Woensdag 10. 01. 2024 13
literaire hoek
Veel rumoer om debuut Conny Sluysmans
AUTO
In de Literaire Hoek besteden
verschillende Limburgse auteurs,
verenigd in de Werkgroep Limburgse
Schrijvers, wekelijks aandacht
aan lezen en literatuur in Limburg.
Vandaag: Adri Gorissen over Conny
Sluysmans.
Autotest
Jeep Grand Cherokee is geen indianenverhaal
die hij is. De grote wielen, dikke stabilisatorstangen
en zachte rubbers maken
‘m op het kortere werk wel springerig.
Het is daarbij flink hoepelen
met de indirecte stuuroverbrenging,
waarvan de taaie weerstand wel goed
gekozen is om de massa niet volledig
te verbloemen. De adaptieve cruise
control reageert tijdig. Parkeren is
met diverse camera’s, sensoren en
een assistent ook minder moeilijk
dan je zou denken. Al met al is het dus
best een aansprekend pakket voor iemand
die veel comfort, veel ruimte en
goede offroad-kwaliteiten boven aan
de prioriteitenlijst heeft staan.
Eindoordeel
De Jeep Grand Cherokee is eindelijk
bevrijd van het bpm-spook, maar zal
met zijn onmiskenbare, doch specifieke
kwaliteiten vermoedelijk toch
een nicheproduct blijven.
SPECIFICATIES
Jeep Grand Cherokee 4Xe
Prijs: € 101.800,-
Topsnelheid (elektrisch): 210 (135) km/h
Acc. 0-100 km/h: 6,3 s
WLTP-verbruik gem.: 2,6 l/100 km
CO2-emissie: 60 g/km
Verbrandingsmotor: vier-in-lijn,
1.995 cc, turbo
Elektromotor: synchroonmotor perm.
magneet
houtfineer. Wel is het jammer dat er
niet, zoals bij andere Jeep-modellen,
een ruige vormtaal wordt gehanteerd
die teruggrijpt op de geschiedenis
en kernwaarden van het merk.
Grijpgrage handen worden ook net te
vaak beantwoord met blikkerig
dichtslaande deuren, krakende panelen
of plastiekerige knoppen. Al
mogen we ergens ook blij zijn dat er
tenminste knoppen van de partij zijn
en niet alles in één van de drie schermen
is weggewerkt. De voorstoelen
zijn royaal bemeten, alleen de vorm
en ondersteuning schieten een beetje
tekort. Aan zitcomfort, leef- of bergruimte
achterin is dan weer geen gebrek.
Maar verwacht ook weer geen
verschuifbare of in drie delen neerklapbare
achterbank of een dubbele
laadvloer.
De tweeliter viercilinder onder de
motorkap debuteerde in 2016 in Stellantis
genoot Alfa Romeo Giulia. Hier
wordt-ie echter bijgestaan door een
48V starter-generator met 61 pk, alsmede
een 145 pk sterke elektromotor
die gescheiden door een platenkoppeling
tussen de viercilinder en de
achttraps automaat én tussenbak
met lage gearing gesitueerd is. Zodoende
kan de Grand Cherokee desgewenst
puur op elektrisch vermogen
de lastigste offroad-stroken te lijf
gaan. Het vermogen hiervan bedraagt
375 pk en 637 Nm , wat bij een
leeggewicht van 2.478 kilo niet meer
dan afdoende is. Natuurlijk kom je
met zoveel elektrokoppel soepel toch
vlot van je plek en ben je met een
0-100-sprint rap genoeg. Door het
rauwe geluid dat de tweeliter bij vollast
produceert, lijkt het allemaal
toch niet van harte te gaan. Met zoveel
gewicht moet de verbrandingsmotor
ook al vrij rap bijspringen en
dat gaat niet altijd even soepeltjes.
Zelf de leiding overnemen met de
schakelflippers helpt om onverwachte
schakel- en koppelacties te voorkomen.
Standaard luchtvering met
hoogteregeling en variabele dempers
kunnen niet voorkomen dat de Grand
Cherokee aanvoelt als de mastodont
Jeep Grand
Cherokee.
Foto Jeep
Een reusachtige luxe-SUV met
Jeep-waardige offroadprestaties
en een brandstofverbruik – dus
prijs – die binnen het redelijke
vallen? Klinkt ongeloofwaardig,
maar de plug-inhybride Grand
Cherokee belooft het allemaal.
Door Dries van den Elzen
Het vlaggenschip van de uitvinders
van de SUV komt alleen als stekkerhybride
naar ons land. Voorlopig ook
alleen in de duurste uitvoering ‘Summit
Reserve’, waarvan de prijs pas
‘redelijk’ wordt in relatie tot de bijbehorende
uitrusting. De enige optie is
een paar 10,1-inch beeldschermen
voor de passagiers. Mocht het instapmodel
‘Limited’ en al wat ertussenin
ligt alsnog ooit aan de prijslijst worden
toegevoegd, dan zullen de bedragen
zich tussen de circa 85.000 en
105.000 euro uitstrekken.
Met 4,9 meter lengte en bijna twee
meter breedte is het een enorme
SUV. Statig ook, met een ontwerp dat
op het niveau van Land (en Range)
Rover uitgesproken knoestigheid
met een stijlvol randje weet af te kleden.
Door de grille met zeven sleuven
en de halve trapezoïde-vormige wielkasten
nog is hij door een blinde als
Jeep herkenbaar. Het interieur lijkt
aan de oppervlakte helemaal niet verkeerd
met veel leer, sierstiksels en
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto
REGIO
Heerlen, maar reist nog datzelfde
jaar naar Nieuw-Guinea waar ze
gouvernements-voorlichtingsambtenaar
wordt. Rusteloos als ze is,
komt ze in 1963 terug naar Nederland.
Opnieuw werkt ze als freelance
verslaggeefster, met als voornaamste
broodheer De Telegraaf.
Tussen alle onrust door schrijft ze
nog romans als Spiegelbeeld (1959),
Pepita (1962) en Habis. Afscheid van
Nieuw-Guinea (1963).
Coryfee
Voor De Telegraaf doet ze aanvankelijk
vooral interviews met binnenlandse
beroemdheden uit de kunstwereld
en wordt daardoor een journalistieke
coryfee in de jaren zestig
en zeventig. In dat laatste decennium
verlegt ze haar aandacht naar
algemeen menselijke onderwerpen
en medische vraagstukken. Daar
komen non-fictieboeken als Ter harte…
leven met een hartkwaal (1974) en
In voor en tegenspoed – een dozijn huwelijksverhalen
(1975) uit voort. Ze
blijft ook proza schrijven, waaronder
Jaren zonder seizoenen uit 1982
(over haar scheiding) en Solo uit
1983 (over eenzaamheid). Eigenlijk
gaan al haar boeken over de worsteling
van de mens met het bestaan.
Een worsteling die ze maar al te
goed kent en die haar er in 1987 toe
brengt uit het leven te stappen.
del heeft gestaan voor de geliefde en
dient een aanklacht in tegen Sluysmans
en haar uitgever. Eerst ontkent
de schrijfster alles en beweert
ze dat haar romanpersonages alleen
in haar hoofd bestaan.
Uiteindelijk gaat ze toch overstag.
Een rechtszaak weet Sluysmans af
te wenden door de man een schadevergoeding
van vijfhonderd gulden
te betalen en wijzigingen te beloven
in volgende drukken. Van die twee
nieuwe drukken profiteert ze niet,
want ze heeft de rechten verkocht
aan uitgeverij Leopold. Toch heeft
ze voordeel van het rumoer, want
haar naam als auteur is nu gemaakt.
Bovendien zijn de recensies van
haar boek lovend en wordt ze door
critici zelfs vergeleken met de Franse
schrijfster Françoise Sagan.
Journaliste
Schrijftalent heeft Conny dus, zo is
ook al eerder gebleken. Na haar studie
sociologie en theologie aan de
universiteit in Nijmegen gaat ze in
1949 als journaliste aan de slag bij
het Limburgs Dagblad. Ze doet dat
tot 1956 en werkt vervolgens in 1957
als therapeute en begeleidster in
een tehuis voor moeilijk opvoedbare
meisjes in Bergen op Zoom. Na
een conflict neemt ze in 1958 zelf
ontslag en vertrekt naar Ibiza. Ze
schrijft er haar eerste boeken en
Ophef over je debuutroman. Beter
kan je het als beginnend schrijver
niet wensen, want het vijzelt de verkoopcijfers
flink op. Het overkomt
de Heerlense Conny Sluysmans
(1928-1987) in 1958 met haar eersteling
Nog kans op de hemel.
De eerlijkheid gebied te vertellen
dat ze het rumoer zelf veroorzaakt.
Van een van de minnaars van hoofdpersoon
Sonja meldt ze dat hij in een
Mercedes rijdt met het kenteken
TD-11-31. Laat dat nou net de auto
zijn van een vroegere geliefde van
de schrijfster die haar heeft laten
zitten. Om de herkenbaarheid te
vergroten, noemt ze ook nog maar
eens zijn huisadres en is het telefoonnummer
van Sonja identiek
aan dat van Conny.
Aanklacht
Niet zo vreemd dus dat er in Zuid-
Limburg heel wat gepraat wordt
over het boek, en in kranten als De
Telegraaf wordt gespeculeerd over
de identiteit van de minnaar. Een
Sittardenaar weet zeker dat hij mo-
en De Telegraaf.
In 1961 keert ze voor even terug naar
voorziet in haar levensonderhoud
als freelancejournalist voor Elsevier
Conny Sluysmans.
Archieffoto De Limburger
DOOR ADRI GORISSEN