woensdag 16. 06. 2021 AUTO 13
AUTOTEST
Nieuwe Citroën C4: één voor allen?
Deels hatchback, deels sedan,
deels crossover en deels coupé.
Benzine, diesel en elektrisch: één
voor allen, zoals de drie musketiers
zeiden. Lukt dat?
DOOR DRIES VAN DEN ELZEN
Na een paar donkere jaren van volstrekt
generieke en kwalitatief dubieuze
producten, heeft Citroën zichzelf
helemaal opnieuw uitgevonden.
De focus ligt weer bij comfort, de designafdeling
mag weer onbeperkt
aan de geestverruimende middelen.
Zoveel is duidelijk als je de nieuwe C4
onder ogen krijgt. Net als vroeger is
deze Citroën anders dan alle andere
auto’s in het Csegment
en loopt hij
over van de bijzondere details. Zoals
de Vvormige
verlichting aan voor
en achterkant, waarvoor inspiratie is
gehaald uit het double chevronlogo.
Interieur
Ook het interieur heeft bijzondere
kenmerken, maar die gaan niet meer
ten koste van de ergonomie. Zoals
het merkwaardige stuurwiel met
stationair hart van een paar jaar terug.
Integendeel: we verwelkomen
een afzonderlijk knoppencluster
voor de airco, dat je weer een reden
minder geeft om in het nog altijd bedaagde
en trage infotainmentsysteem
te moeten rommelen. Er is in
elk geval goed nagedacht over de materiaalmix,
oppervlaktebehandeling
en vormgeving om er een innemend
en haptisch verantwoord geheel van
te maken. Met beperkte mogelijkheid
om een en ander naar eigen
smaak aan te kleden met gekleurde
sierlijstjes.
De stoelen zijn niet langer zo zompig
zacht als in de gefacelifte Cactus,
maar treffen een goede balans tussen
ondersteuning en wat Fransen
onder comfort verstaan. En ze komen
samen met de iets opgekrikte
rijhoogte krap aan in aanmerking
voor het predicaat ‘hoge instap’. Verwacht
echter geen noemenswaardige
zijdelingse steun, want daarvoor
zijn ze veel te vlak. Citroën investeert
liever in een massagesysteem… Achterin
moet je vanwege de aflopende
daklijn een beetje onderuitgezakt
zitten, wil je met een lengte van 1,85
meter onder het plafond passen. Al
kan dat ook hebben gelegen aan het
optionele zonnedak in de testauto.
Hoe dan ook, er is genoeg beenruimte
om zulks daadwerkelijk te kunnen
doen. De bagageruimte komt niet
verder dan segmentconform plus
een dubbele laadvloer, maar door de
auto heen is met respect voor de rijke
MPVgeschiedenis
van het merk veel
ruimte vrijgemaakt om spullen af te
leggen. Waaronder zelfs een speciale
lade die uit de passagierskant van het
dashboard schuift en een tablethouder.
Nog zo’n genereus gebaar in de
richting van topcomfort is het feit dat
stoelen, stuur en voorruit optioneel
verwarmbaar zijn.
Onderstel
Wie goed naar de buitenkant kijkt,
ziet dat er ook qua onderstel is gestreefd
naar optimaal comfort. De
bandwangen zijn namelijk aan de
dikke kant om korte oneffenheden
glad te kunnen strijken. De rest komt
op het conto van de speciale schokdempers
met daarin twee minidempers
in plaats van passieve bumpstops.
En het resultaat mag er wezen.
veel snelwegkilometers soms al na
150 kilometer weer aan de lader mag.
En denk maar niet datie
daar de beloofde
100 kW zonder meer binnenhaalt.
Als je geluk hebt, laadt hij met
die snelheid tussen circa 10 en 30
procent, maar dat hebben we nog
maar zelden meegemaakt. Meestal
kom je tussen 10 en 80 procent lading
uit op een gemiddelde van 60 kWh.
En da’s niet heel veel.
De C4 is er ook nog met PSA’s bekende
familie aan benzine
en dieselmotoren,
die samen ‘de andere helft’ van
de verkopen op zich moeten gaan nemen.
Vooralsnog zijn er alleen nog
130 pk sterke motoren met optioneel
een achttraps automaat, daar komen
nog 100 en 155 pk leverende drie
en
viercilinders bij. Voor twijfelaars
heeft Citroën een waslijst aan features
die het leven een beetje relaxter
moeten maken. Zoals een uitgebreide
suite aan actieve veiligheidssystemen,
adaptieve cruise control,
uitgebreide parkeerassistentie en
visualisatie,
een headup
display,
draadloos telefoonladen, ingebouwde
dashcam en smartphoneintegratie
middels Carplay en Android Auto.
Reken op 30.000 euro voor een 130
pkversie
met automaat en een beetKijk
voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto
De C4 lijkt elke keer zijn volledige
veerweg te gebruiken om hobbels te
absorberen, maar zonder het geklapper
en gestuiter dat normaliter gepaard
gaat met een onderstel dat
zulks mogelijk maakt. Ideaal voor
onze drempelgeïnfesteerde
infrastructuur,
eigenlijk. Rolneigingen
worden ook netjes onderdrukt, wat
met die vlakke stoelen ook maar goed
is. Wel jammer dat de besturing zo
extreem licht is dat je eigenlijk altijd
in het luchtledige aan het roeren
bent. Wellicht is hiervoor de originele
DS als voorbeeld genomen en ook
al hoeft een Citroën niet het stuurgevoel
van een Lotus te hebben, iets
meer tegendruk is wel fijn om tenminste
een idee te hebben van wat er
onder de auto gebeurt. Zeker aangezien
de wegligging van de auto zo
strak is.
Aandrijving
In elk geval wat betreft de elektrische
versie van de C4, wat nu nog de enige
versie is die we beproefd hebben. Die
wordt qua wegligging natuurlijk geholpen
door een goede gewichtsverdeling
en een laag zwaartepunt,
dankzij het 46 kWh (netto) accupakket
in de bodem. Het gewicht daarvan
wordt zoals gezegd door de dempers
uitstekend beheerst. De aandrijflijn
met 136 pk sterke
elektromotor op de voorwielen is
dankzij onze DS 3 Crossback en Opel
Corsae
duurtesters inmiddels overbekend.
De 260 Nm vanaf 0 toeren
heeft geen enkele moeite om de 1500
en nog wat kilo’s in gang te krijgen en
het piekvermogen is precies genoeg
om door te trekken tot een redelijke
kruissnelheid of een inhaalactie. Ook
worden de geluiden van de motor,
alsook die van de banden netjes buitengehouden.
Het enige nadeel van
de aandrijflijn is de beperkte efficiëntie
en geringe accucapaciteit. Citroen
geeft een WLTPactieradius
van
350 kilometer op, maar inmiddels
weten we dat je op een koude dag met
je leuke aankleding. Een bedrag dat
uiteraard met een paar mille zal zakken
als de instapversies de showroom
binnenrollen. De elektrische
versie is er vanaf 38.190 euro en uiteraard
ligt de fiscale waarde van de
duurste versie net een paar euro onder
de grens van 40.000 euro die vanaf
dit jaar gehanteerd wordt om het
bijtellingsvoordeel te bepalen. En
da’s best geld voor een auto waarvan
de elektrotechnische component nu
al behoorlijk achterligt op de auto’s
die uit Duitsland en Korea binnendruppelen
voor vergelijkbare bedragen.
Met nog veel sterkere alternatieven
op korte termijn in de pijplijn.
Maar wie het ook wel redt met 250
kilometer actieradius en zelden van
plan is om te snelladen, heeft aan de
C4 wel een leuke en bovengemiddeld
comfortabele metgezel. Alleen niet
per se één voor allen…
Eindoordeel
Zoals het een echte Citroën betaamt,
is de C4 een eigenwijze auto met een
nadrukkelijke focus op comfort. De
elektrische versie is door zijn beperkte
actieradius en prijs niet voor
iedereen geschikt.
SPECIFICATIES
Citroën ËC4
50 kWh 136
Prijs: € 38.190,Topsnelheid:
150 km/h
Acceleratie 0100:
9,7 s
Actieradius: 350 km
Laden: 11 kWh AC / 100 kWh DC
Motor: synchroonmotor met perm.
magneet
Plaatsing: dwars voorin
Max. vermogen: 136 pk (100 kW)/n.b.
min1
Max. koppel: 260 Nm/0 Min1
Transmissie: Eentraps reductieversnelling
Aandrijving: voorwielen
Citroen C4.
FOTO'S ETIENNE ROVILLE