woensdag 30. 06. 2021 AUTO 13
lometer gerealiseerd, wat neerkomt
op een actieradius van ongeveer
150 kilometer. Op de snelweg
ben je al na 100 kilometer door je
elektronen heen, maar met een
groot aandeel stadsverkeer moet de
beloofde 230 kilometer WLTPactieradius
op een niet al te koude dag
haalbaar zijn. Daarbij is vooruitdenken
wel vereist, want de elektromotor
kan maar beperkt remenergie
regenereren alvorens de mechanische
remmen worden aangesproken.
De overgang daarvan is overigens
wel goed weggewerkt.
Bodemspeling
Door zijn hoge bodemspeling heb je
niet alleen een halfhoge instap,
maar is de Spring ook uitermate geschikt
om mee door de moderne
stad met alle drempels en andere
verkeersobstakels te laveren. De
smalle koets helpt daarbij ook. Het
onderstel heeft een gezonde veerspanning
om te voorkomen dat je bij
het afrijden van elke drempel het
einde van de veerweg bereikt. Daardoor
is hij op slecht wegdek wel wat
springerig van karakter. De besturing
is extreem licht en verbonden
met een installatie die een enorme
stuuruitslag mogelijk maakt dankzij
de kleine wielen en dito elektromotor.
Daardoor is de draaicirkel
aangenaam klein. Al met al is de
Spring Electric door zijn lage prijs
een unieke propositie op de automarkt.
En een goed doordachte minimalistische
stadscrossover.
Toch denken we dat de prijs als gevolg
van alle overheidssubsidies die
in diverse landen gelden voor EV’s
ietwat aan de hoge kant wordt gehouden,
als je ziet wat je er allemaal
wel, maar vooral ook niet voor terugkrijgt.
Zoals een accugarantie
van slechts 120.000 kilometer. ReKijk
voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto
duurt om de accu van 10 tot 80 procent
op te laden. Laden met driefasenstroom
is niet mogelijk, wel met
éénfasestroom tot een snelheid van
6,6 kW.
Groot maar compact
Hoewel de Spring Electric met zijn
extra bodemspeling en kunststof
versieringen probeert groot voor de
dag te komen, is het met een lengte
van 373,4 centimeter en een breedte
van 157,9 centimeter een uiterst
compact model. Ter vergelijking:
een Dacia Sandero meet 409,9 bij
184,8 centimeter. Toch biedt de
Spring binnenin plaats aan vier volwassenen
van maximaal 1,85 meter
lengte. Het maximum laadvermogen
is 300 kilo, dus vier gemiddelde
Nederlandse kerels vervoeren
wordt al lastig. Echt lekker zitten
die niet op het korte en vormloze
meubilair, waarbij de zitpositie
voorin gecompromitteerd is door
een nietverstelbaar
stuur. De kofferbak
is met een inhoud van 290 tot
620 liter aan de kleine kant, maar
conform de norm in het Asegment.
Het interieur is opgebouwd uit harde
kunststoffen, die evenwel redelijk
netjes tegen elkaar aan liggen.
En naar wens is een navigatiesysteem
leverbaar in de Comfort Plusversie
van 18.890 euro, waarop ook
een parkeercamera en sensoren
aanwezig zijn. Plus een reservewiel
en oranje accenten aan binnen
en
buitenkant. Airco is zelfs standaard.
Het laat zich raden dat de bediening
van de paar druk
en draaiknoppen
uiterst eenvoudig te begrijpen
is. Zo ook de interface van
het digitale dashboard. En aan voldoende
afleg
en opbergruimte is
zeker gedacht.
Actieradius
Nou klinkt 44 pk als extreem weinig,
maar met een gewicht van nog geen
1000 kilo en een trekkracht van 125
Nm die al vanaf 500 toeren beschikbaar
is, gaat de voor stadsverkeer zo
belangrijke sprint van 050
km/h
nog redelijk vlot. Invoegen op de
snelweg of inhalen op een 80weg
moet je wel ruim van tevoren plannen,
of liever helemaal niet doen. Op
een wisselend traject hebben we
een verbruik van 16,5 kWh op 100 kinault
geniet momenteel de luxepositie
dat het de enige autofabrikant
is die het aandurft om in dit segment
te opereren, en kan daardoor de
prijs vrijelijk bepalen. Het ligt voor
de hand dat de concurrentie zal toenemen
en de overheidssteun zal afnemen.
Vermoedelijk worden elektrische
stadsauto’s dan nog veel
goedkoper, zeker wanneer Chinese
fabrikanten zich in het spel gaan
mengen. Die ontwikkelingen zullen
ook belangrijk zijn voor de restwaardeprognose
van de Spring
Electric. Wellicht is een privateleaseconstructie
daarom ideaal
voor een auto als deze. Dacia biedt
de instapper bijvoorbeeld aan voor
159 euro per maand. Een aanbieding
plus een graai uit de nieuwe pot
met staatssteun voor 2022 kunnen
de Spring Electric dan alsnog maken
tot een aanbod waar je bijna niet
omheen kunt.
Eindoordeel
Basic maar doorwrocht stadsvervoer,
waarvan de werkelijke waarde
pas kan worden ingeschat als er
meer vergelijkingsmateriaal is. Nu
in elk geval met afstand de goedkoopste
EV op de markt.
SPECIFICATIES
Dacia Spring Electric
Prijs: € 17.890
Op de markt: najaar 2021
Topsnelheid: 125 km/h
Acceleratie 0100:
19,1 s
Gem. verbruik: 11,9 kWh/100 km
CO2emissie:
0 g/km
Motor: synchroonmotor perm.
magneet
Max vermogen: 44 pk (33 kW)/
3000
8200 Min1
Max koppel: 125 Nm/500
2500
Min1
Transmissie: eentraps
reductieversnelling
Aandrijving: voorwielen
Laden: AC 6,6 kW / DC 30 kW
Accu: 27,4 kWh
Remmen: v: geventileerde schijven /
a: trommels
Alle gegevens zijn fabrieksgegevens.
AUTOTEST
Wie anders dan Dacia introduceert
als eerste merk een elektrische
auto die enigszins betaalbaar is?
Maar wat krijg je precies terug voor
je 17.890 euro?
DOOR DRIES VAN DEN ELZEN
De hoge prijs van accucellen en het
gegeven dat autofabrikanten nieuwe
technologie liever introduceren
in marktsegmenten waar hogere
marges worden gehanteerd, hebben
de introductie van écht goedkope
EV’s tot op heden tegengehouden.
Als gevestigd automerk voor
de gewone man is het niet minder
dan logisch dat Dacia daar met deze
Spring Electric verandering in wil
brengen. De Spring is gebaseerd op
de Renault Kwid, die onder andere
in India al een poos wordt geleverd
als extreem goedkope auto met conventionele
brandstofmotor. Sinds
2019 is hij in China als Renault KZE
op de markt met een elektrische
aandrijflijn. Nu is het de beurt aan
Europa om kennis te maken met
deze compacte stadscrossover.
Hij
rolt uit dezelfde Chinese fabriek als
de KZ
, maar alvorens ‘m hier naartoe
te halen is hij wel onder handen
genomen om vooral de veiligheidsvoorzieningen
op het in Europa vereiste
niveau te brengen. Zes airbags
en een automatisch remsysteem
zijn onder meer standaard.
Aandrijving
De rest van de onderhuidse techniek
is wel grotendeels overgenomen.
Dat betekent een 44 pk sterke
elektromotor die de voorwielen
aandrijft, en een eenvoudig accupakket
zonder actieve koeling met
een inhoud van 27,4 kWh dat onder
de achterbank is geplaatst. Bescheiden
cijfers, waar bescheiden prestaties
bij horen. Zoals een 0100
tijd
van 19,1 seconden, een begrensde
topsnelheid van 125 km/h en een
WLTPactieradius
van 230 kilometer.
Snelladen is mogelijk, maar alleen
op de duurdere variant, tegen
bijbetaling van 495 euro en tot een
maximum van slechts 30 kW, waardoor
het pakweg drie kwartier
FOTO'S DACIA
Dacia Spring
Electric:
hoogspanning of
zwakstroom?