Woensdag 28. 02. 2024 13
Autotest
Fiat 600e is voor de mamma’s en de pappa’s
stand of regeneratiestand kiest,
waarmee je bijna volledig one-pedaldriving
kunt toepassen. De onderstelafstemming
is stevig, maar de
600e heeft voldoende incasseringsvermogen
om drempels en gaten te
tackelen als bijzaken. De hoofdzaak is
dat hij voldoende allround-comfort te
bieden heeft.
De zitpositie is iets hoger dan in een
traditionele hatchback en het overzicht
is behoorlijk goed. De inrichting
van het dashboard is overzichtelijk,
de lifestylevormgeving heeft voldoende
ruimte voor functionaliteit
over gelaten. Alles zit wel zo’n beetje
op de plek waar je het verwacht en
alle informatie op de schermen is aardig
goed afleesbaar. De menustructuur
ontcijfer je ook redelijk vlot en de
reactietijd op je input is best kort.
Rijervaring
Ook op stuurinput reageert de 600e
tevredenstellend. Aanremmen voor
een bocht roept geen overdreven
duikneiging op en ook de rolneiging is
beperkt als je vervolgens instuurt. De
bodycontrol is kortom goed. De feedback
zou iets beter kunnen als sportiever
sturen bij je rijstijl hoort. Nu is
de besturing vooral licht en comfortabel,
de communicatie is voldoende
goed om met een zeker gevoel in één
Fiat 600e. Foto Simona Alampi
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto
Herinnert u zich de Fiat 600 nog?
Het was het iets grotere broertje
van de 500 met die ronde rug. De
nieuwe 600 is uiterlijk opnieuw de
grote broer van, maar zijn technische
genen heeft hij van andere
familieleden. Wij testten hem als
eerste.
Door Jaco Bijlsma
De 600 is in vele opzichten niet nieuw.
In de vorm van de 500L en X hebben
we eerder grotere varianten gezien
die voortborduren op het succes van
nuevo cinquecento. Deze 600 volgt die
auto’s in feite op. Ook de techniek is
niet nieuw, want die kennen we al
door en door van vele andere Stellantis
familieleden, zoals de Auto van
Jaar Jeep Avenger, maar ook de Peugeot
e-2008 en de Opel Mokka om er
nog maar eens twee te noemen. Ook
deze 600 heeft datzelfde EMP2-platform
en diezelfde aandrijflijn met een
156 pk sterke elektromotor die de
voorwielen aandrijft. Het accupakket
is eveneens identiek met een capaciteit
van 54 kWh, waarvan zo’n
dik 50 kWh bruikbaar is. Daarmee is
een maximale actieradius van dik
400 km mogelijk volgens de WLTPmeetmethode.
Fris ontwerp
Als we een rondje om de nieuweling
maken, zien we een fris ontwerp dat
goed aansluit bij de 500. Het front
heeft diezelfde kenmerkende koplampen
met die knipoog of zijn het
slaapkamerogen? Het totale design is
forser en strakker en ziet er trendy
uit, zelfs bijna premium. Net als de
500 is de 600 qua kwaliteitsuitstraling
dichter tegen catwalk-concurrent
Mini in al haar verschijningsvormen
aangekropen. Bovendien zijn de
bekledingsmaterialen en het kleurenpalet
nog rijker en modieuzer geworden.
Deze 600 mag zijn naam dan
lenen van de volksauto van toen, het
is heel erg een auto van nu die een bijzonder
veeleisend publiek tevreden
moet stellen. Luxe meerkeuze-menu’s
en connectiviteit is in deze klasse
net zo vanzelfsprekend als een latte
macchiato met rechtsdraaiende havermelk
en twee extra shotjes espresso
of een ristretto revolutionaire,
zo u wilt.
Functioneel en goedkoop
Gelukkig zijn de espresso en cappuccino
die in de jaren vijftig en zestig
van de vorige eeuw al vaste waarden
waren, er nog steeds. Meer dan een
halve eeuw geleden propten de mamma’s
en pappa’s hun bagage en kun koters
in zo’n 600 om de familie bezoeken
of op vakantie te gaan in eigen
land. Die auto’s waren toen vooral
functioneel en goedkoop basistransport
voor de massa. Deze nuova 600
moet dat dus geheel eigentijds ook
weer zijn, volledig elektrisch en toch
min of meer betaalbaar met een prijs
van net geen 36 mille. Daarvoor krijg
je dan een B-segment auto van 4,17
meter lang, met een wielbasis van
2,56 m. Daarmee is hij iets langer dan
de Avenger en ook de inhoud van de
bagageruimte is met 360 liter iets
groter dan die van de compacte Jeep.
De verschillen zijn echter te klein om
doorslaggevend te zijn.
De 600 moet de grotere en meer
praktische variant zijn op het 500-
thema. Met zijn vijf deuren is hij toegankelijker
en biedt hij toegang tot
een interieur dat voor deze compacte
klasse redelijk te noemen is. Voorin
heb je niets te klagen, achter kom je
wel wat beenruimte tekort als je 1,90
meter of langer bent; hoofdruimte is
er wel genoeg. Voor iets minder lange
volwassenen en kinderen is er beenruimte
genoeg. We hebben al eerder
opgemerkt: er zit wel degelijk verschil
in de interieurruimte van Stellantis
modellen op ditzelfde platform
en in deze klasse. De aloude proefrit
loont dus nog steeds om te kijken welke
auto in werkelijkheid het beste
past. Wat opvalt in de 600, net als in de
500, zijn de mooie materialen en het
hogere afwerkingsniveau als je hem
vergelijkt met zijn voorgangers. Ook
hier weer is de afstand tot de Mini
kleiner geworden, niet in de laatste
plaats omdat bij Mini vernieuwing
niet altijd vooruitgang betekende.
Het verschil in kwaliteitsbeleving zit
hem soms in kleine dingen; andere
plastics, een iets andere structuur of
net een andere stof of knoppenwerk.
En heel belangrijk natuurlijk: bijdetijds
infotainment dat goed kan omgaan
met je smartphone en met bedieningsmenu’s
en je ontzorgt in
plaats van frustreert.
Aandrijflijn
De afstelling van die universele aandrijflijn
hebben ze inmiddels wel onder
de knie, zou je zeggen na de ervaringen
met zoveel verschillende modellen.
Ook dat is niet
vanzelfsprekend, hoe makkelijk het
ook klinkt. Een goede elektrische
aandrijflijn onderscheidt zich door
een uitstekende doseerbaarheid. En
omdat bij elk model gewicht, stroomlijn
en uitrusting weer anders zijn,
vergt dat fijnafstemming. Bij de 600e
is de gekozen afstelling tevredenstellend.
De Fiat reageert niet nerveus op
het stroompedaal, maar komt beheerst
in beweging. De verschillen in
gasrespons in de rijstanden Eco, Normaal
en Sport zijn niet groot: in Eco
reageert hij wat terughoudender op
je stroompedaal, in Sport ietsje
scherper. Ook vertragen is niet misselijkmakend,
zelfs niet als je de B
keer zonder correcties een lijn te kiezen.
De prestaties zijn segmentconform
en met een topsnelheid van 150
km/h en 0-100 sprinttijd van 9 seconden
verstandig en vlot genoeg te noemen.
Wie braaf met het verkeer meetokkelt,
de linkerbaan mijdt en tempo
100 aanhoudt, zou de opgegeven 400
kilometer moeten kunnen halen. In
de stad claimt Fiat zelfs 600 kilometer.
Snelladen kan met maximaal 100
kW en is goed voor een koffiepauze
van een halfuur om van 10-80 procent
te laden. Als je tenminste af en toe
aanlegt bij de dure snellader. Thuis of
op kantoor laden kan met 11 kW voor
een veel lager tarief.
Eindoordeel
Al met al is de 600e een auto die Fiat
goed kan gebruiken en een behoorlijk
scherp aanbod in deze klasse is. De
auto oogt aantrekkelijk, is praktisch,
maar zou achterin iets ruimer mogen
zijn. Daar staat tegenover dat de bagageruimte
bovengemiddeld ruim is
voor deze klasse. Ook zijn de actieradius
en laadcapaciteiten op het niveau
dat je in de klasse mag verwachten.
Zijn prijs van 35.990 euro in combinatie
met zijn prestaties en
uitrusting maakt hem tot een concurrerend
aanbod.
SPECIFICATIES
Fiat 600e
Prijs: 35.990,-
Topsnelheid: 150 km/h
Acc. 0-100 km/h: 9,0 s
WLTP-verbruik gem.: n.b.
Accutype: lithium-ion
Accucapaciteit net./br.: 51/54,4 kWh
WLTP actieradius: 409 km
AC/DC-laden: 3,7/11/100 kW
Laadtijd 20-80%: 27 min.
Motor: elektrisch, synchr., perm. magneet
Max.vermogen: 156 pk (115 kW)
Max. koppel: 260 Nm
Transmissie: 1-traps reductieversn.
Aandrijving: voorwielen
AUTO