Woensdag 21. 02. 2024 13
literaire hoek
Grenzeloze passie voor het antiquariaat
Otto Roderburg in zijn zaak.
Foto Peter Lenssen
AUTO
gestopt. Ik geniet nog volop van het
boekenbedrijf, heb aandacht voor
bijzondere exemplaren, zoek
graag achtergronden uit. Ook etalages
maken vind ik leuk. Ik geniet
ervan als mensen die in de winkel
komen, vanwege de etalage denken
dat het nieuwe boeken zijn die ik
verkoop. Waarbij ik nog eens wil benadrukken
dat het tweedehandsboek
wordt onderschat. Mensen
zullen het niet snel aan iemand cadeau
geven, terwijl dat onzin is. Al
is het maar omdat veel boeken niet
meer worden bijgedrukt.”
Afscheid?
En als hij dan toch met Belcampo
zou moeten stoppen? „Dat is een
groot dilemma”, zegt hij. „Boeken
zijn mijn passie. Ik vind het inspirerend
en gezellig door boeken omringd
te zijn. Misschien ligt de echte
waarde van boeken voor mij wel
in het ermee bezig zijn. Want ik besef
ook wel dat als ik met Belcampo
moet stoppen, er geen opvolger zal
zijn. Deze boeken zijn dan meteen
afgeschreven. Ik moet dus emotioneel
eigenlijk nu al een beetje afscheid
nemen, maar dat is lastig.
Voorlopig ga ik nog even door.”
Antiquariaat Belcampo, Kerkstraat 18, Vaals.
Openingstijden: wo-za 12.00-18.00 uur.
REGIO
venster op een wereld die ruimer is
dan de Nederlandse.”
Verandering
Otto studeerde theologie en gaf als
catecheet een achttal jaren les op
Limburgse middelbare scholen,
voordat hij in 1992, naar aanleiding
van een erfenis, in de Kerkstraat
zijn lang gekoesterde droom kon
verwezenlijken. Het interieur van
het antiquariaat vervaardigde hij
zelf. „De naam Belcampo ontleende
ik aan schrijver Herman Pieter
Schönfeld Wichers, die als pseudoniem
de Italiaanse vertaling van zijn
achternaam Schönfeld (mooi veld)
gebruikte.”
„In die dertig jaar is veel veranderd”,
vertelt hij. „De tweedehandsboekenmarkt
is ingestort. Veel fysieke
winkels zijn verdwenen; vanwege
het internet, de afname van
het aantal lezers, en kringloopwinkels
en goededoelenstichtingen die
boeken voor een schijntje aanbieden.
Ook de harde kern van boekenkopers
sterft uit. Ik moet erbij zeggen
dat ik mijn winkel niet als een
echt antiquariaat beschouw. Een
antiquariaat is gespecialiseerd in
oude, zeldzame drukken, facsimile’s,
gravures. Belcampo behoort
daarentegen tot de betere tweedehandsboekenzaken.
Iedere lezer
kan er iets vinden.”
In de Literaire Hoek besteden
verschillende Limburgse auteurs,
verenigd in de Werkgroep Limburgse
Schrijvers, wekelijks aandacht
aan lezen en literatuur in Limburg.
Vandaag: Peter Lenssen over Otto
Roderburg van antiquariaat
Belcampo in Vaals.
Zijn liefde voor boeken zou zomaar
kunnen zijn ontstaan vanwege een
grote mand met boeken van de
Duitse schrijver Josef Ponten die tijdens
zijn kindertijd in zijn slaapkamer
stond. „Ponten was aan onze familie
gelieerd”, zegt hij. Nog steeds
staat er een bronzen buste van de
jonge Ponten in zijn antiquariaat in
Vaals. Een erfstuk. „Zijn boeken kon
ik als kind overigens niet lezen. Ze
waren in het Duits én in Fraktur gedrukt,
een bepaald type Gotisch dat
moeilijk te ontcijferen is.”
Otto Roderburg is eigenaar van antiquariaat
Belcampo, een winkel
met een mooi, veelzijdig aanbod dat
zowel literatuur als filosofie, theologie,
psychologie, kunst, geschiedenis
en andere disciplines omvat. Ongeveer
zestig procent is Duitstalig.
„Vaals is een grensstadje”, beaamt
hij. „Veel klanten komen uit Aken,
dat slechts een paar kilometer verderop
ligt. Maar ik moet toegeven
dat ik ook begeesterd ben door de
Duitse taal. Ze biedt voor mij een
ook al 69”, antwoordt hij, „en tob
met mijn gezondheid. Maar ik hoop
toch nog een tijdje door te kunnen
gaan. Lange tijd stond ik ook op allerlei
markten, maar daar ben nadat
mijn busje werd gestolen mee
Een paar weken geleden stond er
het bericht in de krant dat veel antiquariaten,
vanwege de leeftijd van
de eigenaar of een excessief hoge
huur, gedwongen zijn te sluiten.
Hoe zit dat met Belcampo? „Ik ben
DOOR PETER LENSSEN
Autotest
Mazda MX-30 R-EV is bijzonder onopvallend
rijervaring is er niet minder om, want
de MX-30 stuurt lekker en de rijervaring
is vooral allround. Het design is
nog steeds bijzonder, maar voor het
grote publiek ook een brug te ver. Hij
is bijzonder, maar ook onopvallend,
want die speciale techniek zal de
meeste mensen niets zeggen. Toch
krijgt hij met zijn speciale uiterlijk en
bijzondere techniek van ons de originaliteitsprijs.
Wie in de markt is voor
een compacte plug-in, moet deze witte
raaf proberen.
Eindoordeel
Een origineel gelijnde auto met bijzondere
techniek. Niet perfect, want
te goed hoorbare rotatiemotor op
snelweg. Helaas geen mooi motorgeluid.
SPECIFICATIES
Mazda MX-30 E-Skyactiv R-EV
Prijs: € 36.990
Topsnelheid: 140 km/h
Acc. 0-100 km/h: 9,1 s
WLTP-verbruik gem.: 1,0 l/100 km
CO2-emissie: 21 g/km
Accu-capaciteit netto/bruto:
n.b./17,8 kWh
WLTP-actieradius gecomb/EV:
680 km/85 km
AC/DC-laden: 11 kW/36 kW
Motor: elektr. synchr. motor
Massa leeg: 1778 kg
der te tanken of te laden. Dat is andere
koek dan de volledige elektrische
MX-30 EV die met zijn 35,5 kWh-accupakket
maximaal tweehonderd kilometer
ver komt op een lading.
Maar waarom kiest Mazda voor die
rotatiemotor? Omdat die technisch
in veel opzichten minder complex is
en minder onderdelen telt. Want het
is een motor die met schijven werkt
en niet met cilinders, zuigers, nokkenassen,
een krukas, kleppen en
kettingen. Die relatief simpele constructie
is een voordeel. Andere voordelen
zijn een lager gewicht en minder
vibraties. Omdat de motor minder
onderdelen heeft, is ook minder
onderhoud nodig; bovendien is de
bouw compacter. Nu vinden ze dan
ook de tijd rijp om de rotatiemotor in
te zetten als generator voor de elektrische
MX-30. Want deze heeft
slechts één schijf en een motorinhoud
van maar 830 cc en daarom is hij
wel heel compact in één unit te verwerken
met de elektromotor en
transmissie. De hele aandrijflijn die
de voorwielen aandrijft, is slechts 85
centimeter lang, ongeveer de lengte
van een conventionele viercilinder.
De rotatiemotor heeft een vermogen
van 74 pk, de totale aandrijflijn is 170
pk en 260 Nm sterk. Dat het ook een
succesnummer is dat grote aantallen
gaat scoren, lijkt onwaarschijnlijk,
daarvoor is de techniek te speciaal.
En echt overtuigende grote voordelen
zijn er dus niet. Maar Mazda heeft
de techniek in huis en benut die, want
elke gram CO2-besparing is er één in
deze milieu-battle.
Blijft over de rijervaring, is die wezenlijk
anders en aangenamer misschien?
Het antwoord is helaas nee.
Als de rotatiemotor in actie komt,
hoor je niets speciaals, eerder een
monotone brom. Net als bij eerdere
plug-ins met range-extender, is zo’n
zelf opererende brandstofmotor nou
niet een toevoeging die de beleving
veraangenaamt. Net als bij de meeste
plug-ins met een cvt is het een kwestie
van anticiperen, niet te veel vragen
van die verbrandingsmotor. De
Mazda MX-30 R-EV.
Foto Mazda
In deze tijden waar we worden
bedolven onder elektrische, vaak
Chinese, auto’s brengt het Japanse
Mazda eigenwijs als altijd iets heel
bijzonders: een auto die je een
plug-in kunt noemen, maar ook een
EV met rotatiemotor als range-extender.
Door Jaco Blijsma
En zo’n rotatiemotor roept verwachtingen
op. Je hoopt als autoliefhebber
toch op een unieke sensatie als je het
woord ‘wankel’ hoort in deze stille tijden.
Ik herinner me dat typische huilen
van eerdere testritten toen ik de
zweep over een Cosmo, RX-7 of RX8
mocht halen. Tranen stempelden de
pagina’s in mijn autologboek als unieke
herinneringen. En dus stap ik anno
2023 dromerig tegen beter weten, in
een film waarvan je weet dat je held in
zijn nadagen niet meer dan een bijrol
toebedeeld krijgt. Maar de plicht
roept, dus elimineren we de manische
mijmeringen.
Vragen naar de pure elektrische actieradius
helpt, want dan moet je melden
dat je met het 17,8 kWh-accupakket
niet verder komt dan 85 kilometer.
Er zijn inmiddels diverse plug-ins
die meer dan honderd kilometer halen.
Maar door de toevoeging van die
bijzondere range-extender kun je
maar liefst 680 kilometer rijden zon-
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto