Hé Fietser, deel jouw mening over de doorfietsroute en maak kans op een
VVV-bon van 100,- euro.
Marcel Bonten fietst in de omgeving van
Elsloo en Sittard en geniet hier met volle
teugen van. Wij ontmoetten hem toen
hij reageerde op een fiets-challenge. Hij
schreef: “Mooi initiatief! Zeer zeker de
moeite waard! Niet voor mij, want ik heb
vorig jaar mijn tweede auto verkocht en ga
nu met een speed pedelec naar mijn werk.”
Deze enthousiaste reactie ontvingen we
van Marcel tijdens de deelnemersoproep
voor #30dageninhetzadel challenge. Vanwege
gezondheidsproblemen werd het
voor Marcel belangrijk om meer te bewegen.
Hij maakte de stap om met de fiets
naar het werk te gaan. Eerst met een e-bike
en nu met de speed pedelec.
De overstap
Marcel: “Nadat ik een bypass-operatie had
ondergaan werd bewegen en letten op mijn
gezondheid voor mij een belangrijk punt. Met
de fiets naar het werk gaan is voor mij een goed
alternatief voor de sportschool. Het is gratis
en ik geniet van de mooie omgeving. Zo kan ik
echt met volle teugen ervan genieten als er een
ree in de wei staat of eekhoorntjes over de weg
rennen. Het weer is bijna nooit een reden om
niet te gaan fietsen. Alleen als er bijvoorbeeld
Rijd jij al MONO door de Limburgse straten?
Doneer je fiets in jouw eigen omgeving
een dik pak sneeuw ligt.”
Waarom een speed pedelec?
“Tijdwinst is de belangrijkste reden. Op een
gewone e-bike kostte de reis het mij ruim 40
minuten. Daarmee moest ik rekening houden
in mijn planning. Nu ben ik in 20 minuten
op mijn werk, vaak net zo snel als mijn collega’s
die met de auto komen,” vertelt hij. “Zeker
nu ik de doorfietsroute van Sittard naar
Maastricht kan gebruiken, kan ik bijna overal
doorfietsen. Je moet wel alert blijven. Je fietst
op hoge snelheid. Andere weggebruikers verwachten
niet dat een fietser een snelheid heeft
van 35-45 kilometer per uur. Ik rij dan ook heel
oplettend en ben me bewust van mijn omgeving.”
Tweede auto verkocht
Marcel vervolgt: “Onze tweede auto werd
alleen nog in het weekend gebruikt om de
Foto: Aron Nijs
boodschappen te halen. We besloten hem te
verkopen. De opbrengst heb ik geïnvesteerd in
een nieuwe speed pedelec. Goedkoop zijn ze
niet, maar het is de investering zeker waard. Ik
heb gekozen voor een Stromer ST3 Pinion met
ABS, de Tesla onder de speed pedelecs: degelijk,
mooi en voorzien van de nieuwste snufjes/
technieken. Gaat er iets stuk of het is tijd
voor een onderhoudsbeurt, dan bel ik de dealer
en wordt de pedelec opgehaald. Tijdens dit
onderhoud krijg ik van de dealer zolang een
gelijkwaardige leenfiets (gratis!). Dat noem ik
nog eens service. Pechhulp onderweg zit bij de
verzekering.”
Krijg je al zin om op
de fiets te springen?
Laat je inspireren
en lees verder via de
QR-code:
Veilig fietsen wordt steeds belangrijker,
zeker met het groeiende
aantal fietsers dat op de
e-bike stapt. Is jouw fiets op orde
voor het nieuwe fietsseizoen?
Draag je de juiste helm? Hoe vergroot
je jouw zichtbaarheid voor
anderen verkeersdeelnemers?
De overstap
Lees de artikelen op de website
van Maak De Beweging en kijk
wat je zelf kan doen om je veiligheid
op de fiets te vergroten.
Wees #posifiets!
Check de link via de QR-code:
Fiets jij regelmatig via doorfietsroute
Sittard-Maastricht of doorfietsroute
Beek-Elsloo-Chemelot? Dan vragen wij jou
om mee te doen aan dit onderzoek. Het is
een eerste meting van de huidige situatie:
de nulmeting. Als alle hoogwaardige
fietsroutes klaar zijn vindt er een vervolgonderzoek
plaats naar de effecten van de
veranderingen
Waarom een doorfietsroute?
Deze snelle fietsroutes zijn bedoeld voor
langeafstandsverkeer. Via de speciale routes
kunnen fietsers sneller, comfortabeler en
veiliger gebruik maken van de bestaande
fietsinfrastructuur. Als meer mensen de auto
(vaker) laten staan voor hun woon- werkreis
zorgt dat voor minder files en minder
CO2-uitstoot. En dat draagt weer bij aan een
blijvend betere bereikbaarheid en betere
leefbaarheid. Extra bewegen heeft bovendien
een positief effect op
de gezondheid.
Doe mee!
Vertel ons hoe jij de
doorfietsroute vindt.
Scan de QR-code en
neem deel aan de
enquête!
Wat is MONO?
Je had misschien
al een
vermoeden,
en al helemaal
als je aan het
woord ‘’monopolie’’
denkt.
De betekenis
van ‘’mono’’ is (in het Grieks) ‘’één of
alleen’’. Wat vragen we dan van je op
de weg? We willen dat je met één ding
bezig bent op de weg. Als je rijdt, houd
je je aandacht op één ding en dat is het
verkeer.
Opletten graag
Ook bij #posifiets vragen wij regelmatig
aandacht voor deze boodschap. Als je veilig
fietst, houd je je handen aan het stuur. Hoe
dan ook... onthoud: rij MONO in jouw auto
én fiets MONO. Bedankt!
Veiligheidscampagne
Handig om te weten: MONO is een onderdeel
van één van de verkeersveiligheidscampagnes
van het ministerie van Infrastructuur
en Waterstaat (IenW) en zijn partners.
Lees meer via de
QR-code:
Foto: Aron Nijs
In een eerdere VIA-editie somden wij alle
inleverlocaties op als het gaat om gebruikte
fietsen. Wil jij jouw fiets voor een goed
doel inzetten? Een kind blij maken met
een nieuwe fiets (waarbij jouw oude exemplaar
diende als materialenbron)? Weet
dan: er is nóg een inleverlocatie voor ‘Doneer
je gebruikte fiets’ in Geleen.
Waar lever je je fiets in, in Geleen?
Je kunt je gebruikte fiets nu doneren bij De
Werkhal bij de Wagenaarflat in Geleen-Zuid;
een samenwerking met De Tuinen van Zuid,
Vidar in de wijk en Zo wonen.
En dan?
Jouw fiets wordt opgeknapt door medewerkers
van Cycle Hub en door een samenwerking van
Gemeente Sittard-Geleen en Stichting Leergeld
uitgedeeld aan een kind dat anders geen
fiets ter beschikking heeft.
Meer weten?
Wil je je fiets inderdaad
doneren en een
ander blij maken?
Open dan de website
via de QR-code:
Nu al zo’n 8.000 km gereden en het blijft ontzettend leuk
Wil jij meer weten over veilig fietsen?
Doe mee aan de trend en rijd elektrisch!
Dat de elektrische auto populair is werd
eind februari bevestigd door cijfers van de
RAI Vereniging en de Bovag: inmiddels rijden
in Nederland ruim 350.000 elektrische
auto’s. Niet voor niets staat een derde van
alle Europese laadpalen in Nederland.
Publieke laadpunten
Ook in de Westelijke Mijnstreek wordt hard
gewerkt aan de realisatie van publieke laadpunten
om tegemoet te komen aan de groei
van het elektrisch vervoer. EV-rijders kunnen
in Sittard-Geleen bij 248 laadpunten terecht,
in Stein bij 64, in Beekdaelen bij 53 en in Beek
bij 48. Tot eind 2024 komen daar in Sittard
respectievelijk 200 laadpunten bij, in Stein 30,
in Beekdaelen 92 en in Beek tot eind 2025 104
laadpunten.
Voldoende laadpunten in parkeergarages
Daarnaast is het belangrijk dat er ook voldoende
laadpunten komen in parkeergarages. Om
te zorgen dat nieuwe laadpunten hier veilig
worden aangelegd, moeten nieuwe laadpunten
aan nieuwe voorwaarden
voldoen. Dat
heeft gevolgen voor eigenaren
en beheerders
van garages. Lees hier
verder: