Woensdag 13. 03. 2024 REGIO 13
literaire hoek
Gedichten uit het Land van Zwentibold
Jack Jacobs. Archieffoto
Ermindo Armino
AUTO
ge lichaam, op Facebook:
Hij is waar hij is
later, ja later als ik in
jou woon, als je me rust geeft
in de duisternis
ik traag verwees
doop geen wijwaterkwast
in een zee van woorden
zeg niets, zwijg
maar schrijf gewoon
op steen of in hout
hij is waar hij is daar
waar hij altijd al is geweest
hij was stof van alles en iedereen
Zijn vrienden en zijn lezers gaan er
maar van uit dat Jack nog lang in het
land van Zwentibold mag verblijven.
We vieren de presentatie van de bundel
Uit het Land van Zwentibold met
een literaire middag, in aanloop naar
de presentatie van de bundel en de
uitreiking van het eerste exemplaar.
De schrijvers zijn Frits Criens, stadsdichter
Annemarie Gulikers van Sittard,
Jacques Smeets en Ton van
Reen. Zanger Ruud Verhoeven
brengt liedjes ten gehore. Tijd: zaterdag
16 maart, aanvang 14.00 uur. Inloop
vanaf 13.30 uur. Plaats: de voormalige
kerk van Schipperskerk, nu
Galerie Marieke van Marieke Russel,
aan het Sterre der Zeeplein 12 te
Schipperskerk-Papenhoven.
Het boek is een uitgave van de Stichting
MEG uit Sittard-Geleen.
In de Literaire Hoek besteden
verschillende Limburgse auteurs,
verenigd in de Werkgroep Limburgse
Schrijvers, wekelijks aandacht
aan lezen en literatuur in Limburg.
Vandaag: Ton van Reen over Leo
Herberghs en Jack Jacobs.
Autotest
Nio ET5 Touring is een Chinese veroveraar
huur dient te worden opgeteld, tot dik
80 mille voor een versie inclusief 100
kWh accu en wat opties. Maar het
liefst heeft Nio natuurlijk dat je ‘m via
hun eigen abonnementsmodel afneemt.
Dat kost afhankelijk van looptijd
en voorwaarden zo tussen de 900
en 1.200 euro per maand.
Eindoordeel
Mooie, complete, snelle en comfortabele
lifestyle-station van een merk
dat alles net even anders aanpakt. Betalen
voor rijke standaarduitrusting
en accuwisselconcept moet wel bij je
passen.
SPECIFICATIES
Nio ET5 Touring 100 kWh
Prijs: € 72.900,-
Topsnelheid: 200 km/h
Acc. 0-100 km/h: 4 s
WLTP-verbruik gem.: 21,6 kWh/
100 km
Accucapaciteit netto/bruto:
n.b./100 kWh
WLTP actieradius: 560 km
AC/DC-laden: 11/180 kW
Motor: v: asynchroonmotor/
a: synchroonmotor perm. magneet
Max. vermogen: 490 pk (360 kW)
Max. koppel: 700 Nm
Transmissie: 2x eentraps reductieversnelling,
4WD
Massa leeg: 2.185 kg
100 kWh accu uitgerold over het Nionetwerk,
dat met 180 in plaats van 125
kW kan snelladen.
De bagageruimte meet nu 490 liter
met een extra vak van 42 liter onder
de dubbele laadvloer. Een in drie delen
neerklapbare bankleuning is
standaard en met alle drie de delen
neer groeit de laadruimte tot 1.300 liter.
De beenruimte is onverminderd
geschikt voor de gemiddelde Nederlandse
volwassene, maar de achterbank
blijft vrij kort en is laag in de
auto gepositioneerd. De hoofdruimte
is met 17 millimeter verhoogd en
daarmee geschikt voor de meeste
volwassenen. De voorstoel is ten opzichte
van het stuur fractioneel lager
gezet, maar er mogen misschien nog
wel een paar centimetertjes vanaf.
Vanbuiten ziet de ET5 Touring er geslaagd
uit, met een premium uitstraling.
Het interieur is vergelijkbaar
met dat van zijn merkgenoten. Rustige
vormgeving, keurige afwerking en
een degelijke materiaalmix. Het infotainment
scherm is geüpdatet en
kent weer wat nieuwe functies en een
iets andere vormgeving. Het blijft qua
rekensnelheid en functionaliteit een
topper, maar de menustructuur is zo
uitgebreid dat het even duurt voordat
je ‘m door en door kent.
Met de selectie van de rijmodus kunnen
vermogensafgifte, onderstelkarakteristiek,
stuurgevoel en dergelijke
in de gewenste stand worden gezet.
De acceleratie varieert van lijzig
tot misselijkmakend snel, het onderstel
tussen zweverig week en quasisportief.
Met of zonder tegendruk, de
besturing blijft behoorlijk precies
maar vrij gevoelloos. De keuze voor
stabiliteit en comfort is de juiste voor
een auto als deze. De rijassistentiesystemen
leken weer wat beter te
functioneren op ons wegennet, met
gedurende een rit van drie uur eigenlijk
geen onvoorspelbare acties, terwijl
de rijstrook netjes op de gewenste
snelheid gevolgd werd.
Prijzen lopen uiteen van 51.900 euro
voor een 75 kWh-variant, waarbij een
maandelijkse bijdrage voor de accu-
Nio ET5 Touring.
Foto Eric van Vuuren
Vooralsnog kent aspirant-premiummerk
Nio een stroeve start in
Nederland, maar de ET5 Touring
zou wel eens beter in de markt
kunnen liggen dan de rest.
Door Dries van den Elzen
Na bijna een jaar aanwezigheid op de
Nederlandse markt, met binnenkort
vijf modellen in de line-up, is Nio de
status van nieuwkomer inmiddels al
lang en breed gepasseerd. Met name
het praktisch comfort in relatie tot de
prijs is bij Nio onverminderd ambitieus;
het merk concurreert immers
automatisch met het beste wat de gevestigde
orde te bieden heeft, omdat
kale instappers in het aanbod ontbreken.
Met de ET5 Touring heeft Nio
echter een troef in handen, omdat dit
momenteel de enige stationwagon in
z’n klasse is.
Met een lengte van 4,79 meter en een
wielbasis van 2,89 meter zit de ET5
Touring qua formaat tussen een Tesla
Model 3 en S in. De breedte van bijna
twee meter is exorbitant groot en
dat heeft alles te maken met het verwisselbare
accupakket dat ook in veel
grotere modellen moet passen. Er is
keuze uit een accu van 75 of 100 kWh,
wat resulteert in een WLTP-actieradius
van respectievelijk 435 en 560 kilometer.
Met de komst van de ET5
Touring wordt ook een nieuw type
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto
een plaats om te staan
ergens ben ik van marmer
op marmer gevallen
zolang al een vogel
tussen mijn armen
ergens zocht ik een boom
ergens zocht ik een grond
om te bestaan
In zijn nieuwe bundel schrijft Jack
Jacobs
over de Maas:
ik zwijg
in mijn hoofd wordt het stiller
de ruis wordt gedempt
in mijn hoofd wordt het lichter
de beelden worden gedoofd
mijn hoofd vult zich met leegte
vult zich met weldaad
ik hoor slechts mijn voetstappen
ik laat ze achter op jaagpaden
ze doen me goed
de ruis van de stroom doet me goed
ik ben de ruis, het water in de rivier
het reinigt me van geweld en wereld
mijn hoofd vult zich met leegte
vult zich met weldaad
ik voel mijn bestaan, hoor mijn stem
mijn woorden; ik zwijg
In veel gedichten, zoals Tussen twee
dorpen schrijft Jack Jacobs over de
aarde die hem zo dierbaar is, de aarde
die een van zijn liefdes is.
Tussen twee dorpen
die aarde daar, ja die aarde tussen
Het Limburgse landschap is altijd
een bron van inspiratie voor de Limburgse
dichters geweest. Een van de
groten onder hen, Leo Herberghs,
schrijver van wandelboeken zoals
Het Gehuchtenboek en Het Paadjesboek,
zijn de indrukken van het landschap
bezonken in zijn gedichten.
Jack Jacobs , van wie zaterdag, aan
het begin van de boekenweek de nieuwe
bundel Uit het Land van Zwentibold
wordt gepresenteerd, sluit naadloos
bij Herberghs aan, maar op zijn
geheel eigen wijze.
Leo Herberghs schrijft:
dorp
het dorp ronselt zijn sterren
uit opengewaaide windstreken
veren en oude roersels
verdonkeren bomen en maanlicht
paarden zoeken hun spaarzame
sporen tussen de hagen
er loopt in het land een verloren
nooit meer te vinden water
----
ergens
ik kwam ergens vandaan
ergens zocht ik verblind
zomerjurken over de straten, ze kijkt me
minzaam aan, ik draag haar in mijn armen
tijden van toen en nu doen zich gelden
klemmen lieflijk mijn ziel, eenvoud als
een weldaad in deze aandoenlijke aarde
zie ze vandaag liggen onder de zon
---
Onlangs schreef Jack, die nogal
eens sombert over zijn wat onwillidie
twee dorpen, als twee kastelen
is mij zo dierbaar, zij is mijn oorsprong
mijn eerste adem, mijn eerste licht
ze vult me, vult me met veel genoegen
daar tussen Guttecoven en Limbricht
hoeveel kaarten zijn gelegd, hoeveel leer
onder mijn schoenen vandaan gezwierd
hoeveel liefde gevonden en verloren
ze gaat er fraai gewelfd in opwaaiende
DOOR TON VAN REEN