Woensdag 03. 01. 2024 13
Autotest
Xpeng G9 is een kortingsbom
rijmodi niks aan veranderen, hoewel
ze je het karakter een beetje in
de goede richting laten duwen. Het
stuurgevoel blijft doods, evenals het
bij lage snelheden lastig doseerbare
rempedaal, wat nodig blijft omdat
helemaal eenpedaalsrijden niet mogelijk
is. In tegenstelling tot de auto’s
voor de thuismarkt beschikken de
Europese modellen niet over een lidar
scanner, maar wel over 5 radars,
12 ultrasone sensoren en 11 camera’s.
Daarbij is de on-board camera
om de bestuurder te observeren
niet meegerekend; die kun je desgewenst
afplakken.
Vooralsnog mikt Xpeng net als met
de P7 voornamelijk op de zakelijke
rijder, omdat de Nederlandse particulier
doorgaans conservatief kiest
bij het aanschaffen van een nieuwe
auto. Al ligt het binnen de lijn der
verwachting dat elke elektrische
auto voorlopig een redelijke restwaarde
zal hebben. Aan de garantievoorwaarden
van zeven jaar of
160.000 kilometer zal het ook niet
liggen. Het enige waar de Xpeng nog
niet over beschikt, is enige vorm van
status, en dat is in dit segment voor
velen juist erg belangrijk. Wie daarom
maalt en op zoek is naar een
nieuwe elektrische auto in dit prijssegment,
kan er eigenlijk niet om-
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto
Ook een prijzenoorlog wordt
uitgevochten met wapens, zoals
deze Xpeng G9 ‘kortingsbom’ die
genoeg waar voor je geld levert om
een deel van de gevestigde industrie
plat te gooien.
Door Dries van den Elzen
Waar je van de P7 nog kon zeggen
dat die ‘op z’n minst een interessante
prijsstelling’ heeft, gaat Xpeng
met de G9 direct voor de halsslagader
van de gevestigde orde. Daarmee
kiest het merk voor een andere
aanpak dan de meeste andere Chinese
merken. Nio probeert de premiums
met gelijke wapens te bevechten,
BYD en Lynk & Co opereren
vooralsnog in lagere
(prijs)segmenten en Polestar heeft
zichzelf een Europese identiteit
aangemeten. Maar Xpeng steekt z’n
afkomst niet onder stoelen of banken
en probeert simpelweg een premium(
achtige) auto neer te zetten
voor een sub-premiumprijs. Het
merk vraagt namelijk 59.188 euro
voor het basismodel van de G9, een
vijfzits SUV van bijna 4,9 meter lang
met een wielbasis van tegen de drie
meter. Da’s het formaat van bijvoorbeeld
een Audi Q8 e-tron, die voor
minstens twaalf mille meer de deur
uit. De instapper beschikt over een
enkele 313 pk motor op de achteras
en een 78,2 kWh LFP-accu waarmee
een WLTP-actieradius van 460 kilometer
kan worden gerealiseerd. Het
betreft een 800 volt-pakket; snelladen
tot 260 kW is mogelijk.
Luxeproduct
Mooie waarden, maar de slechts
4.000 euro duurdere RWD Long
Range komt met een 98 kWh NMCaccupakket
tot 570 kilometer ver op
een volle lading en ‘snellaadt’ met
een maximumvermogen van zelfs
300 kW. Daarmee nestelt de G9 zich
qua elektrische prestaties prompt
in de top van de markt. Xpeng heeft
zijn best gedaan om de klant het idee
te geven dat er geld is uitgegeven
aan een luxeproduct. Een Audi Q8
e-tron is ’t natuurlijk bij lange na
niet, maar een Volkswagen ID.4
GTX die nagenoeg hetzelfde kost,
wordt overtuigend voorbijgestreefd
met een solide afwerking en een
smaakvolle materialenmix, waarin
aanstootgevende plastics over het
algemeen goed verstopt zitten. Ook
qua infotainmentvoorzieningen
trouwens, want de G9 heeft naast
een centraal 15 inch touchscreen
een apart scherm waarmee de passagier
zich kan vermaken, terwijl
het voor de bestuurder onzichtbaar
is. Anders is een dutje doen ook een
optie op de volledig neerklapbare
stoel met onderbeensteun.
Het interieur is niet volledig ontdaan
van fysieke knoppen, maar
voor de meeste functies moet je je
tot het scherm of de vooralsnog alleen
Engelssprekende spraaksturing
wenden. De menustructuur is
zeer uitgebreid, maar lijkt redelijk
logisch in elkaar te steken. De achterliggende
architectuur is volledig
in eigen huis ontwikkeld, waardoor
Apple Carplay en Android Auto
vooralsnog geen optie zijn. Gelukkig
is de eigen navigatie voor zover we
hebben kunnen zien, meer dan
bruikbaar.
Tot de standaarduitrusting behoren
verder items als soft-close-deuren,
een verwarmbare voorruit, dakdra-
ger, 3,3 kW 230 volt-aansluiting,
stoel- achterbank- en stuurverwarming,
stoelventilatie en een draadloze
telefoonlader. Voor 3.990 euro is
een comfortpakket verkrijgbaar
met premium audio en ander meubilair
met meer instelmogelijkheden,
massagefunctie en echt leren in
plaats van kunstleren bekleding.
Een trekhaak en één van de vier metallic
lakkleuren kosten ook extra,
maar verder valt er niets te kiezen.
We kunnen niet anders zeggen dan
dat voor alle vijf de inzittenden een
fatsoenlijke zitpositie te vinden is
met veel ruimte rondom, ook achterin.
De achterbankleuning kan in
ongelijke delen plat, maar een skiluik
is niet present.
De standaardversie en de Long Range
hebben een ophanging met dubbele
draagarmen op de vooras en
een multi-link achter, met schroefveren
en passieve dempers om de
koets te dragen. Onze testrit beperkte
zich tot het topmodel ‘AWD
Performance’, dat voor 71.990 euro
in de lijsten staat en luchtvering met
adaptieve dempers en 21 in plaats
van 19 inch wielen heeft. Ook wordt
op de vooras een inductiemotor toegevoegd
aan de 313 pk sterke synchroonmotor
op de achteras, voor
een gecombineerd vermogen van
551 pk en 717 Nm. Een auto die binnen
vier seconden naar de 100 km/h
sprint is leuk, maar de 6,4 seconden
van de achterwielaandrijvers is al
vlot genoeg. Echt sportief wordt het
met een leeggewicht van 2.340 kilo
toch nooit. De motoren doen hun
werk in doodse stilte en zonder ongewenste
vibraties. Da’s toch het belangrijkste.
Onderstel
Het onderstel is wat ons betreft ook
niet echt een reden om voor de Performance
te kiezen, want dat laat
geen onvergetelijke indruk achter.
Zeker niet slecht, maar met gevoelsmatig
te korte veerwegen en geen
topcomfort of aantrekkelijke dynamiek.
Daar kunnen de verschillende
heen om deze G9 ook in overweging
te nemen. Onder het kleine voorbehoud
dat we nog meer tijd met de
auto moeten doorbrengen om een
beter oordeel te kunnen geven over
de elektrische prestaties, rijassistenten
en infotainmentvoorzieningen.
Ook is het even afwachten hoe
de lokale verkoop- en servicepartner
Emil Frey het Xpeng-netwerk
precies gaat uitrollen en wat we ervan
mogen verwachten. Nog belangrijker
is inzicht in de leasetarieven
die straks voor de G9 gehanteerd
zullen worden. Die zullen voor
een groot deel bepalen hoe sterk
Xpeng met de G9 nu echt in de markt
staat.
Eindoordeel
Als de algemene positieve eerste indruk
na meer testkilometers overeind
blijft, is de Xpeng G9 vooral
vanwege zijn concurrerende prijsstelling
een interessant alternatief
voor de gevestigde orde.
SPECIFICATIES
Xpeng G9 AWD Performance
Prijs: € 71.990,-
Topsnelheid: 200 km/h
Acc. 0-100 km/h: 3,9 s
WLTP-verbruik gem.: 21,3 kWh/
100 km
Accutype: li-ion NMC
Accucapaciteit net./br.: n.b./
98 kWh
WLTP-actieradius: 520 km
AC/DC-laden: 11/300 kW
Motor: v: inductiemotor/
a: synchroonmotor perm. magneet
Max. vermogen: v: 238 pk (175 kW)/
a: 313 pk (230 kW)
Max. koppel: v: 287 Nm/a: 430 Nm
Max. systeemvermogen: 551 pk/
717 Nm
Spec. massa: 4,2 kg/pk
Transmissie: eentraps reductieversnelling
Aandrijving: vierwielaandrijving
Xpeng G9.
Foto's Xpeng
AUTO