Woensdag 23. 08. 2023 REGIO 11
hetzelfde refrein? Allerminst. Het
Venlose bruggeldgedoe klonk zo
hard in Den Haag, dat in 1928 ene
Mr. De Bruyn naar Venlo werd gestuurd
om met het gemeentebestuur
te onderhandelen over een
overdracht van de brug aan het
Rijk, dat afschaffing van het brug- of
tolgeld in het vooruitzicht stelde.
Venlo ging niet akkoord, want stelde
onder andere dat met het tolvrij maken
de concurrentie van Blerick,
dat toen nog tot de gemeente Maasbree
behoorde, voor de middenstand
op de rechter Maasoever zou
toenemen.
Alle onderhandelingen hadden
slechts tot resultaat dat het bruggeld
weliswaar werd verlaagd,
maar voor de rest bleef het zoals het
was. Alle volgende verzoeken tot
vrijstelling werden afgewezen onder
verwijzing naar het Rijk…
Slot op 6 september.
Van Blerick naar Venlo (2)
Ondanks alle beperkingen werd de
brug in Venlo zeer intensief gebruikt,
reden waarom het stadsbestuur
al in 1876 bij de minister pleitte
voor een tweede brug.
Het ministeriële antwoord was ontnuchterend:
ik ben van mening dat er
nog geen quaestie tot het daarstellen
van een tweede brugovergang bestaat.
Pas toen in 1883 de spoorverbinding
Venlo-Nijmegen was geopend
viel aan een tweede brug niet
meer te ontkomen.
De bruggelden, die Venlo bleef heffen,
zorgden in Den Haag voor veel
wrevel en ook Gedeputeerde Staten
bleven moeilijk doen, al was dat om
een andere reden, namelijk omdat
het stadsbestuur weigerde de opbrengst
van de bruggelden te beleggen
in het Grootboek van de Nationale
Schuld. De bruggelden bleven
ook bij bruggebruikers zorgen voor
ergernis. Zo werden dokter Wolters
en notaris Clercx in Blerick door de
rechter in het ongelijk gesteld na
hun protest tegen de bruggelden.
Notaris Clercx zelfs door de minister
tot wie hij een rekest richtte.
Gekrakeel
De rechters waren het evenwel niet
altijd eens en tussen 1890 en 1898
konden geen bruggelden worden
geheven, nadat een gebruiker bij de
rechter zijn gelijk had gekregen bij
een protest tegen de heffing. Jarenlang
werd er vervolgens in Den
Haag weer gedelibereerd over hoe
het verder moest. Eind van het liedje:
bruggelden bleven en Venlo
moest voor het onderhoud en beveiliging
van de brug zorgen. Nou ja,
was het daarmee afgelopen met het
gekrakeel over het bruggeld?
Geenszins. Een lang verhaal kort
maken: na mislukte privatisering
nam de stad het bruggeld en het onderhoud
weer over, verdiende er
een leuk centje aan, totdat wederom
Gedeputeerde Staten ingreep
en het bruggeld liet verlagen. Nu
dan het einde van dit bruggeldliedje
met zoveel coupletten en telkens
van nul tot nu
Door albert lamberts
Na zo ongeveer twintig jaar van
besprekingen, calculeren, tekenen,
van teleurstellingen en van
gewenste en ongewenste bemoeienissen
kon Venlo in 1865 een
feestje bouwen wegens de eindelijk
gerealiseerde brug.
Het was duidelijk dat het spoorwegplan
van minister Hall een belangrijke
rol had gespeeld. Gelukkig had
Venlo kunnen bedingen, dat de brug
niet alleen voor het treinverkeer zou
dienen, maar dat zij ook voor ander
verkeer beschikbaar zou zijn.
Venlo en de landelijke overheid bleven
ook na de opening nog in de
clinch liggen over de financiën betreffende
de bouw en exploitatie
van de brug en het geschil liep op
een gegeven moment zo hoog op,
dat de brug in 1866 zelfs een paar
maanden werd gesloten. Er is weinig
of geen verbeeldingskracht voor
nodig om zich de ergernis in Venlo
voor te kunnen stellen.
In een klein boekwerkje over bruggen
in Venlo staat het volgende geschreven:
De sluiting gaf aanleiding
tot algemeen misnoegen en zelfs tot ongeregeldheden,
maar zij (de brug
dus) lag er in ieder geval. Het middengedeelte
was met enkel spoor voor de
treinen bestemd en aan weerszijden
daarvan lagen houten vloeren voor de
passage van voetgangers, voertuigen
en vee.
Voorrang
En dan: wie had voorrang op de
brug? En hoe moest dat worden geregeld?
Het gebruik van de brug
was kennelijk nog niet zo duidelijk
allemaal. Een zeer uitvoerig reglement
van politie en een dienstregeling
voor de brugwachters, gaarders en
spoorwegwachters bleken nodig om
het gebruik der spoorwegbrug over de
Maas te Venlo in goede banen te leiden.
In het reglement stond bijvoorbeeld
dat de brug een kwartier voor aankomst
van een trein of een locomotief
gesloten moest worden en nadat
de trein voorbij was moest de brug
worden schoongeveegd. De brugwachters
gebruikten rode en groene
vlaggen om aan te geven wie wanneer
de brug mocht gebruiken; in
het donker witte en rode vlaggen
omwille van betere zichtbaarheid.
Bij deze oude foto stond als passend bijschrift: de hoekige tweeling uit de vorige (19de) eeuw. Links voor
de trein, rechts voor het andere verkeer. Foto collectie albert lamberts
‘In Venlo is de historie
van de automobiliteit
in Nederland begonnen’
» Vervolg van de voorpagina.
Onder de deelnemende oldtimers
bevinden zich enkele antieke en bijzondere
automobielen. De Benz Patentwagen
3 die in 1893 door Venlo
tufte, ontbreekt. „Daar is nog
slechts één exemplaar van over”,
weet Brauer. „Hij is van het Science
Museum in Londen. Ik ben er geweest,
maar het museum wilde hem
niet uitlenen. Wel is zondag een
Benz Patentwagen nummer 1 te zien.
Die zou ook mee kunnen rijden,
maar dat risico nemen we vanwege
zijn kwetsbare staat liever niet.”
Het automuseum op wielen zal ongetwijfeld
veel bekijks krijgen.
Brauer hoopt echter dat er ook oog
is voor de onthulling van de plaquette.
„De gedenkplaat herinnert eraan
dat Venlo het vertrekpunt was
van de automobiliteit in Nederland,
die een enorme impact heeft gehad
op onze samenleving.”
‘stress-emmertje’ zit vol! Ze zoekt,
rust, liefde, aandacht en vertrouwen.”
Heeft zij minpuntjes?
„Het maakt haar niet uit wie of wat
je bent; ze wil alleen weer een thuis.
Een plekje waar ze zichzelf mag zijn
en gezien wordt.”
Wat voor baas zoeken jullie?
„We zoeken voor haar een rustige,
stabiele plek, zonder andere dieren
en zonder kleine kinderen. Wellicht
een (ouder) echtpaar of alleenstaande?”
Gaat jouw hart sneller kloppen van dit dier?
Neem dan contact op met
Dierenopvang Op de Smakterheide, tel.
0478-639062 of via info@smakterheide.nl.
dier van de week
Elke week stelt Juanita Janssen
van Dierenopvang Op de Smakterheide
een dier voor dat op zoek is
naar een nieuw thuis. Deze week is
dat Jip. Zij is ontzettend lief, maar
vind het erg spannend in het asiel
waardoor ze letterlijk en figuurlijk
niet gezien wordt in de opvang.
Wat is haar leukste kenmerk?
„Jip is een en al liefde. Wanneer je de
tijd voor haar neemt en tegen haar
praat, ontdooit ze en geeft ze graag
kopjes. Dan vindt ze aandacht heerlijk!
Het lukt haar alleen niet om
haar weg te vinden in een druk bezette
opvang.”
Wat is haar favoriete bezigheid?
„We hebben haar proberen te koppelen
met andere katten, maar Jip
zit toch het liefste alleen. Het is niet
zo dat ze niet sociaal is, maar haar
velden
Optreden Colney Hatch
in openluchttheater
De Venlose formatie Colney Hatch
bestaat 50 jaar en speelt zondag in
het Veldense openluchttheater.
Vijf scholieren richtten de band in
1972 op. Genesis, Yes, Focus en Alquin
waren hun voorbeelden, maar
al snel werden ook invloeden uit de
reggae, blues en jazz hoorbaar. Na
een aantal jaren viel het doek. In
2009 keerde Colney Hatch terug
met een cd, getiteld Opaque.
De aanvang is om 15.00 uur, entree 10 euro.
belfeld
Brandweerspelen Fire
Games op sportpark
Belfeldenaren die willen ervaren
hoe het is om met de brandweer uit
te rukken, krijgen zaterdag daartoe
de kans op de Fire Games.
De Belfeldse brandweer houdt deze
spelmiddag op het sportpark in samenwerking
Belvend. Deelnemers oefenen het
vak van brandweerman en -vrouw.
Onderdelen zijn brandweerslangen
uitgooien en het stabiliseren van
een autowrak. De Fire Games beginnen
om 14.00 uur.
limburg
met Evenemente veur
Buren nomineren voor
Gouden Buur Award
Beter een goede buur dan een verre
vriend. Dat gezegde wordt onderstreept
met de uitreiking van de
Gouden Buur Award.
De prijs is gekoppeld aan Burendag
en bedoeld voor mensen die altijd
voor hun buren klaar staan en actief
zijn in de buurt. Wie zo iemand kent,
kan hem of haar tot 3 september als
kandidaat voordragen via Nextdoor.
Dit online buurtnetwerk wil
buurtcontact stimuleren, omdat dit
volgens 54 procent van de Nederlanders
de belangrijkste factor is
voor een fijne leefomgeving. Zo is
gebleken uit onderzoek van de Vrije
Universiteit Amsterdam.
Een goede buur nomineren is mogelijk via de
website nextdoor.com/goudenbuur.