Woensdag 05. 04. 2023 13
MOTOR
Motortest
Ouderwets cruisen met de Super Meteor 650
De Super Meteor is de grote broer
van de Meteor 350. De eenpitter Meteor
350 heeft twintig pk; de ‘Super’
heeft er 47 en ook dubbel zoveel trekkracht.
Daarvoor leent deze grote
broer de tweecilinder van de Royal
Enfield Interceptor, die in 2018 op de
markt kwam en met name door het
blok en de gunstige prijs meteen een
succes was. Daarop moet de Super
Meteor meeliften, zo is de bedoeling.
Alleen; de ooit zo populaire cruisermarkt
is inmiddels compleet verschrompeld.
Zeker als het gaat om de
lichtere cruisers. De de Super Meteor
moet wel een kaskraker worden,
zo wordt door Royal Enfield nadrukkelijk
gemeld bij de introductie in
Marseille waar voor het eerst op de
motor mag worden gereden door de
Europese motorpers. Royal Enfield
noemt de Super Meteor een ‘midsize
cruiser’. Van 1956 tot 1962 maakt het
van oorsprong Engelse merk een Super
Meteor 700, dus helemaal nieuw
is dit segment niet voor Royal Enfield.
Al begeven ze zich nu wel op onbekend
terrein, zo wordt meteen eerlijk
toegegeven bij de introductie.
Als je de Super Meteor onder het vergrootglas
legt, dan ziet deze retro
cruiser er volwassen uit. De motorfiets
is keurig netjes afgewerkt. De
koppeling en remhendels zijn eenvoudig
te verstellen en de aluminium
blokken op het stuur waarin onder
meer de draaischakelaars zitten om
de tweepitter te starten geven een
chique uitstraling.
Er lijkt nergens op bezuinigd te zijn,
behalve misschien op de banden,
maar daarover later meer. Het dashboard
is uiterst simpel; een snelheidsmeter,
benzinemeter, tripmeter
en een klokje. Dus geen toerenteller
of andere elektronica, al beschikt de
Super Meteor wel standaard over
een navigatie. Deze zogenoemde
‘Tripper’ is uiterst simpel; met pijltjes
geeft die de richting aan als deze
verbonden is met een speciale appje
op je telefoon. Eenvoudig, maar het
werkt wel. En dat geldt voor alles op
deze 241 kilo zware cruiser uit India.
De zit is recht, comfortabel en ontspannen.
Dat geldt voor zowel wat
langere mensen als voor motorrijders
met kortere benen. Als je kiest
voor de meest luxe uitvoering betaal
je 500 euro extra, maar daarvoor
krijg je wel een comfortabeler zadel,
Technology that moves you.
Met de geëlektrificeerde 2e paasdag Kia modellen.
geopend
van 10:00
tot
17:00 uur
Is het je ooit opgevallen dat technologie ons leven zo makkelijk en
comfortabel kan maken dat we nauwelijks nog in beweging komen?
De volledig elektrische en (plug-in) hybride modellen van Kia zijn
ontworpen om beweging in welke vorm dan ook aan te moedigen.
Om je te stimuleren erop uit te trekken en nieuwe inspiratie te
vinden.
VDNS Hansen
Keizersveld 2, Venray,
Tel: 0478 - 514 315 | kia-vdns.nl
VDNS Venlo
De Sondert 12, Venlo,
Tel: 077 - 333 30 77 | kia-vdns.nl
Kijk voor meer informatie op kia.com of vraag ernaar bij jouw Kia-dealer. Wijzigingen en drukfouten voorbehouden.
rugsteuntje, windscherm zonder turbulentie
en is je motor ook nog gespoten
in twee kleuren waarbij te kiezen
is uit een combinatie met groen,
blauw en rood. Daarnaast is het embleem
opgelegd op de tank waardoor
de motor een nog chiquere uitstraling
krijgt. Kies je de standaard-uitvoering,
dan betaal je 9499 euro.
In India hebben ze gelukkig niets aan
de tweepitter veranderd, want dat
blok is onwaarschijnlijk soepel en
meer dan krachtig genoeg voor dit
type motor. Ook als je een sportieve
rijstijl hebt, wat eigenlijk niet van toepassing
is op een cruiser. Maar tijdens
de testrit rond Marseille werd
op de bochtige route stevig gas gegeven.
De motor hield zich prima,
stuurde ondanks zijn redelijk forse
gewicht erg strak voor een cruiser,
schakelde soepel en ook de Bybreremmen
hielden zich prima. Alleen
de Ceat Zoom Cruze banden hadden
wat moeite met deze stevige rijstijl.
Deze Enfield verdient eigenlijk ook
een betere kwaliteit banden dan dit
rubber uit India.
Dat de motorfiets relatief zwaar is,
komt door het imposante forse blok
en het feit dat er weinig plastic op zit.
Want vrijwel alle onderdelen zijn van
metaal, waardoor deze Meteor ook
degelijk aanvoelt. De Super Meteor is
is gemaakt om lekker ontspannen te
rijden en te genieten van de omgeving
en de motor. Dat kan heel goed op
deze nieuwe Royal Enfield met zijn
volwassen, maar toch beschaafde geluid
uit zijn lange ‘knalpijpen’.
Eindoordeel
Zou de Indiase fabrikant met deze
klassiek ogende motor een bijna vergeten
segment echt nieuw leven inblazen?
Het zou zo maar kunnen. Je
koopt in ieder geval veel motor voor
nog geen tien mille waarop zowel een
beginner als ervaren rijder veel plezier
aan kan beleven.
Meer informatie: www.royalenfield.com.
Royal Enfield probeert vervlogen
tijden nieuw leven in te blazen met
de Super Meteor 650. In de jaren
zestig en zeventig waren dit soort
cruisers enorm populair. Als het
aan de Indiase motorbouwer ligt
keert die tijd een beetje terug.
Door Michiel Snik
Royal Enfield
Super Meteor 650.
Foto Royal Enfield
Kijk voor meer auto- en motor nieuws op
» delimburger.nl/economie/auto