Woensdag 30. 08. 2023 13
AUTO
tra met gas los alleraardigst in, waarbij
het ESP in de sportstand pas ingrijpt
wanneer je moet beginnen met
tegensturen. Maar in essentie blijft
de achteras vrij week van karakter.
De combinatie van een onwillige aandrijflijn
en een allround sterk, maar
weinig écht sportief onderstel, brengen
vooral twijfel over wat Opel met
een Astra op dit prijsniveau wil bereiken.
Eindoordeel
Aardig aanbod voor wie een leuk uitziende
allround lease-PHEV zoekt,
maar op geen enkele manier als een
semi-elektrische sporthatchback te
identificeren.
SPECIFICATIES
Opel Astra GSe
Prijs: € 49.499,--
Topsnelheid (elektrisch): 235 km/h
Acceleratie 0-100 km/h: 7,5 sec.
Gem. WLTP-verbruik: 1 op 90,9
CO2-emissie: 25 g/km
Bruto accucapaciteit: 12,1 kWh
WLTP-actieradius elektrisch:
64 km
AC-laden: 3,7 kW
Motor: vier-in-lijn, 1598 cm3 + 81 kW
elektromotor
Max. systeemvermogen: 225 pk
Transmissie: achttraps automaat
met geïntegreerde elektromotor
literaire hoek
Maria Philippens is
‘een literaire laatbloeier’
In de Literaire Hoek besteden
verschillende Limburgse auteurs,
verenigd in de Werkgroep Limburgse
Schrijvers, wekelijks aandacht
aan lezen en literatuur in Limburg.
Vandaag: Peter Lenssen over Maria
Philippens
Autotest
Opel Astra GSe: bliksem of vonkje?
meer dan de voornaamste concurrent
Golf GTE, maar de rijke standaarduitrusting
maakt dat meer dan
goed. Een GSe-eigen bumperkit bijvoorbeeld,
met bijbehorende tweekleurige
18-inch wielen. Vrij harde,
maar goed gevormde sportstoelen,
een infotainmentsysteem met navigatie,
rijassistentie én een sportchassis
met 10 millimeter verlaging en
Koni ‘frequency selective’ dempers
zijn allemaal inbegrepen. En dat
komt bovenop het redelijk complete
aanbod en aangename no-nonsense
interieur van de hoger geprijsde Astra’s.
Zo’n 180 pk-versie van de verder
vergelijkbare PHEV-aandrijflijn is er
voor 40.499 of 44.749 euro, dus de
vraag is of de GSe zijn pakweg 5000
hogere meerprijs kan waarmaken
met zijn dynamische prestaties. De
aandrijflijn schiet op exact dezelfde
punten tekort als die van zijn Franse
broeder. Te beginnen met het vermogen,
dat op papier nog best redelijk
lijkt, maar bij een rijklaargewicht van
1600 kilo niet echt voor aansprekende
prestaties kan zorgen. Helemaal
onderin is er dankzij het elektrokoppel
best wat voorwaartse gang, maar
boven de 80 km/h is het weinig bijzonders.
Bij normaal gebruik is het
wel een aangename combinatie. Soepel,
stil en ook nog eens behoorlijk
zuinig. Bovendien is deze GSe de eerste
Stellantis-stekkerhybride waarvan
het rempedaal fatsoenlijk te doseren
is bij afremmen tot stilstand.
De eerste indrukken van onderstel en
besturing stemmen tot tevredenheid.
De tegendruk in de stuurinstallatie
is zowel in de comfort- als sportstand
mooi van gewicht en consistent
in zijn feedback. Met een niet overdreven
directe overbrenging laat de
neus van de Astra zich ook mooi precies
plaatsen. In de dempers herken
je inderdaad iets van een poging om
rol- en duikbewegingen wat actiever
tegen te gaan, maar het dagelijkse
comfort komt op geen enkele manier
in het geding. Door de goede gewichtsverdeling
over de vier wielen
(door die accu achterin) stuurt de As-
Opel Astra GSe. Foto
Opel Automobile GmbH
Opel stoft het historische GSe-label
af om geëlektrificeerde modellen
met sportieve inslag aan de man te
brengen. Is er nog hoop voor de
PHEV-rijder die wat meer wil?
Door Dries van den Elzen
Op een aantal supercars en sportsedans
na, zijn we nog maar weinig oprecht
sportieve plug-in hybrides tegengekomen.
Voor Opel dichterbij
huis is er het e-sport submerk ‘Peugeot
Sport Engineered’ van concerngenoot
Stellantis. Maar ondanks een
sportief onderstel en 360 pk blijft de
508 PSE vlees noch vis.
De Astra GSe beschikt over een 1.6-liter
turbomotor uit dezelfde familie,
maar dan met 180 in plaats van 200
pk en met 250 Nm ook 50 Nm minder
dan de Peugeot. Hij heeft ook geen
elektromotor op de achteras, omdat
daar de accu al ligt, wel een elektromotor
in de achttraps automaat die
het totaalvermogen op 225 pk en een
respectabele 360 Nm brengt. Een extern
oplaadbaar 12,1 kWh-accupakket
moet goed zijn voor 64 kilometer
volledig elektrisch rijden of een heleboel
kilometers elektrische ondersteuning
in de hybride- of sportmodus.
De bijbehorende 25 g/km CO2-
uitstoot houdt de bpm laag op 650
euro, wat de totaalprijs op 49.499
euro brengt. Een paar duizend euro
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto
REGIO
hem-Sint Gerlach. Zeven kinderen
telde het gezin. Schrijven deed ze altijd
al: als kind lange brieven, liedteksten,
daarna beroepsmatig welzijnsrapportages,
beleidsnota’s en
voorlichtingsteksten.
Fictie schrijven
Nadat ze in 2007 werd getroffen
door een ernstige ziekte begon ze
ook fictie te schrijven. „Al snel bleek
dit niet zozeer een therapeutische
als wel een autonome behoefte”,
zegt ze. Het resulteerde in de roman
Genoeg geluk. „Er was de medische
feitelijkheid rondom mijn ziekte en
ik had gelezen over grote aantallen
echtscheidingen die naar aanleiding
van kanker plaatsvonden. Dat
gegeven wilde ik in de roman onderzoeken.
Maar het verhaal is niet autobiografisch
en de personages heb
ik bedacht.”
Kwetsbaarheid en zorgzaamheid:
het zijn twee thema’s die steeds terugkomen
in haar werk. We praten
over het genot van schrijven, het uitlichten
van dingen die je bezighouden,
de kracht van verwondering,
de altijddurende dialoog met jezelf
over thema’s die je van belang acht
en met anderen (de lezers) wil delen.
In haar verhalenbundel De matrasdrager
schrijft ze over mensen
die op een keerpunt in hun leven
staan, voor de buitenwereld de
schijn ophouden, dan toch zichzelf
tegenkomen.
Kamer en suite
Ook in Kamer en suite ontleedt ze minutieus
het leven van haar hoofdpersoon.
Het is een roman vol van
verwikkelingen, onuitgesproken loyaliteiten,
liefde, morele dilemma’s
en afscheid. „Iemand zei dat het
boek vooral over vergeving gaat”,
zegt ze. „Dat vind ik mooi, dat een
boek raakt en dat je daar met de lezer
over kunt praten.”
Ik vertel haar dat ik vooral geboeid
ben door de strijd die haar personages
leveren, de worsteling met het
leven, misverstanden, onverstand.
Niets is vanzelfsprekend. De oorlog
in Oekraïne komt ter sprake en hoe
belangrijk het is dat mensen met elkaar
in gesprek blijven.
Nieuwe roman
Of ze al bezig is aan een nieuwe roman?
Ik zie aan haar glunderend
gezicht dat ik die vraag eigenlijk
niet had hoeven stellen. Maria: „Ja,
inspiratie genoeg, het idee voor een
nieuw verhaal is er. Maar eerst
We zitten in haar woonplaats Maastricht
op een terras aan het water,
terwijl de zon zich af en toe laat zien.
Onlangs heeft ze in boekhandel Dominicanen
haar roman Kamer en
suite gepresenteerd, waarin een
journaliste tracht op te krabbelen
na de dood van haar geliefde. We
praten over de uitdagingen die het
leven stelt, dilemma’s waar je een
antwoord op moet zien te vinden.
„Als schrijver van fictie ben ik een
laatbloeier”, zegt ze. „Ik kwam van
de middelbare school en werd fulltime
mantelzorger. Isolatie en verantwoordelijkheden
op een leeftijd
dat je eigenlijk je vleugels wil uitslaan.
Op mijn 22ste ging ik uit huis.
Werken en in de avonduren studeren.
Daarna heb ik jarenlang als
maatschappelijk werker en als communicatie
en loopbaanadviseur gewerkt.
Maar steeds bleef er de
drang tot schrijven.”
Maria Philippens komt uit Hout-
moet ik onderzoek doen, zodat ik
weet of het levensvatbaar is.”
Bij het afscheid staan we voor een
gedicht van Wiel Kusters, Ooit was
de aarde plat, dat groot op de gevel
bij het terras is aangebracht. „Een
van zijn mooiste”, zegt Maria. Ze
proeft de tekst in stilte, leest de
laatste zin hardop: ‘De mens heeft
zich in kunst omhoog gestort.’ Ze
knikt. „Wat moet ik daar nog aan
toevoegen?”
Maria Philippens.
Foto Privéarchief
DOOR PETER LENSSEN