerijtje, waar een
dorpskrant of een parochieblaadje
werd uitgegeven, en waar overlijdensberichten
en bidprentjes werden
gedrukt. In de winkel, tevens
kantoorboekhandel, met schriften
en pennen en potjes inkt en vloeipapier,
kon je ook missalen kopen en
boeken over heiligen. Sint- Franciscus,
’t Heilig Frenske, was heel geliefd.
Net als ’t Heilig Graadje, Gerardus
van Majella, van het klooster in Wittem.
Ze waren ook als beeldjes te
koop, net als Maria. Naar Wittem
gingen wij jaarlijks op bedevaart, omdat
daar ook lunchrooms waren met
Latijn afgeschaft en werden de beelden
buiten gezet. De Katholieke Illustratie
werd het algemene Panorama
en de Katholieke Volkskrant liet het
katholieke uit de titel weg.
Helaas gaven veel van die kleine winkeltjes
de geest toen in de jaren zestig
en zeventig de seminaries werden gesloten
en de katholieke kerken leeg
begonnen te lopen. Op tv werd het ooit
veel gelezen boek Kroniek ener parochie
van pater Jacques Schreurs verhaspeld
tot Dagboek van een herdershond.
Een betere titel was geweest:
lekker gebak.
Verder waren er in de winkel ook
streekboeken te vinden, kinder- en
jeugdboeken over Arendsoog en
Witte Veder, Puk en Muk en Moortje,
en een hele reeks roomse spullen, zoals
rozenkransen, wijwatervaatjes
voor op de slaapkamers en kerststalletjes.
En dan had je nog een paar
planken met de roomse romans van
Marie Koenen, van pater Jacques
Schreurs en de heiligenlevens van
pater Molenaar. En boeken over de
oorlog van Kirst en Konsalik. Bestsellers
als Don Camillo en Beekman en
Beekman van Toon Kortooms. En
hier en daar verschenen op de planken
ook de boeken van meer eigentijdse
schrijvers zoals Antoon Coolen.
Met de komst van de tv kwamen
ook de boeken van de echte literaire
schrijvers bij de dorpsboekwinkels
binnen.
Door de openheid die de tv bracht
brak in de katholieke Kerk de revolutie
uit. Dat raakte vooral Limburg. In
de parochiekerken werden de altaren
naar het volk gericht, werd het
Boekhandel Wilbro
in Tegelen. Foto
Remco Brokken
DOOR TON VAN REEN