14 Woensdag REGIO 02. 08. 2023
1937 verschenen jeugdboeken. Daar
is echter geen snipper informatie
over te vinden.
Oorlogsgeheimen
Buiten reisjournalist en kinderboekenschrijver
is Steijlen ook nog auteur
van tien toneelstukken en een dialectrevue.
Het gaat daarbij vooral
om blijspelen en anderszins amusante
stukken. De uitzondering is het
drama Oorlogsgeheimen uit 1938,
waarin de Blerickenaar waarschuwt
voor het uitbreken van een oorlog. Hij
zal dan niet vermoeden dat hij zelf
een slachtoffer wordt van die door
hem gevreesde krijg.
De Tweede Wereldoorlog maakt in
1940 allereerst een eind aan zijn avontuurlijke
bestaan. Op eigen houtje
door Europa trekken is vrijwel onmogelijk
en gevaarlijk. Herman Steijlen
is dus aan huis gekluisterd, runt een
bibliotheek en drijft een bedrijfje dat
stempels verkoopt. Als de geallieerden
op 29 oktober 1944 de Maasbruggen
tussen Blerick en Venlo bombarderen,
komen er ook bommen neer
op het centrum van Blerick. Eén ervan
valt op Hermans ouderlijk huis
aan de Eerste Lambertusstraat en
maakt een eind aan het leven van de
veelbelovende schrijver. Van zijn nagelaten
oeuvre zijn de reisreportages
zonder twijfel het interessantste en
belangrijkste deel.
literaire hoek
Herman Steijlen, een avontuurlijk schrijver
ruimschoots toe, want vanaf oktober
1932 tot en met april 1933 maakt hij
een lange reis per fiets en te voet door
Zuid-Europa, Noord-Afrika en Palestina.
Hij schrijft er smeuïge reportages
over in De Nieuwe Koerier uit
Roermond en de Nieuwe Tilburgsche
Courant. Vervolgens gaat hij in april
1934 weer op stap, dit keer via de Balkan
en Turkije naar Rusland. Een
jaar later is hij pas weer terug in Blerick.
Echter zonder Rusland te hebben
bereikt, zo blijkt uit zijn zeer lezenswaardige
krantenartikelen.
Drie jaar later begint hij samen met
zijn beste vriend, de eveneens uit Blerick
afkomstige journalist Mathieu
Berden, aan een tocht naar Libië. Ze
reizen op motorfietsen, ter beschikking
gesteld door de Venlose rijwiel-
en motorfietsfabriek Jac. Franssen &
Zoon. Het doel is de Libische woestijnstad
Ghat. Daar komen ze op 15
december 1937 na heel veel avonturen
aan. Beiden doen ze uitgebreid
verslag in diverse kranten en Berden
schrijft er nog een boek over.
Stof genoeg dus voor spannende
jeugdboeken die de bezochte landen
als decor hebben. Maar, zoals gezegd,
niets daarvan. Het testament van
Schreiend Hart (1937), In het witte land
(1939) en Tijgerhaai (1948) spelen zich
elders af. Mogelijk is dat wel het geval
in volgens de Limburgse schrijver/
journalist Mathieu Smedts al voor
In de Literaire Hoek besteden
verschillende Limburgse auteurs,
verenigd in de Werkgroep Limburgse
Schrijvers, wekelijks aandacht
aan lezen en literatuur in Limburg.
Vandaag: Adri Gorissen over
Herman Steijlen.
Merkwaardig is het wel: de Blerickse
schrijver Herman Steijlen (1910-1944)
maakt avontuurlijke reizen naar
Noord-Afrika, de Balkan en het Midden
Oosten, maar zijn drie spannende
jeugdboeken spelen in China en in
het hoge noorden van Amerika bij de
Eskimo’s en indianen. Waarom dat zo
is, blijft voor altijd onduidelijk, want
er is geen enkel interview met de jonggestorven
auteur te vinden.
Steijlen wordt op 7 augustus 1910 in
Blerick geboren. Na de lagere school
te hebben doorlopen, bezoekt en voltooit
hij het gymnasium in Venlo en
gaat vervolgens naar de kweekschool.
Hij wordt begin jaren 30 onderwijzer
in Blerick en staat er al snel bekend als
de ‘vertelmeester’. Lesgeven is echter
niet genoeg voor hem. Een mysterieuze
macht, zo schrijft hij zelf aan de
vooravond van een fietstocht naar
Rusland op 11 april 1934 in de Nieuwe
Venlosche Courant, heeft hem in de
greep: Zijne majesteit de Zwerflust.
Zwerflust
Aan die zwerflust geeft hij vanaf 1932
Herman Steijlen.
Foto archief Adri
Gorissen
DOOR ADRI GORISSEN
Autotest
Mitsubishi ASX draait de rollen om
hem in de standaarduitrusting, die bij
Mitsubishi iets vollediger is. In de
prijslijst zul je bijvoorbeeld geen opties
vinden, afgezien van een aantal
kleuren. Voor de hybride vraagt Mitsubishi
33.490 euro (Captur E-Tech
Full Hybrid: 32.695 euro), de plug-in
kost 38.990 euro (Captur E-Tech
Plug-in Hybrid: 38.095 euro). De ASX
is er vanaf 29.290 euro.
Eindoordeel
De Renault Captur is een prima compacte
crossover, dus is de Mitsubishi
ASX dat ook. Overweegt u een van
beide? Leg de prijslijsten goed naast
elkaar.
SPECIFICATIES
Mitsubishi ASX 1.6 PHEV AT
Prijs: € 38.990,--
Topsnelheid (elektrisch): 173 km/h
(135 km/h)
Acceleratie 0-100 km/h: 10,1 s
Gem. WLTP-verbruik: 1 op 71,4
CO2-emissie: 30 g/km
WLTP-actieradius elektrisch:
35 km
AC-laden: 3,7 kW
Motor: vier-in-lijn, 1598 cm3 +
elektromotor
Max. gec. vermogen: 159 pk (117 kW)
Max. gec. koppel: 205 Nm
Transmissie/aandrijving:
automatische achtbak, voorwielen
handbak en de tweede met 158 pk en
een zeventraps transmissie met dubbele
koppeling. Hier wordt de populairste
uitvoering de 1.6 HEV, een volledige
hybride met 143 pk. Wij reden
in de plug-in-versie daarvan, die tot
159 pk komt. Hij heeft een 9,8 kWhbatterij,
waarmee hij een elektrische
actieradius van maximaal 35 kilometer
zou moeten kunnen halen. Belangrijker
is dat de aandrijflijn vooral
in de stad veel op de elektromotor
rijdt om de brandstofconsumptie te
drukken. De WLTP-opgave van 1 op
71,4 gemiddeld lijkt ons wat optimistisch,
maar als je de ASX consequent
oplaadt, profiteer je wel degelijk van
een gunstig praktijkverbruik.
Als stekkerhybride heeft de ASX
twee rijmodi: Pure) en Sport. In die
laatste wordt het sturen wat zwaarder
en zorgt de elektromotor voor
een extra boost tijdens het accelereren.
Belangrijk is de B-stand van de
automatische versnellingsbak. In
‘Brake’ remt de ASX automatisch af
bij gas los. Dit om kinetische energie
terug te winnen en de batterij bij te
laden. De Mitsubishi rijdt gemoedelijk.
Hij is zacht en comfortabel, met
over drempels en dwarsrichels helaas
een vrij akelige stoterigheid.
Stuurgevoel is er nauwelijks. Met
name rond de middenstand is de ASX
buitengewoon vaag. De bediening
van de automaat is eenvoudig, maar
niet altijd even duidelijk. De stapjes
van de keuzehendel zijn klein, waardoor
je twee keer moet kijken om er
zeker van te zijn dat-ie in het juiste
verzet staat. Waar de ASX in uitblinkt,
is binnenruimte. Zelfs iemand
van 1,90 meter kan prima ‘achter
zichzelf’ zitten, want achterin is knie-
en hoofdruimte genoeg. In de kofferbak
van de Mitsubishi kan standaard
332 liter mee. Handig is de verschuifbare
achterbank, voor 69 liter meer
bagageruimte. Ook is de rugleuning
in ongelijke delen neer te klappen.
Tot slot moeten we het hebben over
de prijs, want de ASX is consequent
een paar honderd euro duurder dan
de Renault Captur. Het verschil zit
Mitsubishi ASX.
Foto Mitsubishi
Ai, dachten Citroën en Peugeot in
2012, we hebben de crossover-boot
gemist! Dus brachten ze haastig
een Mitsubishi ASX op de markt als
C4 Aircross en 4008. Nu zijn de
rollen omgedraaid. De nieuwe ASX
is zo Japans als de Marseillaise en
een schoolvoorbeeld van badge
engineering.
Door Remco Slump
Heeft Mitsubishi, onderdeel van de
Renault-Nissan-alliantie, moeite gedaan
om de Franse afkomst van de
kersverse ASX te verbergen? Nee. In
de uitsparing op de neus waar normaal
gesproken het Renault-logo zit,
huist nu een Mitsubishi-embleem,
met ernaast een stel ‘winkelhaken’
om het onderscheid iets groter te maken.
Aan de achterkant zoek je tevergeefs
naar de drie Mitsubishi-ruitjes.
Op de plek van de Renault-wybert is
nu een achteruitrijcamera geschroefd.
Eronder staat in hoofdletters
Mitsubishi uitgeschreven. De
ASX en Captur rollen van dezelfde
productielijn in Spanje en zijn volledig
gelijk, op een paar cosmetische
wijzigingen na.
Mitsubishi levert vijf motorvarianten
beginnend bij een 1,0-liter driecilinder
met 92 pk. Daarboven staan
twee mild-hybrids met 48 volt-ondersteuning.
De eerste met 141 pk en een
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto
AUTO