woensdag 22. 09. 2021 AUTO 13
AUTOTEST
Hyundai i20: supermini met C-diploma
R P
Dakwerken B.V.
Voor al uw voorkomende dakwerkzaamheden
• Leien- en pannendaken • Zink, lood en koperwerk
• Schoorsteenrestauratie • Schoorsteenvegen
• Dakkapellen/dakvensters • Boei- en gevelbekleding
• Platte daken • Reparatiewerk en onderhoud
• Terrasoverkappingen/carpoorten
Wilt u iemand met vakkennis en vele jaren ervaring, dan kunt u ons bellen of mailen.
René Pisters, tel. 06 2365 0058 of info@renepistersdakwerken.nl
Neem een kijkje op onze website: www.renepistersdakwerken.nl
Deze i20 ziet er in de topuitvoering
die Premium heet heel luxe uit. Het
plaatwerk heeft vlotte lijnen en welvingen.
De verlichting is scherp en
fantasierijk vormgegeven. De achterlichten
worden verbonden door
een reflectiestreep, waardoor je een
autobrede lichtpartij ziet. Als je ook
kiest voor een contrasterend dak,
heb je helemaal een bovengemiddeld
rijk uitziende auto. Bij Hyundai een
zeer betaalbare extra, want al vanaf
195 euro, een metallic variant met
contrasterend dak kost 895 euro.
De i20 is er vanaf 18.635 euro en voor
dat geld mag je een turboloze 84 pk
sterke 1.2 MPI viercilinder in de basisuitvoering
iMotion meenemen.
Handbediende airco zit er altijd op,
net als een deelbare achterbank,
elektrische spiegels, elektrische ramen
voor en achter en zelfs een
cruise control met limiter. Ook een
DAB+ radio met usbaansluiting
en
mistlampen horen bij de standaarduitrusting.
Lichtmetalen wielen, een
volledig digitaal dashboard en achteruitrijcamera
zitten op de 1700
euro duurdere Comfortuitvoering.
Wij kregen het topmodel toebedeeld
om te laten zien hoever je kunt gaan
in deze klasse. Op deze 1.0 TGDi,
de
enige andere leverbare motor, te weten
een driecilinder turbo met 100
pk, is de Premiumuitvoering
de
meest complete. ‘Onze’ 1.0 TGDi
48V mild hybrid Premium met automaat
is met een prijs van 26.535 euro
de op één na duurste i20. Alleen de
Premium Sky met panoramadak
gaat daar 1200 euro overheen.
De automaat is een zeventraps
exemplaar met dubbele koppeling
en die gaat prima om met de driecilinder
Altijd gratis rechtshulp voor het slachtoffer
Mr. R.A.J. Delescen is letselschadeadvocaat en lid van LSA (landelijke specialisatie vereniging
letselschadeadvocaten).
Aan Mr. Delescen is nu ook het zogenaamde keurmerk letselschadeadvocatuur toegekend.
Dit is eigenlijk een soort certificering ter waarborging van de kwaliteit van dienstverlening
in de letselschaderegeling.
Het kantoor verleent rechtshulp aan slachtoffers van bijvoorbeeld verkeersongevallen,
maar ook bedrijfsongevallen. Deze rechtshulp is altijd gratis.
De kosten van rechtsbijstand worden, althans voor zover mogelijk, verhaald op de aansprakelijke
wederpartij/verzekeraar.
Aan het slachtoffer worden nooit kosten van rechtshulp in rekening gebracht.
Voor vrijblijvende informatie kunt u contact opnemen met:
Andersonweg 10 | Postbus 236 | 6040 AE Roermond
T 0475 33 38 46 | F 0475 31 04 73 | info@delescen-advocaten.nl
www.delescen-advocaten.nl
turbo. Motor
en bakmanagement
communiceren voorbeeldig
met elkaar. Het resultaat is soepele
vooruitgang, ook in moeilijke omstandigheden
met stop & goverkeer.
De automaat schakelt uiteraard
zo snel mogelijk op om zuinig
met brandstof om te springen, maar
overdrijft niet. De aandrijflijn die als
mildhybrid
ook nog voorzien is van
enige elektropower, is goed op zijn
taak berekend. Met de stroom mee
reden we zonder moeite 1 op 19, in de
stad reden we nog steeds beter dan 1
op 15. Achter het stuur zet de goednieuwsshow
zich voort. Het zijn niet
de allerbeste stoelen in zijn klasse,
maar ze scoren een ruime voldoende.
Ook in deze compacte Hyundai
tref je best nog de nodige harde plastics
aan, maar dat stoort niet omdat
ze er voldoende goed uitzien. De displays
zijn netjes afgewerkt en subtiel
geïntegreerd in het dashboard. Het
stuur is multifunctioneel en de functies
zijn logisch verdeeld. Het stuurgevoel
is voldoende, de bekrachtiging
niet overdreven sterk. De feedback
is wat ‘losjes’. De afstelling is
meer comfortgericht. Dat voel je ook
aan het onderstel, vooral de neus is
redelijk soft gedempt. De hele auto
rolt bij het insturen wat, tijdens remmen
voel je de neus wat duiken en bij
gasgeven komt hij iets omhoog. Rustig
rijden gaat overigens prima, want
je kunt het rijwerk bijna uitbesteden
aan deze compacte Hyundai. Zet de
adaptieve cruise control en stuurhulp
maar aan. Dan hoef je net als in
een Tesla ook alleen heel losjes het
stuur vast te houden. Tel daarbij op
een voldoende ruim interieur, een
behoorlijk goede bouwkwaliteit en
minpunten verzinnen wordt lastig.
Hij stuurt iets minder sportief dan
een Peugeot 208 of Opel Corsa en de
neus is wat zacht gedempt, maar dat
zijn dan ook wel de kritiekpuntjes.
Het is al met al een heel volwassen
auto met alles erop en eraan voor een
redelijke prijs.
SPECIFICATIES
Hyundai i20 1.0 TGDI
48V 7DCT
Premium
Prijs: € 26.535
Topsnelheid: 185 km/h
Acc. 0100:
11,4 s
Gem. verbruik: 1 op 19,2
CO2emissie:
117 g/km
Motor: 998 cm3, turbo, drieinlijn
Plaatsing: voorin lengterichting
Max. vermogen (gecomb.): 100 pk
(73,6 kW)/n.b.
Max. koppel benzinemotor: 171
Nm/4000 min1
Brandstof: benzine
Aandrijving: voorwielaandrijving
Feitelijk behoort hij tot het Bsegment,
maar kijk in de prijslijst wat
hij te bieden heeft. Hij lijkt zich te
kwalificeren als een Cklasse.
Weet
hij je ook een dito rijervaring te
geven?
DOOR JACO BIJLSMA
Hyundai i20.
FOTO HYUNDAI
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto