Woensdag 03. 04. 2024 13
Ze benadrukt dat haar boekhandel
geen keihard commercieel bedrijf is.
„Ik ben er de hele week mee bezig,
werk vier dagen in de winkel, Liesbeth,
mijn medewerkster, is er drie
dagen. En dan zijn er nog zo’n 25 vrijwilligers
die zich niet alleen met literatuur
bezighouden, maar ook met
noodzakelijke karweitjes als ramen
lappen of oud papier wegbrengen.
We hechten zeer aan gezelligheid en
iets extra’s bieden. Denk ook aan onze
hoek met spellen en legpuzzels van
‘Steven de Puzzelprins’ of de afdeling
platen en cd’s van ‘Gong’. Mensen
vinden hier van alles, komen ook gewoon
voor een praatje.”
Anderhalf uur voordat de boekenborrels
beginnen, vindt er in de zaak
een metamorfose plaats. Tafels en
boekenkasten worden opzij geschoven,
het achterdoek opgehangen, podium
en zitbank vrijgemaakt.
Vanachter een kamerscherm komen
stoeltjes tevoorschijn, waarna het literair
programma kan beginnen.
Wiel: „Onze redactieleden bereiden
het voor. Iedereen levert ideeën aan.
Zo ontstaat een gevarieerd programma,
waarin vooral schrijvers uit de
regio centraal staan. Die komen
graag, want we bieden gezelligheid,
een warm en geïnteresseerd publiek
en de zekerheid dat hun boek door de
interviewer is gelezen. Iets dat tegenwoordig
niet meer vanzelfsprekend
is.”
REGIO
literaire hoek
Borrelen met boeken is literair genieten
In de Literaire Hoek besteden
verschillende Limburgse auteurs,
verenigd in de Werkgroep Limburgse
Schrijvers, wekelijks aandacht
aan lezen en literatuur in Limburg.
Vandaag: Peter Lenssen over
literaire boekenborrels.
In Heerlens boekhandel Van der velden
van Dam werd onlangs de maandelijkse
boekenborrel gehouden. Een
‘preuvenement’ voor literatuurliefhebbers.
Interviews en besprekingen
van boeken: om je vingers bij af te likken.
Deze keer ging het over het rivierfenomeen
Maas, een debuutroman
over de wreedheid van het zeventiende
levensjaar, en enkele
boeken over carnaval.
Vijf jaar bestaat de boekhandel dit
jaar, een droom die uitgroeide tot een
geliefde ontmoetingsplek voor literatuurliefhebbers,
kunst- en muziekminnaars.
Ik zit achter in de winkel
aan een lange tafel samen met eigenaresse
Monique van Dam én Wiel Beijer,
oud-journalist en inspirator van
boekenborrels, boekpresentaties en
de tentoonstellingen, die in het souterrain
worden gehouden.
Wat bezielde Monique om een boekhandel
te beginnen in een tijd waarin
mensen door woordblindheid lijken
te zijn geslagen? Monique: „Mijn liefde
voor literatuur werd op de middelbare
school gewekt door docent Ben
van Melick. Zijn bespreking van Elias
gehouden ten bate van een nabijgelegen
hospice. Monique: „We organiseerden
een paar boekenborrels om
te onderzoeken of een boekhandel in
Heerlen kans van slagen had. Er
bleek enorm veel animo. De mogelijkheid
van een lening bij het Cultuurfonds
van de Triodosbank trok me
over de streep. Het koffiezetapparaat
en de wijnglazen heb ik vervolgens uit
mijn oude bistro meegenomen.”
of het gevecht met de nachtegalen van
Maurice Gilliams staat me nog bij.
Een prachtig boek. Ben is hier trouwens
bij veel literaire activiteiten betrokken.”
Ook Wiel werd al vroeg door de literatuur
gegrepen. Wiel: „Reeds op 17-jarige
leeftijd gaf ik een dichtbundel in
eigen beheer uit, en voordat ik als
journalist bij De Limburger aan de
slag ging, werkte ik in een boekhandel.
Schrijven is voor mij nog steeds
een passie. Een van de redenen om
met mijn wandelprogramma bij RTV
Parkstad te stoppen, was mijn voornemen
eindelijk eens vaart te maken
met het voltooien van een roman.”
Beiden kennen elkaar van Madame
van Dam, de bistro die Monique bestierde
voordat ze zich in het boekenvak
verloor. In de bistro werden regelmatig
boeken- en kunstveilingen
Wiel Beijer en Monique van Dam.
Foto Peter Lenssen
DOOR PETER LENSSEN
AUTO
Autotest
Peugeot e-308 SW klaar voor broedertwist
Het interieur is stil en hij rijdt grotendeels
hetzelfde als de andere varianten.
Met 156 pk en 270 Nm heeft hij
aan sprintkracht geen gebrek, maar
vooral de souplesse en het gemak
waarmee hij versnelt passen heel
goed bij het ontspannen rijkarakter
van de 308. Het kleine stuur vraagt
weinig kracht en biedt voldoende
precisie. Maar weet dat de Opel Astra
Sports Tourer Electric de betere deal
is van de twee.
Eindoordeel
Vooral kansrijk door het beperkte
aantal concurrenten. Verder bepaald
geen wonder der range of laadtechniek,
maar wel een verfijnde, ruime
en aantrekkelijke elektrische stationwagon.
SPECIFICATIES
Peugeot e-308 SW Allure
Prijs: € 44.885,--
Topsnelheid: 170 km/h
Acc. 0-100 km/h: 10,0 s
WLTP-verbruik gem.: 12,5 kWh/100 km
Accucapaciteit net./br.: 51/54 kWh
WLTP-actieradius: 409 km
AC/DC-laden: 11/100 kW
Motor: synchroonm. met perm. magneet
Max.vermogen: 156 pk (115 kW)
Max. koppel: 270 Nm
Transmissie: 1-traps reductieversnelling
Massa leeg: 1.691 kg
netto 51 kWh-accu een range van 409
kilometer mogelijk moet maken.
Aan de Costa Dorada konden we in
vrijwel ideale omstandigheden een
korte testrun doen met de e-308 SW.
Bij een graadje of twintig haalden we
met een rustige rijstijl 17,0 kWh per
100 kilometer en dat komt overeen
met een range van 300 kilometer.
Veel meer zit er niet in en reken erop
dat daar in koude omstandigheden
nog een flinke hap uitgaat. Is de accu
leeg, dan breekt deze Peugeot geen
records in deze prijsklasse. Laden
kan hij aan de AC-paal met 11 kW en
maximaal met 100 kW aan de snellader
als de condities dat toelaten. De
elektrische stationwagon heeft namelijk
geen functie om de batterij
voor te verwarmen om ook bij lage
temperaturen de opgegeven 30 minuten
laadtijd van 20 tot 80 procent
state of charge te garanderen. Onze
ervaring met dit platform is dat het in
kille omstandigheden aanzienlijk
minder presteert. Niet alleen aan de
snellader, maar ook als het op de actieradius
aankomt. De genoemde MG
heeft voor minder dan veertig mille
een grotere accu en in de praktijk een
bereik van meer dan 360 kilometer.
Wel is de e-308 een praktische stationwagon
met een opvallende vormgeving
en een aansprekend gestileerd
interieur. Keurige materialen,
fijne stoelen en een multimediasysteem
Peugeott e--308 SW..
FFoottoo Tiibboo/Thhee Goooodd Clliicckk
dat redelijk functioneert. Op de
achterbank biedt hij heel veel been-
en hoofdruimte om zijn rol als praktische
gezinsauto overtuigend te vervullen.
De zitting van de bank is niet
heel lang, maar er is voldoende steun
voor een prettige zitpositie.
De kofferbak van de e-308 SW heeft
een inhoud van 548 liter en met de
bank neergeklapt is dat uit te breiden
tot 1.574 liter. Daarmee is hij flink groter
dan de MG 5 Electric. De Peugeot
is ongeschikt als trekauto, want hij
mag niets trekken. Hij weegt bijna
1.700 kilo en al dat gewicht wordt beheerst
met behoorlijk wat veerspanning,
waardoor hij een stuk strakker
is dan een gewone versie.
De elektrische stationwagon komt
nog niet veel voor. Daar liggen
kansen voor de Peugeot e-308 SW.
Dan moet hij wel af rekenen met
zijn Duitse broer van Opel.
Door Peter Hilhorst
MG, Nio, Opel en Peugeot nemen wel
de moeite om een geëlektrificeerde
variant van het praktische koetswerk
te leveren. Nio opereert duidelijk in
een hoger prijssegment met de ET5
Touring, maar MG is met de 5 Electric
wel een concurrent voor de Peugeot.
Alleen is die Chinees compacter,
meer basic, heeft hij een grotere accu
en is de MG duizenden euro’s voordeliger.
Die moet minimaal 44.885 euro
opbrengen, waarvan nog wel 2.950
euro overheidssubsidie afgaat in het
geval van een particuliere aankoop.
De elektrische 308 hatchback heeft
een 1.300 euro lagere prijs.
De SW is er als Allure en GT, waarbij
de laatste extra luxe en uiterlijke verfraaiingen
levert. De e-308 SW is
grofweg 3.500 euro duurder dan de
technisch identieke Opel Astra
Sports Tourer Electric. Die zit iets
minder royaal in zijn spullen en heeft
een eenvoudiger interieur, maar levert
eigenlijk hetzelfde. Die staat net
als de Peugeot op het EMP2-platform
van Stellantis. Dat betekent 156 pk en
270 Nm op de voorwielen, terwijl een
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto