Woensdag 27. 03. 2024 3
Kerkrade
‘Maachs du och waal ins
ing jool mit d’r bulles?’
groente fruit fruitmanden
verse salades maaltijden
Lekker en Gezond:
Voor de liefhebber:
Hollandse Asperges en
Hollandse Aardbeien.
Slahartjes
per 6 stuks verpakt € 3,99
Hollandse Komkommers
per stuk € 0,99
Gemengde sla
100 gram € 1,25
Rode druiven pitloos
500 gram € 3,49
Perssinaasappels
20 stuks € 2,99
Mijnstreek
Column
Kerkrade
Kabouterwandeling
op paasmaandag
Alles voor een heerlijke Pasen:
Wendy’s amb. koude schotel 200 gram &
Spitskool salade 150 gram &
Amsterdamse salade 150 gram
samen voor € 5.99
Grieksesalade 150 gram &
Kipssalade 150 gram &
Appelselderij 150 gram
samen voor € 3.99
Verse fruitsalade
100 gram € 1,29
Aspergesoep
hele liter € 5,99
Quiche met kippenragout en brie
per stuk € 5,99
Kippenragout
per 500 gram € 6,95
Aardappelgratin
500 gram € 2,49
Geldig t/m zaterdag 30-3-2024
Piusstraat 14 - 6467 EH - Kerkrade Tel. 045-5424875
(open dinsdag t/m zaterdag) www.desterappel-kerkrade.nl
Landgraaf
‘Ich hot van Limburgquiz’
Theater Landgraaf
van € 21,90 tot € 100,80
Vandaag in de VIA
de special
Voorjaar in Limburg
mediahuislimburg.nl
REGIO
In het kader van de Natuurverbindersmaand,
die van 25 maart tot 26
april in Limburg plaatsvindt, houdt
IVN Wormdalkids op paasmaandag
1 april een zogenaamde kabouterwandeling,
speciaal bedoeld
voor kinderen in de leeftijd van 2 tot
7 jaar.
Tijdens de tocht van ongeveer 3 kilometer
over een kabouterpad, komen
de jonge deelnemers meer te
weten over biodiversiteit.
Aanmelden voor deelname kan tot 29 maart
via: ivn.wormdalkids@hotmail.com.
Na het succes van de muziekquiz,
vindt in Theater Landgraaf op zondag
21 april de Ich hot va Limburgquiz
plaats. Het vragenspel gaat
over alles wat met onze provincie
heeft te maken: de geschiedenis, de
actualiteit, sport, algemene kennis
en muziek. „Het is een middag vol
grappen en uiteraard een gezonde
dosis spanning”, zo laat het theater
weten. Quizmaster is John Van
overmeere. De aanvang is om 14.30
uur. Een ticket kost 9,50 euro.
Meer informatie: www.theaterlandgraaf.nl.
Elke dag lokaal nieuws!
Wil jij het laatste nieuws uit
jouw regio elke dag in je mailbox
ontvangen? Meld je dan aan
voor onze lokale nieuwsbrief op:
» delimburger.nl/nieuwsbrief
Een van de dingen die oud-schoolmeester
en voormalig fotograaf
Wim Smeets zich voornam toen hij
met pensioen ging, is dat hij zich in
ging zetten voor het behoud van de
Limburgse taal en cultuur. Om kinderen
spelenderwijs met het dialect
in aanraking te brengen ontwikkelde
hij vorig jaar een memoryspel
met plaatjes en Limburgse woordjes.
In oktober brengt hij een Kerkraads
kwartetspel uit.
Roda
Afgelopen vrijdag stond Smeets
voor groep acht van basisschool
Bleijerheide. In een les waarin
hoofdzakelijk plat gesproken werd,
nam hij de kinderen mee in hun directe
omgeving. Heintje groeide op
Kerkrade
Maarten Oversier
geeft lezing in theater
Maarten Oversier vertelt op zondag
21 april in Theater Kerkrade het verhaal
Thuis in het Voorouderlijk Huis.
Dat gaat over de verbinding met onze
voorouders. Oversier is regresssie-
en reïncarnatietherapeut en auteur
van Bestaansrecht.
„Ongeveer 27 jaar praktijkvoering
als reïncarnatietherapeut met ruim
zestienduizend sessies, brachten
vele inzichten met zich mee. Eén van
de belangrijke is dat onze voorouders
nog steeds van grote invloed zijn op
onze huidige levens. Tegelijk weten
we gemiddeld maar weinig van wat
hen werkelijk ooit beroerden”, aldus
de auteur. Aanvang 13.00 uur.
Voor informatie en tickets: www.plt.nl.
in de straat vlakbij de school en iets
verderop staat schacht Nulland.
„De longen van de mijnen, waarin
onder anderen koempel Sjeng werkte.”
Ook het WMC en Roda zitten in
de presentatie van Smeets. Een jongen
klapt in zijn handen als de naam
van de voetbalclub valt. Hij wijst
naar voren: „We hebben iemand in
de klas die bij Roda voetbalt.” De dialectdocent
haakt erop in: „Maachs
du och waal ins ing jool mit d’r bulles?”
Wie meerdere talen spreekt, zorgt
ervoor dat de hersenen groter worden,
weet Smeets. Dan passen er
ook meer woordjes in. Dat geldt
voor het meisje achterin de klas dat
Servisch spreekt en de jongen voorin
die het Papiamento machtig is.
„Maar dus ook voor kinderen die
plat kunnen.”
Dat zijn er niet veel vandaag, reageert
Smeets na afloop enigszins
geschrokken. Het waren er ongeveer
vijf die het echt spreken en nog
vijf die het verstaan. „Ik had verwacht
dat het er meer zouden zijn.
Nu besef ik des te meer dat het belangrijk
is om deze lessen te geven.
Schrijf maar op dat andere scholen
mij ook kunnen bellen om langs te
komen.” Onder andere Jayden Radermacher
en Yori Theunissen
heeft Smeets vandaag al een beetje
weten te prikkelen. Jayden spreekt
thuis geen dialect, maar heeft vandaag
toch wat woordjes opgepikt.
„Aadië wa”, klinkt het. Yori spreekt
zelf geen dialect, maar verstaat het
goed. „Mijn moeder probeert ons
het Kerkraads een beetje te leren.
Misschien ga ik wat meer met haar
oefenen.” Wat ze verder nog tegen
hun ouders vertellen als ze straks
thuis komen? „Over het WMC en
dat er in de mijnen vroeger veel geld
verdiend werd waarmee de kinderen
konden gaan leren”, vertellen de
twee kort nadat Smeets de laatste
woorden van de les uitspreekt:
„Wees gegroet, d’r Wim is voet.”
Steeds minder kinderen leren
Limburgs spreken. Daarom zet
pensionado Wim Smeets zich in
voor het behoud van de Limburgse
taal. Afgelopen vrijdagochtend
deed hij dat met een speciale
dialectles in groep acht van
basisschool Bleijerheide.
Door Yuri Meesen
Wim Smeets tijdens de dialectles.
Foto Bas Quaedvlieg
Raymond Clement
De cultuur wordt aan haar lot
overgelaten, betoogden Kay Simons
uit Heerlen en Yorick Wagenaar uit
Landgraaf. Twee midden dertigers
actief als organisatoren in de
muziek. In de muziekscene, dien ik
dan te schrijven. Binnen de Drum
& Bass-scene is het wel zo gepast
mij te bedienen van hedendaags
taalgebruik. Vandaar, de Drum &
Bass-scene. Scene, leg ik dan voor
alle zekerheid maar uit voor
mensen die de Seine voor het
laatste maal in Parijs hebben
gezien, staat voor omgeving, groep
en stijl. ‘De cultuur wordt aan haar
lot overgelaten’, is hun stelling. Ik
denk dat de heren daar een
belangrijk punt hebben. Kleine
festivals krijgen steeds minder
subsidie of anderszins ondersteuning
en worden te klein om te
bestaan. Met als gevolg, dusdanig
oplopende kosten, zodat men zich
alleen nog een drum en een bas
kan permitteren. Voor andere
instrumenten is geen financiële
ruimte.
Toegegeven, mijn muzikale
ontwikkeling is ergens in de late
jaren 80 tot stilstand gekomen en
het informerend artikel, bracht ook
dit fossiel naar de eenentwintigste
eeuw. Drum & Bass staat voor een
brede familie aan dancemuziek die
zich kenmerkt door snelle breakbeats
en stevige basslijnen. Onder
Drum & Bass categoriseren we
ook: jump up, jungle, neurofunk en
liquid. Die laatste stijl lijkt me lastig
om een vast programma om heen
te organiseren. Liquid loopt zo uit
de hand.
De heren hebben meer dan een
punt. Afnemende subsidie opbrengsten
en het daarmee verdwijnen
van het kleine en experimentele,
dwingen de liefhebbers naar
groot, gemiddeld en mainstream.
Grote festivals waar de vele
voorschriften zich vertalen in
stevige entreeprijzen. Die prijs is
nodig in het verdienmodel omdat
ergens in onze verwarring, het idee
is ontstaan dat kunst kostendekkend
moet zijn. Festivalisering.
Een trend die we breder zien dan
alleen binnen muziekscene.
Theater, beeldend, musical, zang,
maar ook de carnavalstradities
worden erdoor geraakt.
Is festivalisering dan slecht?
Geenszins. Grote groepen mensen
komen in aanraking met het
gebodene. Echter het stoppen of
verschralen van subsidies beschadigt
direct de kraamkamer van de
kunst. Nieuwe stijlen, vormen en
richtingen worden klein geboren.
Dat prille begin verdient steun,
voeding en licht. Zoals elk pril
begin het verdient gekoesterd te
worden. Kunst ontstaat uit verwondering.
Laten wij, wij zangers,
spelers, muzikanten en schrijvers
ons blijven verwonderen. Laten we
naast groot spelen, klein blijven
voeden. Zoals Kay & Yorick. De
middelen zullen volgen.
REAGEREN?
redactieparkstad@delimburger.nl
Festivalisering