Woensdag 17. 04. 2024 REGIO 13
De omslag van het laatste boek van David van Reen dat zaterdag, acht jaar na zijn overlijden, wordt gepresenteerd
in het Wereldpaviljoen in Steyl. Foto David van Reen
AUTO
Het laaiend vuur
van David van Reen
In de Literaire Hoek besteden
verschillende Limburgse auteurs,
verenigd in de Werkgroep Limburgse
Schrijvers, wekelijks aandacht
aan lezen en literatuur in Limburg.
Vandaag: John Hölsgens over
David van Reen.
Autotest
Het probleem van de vernieuwde Corsa Electric
te van het pre-faceliftmodel, is een
startprijs van 35.000 euro nog altijd
niet mals. De nieuwe, 156 pk sterke
Long Range-versie kost zelfs 38.000
euro. Voor dat geld koop je ook een
MG 4 Luxury en voor minder dan 30
mille mag je jezelf BYD Dolphin-eigenaar
noemen. Bovendien heeft Stellantis
genoot Citroën zojuist de ë-C3
onthuld, een vermoedelijke verkoophit
die je voor iets meer dan 24.000
euro zo’n 320 kilometer ver brengt.
Eindoordeel
De Opel Corsa Electric heeft een facelift
ondergaan met een verbeterde
elektromotor en actieradius. Het
blijft echter een dure keuze, vooral in
vergelijking met concurrerende modellen.
SPECIFICATIES
Opel Corsa Electric Long Range
Prijs: 37.999 euro
Acc. 0-100: 8,1 s
WLTP-verbruik gem.: 14,6 kWh/100 km
Accutype: lithium-ion
AC/DC-laden: 11 kW/100 kW
Laadtijd 20-80%: <30 minuten
Motor: synchroonmotor met
permanente magneet
Max. vermogen: 156 pk (115 kW)
Max. koppel: 260 Nm
Transmissie: 1-traps reductieversnelling
Aandrijving: voorwielaandrijving
batterij in de 136 pk-variant, maar de
individuele cellen zijn groter en Opel
heeft ze op een nieuwe manier ingedeeld.
De accupakketten mogen qua
formaat dan niet al te veel verschillen,
de prestaties doen dat wel. Waar
de instapversie nu 357 kilometer ver
komt, haalt de nieuwe variant, mede
dankzij een efficiëntere elektromotor,
een WLTP-range van 405 kilometer.
Beide modellen laden met 11 kW
aan de AC-paal en 100 kW aan de
snellader.
De Corsa Electric weegt maar liefst
1.544 kilogram, waarvan 340 kilogram
op het conto te schrijven is van
het accupakket. Om op bochtige wegen
niet als een waterbed aan te voelen,
is de Corsa Electric vrij straf geveerd,
met als gevolg dat hij nogal
stuiterig rijdt. Het rempedaal voelt
juist vrij sponzig. Iets wat vermoedelijk
te maken heeft met het regeneratief
remmen. Toch zit er geen vernuftig
one pedal driving-systeem in deze
EV; de Corsa gaat pas flink regeneratief
remmen als je het rempedaal beroert.
In de Eco-stand is dat niet anders.
Die modus maakt de Corsa
voornamelijk tergend langzaam. In
de Sport-modus reageert de Corsa
Electric een stuk vlotter op input van
je rechtervoet, maar met een 0 tot
100-tijd van 8,1 seconden is ook deze
nieuwe, sterkere versie niet bepaald
snel te noemen.
Door Europese wetgeving zijn veel
moderne auto’s echte betweters geworden
door hun rijassistenten. Het
was een aangename verrassing dat
de Corsa Electric daar nog geen last
van heeft. Vanaf komend voorjaar
worden deze features echter ook verplicht
in bestaande modellen.
Dat is echter niet het grote probleem
van de Corsa Electric, want dat is het
flinke prijskaartje. De Corsa is van
oudsher een betaalbare hatchback.
Bij de benzinevariant is dat met een
vanafprijs van 23.349 euro nog steeds
het geval, maar het label ‘betaalbaar’
laat zich lastig op de elektrovariant
plakken. Hoewel de 136 pk-variant
niet duurder is geworden ten opzich-
Opel Corsa Electric.
Foto OpEl Automobile GmbH
In 2019 verscheen de huidige
generatie Opel Corsa. De B-segmenter
viel direct in de smaak en is
nog altijd een populair model. Toch
vond men het in Rüsselsheim hoog
tijd voor een facelift. De Corsa was
tot op heden namelijk nog niet
voorzien van Opels bekende
Vizor-snoet. Naast een frisse neus
krijgt de hatchback er ook een
grotere accu en een aantal pk’s bij.
Toch blijft de elektrische Corsa
kampen met één groot probleem.
Door Coen Grutters
Als onderdeel van het vernieuwde
front biedt Opel nu een verbeterde
versie van zijn IntelliLux-matrixkoplampen
aan. De bumpers zijn iets anders
getekend, andere wieldesigns
worden aangeboden, een nieuwe
grijstint is te kiezen en Corsa staat
voortaan breed uitgespeld over de
achterkant. In de auto vinden we een
nieuw stuur, 10-inch touchscreen en
een andere transmissiekeuzeschakelaar.
Op technisch vlak zijn er grotere
veranderingen. Zo is de Corsa Electric
niet langer enkel met 136 pk-elektromotor
te krijgen, maar ook als 156
pk-variant. De extra pk’s zijn prettig,
maar het grootste voordeel is het
nieuwe 51 kWh-accupakket. In eerste
instantie lijkt dit slechts een beperkte
upgrade ten opzichte van de 50 kWh-
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto
literaire hoek
DOOR JOHN HÖLSGENS
schrijvers van Limburg iets te willen
bijbrengen over literatuur,
waarop Ton van Reen in woede ontstak
en de lezing afdeed als een ‘lulverhaal’.
Zoon David bleef ogenschijnlijk rustig.
Ik weet niet of dat een karaktertrek
van hem was, maar in hem
moet wel degelijk een laaiend vuur
hebben gebrand. Aanvankelijk
vooral als sporter. Zo was hij sportinstructeur
in het leger en semiprof
bij verschillende voetbalclubs. Een
zwaar verkeersongeluk op 28-jarige
leeftijd maakte daar een abrupt einde
aan. Na een jaar revalideren ging
hij echter met grote wilskracht
door, als instructeur van topatleten
in Ethiopië en Kenia. Ethiopië werd
zelfs een soort tweede vaderland,
waar hij met zijn vader de stichting
Lalibela in het leven riep voor de
hulp aan kinderen, gehandicapten
en ouderen.
David ging ook schilderen, fotograferen
en schrijven. Korte verhalen,
twee romans en twee fotoboeken
staan er onder meer op zijn naam.
Het tweede fotoboek, Streetdreamers,
was al nagenoeg klaar toen het
noodlot in 2015 opnieuw toesloeg en
David op 45-jarige leeftijd overleed.
Nu, acht jaar later, wordt het echter
pas gepresenteerd. Het is een
Ik heb David van Reen (1969-2015)
gedurende zijn leven een keer of
drie ontmoet. Hoewel generatiegenoot,
heeft hij in die veel te korte tijd
volgens mij tien keer meer gedaan
en gezien van de wereld dan ik in de
bijna 54 jaar die ik inmiddels wél
mocht worden.
De eerste keer zag ik hem als dichter
op een poetry slam in Venlo, hoewel
zijn overduidelijke kwaliteiten
niet bij een dergelijk competitief
evenement pasten. De tweede keer
was bij Salon Remunj, het culturele
podium in mijn stad, waar hij zijn
eerste fotoboek Het land van de verbrande
gezichten presenteerde.
Daarna was hij samen met zijn vader
– en in gezelschap van zo goed
als de totale crème de la crème van
schrijvend Limburg – te gast bij een
literaire lunch in Roermond. Bij
laatstgenoemde gelegenheid maakte
uitgeefster Lidewijde Paris nog
de fout om als een soort pedante
schooljuffrouw de verzamelde top-
voor moois had kunnen maken zal
nooit beantwoord worden. Maar de
familie ziet de boekpresentatie van
Streetdreamers, op zaterdagmiddag
20 april in het Wereldpaviljoen in
Tegelen-Steyl, als een laatste afscheid.
Vanaf 15.00 uur (inloop vanaf
14.30 uur) is er een uitgebreid programma
met sprekers, zang en een
vertoning van de film die Marijn
Poels voor L1 maakte over David in
Ethiopië.
Geïnteresseerden zijn van harte
welkom voor het samenzijn aan de
Sint Michaëlstraat 6a in Steyl, om
David van Reen de eer te bewijzen
die hem toekomt.
prachtig maar ook confronterend
werk geworden. Het bevat ruim 170
foto’s en oorspronkelijke teksten
van David, over het harde leven van
de mensen in het Oost-Afrikaans
land waar hij zo lang verbleef. Mensen
die vaak alles ontberen, met wie
hij zich intens verbonden had.
De vraag wat David nog allemaal