Woensdag 01. 06. 2022 AUTO 13
Autotest
Alfa Romeo Tonale: een beetje verliefd
ventraps automaat doet zijn werk
goed, maar heel harmonieus en
spontaan voelt het niet aan. Alfa Romeo
maakt gezien de merkreputatie
terecht aanspraak op bovengemiddeld
sportieve rijeigenschappen,
maar dat komt er bij de Tonale nog
niet echt uit. De remmen zijn iets sensitiever
dan normaal, maar daardoor
indien gewenst wel heel goed te doseren.
De koets blijft mooi vlak en onderstuur
lang op de achtergrond.
Interieur
Achter het stuur zit je goed in een
moderne cockpit met de van Alfa Romeo
bekende klassieke accenten. De
inhoud van de ronde klokkenwinkel
is inmiddels volledig digitaal, maar
er zijn genoeg fysieke knoppen overgebleven
om de bediening toegankelijk
te houden.
De ruimtebeleving voorin is goed en
achterin is het voor mensen tot een
lengte van 1,90 meter goed toeven.
Het bagageruim scoort qua inhoud
met minimaal 500 liter ook een ruime
voldoende. De bouwkwaliteit en
afwerking zijn goed, maar overstijgt
de afwerking van bijvoorbeeld een
Peugeot niet. Als Alfa Romeo echt
het premium merk van Stellantis wil
worden, dan ligt ook daar nog een uitdaging,
omdat het niveau van Peuge-
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto
Aan de looks en het voorspel zal
het niet liggen, maar toch hier het
antwoord op de vraag hoe lekker
de Tonale is.
Door Jaco Bijlsma
In het autoheelal dat Stellantis heet,
weten ze wat ze qua merken in huis
hebben. De concerntop kent de heritage
en die wordt dan ook zoveel mogelijk
ingezet. Zoals bij het merk Alfa
Romeo in het verleidingsspel rond
het nieuwste model. Het moet gezegd:
de Tonale ziet er bovengemiddeld
goed uit, genoeg om er een beetje
verliefd op te worden. Slank en
mooi geproportioneerd, met elegante
stylingdetails. Ze verwijzen heel
bewust naar de rijke historie van het
merk. Kijk maar naar die klassieke
grille, die koplampen en achterlichten.
Stuk voor stuk al eerder vertoond
bij historische modellen zoals
de SZ en 8C. Ook die lichtmetalen
wielen met dat telefoonschijfdesign
zijn slechts een nieuwe interpretatie
van bekend design. De achterlichten
met drie lichtpunten per unit passen
bij het totale ontwerp, en die verbindende
reflectiestrip over de volle
breedte maken hem niet uniek, maar
wel trendy. Een strak maar bijna universeel
SUV-design.
Teaser
De ontmoeting voelt trouwens als
een weerzien, want we liepen in 2019
voor het eerst om de Tonale heen op
de toenmalige autosalon van Genève.
Dat was toen officieel nog de concept
car, maar het goede nieuws is
dat die niet heel veel verschilde van
de productieversie waar we nu na
drie jaar wachten eindelijk mee kunnen
rijden. Nog niet met alle versies
zijn trouwens beschikbaar op moment
van schrijven: alleen de 160 pk
sterke mild-hybrid mag met ons een
rondje Como-meer maken. De 130
pk-versie die hier als eerste leverbaar
is, hebben we dus nog niet kunnen
testen, maar de prijs weten we
wel. Althans voor de enige versie die
nu in de prijslijst staat, de rijk aangeklede
Edizione Speciale, want die
moet 46.080 euro kosten. Wat de uiteindelijke
vanafprijs gaat worden,
weten we nog niet, maar er komen
ook normale uitvoeringen die traditionele
Alfa-aanduidingen krijgen. Zo
is er een Ti en een Super, maar ook
een Veloce. En omdat deze Tonale
van het type teaser is, zal ook die uitvoeringsinformatie
pas later gedoseerd
uitgeserveerd worden. Het is
kortom een aandachtvrager, dit kleine
zusje van de Stelvio, maar dat
snappen we van een merk waar het
de afgelopen vijf jaar stil is geweest
qua echte modelintroducties.
Maten
De 4,52 meter lange Tonale is 15 centimeter
korter, 6 cm minder breed en
ook wat lager dan de Stelvio. Je kunt
de Tonale dan ook zien als opvolger
van de Giulietta. Een bewuste keuze,
want de vraag naar zo’n C-segment-
SUV overtreft die van een normale
hatchback.
De Tonale die minimaal 1500 kilo
weegt, moet zich voortbewegen met
een 130 of 160 pk MHEV (mild-hybride)
aandrijflijn, die bestaat uit een 1.5
viercilinder turbomotor en een elektromotor
die 20 pk toevoegt. Beide
MHEV’s doen zaken met de automatische
zeventraps TCT-transmissie
met dubbele koppeling en hebben
voorwielaandrijving. De 160 heeft
nog een andere afkorting bij de techniekopsomming
en dat is VGT, oftewel
Variable Geometry Turbo. De
sterkste Tonale zal de 275 pk sterke
plug-in hybride Q4 zijn, een auto die
met een 1.3 turbo-benzinemotor
moet werken en met een accupakket
van 15,5 kWh een elektrisch bereik
van maximaal 60 km (WLTP, gecombineerd
verbruik) heeft. De elektromotor
zorgt ook voor de vierwielaandrijving,
want hij drijft de achterwielen
aan.
De 160 pk MHEV voelt vlot maar niet
heel snel aan. En dat klopt ook als je
naar zijn prestaties kijkt: 8,8 seconden
voor de 0 tot 100-sprint en een
topsnelheid van 210 km/h. Genoeg
voor een SUV uit deze klasse, maar
wel vragen we ons af of de 130 pk van
de basisversie dan wel voldoende is.
Op papier lijkt dat in orde, maar geeft
hij je in de praktijk dat gevoel ook?
Rijeigenschappen
Wat we nu wel kunnen delen, is dat
deze Tonale een ruime voldoende
scoort qua rijeigenschappen. Het betere
bochtenwerk kan hij aan met
zijn redelijk directe, maar te lichte
besturing. De McPherson-wielophanging
rondom is aangepast ten opzichte
van de Jeep Renegade waarmee
hij zijn platform en basisonderstelopzet
deelt. De geometrie en
spoorbreedte is bij de Tonale veranderd
en ook de bussen in de ophanging
zijn stijver gemaakt. Bovendien
werd de rolstabilisatie steviger aangepakt.
De Tonale schrikt zoals een
Alfa Romeo betaamt dus niet van een
bochtje en weet de ideale lijn goed
vast te houden, zonder dat hij echt
sportief aanvoelt. Daarvoor is de weliswaar
precieze en bovengemiddeld
directe besturing te sterk bekrachtigd.
Wat mij betreft mogen ze ook de
aandrijflijn nog wat finetunen, want
qua gasrespons en schakelmomenten
valt er nog winst te behalen. De
op lage uitstoot afgestelde Tonale
verzet zich nu niet tegen gasgeven,
maar zet er zeker niet toe aan. De zeot
en ook DS al heel erg hoog ligt. Bovendien
is er met de kwaliteit van
Alfa Romeo de laatste jaren sowieso
weinig mis. Ik heb meerdere dealers
gesproken die ‘klaagden’ dat de
Mito’s en Giulietta’s te goed waren,
waardoor ze te weinig in de werkplaats
kwamen. Het onbetrouwbare
deel van het imago is dus verleden
tijd en bij de Tonale zet Alfa weer een
stap verder door standaard vijf jaar
garantie te bieden.
Of dat allemaal genoeg is om van de
Tonale een succes te maken? Daar
kunnen we nog geen antwoord op geven,
omdat nog te veel onduidelijk is.
Wel weten we na de eerste testritten
dat deze Tonale de bakens niet verzet.
De PHEV is laat en van een volledig
elektrische versie is helemaal
geen sprake. Maar ook de versie die
we nu hebben gereden, presteert
niet bovengemiddeld. De rijeigenschappen
zijn allround en niet sportiever
dan de concurrentie. De bouwkwaliteit
en techniek zijn goed, maar
er zijn betere concurrenten. Veel, zo
niet alles, zal afhangen van de uiteindelijke
prijsstelling. Wat gaan de
meer betaalbare versies kosten en
welke investering vergt die PHEV
uiteindelijk? Vlinders in de buik zijn
gewenst bij het verleidingsspel,
maar vaak onvoldoende om de boekhouder
thuis of op de zaak te overtuigen.
SPECIFICATIES
Alfa Romeo Tonale 1.5 T Hybrid 130
Edizione Speciale
Prijs: €46.080
Op de markt: medio juni
Topsnelheid: 195 km/h
Acc. 0-100 km/h: 9,6 s
CO2-emissie: 139 g/km
Verbruik: 1 op 16,1
Motor: 130 pk/240 Nm
Massa leeg: 1500 kg
Max. trekgewicht: 1500 kg
Alfa Romeo Tonale.
Foto's Ph. Alberto
Giorgio Alquati