Woensdag 14. 06. 2023 13
literaire hoek
‘In mijn verhalen en gedichten zit mijn levensreis verborgen’
van communiceren, in verbinding
komen met je innerlijk, inzicht verwerven
in een wereld van onbekende
gevoelens en verborgen kennis.
Evenwicht scheppen tussen verstand,
gevoel en intellect. Die innerlijke
wereld staat voor mij centraal
en die wil ik naar buiten brengen. En
van mensen kun je veel leren, zeker
als je met verschillende milieus in
aanraking komt. Ik was vroeger niet
alleen werkzaam als chemisch laborante,
maar ook als VVV gids en allerlei
andere soorten van vrijwilligerswerk.
Daarnaast verdiepte ik
me in de psyche van de mens.”
Mijn levensreis
„In al mijn verhalen en gedichten zit
een levensreis verborgen, die ik eerder
zo heb beleefd en gevoeld. Ja, en
net als bij veel andere schrijvers loop
je de hele dag met het verhaal in je
hoofd rond. Ik ga zelfs van de personages
in mijn verhalen houden. Ik
weet ook niet waarheen mijn levensreis
leidt, maar ik wandel met vertrouwen
mijn bestemming tegemoet.
Ik laat merktekens achter, die
je terugvindt in alles wat ik geschreven
heb. Je zou kunnen zeggen dat ik
hiermee een brug probeer te slaan
tussen de alledaagse belevenissen
en de spirituele wereld, want er is
nog zoveel te ontdekken. We staan
pas aan het begin. Het leven blijft een
zoektocht naar jezelf.”
Van een gesprek wordt gezegd dat
slechts tien procent bestaat uit de
woorden die je gebruikt, de rest is lichaamstaal.
Bij schrijven gaat het
voor 100 procent om de taal. De lichaamstaal,
je gevoel, je intuïtie, dat
dien je dus als schrijver in woorden
te vangen.
Die uitdaging fascineerde Marlène
Hommes, een schrijfster die in
Maastricht woont. We hebben elkaar
ooit ontmoet tijdens een presentatie.
Omdat ze gedurende haar
leven een aanzienlijk oeuvre heeft
opgebouwd, nam ik contact met
haar op. Ik wilde meer van haar en
van haar werk weten.
Inmiddels is ze de pensioengerechtigde
leeftijd ruimschoots gepasseerd,
maar nog altijd nieuwsgierig
naar de kern en het doel van het leven.
Rode draad
Tijdens de koffie bij haar thuis vertelde
ze, dat ze is opgegroeid met
verhalen, poëzie, en toneel.
„De neiging om mijn omgeving te
verkennen had ik al toen ik heel jong
was. Ik werd aantrokken door de
magie van de natuur om me heen. Na
de geboorte van mijn zoons begon ik
met schrijven, ook al om de dingen
beter te begrijpen en helder te krijgen.
En met succes, zoals het Libretto:
Gablion & Maglionne, waarbij Gerard
Franck de muziek componeerde.
Daarnaast zijn meerdere
gedichten en een verhaal op muziek
gezet en verfilmd. In 1999 won ik de
Peter Kemkens Literatuurprijs met
het verhaal: Het einde van de tijd.”
Met bewondering blader ik in de romans
en gedichtenbundels die Marlène
op tafel heeft uitgespreid.
In de bundel Lacrimosa uit 2016 lees
ik:
De warmte
die uit je ogen straalde,
heb ik in mijn hart gevangen
Delicate woorden van een gevoelige
dichteres.
Overigens heeft ze meer bundels geschreven,
zoals: Het Land Van Mijn
Gedachten (met Thea Metze-deSnayer),
Zoektocht naar het onbegrensde
land en Parallelle Wereld.
Maar de nadruk ligt toch op de romans,
zoals: Op zoek naar de adelaar,
Rook En Vuur, Terugkeer naar Lucreta,
De Bestemde Tijd, Cirkels in het
Zand, Reis door de blauwe nacht en De
verborgen wereld van Nyam.
„Schrijven”, zegt ze, „is een vorm
In de Literaire Hoek besteden
verschillende Limburgse auteurs,
verenigd in de Werkgroep Limburgse
Schrijvers, wekelijks aandacht
aan lezen en literatuur in Limburg.
Vandaag: Niek Bremen over
Marlène Hommes.
Marlène Hommes.
Foto Privéarchief
DOOR NIEK BREMEN
REGIO
AUTO
Autotest
Citroën ë-C4 X: liever nog effe wachten…
Citroën geeft overigens aan dat de
ontwikkeling van de ë-C4 X begon
vóórdat Stellantis met zijn verbeterde
elektromotor en batterij kwam.
Klinkt logisch, maar waarom wachtte
het merk dan niet? Want nu zitten
we in de situatie dat de ë-C4 X binnenkort
al een update krijgt. Wanneer?
Dat wil Citroën niet zeggen, anders
gaan potentiële klanten erop zitten
wachten. Al is dat iets wat we geïnteresseerden
zeker zouden aanraden.
Eindoordeel
Minder fraai, meer kofferruimte. Dat
is kort gezegd het verschil tussen de
Citroën ë-C4 en ë-C4 X. Wacht op de
betere elektrische aandrijflijn.
SPECIFICATIES
Citroën ë-C4 X
Prijs: € 40.990,--
Topsnelheid:150 km/h
Acceleratie 0-100 km/h: 9,5 s
Gem. WLTP-verbruik: 15,0 kWh/
100 km
Netto accucapaciteit: 50,0 kWh
AC/DC-laden: 11 kW/100 kW
Motor: synchroonmotor met
permanente magneet
Max. systeemvermogen: 136 pk
(100 kW)
Max. systeemkoppel: 260 Nm
Transmissie: eentraps reductie
versnelling, voorwielen
bel. Verder heeft de ë-C4 X hetzelfde
overzichtelijke dashboard als de
ë-C4, met fysieke knoppen voor de
belangrijkste functies, zoals de bediening
van de airco. Nieuw is het infotainmentsysteem,
dat afkomstig is
uit de grote C5 X en binnenkort ook
de gang naar de C4 en ë-C4 maakt.
Het werkt met een 10-inch touchscreen,
reageert snel op input en
heeft een redelijk intuïtieve interface,
die door middel van widgets kan worden
aangepast. Draadloos Apple Car-
Play en Android Auto is standaard.
Eveneens zonder meerprijs zijn de
Progressive Hydraulic Cushions, die
de ë-C4 X moeten omtoveren tot een
ouderwets vliegend tapijt. Het onderstel
van de Citroën heeft geen harde
bumpstops, maar twee hydraulische
aanslagpunten per wiel, die een beetje
meebewegen met de veren en dempers
om harde klappen aan het einde
van de veerweg te voorkomen. Het
slimme foefje werkt uitstekend. De
ë-C4 X glijdt over oneffenheden heen.
Voor een enthousiast stukje sturen
moet je hem niet hebben, daarvoor is
de besturing te gevoelloos en het weggedrag
te week. De zachtjes deinende
Citroën komt het beste tot zijn recht
op de dagelijkse forensafstand.
Minder fijn is dat Citroën niet de nieuwe
elektrische aandrijflijn van Stellantis
in zijn stekkersedan monteert.
Die wordt nu stapsgewijs uitgerold
over de EV-modellen van DS, Opel en
Peugeot. Ze hebben een 156 pk sterke
elektromotor, laden met maximaal
100 kW en komen op hun 54 kWhbatterij
ruim 400 kilometer ver.
In de ë-C4 X ligt oudere techniek. Zijn
136 pk leverende aandrijflijn met 50
kWh-accu maakte in 2019 zijn debuut
in de Peugeot ë-208 en staat niet bekend
om zijn gunstige actieradius in
de praktijk. Met ijzeren discipline
kom je misschien in de buurt van de
opgegeven 362 kilometer, maar dan
moet je je niet op de snelweg begeven
en zeker niet van huis gaan als het
koud is. Onze ervaring is dat de ë-208
in de zomer eerder rond de 280 kilometer
uitkomt.
Citroën ë-C4 X.
Foto Alex Rank
Compacte sedans zijn in Nederland
weinig populair. Citroën helpt de
ë-C4 X dan ook niet door hem
alleen met een ‘verouderde’
elektrische aandrijflijn op de markt
te brengen. Op de nieuwe moeten
we nog een paar maanden wachten.
Door Remco Slump
De ë-C4 X is tot aan de C-stijl gelijk
aan de reguliere ë-C4. Hij heeft dezelfde
wielbasis van 2,67 meter, maar
kreeg er aan de achterkant 24 centimeter
bij. Zijn bagageruimte is dus
flink groter dan die van de ë-C4, maar
door het kleinere kofferdeksel wel
minder goed toegankelijk. De ë-C4 X
komt tot een inhoud van 510-1360 liter.
In de hatchback past 380-1250 liter.
De bewegingsruimte op de achterbank
is relatief beperkt, zeker
voor personen langer dan 1,80 meter.
Kopers of leaserijders met puberende
kinderen doen er verstandig aan
om níet het glazen panoramadak te
bestellen, want die 800 euro kostende
optie is verre van groeispurtbestendig.
Onze testauto was ermee uitgerust
en wij konden alleen met naar
links of rechts gebogen hoofd ‘achter
onszelf’ zitten.
Voorin is het een stuk beter toeven.
Het is gemakkelijk om een optimale
rijpositie te vinden en de door Citroën
gebruikte stoelen zijn comforta-
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto